maandag 5 oktober 2020

266.1

-o-o-o-oo- ONS DAGELIJKSE BROOD MAANDAG 5 OKTOBER 2020 HEILIGEN KALENDER ENGELBEWAARDERS Gevierd wordt dat ieder van ons door God een persoonlijke engel wordt toevertrouwd, die ons beschermt en vergezelt door het leven. Dat geloofsinzicht baseert zich op een aantal bijbel-passages: 1. In het deutero-kanonieke bijbelboek Tobit wordt verteld hoe de aartsengel Rafaël (feest 29 september) aan de jonge Tobit wordt toevertrouwd om hem bij een moeilijke opdracht te vergezellen en te beschermen. 2. In het evangelie zegt Jezus: ‘Waak ervoor een van deze geringen te verachten. Want Ik zeg jullie: hun engelen in de hemel aanschouwen onophoudelijk het gelaat van mijn hemelse Vader’ 3. In het boek Handelingen van de Apostelen wordt verteld hoe Petrus op wonderbare wijze uit de gevangenis ontsnapte een aanklopte bij het huis waar de gemeente bijeen was om voor zijn vrijlating te bidden. ‘Nadat hij op de deur van het voorportaal had geklopt, kwam er een dienstmeisje dat Roosje heette, om open te doen, maar toen ze de stem van Petrus hoorde, was ze zo blij dat ze vergat de deur te openen en naar binnen rende om te zeggen dat Petrus voor de poort stond. “Je bent niet goed wijs,” zeiden ze tegen haar, maar ze bleef volhouden dat het echt zo was. “ Dan is het zijn beschermengel”, zeiden ze tenslotte…’ Het was paus Paulus V († 1621) die het feest 1608 officieel toestond; in 1670 werd het door paus Clemens X († 1676) voor de hele kerk ingevoerd. Ze worden afgebeeld als gevleugelde personen van onduidelijk geslacht (zowel mannelijke als vrouwelijke trekken); die vleugels zijn nodig om tussen ons en de hemel heen en weer te vliegen: ze brengen Gods goede gedachten vanuit de hemel naar de mensen over en dragen de gebeden van ons tot voor Gods aangezicht. Vaak bevinden ze zich half achter de hun toevertrouwde persoon, op afbeeldingen meestal een kind. Soms in gezelschap van de duivel als tegenhanger: dan bevindt zich de engel rechts en de duivel links, respectievelijk op de rechter- en linkerschouder, om goede respectievelijk kwade gedachten in het oor te fluisteren. Bekend is het rijmpje op een schilderijtje met veertien engeltjes in blauwe kledij dat in de vijftiger jaren van de twintigste eeuw- op vele slaapkamers van katholieke kinderen hing: ’s Avonds als ik slapen ga Kijken mij veertien engeltjes na: Twee aan mijn rechterzij, Twee aan mijn linkerzij, Twee aan mijn hoofdeind Twee aan mijn voeteneind Twee die mij dekken, Twee die mij wekken, Twee die mij wijzen Naar het hemels paradijze.’ In 1946 publiceerden Gabriël SMIT (rijmpjes) & Piet WORM (prentjes) een boekje over heiligen voor kinderen: ‘Roosjes uit de Hemeltuin’; Utrecht/Antwerpen, De Fontein. Het bevat ook een rijmpje voor de engelbewaarder: Altijd waar ik ga of sta, Volgt gij mij in liefde na, Veilig reis ik aan uw hand Naar het verste, vreemdste land. Lieve engel in uw zorgen Ben ik latijd blij geborgen. Een ander gebedje luidt: ‘Engelbewaarder, sta mij bij; en maak de winter rap voorbij.’ IN 266.1 KAN U LEZEZN OVER HET VERSCHIL TUSSEN ZOGEZEGD FAKE NEwS EN ECHT FAKKE NEWS Mahdi @SammyMahdi W Op ’n schaamhaar na geen CVP Voorzitter… CVP, hé, niet van de Moslim Partij – mar wat is het verschil? * Mijn huidskleur bepaalt mijn gedachtegoed niet. Het beleid moet en zal kordaat en humaan zijn.” - En nu duik ik terug de boeken in. Vanaf volgende week heel wat vergaderingen. Let’s get things done Flexed biceps Doorbraak.be - @DoorbraakBe Het parlement blijkt een kleutertuin, als je de begrotingstabellen van de regering-De Croo niet kan lezen. Maar de meester blijkt zelf in de fout te gaan... https://bit.ly/3cZsUeA * De Standaard @destandaard ·Trumps erfenis is al (deels) veiliggesteld http://dlvr.it/RhwzhJ Y RADIO OOST-WEST Streeknieuws & Volksmuziek * KRITIEK OP 'ZONDAGSRITJE' ZIEKE TRUMP Donald Trump verliet zondag even het ziekenhuis voor een ritje langs zijn supporters ©REUTERS Vandaag om 06:00 Artsen noemen het ritje dat de met covid-19 besmette Amerikaanse president zondag langs zijn supporters maakte 'waanzin'. Duidelijk is dat Donald Trump popelt om het ziekenhuis te verlaten en weer campagne te voeren. 'Waanzin'. Zo omschrijft James Phillips, een arts die verbonden is aan het militair hospitaal Walter Reed in Maryland, het ritje dat Donald Trump zondag maakte langs zijn supporters vóór het hospitaal. Volgens de arts bracht de rit met de covid-patiënt in de hermetisch afgesloten gepantserde auto het aanwezige veiligheidspersoneel onnodig in gevaar. De Amerikaanse president is sinds vrijdag opgenomen in het hospitaal, nadat hij zelf een dag eerder bekend had gemaakt positief te hebben getest op covid-19. Daarop volgde een chaotisch weekend, vol tegenstrijdige berichten over de gezondheid van Trump. 'Zijn gezondheids-situatie is verbeterd', zei zijn lijfarts Sean Conley tijdens een persconferentie voor het ziekenhuis in Bethesda, nabij Washington. Zoals bij elk ziekteverloop waren er hoogtes en laagtes, zei Conley nog. Hij zei verder dat Trump mogelijk maandag al het Walter Reed-ziekenhuis zal verlaten. Eerder had Trump, die met het coronavirus besmet raakte, een videoboodschap van goed 4 minuten verspreid. Serge Mampaey Kijk, dat is nu het verschil tussen een ondergaande en een opkoemde Pers. Spotten met het mooie gezin van Trump (DS) of (DT) een eerder bewonderend maaar objectief relaas over diens moed en doortastendheidin penibele omstandigheden. * DROL VAN DE VADERLANDSCHE BROL Stelt U even voor, dat niet Donald Trump, maar Barack Obama met Cowid19 in Maryland was terecht gekomen… En, zeer tussen vierkante haajes – om het belang ervan beter aan te tonen- MARYLAND: weet Melanie daarvan? In wiens bed is die Viezerik daar terecht gekomen? In dat van de wulpse Mary of dat van de trouwe kuise Melanie? Erg. Zeer erg. Erger nog. Trimp, als BV (Bekde Viezerik) onbesproken laten en die paar honderd experimenterende propgresseve BV’s van bij ons daar tegenover…. Benieuwd naar de mening hierover van Almacy, wetende dat Obama ook, net als zij en haar hele partij; adepten van Allah zijn. Die zou nooit zijn Michelle dat hebben aangedaan. Toch niet zonder daarvoor eerst minstens $ 4 nul-nul-nul . nul-nul-nul te hebben geïncasseerd. Sleepy Joe daarentegen…. zou er serie -werk van gemaakt hebben. Met uedere keer boter bij de verse vis…

Geen opmerkingen: