Ach,
al dat brossen en spijbeken zonder dat daartegen van Overheidswege ook
maar iets gedaan wordt. Integendeel: die massa-hysterie brengt stemmen
op voor Groen-Linx en voor de Zittende Macht. ‘Linx’ met de X van Karl MarX….
Eigenlijk
nooit geen twee zonder drie. Ja, ik heb het over Greetchen, dat onnozel
Zweeds klimaat-zeurkousje die al een hele tijd het scherm teistert.
Waarschijnlijk met de twee Vlaamse half-volwassene wandelende ‘hoopjes
str.nt’, zoals de ene openlijk over de andere getuigd na Poppel Pik..
Voor die 3de truttebees, de (abnormaal) kleine Greta uit Het
Hoge Noorden, volgt op dit (medium’ (met ’n serieuze verreaging) straks
een apart ’kolommetje’.
U
vraagt: ‘waarom ‘met vertraging’? Pardon. Begrijp ik dat goed? Maar
liefste lezer mijn. Daar kan allen op geantwoord worden zonder woorden!
**
*
Maar U heeft per slot van rekening recht op enige opheldering. Door al die bergen luister-lectuur
die de Braille Liga zo vriendelijk is mij mee te overstelpen, gaat veel
van de actualiteit (een ander woord voor café-praat) op TV, aan mij
voorbij. En U weet: ‘elk nadeel heb se voordeel’….
Nog
even volhouden, ik kom er zo. Op het klimaat-com^lpt; bedoel ik. Of
moet ik erder zeggen op Georges Soris, due het hele zaakje financiert.
Dat complot is, wereldwijd niets anders dan een mistgordijn waarachter de vergiftigde ‘Umvolkung’ wordt ingelepeld.
‘Omvolking’,
dat is een pré-historisch begrip dat in de jaren ‘33-‘45 door de Nazi’s
her-ontdekt werd. En nu nogmaals diievelings van onder het stof gehaald
door de EU-Nomenclatura in Broeksèl, het Waterhoofd van Angelina
Merkel.
Ach Loontje, wanneer slechts kom je om je Boontje?
**
*
Samen onszelf zijn
*
**
*
Els Van Doesburg (N-VA): Stel je voor, dat leerlingen niets meer zouden hebben om tegen te rebelleren!!!?
Gisteren schreef studente
**
Aude Van Doorne
*
een
opiniestuk in De Standaard waarin ze haar ervaring vertelt over haar
school die geen piercings toelaat. Behalve de titel – ‘Verboden jezelf
te zijn’ – bleven twee zinnen bij mij hangen: ‘Omdat de school de plek
bij uitstek moet zijn waar je jezelf kunt ontdekken en een identiteit
kunt vormen’ en ‘in een omgeving (de school) die een tweede thuis zou
moeten zijn’.
De school daarentegen is geen tweede tienerslaapkamer waar je zelf de regels bepaalt
Waar
is het eigenlijk het minst ‘verboden’ om jezelf zijn? Normaal gezien is
dat thuis, in de eigen slaapkamer, waar ‘ik’ de maat van alle dingen
ben. De school daarentegen is geen tweede tienerslaapkamer waar je zelf
de regels bepaalt maar wel een plaats waar jongeren leren socialiseren
en samenleven met een bredere groep dan de eigen familie. De maat is
daar niet alleen ‘ik’ als individu maar het samen-zijn en dat betekent
dat ‘jezelf zijn’ beperkt wordt.
Regels en compromissen
In
groep leven vraagt duidelijk regels. Een schoolreglement valt niet
zomaar uit de lucht maar wordt opgemaakt door mensen die een goede
leeromgeving willen scheppen en daarbij putten uit hun ervaring en de
school-tradities. Dat de persoonlijke opinie van jonge mensen daar mee
kan botsen, is natuurlijk niet abnormaal. Op mijn eigen middelbare
school was er elk jaar wel een protestactie tegen het verbod op het
dragen van korte broeken voor jongens (waarbij ook elk jaar het, volgens
ons, bijzonder originele idee werd geopperd om dan maar allemaal een
rok aan te doen). Ook het verbod op nagellak en make-up werd uitgedaagd
en ga zo maar door. Achteraf bekeken zat er meer wijsheid in dat
schoolreglement dan in onze opstandigheid.
Samenleven vraagt compromissen en dan moet je ook weleens doen wat je minder aanstaat
Samenleven
vraagt compromissen en dan moet je ook weleens doen wat je minder
aanstaat. De mens is een gemeenschapswezen. Het is goed dat een school
leerlingen daar mee op voorbereidt. De school is toch meer de voorkamer
van de samenleving dan het verlengde van de huiskamer.
Individualisme
Het
idee altijd gelijk te hebben en de eis altijd gelijk te moeten krijgen,
wordt gelukkig in een schoolomgeving aan banden gelegd. Jongeren moeten
zichzelf nog ontdekken, hun identiteit vormen. Dat doen ze niet op een
eiland maar wel in confrontatie met de levende realiteit.
ADVERTENTIE
Het
extreem individualistische standpunt ‘ik moet op school helemaal mezelf
kunnen zijn’ komt natuurlijk neer op ‘alles moet kunnen als het mij
past’. Een schoolreglement bepaalt nu net wat niet kan, bijvoorbeeld
omdat het anderen niet past. Het starten van de schooldag om half negen
botste alvast behoorlijk met hoe ik ben. Om te kunnen functioneren in
groep moet je toch die inspanning doen. Ook heeft een schoolreglement
tot doel dat jongeren geen slachtoffer mogen worden van groepsdwang.
Waar
juist de streep van niet kunnen ligt, is voer voor debat. Dát er een
streep van niet kunnen moet zijn, kan echter niet betwist worden.
Uiteraard heeft een vrije school, zoals die waar ik zat, meer ruimte om
zo’n reglement in te vullen maar ook in het gemeenschapsonderwijs zijn
schoolreglementen er om te volgen.
wat is de zin van rebelleren wanneer er niets meer is om tegen te rebelleren?
Het
is goed en een onderdeel van de ontdekkingstocht naar volwassenheid
wanneer jongeren rebelleren, bijvoorbeeld tegen schoolreglementen. Dat
de school eist dat reglement te respecteren, is ook onderdeel van dat
leerproces. Trouwens, wat is de zin van rebelleren wanneer er niets meer
is om tegen te rebelleren?
Els Van Doesburg
U
las hierboven iemands mening over dat onderwerp in De Schandaard, de
vroegere cultureel hoogstaande en Vlaams Overtuigde Standaard die al
vele jaren van kamp is verwisseld. Enne, zoals U heeft kunnen bemerken:
het resultaat is er maar naar.
Maar
werewa? Tijd voor iets Nieuws.bEr lopen in Vlaanderen, zoals we
allemaal weten, genoeg financuzzl geslaagde ondernemers rond, die oog
zouden moeten hebben voor een goede culturele investering. Een krant die
schrijft zoals de overgrote meerderheid der Burgers het graag ziet.
Zonder tierelantijntjes en recht voor de raap. Motto: ’Eerlijk duurt het
langst’.
Alvast
deze (gratis) suggestie om (ter lering van de broodschrijvende
journalisten) alle lezersbrieven integraal in een aparte rubriek op te
nemen. Liefst zonder ‘recht op antwoord’ want anders blijft er binnen de
kortste keren alleen maar ‘n kikkerpoel over.
Er
zou ook een soort bloemlezing kunnen georganiseerd worden om bepaalde
blogs en/of andere ‘sociale media’, zoals DOORBRAAK en TSCJELDT onder de
publieke aandacht te brengen. Zodat ‘Het Volk’ verneemt wat er onder
Het Volk leeft. Zo dat bijvoorbeeld in het Onderwijs, van Laag- tot
Hoog, weer respect en discipline kan aangeleerd worden. Dat zijn
inderdaad twee essentiële steunberen van een gezonde Samenleving.
Behoudens
DE TIJD ZIJN Kleurpartijen en Kleurgazetten allemaal één pot nat die De
Kleine Man bij de neus naart de afgrond leiden. Hoog tijd dat daar ’n
eind aan komt!
**
*
Zondag 1 September 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten