zaterdag 26 september 2020
257.1 - HET DAGELIJKSE MORFGENKOFFIE ONTBIJT
257.1 - HET DAGELIJKSE MORFGENKOFFIE ONTBIJT
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 2020
DEEL1
HIER ZULT U LEZEN
TERWIJL IN BRUXELLABAD, HAAAST TUSSEN DE ISLAM-KOGELS, DE ‘POSTJES’ WORDEN VERDEELD, STAAT VOOR APPEL, FACEBOOK EN GOOLE ER, ZONDER DE AL-WETENDE BLAUWEN, EINDELIJK EEN EUROPESE OPLOSSING OP DE RAILS
*
‘IK BEN KLAAR VOOR EEN NIEUWE START’
In een nieuw hoofdstuk maakt Dominique Leroy plaats voor een oude passie.
-
Na een jaar ‘onder de radar’ te zijn gebleven komt Dominique Leroy weer naar buiten, als juryvoorzitster van de nieuwe Belgian Marketing Awards. Over het verleden wil ze niet praten, wel over de toekomst van het marketing-vak. ‘We moeten marketing her-uitvinden.’
We spreken Dominique Leroy, de voormalige topvrouw van Proximus, in de kantoren van De Tijd-uitgever Mediafin. Een vaste werkplek heeft ze niet meer sinds haar plotse vertrek bij de telecomspeler ruim een jaar geleden. Leroy kondigde eerst aan dat ze CEO zou worden van de Nederlandse sector-genoot KPN, maar speelde die topjob enkele weken later kwijt toen bleek dat het Brusselse parket een onderzoek voerde naar handel met voorkennis. Leroy had in de ‘verdachte periode’, kort voor haar aanstelling bij KPN bekend werd, een klein pakket Proximus-aandelen verkocht.
De voormalige telecombaas sloot afgelopen zomer een minnelijke schikking met het parket, waardoor de zaak vervalt. Zo kreeg ze de handen vrij om een andere topjob te aanvaarden: een directie-functie bij Deutsche Telekom, waar ze vanaf november verantwoordelijk wordt voor twaalf landen in Centraal- en Oost-Europa.
De juridische schikking kostte Leroy, advocatenkosten niet meegeteld, 107.000 euro. Dat is zowat 18 keer meer dan de vermeende handel met voorkennis haar zou hebben opgeleverd. In haar omgeving valt al langer te horen dat Leroy het slachtoffer was van een afrekening door ‘mensen’ die ze als CEO had gedwarsboomd.
-
Ze wil er niet op ingaan. ‘Over het verleden is alles geschreven. Het is triest wat gebeurd is, maar ik heb me niets te verwijten. Ik kan mezelf nog altijd recht in de ogen kijken, dat is het belangrijkste. Ik ben vooral blij dat de pagina omgeslagen is en we aan een nieuw hoofdstuk kunnen beginnen.’
In dat nieuwe hoofdstuk ruimt Leroy plaats in voor een oude passie: marketing. Leroy werkte zowat 20 jaar - dubbel zolang als bij Proximus - voor het soep-tot-zeepconcern Unilever, dat bekendstaat als een leerschool voor marketeers. In 2013 kreeg ze de prestigieuze titel van Master Marketer, en als CEO was de rebranding van Belgacom tot Proximus een van haar belangrijkste wapenfeiten.Dit jaar gaat ze de jury voorzitten van de eerste Belgian Marketing Awards, een onderscheiding die verschillende oude marketingprijzen vervangt en waar ook het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) zijn schouders onder heeft gezet. Voor dit gesprek wordt Leroy geflankeerd door Dominique Vercraeye, bestuurslid van de marketingvereniging AM en een drijvende kracht van de awards.
Dominique Leroy: ‘Het is goed dat we al die marketingprijzen onder één nieuwe noemer samenbrengen, wat toch vrij uniek is voor een land waar we de neiging hebben om zaken te splitsen (lacht). Ik heb marketing altijd een warm hart toegedragen. En dan bedoel ik niet zozeer de traditionele marketing, die vooral draait om media en communicatie, maar de marketing van de toekomst: inspelen op wat leeft bij consumenten en daarbij de maatschappij helpen vooruit te gaan.’
‘We moeten marketing heruitvinden. Het gaat er niet meer om een product of dienst te verkopen, wel een totaaloplossing te bedenken die tegelijk een meerwaarde is voor de klant en een positieve maatschappelijke impact heeft - bijvoorbeeld door duurzamer te produceren en minder afval te genereren. Het gaat om meer dan om financiële winst. Dat is ook belangrijk om jongeren weer zin in dit vak te doen krijgen.’
Financiële impact kan je meten, de maatschappelijke impact niet.
-
Leroy: ‘Dat is een terecht punt. In raden van bestuur zie je dat er behalve het audit- of remuneratiecomité ook comités rond innovatie of duurzaamheid worden opgericht. Het probleem van de meetbaarheid komt daar vaak ter sprake. Er komen wel wat standaarden op, maar het is niet eenvoudig.’
Veel bedrijven worden bovendien geleid door financiële mensen en niet door marketingmensen.
-
Leroy: ‘Dat was historisch inderdaad het geval, zeker rond het jaar 2000, toen ‘shareholder value’ het motto was. Vandaag ligt de nadruk meer op ‘stakeholder value’ - wat breng je bij aan verschillende groepen in de maatschappij? Ik verwacht dat we almaar meer marketing- en strategische profielen zien aan de top van bedrijven. De financiële sector zelf verandert trouwens ook. Een groep als de vermogensbeheerder Blackrock, die altijd gezien werd als een financieel gedreven en agressieve investeerder, heeft nu veel meer aandacht voor wat zijn portefeuillebedrijven doen voor duurzaamheid. Ik vind dat heel positief.
De tijd van Milton Friedman, de peetvader van de neo-liberale doctrine, is voorbij.’
" Jongeren kiezen voor bedrijven met een ethische dimensie. Wie die niet heeft, zal het moeilijker krijgen om nog jonge werknemers aan te werven. "
Dominique Leroy
Directeur Deutsche Telekom Europe
Maar het grote publiek gelooft de mooie woorden van marketeers niet zomaar.
Leroy: ‘De mensen zijn argwanend, terecht. Maar ook dat zal evolueren. Je ziet vandaag dat jongeren kiezen voor bedrijven met een ethische dimensie. Wie die niet heeft, zal het veel moeilijker krijgen om nog jonge werknemers aan te werven. Ik geloof in daden in plaats van woorden. Ahold Delhaize (Leroy is bestuurder bij de supermarktgroep, red.) spreekt niet alleen over het belang van gezonde voeding en minder afval, maar doet er ook iets aan door de nutriscore in te voeren en meer recycleerbare verpakkingen te gebruiken. Bij Proximus hadden we eerst een intern programma om meer te recycleren. Later hebben we, samen met Umicore, onze klanten de mogelijkheid gegeven hun oude gsm binnen te brengen voor recyclage.’
Dominique Vercraeye: ‘Het woord marketeer is inderdaad een beetje verbrand omdat sommige bedrijven te veel inhoudsloze beloftes hebben gemaakt. Je merkt ook dat marketing-directeurs meer en meer titels krijgen als chief growth officer of chief strategy officer. Ik vind ook niet dat we aan het woord marketing gebonden moeten zijn. Maar we geloven wel dat marketing veel waarde kan bieden als het gebeurt vanuit een holistische visie op middellange termijn.’
-
Marketing-auteur Steven Van Belleghem betoogt dat bedrijven een ‘partner for life’ moeten worden voor de consument. Hoe doe je dat als telecombedrijf?
Leroy: ‘Door niet alleen de basis-connectiviteit te verkopen, maar je klanten ook te begeleiden in allerlei aspecten van hun leven. Hoe kan je hen bijvoorbeeld helpen in deze covid-tijden om te gaan met thuiswerken, afstands-onderwijs, gezondheid, hun sociaal leven... Dat zijn geen producten, maar oplossingen. Ook op de bedrijven-markt hebben we Proximus geprofileerd als een partner die mee de digitale transformatie van bedrijven begeleidt, en die mee op zoek gaat naar digitale opportuniteiten.’
Vercraeye: ‘Bedrijven zullen ook meer moeten samenwerken om die oplossingen te bouwen. Veel Vlaamse familiale kmo’s zijn wel goed in innovatie, maar samenwerken is de grote uitdaging.’
En hoe stimuleer je die samenwerking?
Leroy: ‘Ik geloof niet zo in het idee van cluster-vorming. Samenwerking gebeurt spontaan op plaatsen waar goed gewerkt wordt, vaak door de combinatie van onderzoeks-instellingen, incubatoren en grote bedrijven, zoals in de biotech-sector of rond het onderzoeks-instituut IMEC. In het investerings-pact van de vorige federale regering was dat een van de belangrijke pistes: hoe kunnen we bedrijven beter samenbrengen om goede ideeën te ontwikkelen, uit te testen in een incubator en vervolgens op te schalen met grote bedrijven? Het heeft helaas niet veel opgeleverd, maar die plannen liggen er nog altijd. Als er een nieuwe regering komt, kunnen ze die gebruiken als inspiratiebron.’
We zien de jongste tijd meer en meer partnerships tussen grote bedrijven uit verschillende sectoren, zoals Proximus en Belfius. Hoe kijkt u daarnaar?
Leroy: ‘Voor mij is dat de toekomst. Bedrijven uit verschillende sectoren moeten meer samenwerken, zeker als we Europese oplossingen moeten vinden tegen de concurrentie van de FANG-bedrijven (de Amerikaanse techreuzen, red.). Geen enkel Europees bedrijf is op zichzelf groot genoeg om dat te doen.’
Veel samenwerkingen in een sector mislukken door de verschillende bedrijfsculturen. Hoe moet dat dan tussen een bank en een telecom-groep?
Leroy: ‘Als je écht vanuit een klantenpers-pectief redeneert, kan dat lukken. Daar is die nieuwe marketing weer: hoe kan je oplossingen bedenken ten dienste van de klant? Facebook, Apple en Google zijn ook groot geworden dankzij die focus op de klant. In Europa hebben nog te veel de neiging om vooral bezig te zijn met hoe we ons product gaan verkopen - de oude marketing.’
Belfius-CEO Marc Raisière benaderde u al in 2017. Waarom lukte toen niet wat nu wel is gelukt?
Leroy: ‘Hij wilde toen een huwelijk, dat is nog iets anders dan een samenwerking, waar ik me nooit tegen verzet heb. Die gesprekken met Belfius waren toen trouwens al een hele tijd aan de gang, die zijn niet plots uit de lucht gevallen.’
U gaat nu naar Deutsche Telekom, een van de weinige Europese bedrijven die misschien wel een antwoord kunnen bieden op Facebook en Google. Of hebben we die strijd sowieso verloren?
Leroy: ‘In sommige domeinen is die strijd heel moeilijk omdat die tech-reuzen over enorm veel kapitaal beschikken. Toch zijn er nog voldoende domeinen waar we als Europeanen, met onze cultuur en verscheidenheid, het verschil kunnen maken. Het probleem van Europa is niet dat we geen ideeën of talenten hebben, maar dat we de schaal niet hebben. Ik verwacht van de Europese Commissie ook dat ze een industrieel beleid voert dat de vorming van grote Europese spelers mogelijk maakt, en ze het kapitaal geeft om met Europese oplossingen voor de dag te komen.’
…/…
Wim De Preter
‘MET HUN KRITIEK VERTROEBELEN EXPERTS DE BOODSCHAP’
Sophie Wilmès: 'Er wordt gedaan alsof er geen regels meer zijn, maar dat klopt niet.'
Vandaag om 01:19
‘Beter een soepele regel die veel mensen volgen dan een strenge regel waar iedereen zijn voeten aan veegt.’ Zo verdedigt premier Sophie Wilmès de versoepelingen die de Nationale Veiligheidsraad woensdag doorvoerde.
In een met bladgoud afgewerkte vergaderzaal van de Wetstraat 16 gaat premier Sophie Wilmès (MR) op 3 meter afstand van ons zitten. Zeker nu de onderhandelingen over een Vivaldi-regering voor het beslissende weekend staan, wil ze het corona-lot niet tarten. Het is druk, maar met haar gaat alles goed, benadrukt de Franstalige liberale, die behoudens een verrassing van formaat aan haar laatste dagen als eerste minister bezig is.
Op de Nationale Veiligheidsraad woensdag kondigde Wilmès samen met haar federale collega’s en de minister-presidenten van ‘de deelstaten’ een reeks versoepelingen van de coronaregels aan. Aanvankelijk was het de bedoeling ook een kader vast te leggen voor nieuwe verstrengingen. Op basis van een barometer, die de expertengroep Celeval moest voorbereiden, moet er een mechanisme komen waarbij de corona-maatregelen afhankelijk van het aantal ziekenhuisopnames automatisch worden verstrengd of versoepeld.
©jonas lampens
Jasper D'hoore
*
*
DROL VAN DE VADERLANDSCHE BROL
*
Ja, dat zijn nu eenmaal de kenmerken van de arrogantie à l Madame de Pompadoir= glans en glitter aan de rand van de afgrond. Die Wilmès die in in de taal van Molière in de Wetstraat met woorden staat te goochelen en die Dominique Leroy, Zakenvrouw & Leidster van de Deutsche Telekom, die net als Christoffel Colombus, voor ons een Nieuwe EU-Wereld opent. Niet met woorden, maar met daden. De Duitse ‘Grundlichhkeit’ gekoppeld aan de Vlaamse daadkracht..
-
Zoals we ooit zongen in onze jeugd…..’Groot zult ge zijn in he rijzend gebouw, fris voor Uw zorgen, fier voor Uw taak’.
-
Twee belangrijke details: volgens Mevr. Leroy is het vooral de jeugd die begeesterd is, en misschien nóg bealngrijker, de Libetalen hebben afgedaan.
Het doet me haast denken aan de Geest van de Franse Revolutie: de voortrekkers ervan, die al vlug de een na de andere zelf onder de guillotine terecht kwamen.
Maar de hedendaagsse Vlaamse mens is heel wat intelligenter dan de Franse Revolutionairen uit 1789-1807. Ze moorden niet. Maar ze trachten tot Europeanen te verenigen wat hen scheidt. Voorbij de Girondijnen, de Jacobijnen, de Socialisten en de Liberalen e, a,dere Nieuwlichters. Het Universum van de Bevrijde Geest, verre voorbij de ‘Verlichting’ van Voltaire, is voorgoed herboren.
Niet meer de kanonnen van Brittania, maarhet rapier van de Intelligentia, ‘rules the waves’. And in the same time the wives….
Want per slot van rekening was het ’n Eva die als eerste het Apple –Beest n het spel bracht.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten