*
*
*
*
Dit stukje gaat over Coburgia in de 4de Macht. De wetgevende (1ste Macht), de Uitvoerende (2de Macht) en de Gerechtelijke (3de Macht) al geruime tijd uitgeteld zijnde, is de koop nu gevestigd op de pulpverkopers.
Maar,
eilacie, de Vierde Macht is ook al op zijn retour. Net als de drie
andere. Want in Coburgia is alles op zijn retour, zelfs de voetbal, de
koerscoureurs en zelfs de tennis.
Alleen B-Post ketelt niet. Die gaan zelfs de PostNL
bij hen overgieten tot één pot nat. Iets dat alleen kans op slagen
heeft, als men er de Vakbonden kan wegfilteren bij het overpompen.
Het
begint er dus stilaan goed uit te zien voor een nieuwe start van reeds
lang verdwenen titels in de media-wereld. Denk alleen nog maar aan het
niveau van De Frut van vroeger. Of de Vlaams AVV-VVK krant van nu, thans
Vlaanderens Schande.
Na
de dagbladen, bollen nu ook de drukpersen van de week- en maandbladen
uit. Hieronder vindt U volle afvalketels met het goede nieuws. Waar
echter Vlaanderens Beste ontbreekt. Net als het Vlaams Belang, wordt ’t
Pallieterke overal over ’t hoofd gezien.
En dat schept een band.
*
*
GEPLUKT BIJ
*
*
*
Vlaamse weekbladen blijven bloeden
*
De
uitgevers hebben tussen april 2015 en maart 2016 exact 2,99 procent
minder gedrukte Vlaamse weekbladen verspreid dan in dezelfde periode het
jaar ervoor. Wekelijks werden er nog 7,1 miljoen exemplaren verspreid,
een jaar eerder ging het nog om 7,3 miljoen. Dat blijkt uit de meest
recente CIM-cijfers.
Op enkele regionale bladen na is de enige stijger in het Vlaamse magazinelandschap Tv Gids Primo (+2,7 procent)
Grootste
dalers zijn Story (-22,5 procent), Flair (-14,7 procent) en Humo (-10,5
procent). Dag Allemaal blijft, ondanks een terugval met -8,1 procent,
het grootste weekblad met 273.944 verspreide exemplaren. Op enkele
regionale bladen na is de enige stijger in het Vlaamse magazinelandschap
Tv Gids Primo (+2,7 procent).
Ook
Trends zet een knap resultaat neer met 45.748 verspreide exemplaren
(+5,2 procent). Maar omdat ook de cijfers van het Franstalige zusterblad
Trends/Tendances hierbij inbegrepen zijn, worden die cijfers niet
meegeteld in de totale verspreiding van Vlaamse weekbladen.
Knack,
dat met 99.292 geprinte exemplaren -1,4 procent minder verkocht, zag
zijn digitale verspreiding wel met 21,1 procent toenemen. Maar in
absolute aantallen gaat het slechts om een beperkt cijfer: 885
exemplaren.
Bij
de maandbladen valt de stijging van Marie Claire België op (+23,5
procent) naar 15.460 maandelijkse exemplaren. Het totale aantal
verspreide maandbladen neemt dan wel toe met 10,6 procent, tot 2
miljoen, maar dat is vooral op rekening te schrijven van Goesting. Het
regionale lifestylemagazine bij Het Laatste Nieuws en De Morgen, dat ook
via displays wordt verspreid, werd pas in maart 2015 gelanceerd,
waardoor de vergelijking met het voorgaande jaar vertekend is.
*
*
Vroeger
kon zelfs de melkboer raden wat er scheelde aan zijn ‘product’, als hij
vaststelde dat de mensen minder kochten. De visboer had het nog
gemakkelijker: hij kon het zelfs rieken. Politiekers uit de
‘meerderheidspartijen’ echter duwen door. Want zij weten wat goed is
voor de mensen.
Dat
soort waarnemingen zal heden ten dage nog wel bestaan, denk ik, maar
daar staan nu wetten in de weg, en praktische bezwaren om er iets aan te
doen. Want in ruil voor al die gratis-nummers die terechtkomen bij de
subsidiekraanmannen, geldt immers het principe, ‘wiens brood men eet,
diens woord men spreekt’.
In ’t Fransoos zei men vroeger ‘Ce sont les femmes des Ministres qui font les Lois’….
En zo zijn het nu de Schoonmoeders van de aandeelhouders die de inhoud
bepalen. Alles en iedereen schrijft hetzelfde, met hier en daar een
ander woord tussen. Dat stom ‘kiesvee’ merkt toch geen verschil.
En
nu beginnen ze er dus door te zitten. Maar net als een jankende
straathond omdat hij met z’n achterste op ’n cactus is gaan zitten, zijn
ze te lui om recht te staan.
Gelukkig
kunnen wij, blogschrijvers en bloglezers, daar een handje aan
verhelpen. Zelfs als WC-papier is hun beste tijd voorbij. Misschien dat
de ‘verrijkers’, op gebied van hygiëne aan nog minder gewend, daar als
kopers van bedrukt papier tijdelijk nog ’n beetje voor in aanmerking
komen?
Maar
die vegen daar zelfs zonder, overal hun gat aan. Muzelmannen met het
hart op de juiste plaats gebruiken, de Profeet achterna, daarvoor de
wijsvinger van hun linkerhand. En dàt, geachte lezer, is ‘Back to the
Future’.
PS
Pas na het lezen van deze laatste regels, kunt U de afbeelding hierboven begrijpen…
(Get) Digitalia
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten