.
Zonder onderbewustijn
Dagboek Aantekeningen
7 september 2019
Fairy Queen en Arnolfini
**
*
foto: ©collage
*
Visdag
We
haten de Wandelende Jood omdat die ons herinnert aan de tijd voor we
muren om ons heen bouwden; we haten de Jood die zichzelf verdedigt omdat
hij ons beeld van de Wandelende Jood verstoort. Waarom speelt dat volk
niet gewoon romantisch viool op een Russisch dak, tot de volgende
pogrom? De gotspe!
**
*
De
haat van links tegen Israël neemt extreemrechtse proporties aan. Om
moed te verzamelen luistert de superzionist maar weer eens naar Hatikva
op YouTube.
Sabbat
(de sjabbesgoj heeft de lampen ntstoken)
‘De
taal is niet van ons’ lees ik in een vergeeld artikel van Joël De
Ceulaer. Ik streep zo’n zin aan met een gevoel van lichte na-ijver.
En
kinderen, voeg ik eraan toe, zijn vaten waarin onze erfenis naar de
toekomst wordt gerold – daartoe dient onderwijs allereerst.
’s Avonds
(bij kaarslicht)
De schrijfster Saskia de Coster
(die ik bewonder) vraagt zich af waarom mensen, ook kinderen, niet
geregeld naar de psycholoog gaan, net zoals ze halfjaarlijks de tandarts
bezoeken. Dat zou volgens haar een onderdeel van de medische praktijk
moeten zijn.
psychologie
Veronderstelt draken van premissen
Maar
psychologie veronderstelt draken van premissen, zoals het
onderbewustzijn. Ik persoonlijk heb geen onderbewustzijn, ik ben
tenslotte in mijn aard en aanleg nog een negentiende-eeuwer; en in mijn
tijd waren wij Europeanen nog niet uitgerust met dat attribuut, dat als
een grote zware sleutel aan een koord rond onze nek hangt – een sleutel
die nergens op past, die zeker niet op onze boeien past, sterker nog,
die de taak van de boeien heeft overgenomen. want zijn we niet geketend
door de noties van dat grote, dwaze bijgeloof, de psychologie?
’s Nachts
(in het donker, op de tast)
In het tijdschrift ONZE TAAL staat dat de kennis van de Nederlandse grammatica de voorbije tien jaar in Vlaanderen sterk is achteruitgegaan.
En dit schrijft Saskia, uit wier pen een bepaald werkwoord vloeit, aan welk werkwoord een lijdend voorwerp ontspruit dat een onderwerp zou moeten zijn, voorafgegaan door een onderwerp dat een meewerkend voorwerp
verdringt: ‘Sommige mensen zijn blokken beton en gaan iedere
confrontatie met zichzelf uit de weg omdat ze de tools of het geld
ontbreken.’
Cursivering van meester Pennewip.
(Oplossing van dit kruiswoordraadsel: vervang ‘ze’ door ‘hun’.)
Dag des Heeren
**
Jeffrey Epstein
is
dus dood, maar het proces gaat door. Vrouwen verklaren dat hij een
‘verderfelijk en laf mens’ was. Ja, maar hij is dood. De herinnering aan
zijn handelingen knaagt aan hun ziel. Ik geloof ze. Maar hij is dood.
De vrouwen beschuldigen Epstein ervan zijn straf te zijn ontlopen. Maar hij is dood. Hij heeft zichzelf de doodstraf gegeven.
De
therapeutisering van het gerecht. De therapeutisering van de pers:
ieder nieuwsbericht over een zelfmoord wordt gevolgd door het adres van
een hulplijn waarop de lezer of kijker zijn strop of slaappillen kan
overhandigen.
(Ik heb geen bezwaar tegen die hulplijn, ik heb bezwaar tegen de therapeutisering van alles.)
Theetijd (It’s a Sunday afternoon, preferably before the war, schreef George Orwell)
het voordeel dat overspel tenminste overspel is
Nu
ik het toch over seks heb: er staat een interview in het krantje
(overgenomen uit Humo) over ‘swingen’. Dat betekent dubbel vreemdgaan
met wederzijdse instemming. Dit speelt zich ‘buiten het relationele
keurslijf’ af, zegt de tekst.
Wat
een deprimerende definitie van een rullaasie… Maar aldus draaien de
tandraderen om hun as in het contemporaine denken: de zich ontspannende
veer van een loos vrijheidsconcept duwt de behoeftebevrediging van de
gepsychologiseerde mens voorwaarts, voorwaarts… Loze vrijheid! Die
lellebel heeft zich in de armen van onze zwakke tijdgenoten gestort.
Ik overdrijf. Ik daag u uit. Ik knor als een zure burgerman.
En
toch… ik ben het huwelijk gaande mijn huwelijk als een sacrament gaan
beschouwen. Vreemder aan je eigen tijd kun je moeilijk zijn. Maar het is
tenslotte zondag en de opvatting van het sacrament biedt het voordeel
dat overspel tenminste overspel is, iets waar ik af en toe best zin in
heb.
(De
interviews uit Humo bieden wel het niet te onderschatten voordeel dat
ze door een kundige eindredacteur van taalfouten zijn ontdaan.)
Wasdag
de engelen in de hemel van de contemporaine ideologie
Waar
had ik het over. O ja, seks. In een Engelse krant lees ik over
schandalen in transgenderklinieken in de Engelstalige wereld.
Geestdrijvers praten daar de kwetsbare mens een transitie aan als
middeleeuwse monniken de zondaar een aflaat. Red jezelf van het
hellevuur der traditie en laat je helen! Hoor je dat gejuich? Dat, arme
ziel, zijn de engelen in de hemel van de contemporaine ideologie…
De
volwassen vrouw die voortaan zonder borsten en met een opblaasbare
penis door het leven wil… wie ben ik om dat te veroordelen. Maar dat wil
niet zeggen dat ik geen filosofische bezwaren mag koesteren tegen de
cultus van het transgenderisme, die vreemde mengeling van narcisme en
zelfhaat.
Het
zit wat mij betreft zo. Een homoseksueel die uit de kast komt – een
eigenaardig beeld, waarom niet uit het televisiemeubel – aanvaardt
zichzelf zoals hij of zij vervaardigd is. Juicht, mannen en vrouwen,
iemand erkent de vluchteling in zichzelf.
De
transgender doet precies het tegenovergestelde. In plaats van zichzelf
te accepteren, te weten als hybridisch wezen, als man met een vrouwelijk
innerlijk of omgekeerd, kiest de transgender ervoor de als vreemd
ervaren helft van zichzelf te forceren tot die lijkt op de als eigen
ervaren helft – een geval van interne xenofobie dus. Omdat er geen
operatie bestaat om het inwendig ervaren geslacht te wijzigen, knoeit de
chirurg net zolang aan het lichaam tot het veranderd is in een
namaakvrouw of namaakman (met opblaaspenis). Ik vind dat van een
tragisch misverstand omtrent de homo sapiens sapiens getuigen. Moge er
binnenkort een transgender opstaan die pleit voor de aanvaarding van de
hybridische mens.
Ongetwijfeld
ben ik nu een ‘transfoob’. Ik kan ook roepen dat de anderen hybridofoob
zijn, dat is even betekenisloos… Alsof ik bang zou zijn voor deze
slachtoffers van de natuur, van een gewetenloze sekte en dito chirurgen!
Maar
de boeren in de wereld van de geest slachten altijd weer het verkeerde
varken. Daarbij hanteren zij een eenvoudig criterium: als vetgemest
geldt iedere opvatting die divergeert van hun eigen onwrikbare denken.
Dinsdag
Gezapig
hobbelden de koeien door het weiland der middelmatigheid. Die aanblik
bood het Nederland van mijn kindertijd en dat was niet eens zo slecht.
Woensdag
Veel
regisseurs zijn vreselijke ijdeltuiten, of ze nu toneelstukken of
opera’s onder handen nemen. Deze mislukte kunstenaars menen dat het
publiek op hun openbaringen zit te wachten, terwijl ze het maar al te
vaak op zouteloze flauwekul trakteren. Maar de tijd is een genadeloze
rechter en zijn beul heet YouTube.
Ik
zet The Fairy Queen op, een voorstelling uit de jaren negentig.
Halverwege snerpt er gedurende een eeuwigheid van miljarden
versplinterde seconden een kettingzaag, die Purcell doodt, gevolgd door
vele seconden waarin de opera in mijn oren uit elkaar blijft donderen.
*
ondag 8 September 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten