ISLAMBROEDERS IN DE USA
Zonder commentaar.
Gelicht uit http://ipsnews.be/index.php?id=2 ; Altijd lezenswaard.
VERKIEZINGEN/VS:
Kiezers ‘swing states’ krijgen anti-islamfilm in de bus
Ali Gharib
WASHINGTON, 21 september 2008 (IPS) - Zo’n 28 miljoen gezinnen in VS-staten die van strategisch belang zijn voor de presidentsverkiezingen krijgen in september een anti-islamfilm in de bus, als gratis advertentiemateriaal in hun krant. De actie speelt in het voordeel van de Republikeinse kandidaat John McCain, die in zijn campagne inspeelt op de angst voor radicale moslimgroepen.
De film uit 2006 heet: “Obsession, Radical Islam’s War Against the West” en wordt verspreid in de zogenaamde ‘swing states’, VS-staten waarvan niet op voorhand vaststaat welke kandidaat er de meerderheid zal halen. De documentaire kreeg felle kritiek omdat ze onvoldoende het onderscheid maakt tussen gewone moslims en de radicale groepen die hun toevlucht nemen tot terrorisme.
Een harde houding tegen de radicale islam is vooral een campagnethema voor de Republikeinse kandidaat John McCain. Die verwijt zijn Democratische rivaal Barack Obama niet sterk genoeg in zijn schoenen te staan. Obama kreeg ook al af te rekenen met lastercampagnes en insinuaties, vooral bij joodse kiezers, dat hij stiekem een moslim is.
De advertentiecampagne wordt betaald door het Clarion Fund, een non-profitorganisatie die “Amerikanen wil informeren over zaken die de nationale veiligheid aangaan”. Als non-profitorganisatie geniet het Clarion Fund van fiscale voordelen, maar mag het zich niet mengen in partijpolitiek. Toch heeft de organisatie ook een website, radicalsislam.org, waarop tot voor kort een steunbetuiging aan John McCain te lezen stond. De site roep lezers op “in actie te komen tegen de radicale islam”.
De oprichter van het Clarion Fund en de maker van de film is Raphaël Shore, die de dubbele Israëlische en Canadese nationaliteit heeft. Zijn broer is rabbijn Ephraim Shore, die aan het hoofd staat van de door Israël gesubsidieerde organisatie Aish Hatorah, die de studie van de torah in de wereld wil promoten. In de film zelf komen twee moslims aan het woord die zich hebben bekeerd tot een evangelische variant van het christendom, waaronder “voormalig PLO-terrorist” Walid Shoebat.
Advertentie-inkomsten
De meeste kranten die IPS contacteerde zeiden dat de film beantwoordde aan de voorwaarden voor advertentiemateriaal, ook al strookt de inhoud niet met de editoriale lijn van de krant.
De New York Times verdeelde 145.000 exemplaren van de DVD op elf verschillende locaties. “De film kreeg groen licht van het bureau dat moet oordelen of advertenties aanvaardbaar zijn”, zegt de woordvoerster van de Times, Diane McNulty. Ze betwijfelt evenwel of haar collega’s de film ook hebben bekeken.
“We gaan uit van de goede trouw van de adverteerder”, reageert Jim McClure van de News and Observer uit Noord-Carolina, die 250.000 exemplaren verdeelde, op de vraag of ook wordt gekeken naar de bedoelingen van de adverteerder. “Dit product kwam van het Clarion Fund, was duidelijk geïdentificeerd en voorzien van een adres, een telefoonnummer en een website. We kregen het via een reclamebureau”.
Boze lezers
De News and Observer ontving wel heel wat kwade reacties van lezers en is van plan die kritieken in een van de volgende edities te publiceren. “Heel wat moslims zien dit niet alleen als een poging om de moslimgemeenschap in de Verenigde Staten te demoniseren, maar ook om de verkiezingsuitslag te beïnvloeden”, zegt Ibrahim Hooper van de Raad voor Amerikaans-Islamitische Relaties. “Het is lang geleden dat ik de mensen zo verontwaardigd heb gezien. Dit komt aan in de huizen van hun buren en ze vrezen dat dit een negatieve impact zal hebben op hun leven en dat van hun kinderen.”
Een krant, de News and Record uit Noord-Carolina, heeft de advertentie geweigerd. “Ik was zelf niet bij de beslissing betrokken”, schrijft hoofdredacteur John Robinson op zijn blog. “Ik heb onze uitgever om uitleg gevraagd en die zei dat de DVD inspeelt op de angsten van de mensen, verdeeldheid zaait en geen enkel educatief nut heeft. Het geld dat de advertentie zou hebben opgebracht speelde naar verluidt geen rol.”
De reclame-inkomsten van de kranten gaan gestaag achteruit en veel kranten hebben het moeilijk om een lucratieve advertentie te weigeren. “De productie en verdeling van dit product heeft zeker 50 miljoen dollar gekost”, zegt Ibrahim Hooper. Aangezien Shore en het Clarion Fund zelf een half miljoen hebben geleend om de film te maken, blijft de vraag wie de kosten voor de advertentiecampagne heeft betaald.
woensdag 24 september 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten