zondag 1 september 2019

5280



  Ach, al dat brossen en spijbeken zonder dat daartegen van Overheidswege ook maar iets gedaan wordt. Integendeel: die massa-hysterie brengt stemmen op voor Groen-Linx en voor de Zittende Macht. ‘Linx’ met de X van Karl MarX….
Eigenlijk nooit geen twee zonder drie. Ja, ik heb het over Greetchen, dat onnozel Zweeds klimaat-zeurkousje die al een hele tijd het scherm teistert. Waarschijnlijk met de twee Vlaamse half-volwassene wandelende ‘hoopjes str.nt’, zoals de ene openlijk over de andere getuigd na Poppel Pik.. Voor die 3de truttebees, de (abnormaal) kleine Greta uit Het Hoge Noorden, volgt op dit (medium’ (met ’n serieuze verreaging) straks een apart ’kolommetje’.
U vraagt: ‘waarom ‘met vertraging’? Pardon. Begrijp ik dat goed? Maar liefste lezer mijn. Daar kan allen op geantwoord worden zonder woorden!
**
*
Maar U heeft per slot van rekening recht op enige opheldering. Door al die bergen luister-lectuur die de Braille Liga zo vriendelijk is mij mee te overstelpen, gaat veel van de actualiteit (een ander woord voor café-praat) op TV, aan mij voorbij. En U weet: ‘elk nadeel heb se voordeel’….
Nog even volhouden, ik kom er zo. Op het klimaat-com^lpt; bedoel ik. Of moet ik erder zeggen op Georges Soris, due het hele zaakje financiert.
Dat complot is, wereldwijd niets anders dan een mistgordijn waarachter de vergiftigde ‘Umvolkung’ wordt ingelepeld.
‘Omvolking’, dat is een pré-historisch begrip dat in de jaren ‘33-‘45 door de Nazi’s her-ontdekt werd. En nu nogmaals diievelings van onder het stof gehaald door de EU-Nomenclatura in Broeksèl, het Waterhoofd van Angelina Merkel.
Ach Loontje, wanneer slechts kom je om je Boontje?
**
*
 Samen onszelf zijn
*
**
*
Els Van Doesburg (N-VA): Stel je voor, dat leerlingen niets meer zouden hebben om tegen te rebelleren!!!?
Gisteren schreef studente
**
Aude Van Doorne
*
een opiniestuk in De Standaard waarin ze haar ervaring vertelt over haar school die geen piercings toelaat. Behalve de titel – ‘Verboden jezelf te zijn’ – bleven twee zinnen bij mij hangen: ‘Omdat de school de plek bij uitstek moet zijn waar je jezelf kunt ontdekken en een identiteit kunt vormen’ en ‘in een omgeving (de school) die een tweede thuis zou moeten zijn’.

De school daarentegen is geen tweede tienerslaapkamer waar je zelf de regels bepaalt

Waar is het eigenlijk het minst ‘verboden’ om jezelf zijn? Normaal gezien is dat thuis, in de eigen slaapkamer, waar ‘ik’ de maat van alle dingen ben. De school daarentegen is geen tweede tienerslaapkamer waar je zelf de regels bepaalt maar wel een plaats waar jongeren leren socialiseren en samenleven met een bredere groep dan de eigen familie. De maat is daar niet alleen ‘ik’ als individu maar het samen-zijn en dat betekent dat ‘jezelf zijn’ beperkt wordt.

Regels en compromissen
In groep leven vraagt duidelijk regels. Een schoolreglement valt niet zomaar uit de lucht maar wordt opgemaakt door mensen die een goede leeromgeving willen scheppen en daarbij putten uit hun ervaring en de school-tradities. Dat de persoonlijke opinie van jonge mensen daar mee kan botsen, is natuurlijk niet abnormaal. Op mijn eigen middelbare school was er elk jaar wel een protestactie tegen het verbod op het dragen van korte broeken voor jongens (waarbij ook elk jaar het, volgens ons, bijzonder originele idee werd geopperd om dan maar allemaal een rok aan te doen). Ook het verbod op nagellak en make-up werd uitgedaagd en ga zo maar door. Achteraf bekeken zat er meer wijsheid in dat schoolreglement dan in onze opstandigheid.

Samenleven vraagt compromissen en dan moet je ook weleens doen wat je minder aanstaat

Samenleven vraagt compromissen en dan moet je ook weleens doen wat je minder aanstaat. De mens is een gemeenschapswezen. Het is goed dat een school leerlingen daar mee op voorbereidt. De school is toch meer de voorkamer van de samenleving dan het verlengde van de huiskamer.

Individualisme
Het idee altijd gelijk te hebben en de eis altijd gelijk te moeten krijgen, wordt gelukkig in een schoolomgeving aan banden gelegd. Jongeren moeten zichzelf nog ontdekken, hun identiteit vormen. Dat doen ze niet op een eiland maar wel in confrontatie met de levende realiteit.

ADVERTENTIE

Het extreem individualistische standpunt ‘ik moet op school helemaal mezelf kunnen zijn’ komt natuurlijk neer op ‘alles moet kunnen als het mij past’. Een schoolreglement bepaalt nu net wat niet kan, bijvoorbeeld omdat het anderen niet past. Het starten van de schooldag om half negen botste alvast behoorlijk met hoe ik ben. Om te kunnen functioneren in groep moet je toch die inspanning doen. Ook heeft een schoolreglement tot doel dat jongeren geen slachtoffer mogen worden van groepsdwang.

Waar juist de streep van niet kunnen ligt, is voer voor debat. Dát er een streep van niet kunnen moet zijn, kan echter niet betwist worden. Uiteraard heeft een vrije school, zoals die waar ik zat, meer ruimte om zo’n reglement in te vullen maar ook in het gemeenschapsonderwijs zijn schoolreglementen er om te volgen.

wat is de zin van rebelleren wanneer er niets meer is om tegen te rebelleren?

Het is goed en een onderdeel van de ontdekkingstocht naar volwassenheid wanneer jongeren rebelleren, bijvoorbeeld tegen schoolreglementen. Dat de school eist dat reglement te respecteren, is ook onderdeel van dat leerproces. Trouwens, wat is de zin van rebelleren wanneer er niets meer is om tegen te rebelleren?
Els Van Doesburg

 

U las hierboven iemands mening over dat onderwerp in De Schandaard, de vroegere cultureel hoogstaande en Vlaams Overtuigde Standaard die al vele jaren van kamp is verwisseld. Enne, zoals U heeft kunnen bemerken: het resultaat is er maar naar.
Maar werewa? Tijd voor iets Nieuws.bEr lopen in Vlaanderen, zoals we allemaal weten, genoeg financuzzl geslaagde ondernemers rond, die oog zouden moeten hebben voor een goede culturele investering. Een krant die schrijft zoals de overgrote meerderheid der Burgers het graag ziet. Zonder tierelantijntjes en recht voor de raap. Motto: ’Eerlijk duurt het langst’.
Alvast deze (gratis) suggestie om (ter lering van de broodschrijvende journalisten) alle lezersbrieven integraal in een aparte rubriek op te nemen. Liefst zonder ‘recht op antwoord’ want anders blijft er binnen de kortste keren alleen maar ‘n kikkerpoel over.
Er zou ook een soort bloemlezing kunnen georganiseerd worden om bepaalde blogs en/of andere ‘sociale media’, zoals DOORBRAAK en TSCJELDT onder de publieke aandacht te brengen. Zodat ‘Het Volk’ verneemt wat er onder Het Volk leeft. Zo dat bijvoorbeeld in het Onderwijs, van Laag- tot Hoog, weer respect en discipline kan aangeleerd worden. Dat zijn inderdaad twee essentiële steunberen van een gezonde Samenleving.
Behoudens DE TIJD ZIJN Kleurpartijen en Kleurgazetten allemaal één pot nat die De Kleine Man bij de neus naart de afgrond leiden. Hoog tijd dat daar ’n eind aan komt!
**
*




Zondag 1 September 2019

Geen opmerkingen: