Vergeten vragen van de voorbije week (71)
11 NOVEMBER 2019 Dominique Laridon
**
*
Ook
de voorbije week werden veel vragen gesteld – en waren er ook vragen
die te weinig of helemaal niet gesteld werden. Aan het begin van de
nieuwe week kunnen er misschien nog enkele vragen opgeworpen worden.
Zoals:
Wat is het verschil tussen Polanski en De Pauw?
Er zitten veel moraal-ridders aan de Reyerslaan, maar het is altijd een heel scheve moraal
(Aan
Radio 1, dat luisteraars naar de nieuwe film van Roman Polanski stuurt.
In spotjes op Radio 1 wordt gesproken over ‘de notoire regisseur Roman
Polanski’, wat natuurlijk ook een manier is om te verwijzen naar ontucht
met een minderjarige. Polanski durft al sinds 1978 niet meer terug naar
de Verenigde Staten, omdat hij weet wat hem daar boven het hoofd hangt
als voortvluchtige zedenschenner. Nog maar vorige week dook een nieuw
verkrachtingsverhaal op. De VRT is vies van Bart De Pauw, maar promoot
Polanski. Er zitten veel moraal-ridders aan de Reyerslaan, maar het is
altijd een heel scheve moraal.)
Hoeveel ‘herverdeling’ kan dit land nog aan?
(Aan
kandidaat-voorzitter van CD&V Raf Terwingen, die een slecht plan
heeft: ‘De volgende regering moet een herverdeling-sregering worden’.
Met ‘herverdelen’ wordt belasten bedoeld. Concreet denkt Terwingen aan
een dual income tax en een nieuwe versie van de
effectentaks. België is al het meest herverdelende land ter wereld, maar
voor politici als Terwingen kunnen er altijd nog enkele belastingen
bovenop.)
Hoe komt het dat Vlamingen wegtrekken uit steden?
Deze ‘experts’ vergeten voor het gemak dat de blanke stadsvlucht mede veroorzaakt wordt door de multiculturele malaise
(Aan
de academici die benadrukken dat de bouwwoede niets te maken heeft met
de massamigratie: ‘de Vlamingen die uit de steden wegtrokken, hebben ons
land volgebouwd’. Deze ‘experts’ vergeten voor het gemak dat de blanke
stadsvlucht mede veroorzaakt wordt door de multiculturele malaise.
Opnieuw gaan samenhokken in steden – wat bijvoorbeeld de Vlaamse
Bouwmeester zo graag wil – ligt moeilijk net omdat veel Vlamingen de
grote steden (terecht) associëren met vervreemding, criminaliteit en
culturele spanningen.)
Wat is er zo schokkend aan Othmans banale opiniestuk?
(Aan
de web-redactie van de VRT, die een opiniestuk van Othman El Hammouchi
niet durfde plaatsen: ‘We hebben het moeilijk met de conclusie die je
bereikt over N-VA’. Bizar, want El Hammouchi had gewoon een zoveelste
versie geschreven van Vlaanderens meest populaire opiniestuk: N-VA heeft
het inclusief nationalisme losgelaten, N-VA is racistisch… U kent het,
want ditzelfde opiniestuk wordt al jaren gepubliceerd, haast elke dag –
wanneer niet in een ‘kwaliteitskrant’, dan wel ergens op een website.)
Welke alt-right memes mogen we vrolijk adopteren?
(Aan
de jongelui die nu ‘OK Boomer‘ kreunen, omdat er nu eenmaal niets zo
rebels is als surfen op een mediahype. De grap is dat ‘boomer’ al lang
ingeburgerd is in alt-right-kringen, verwijzend naar de generatie die
beïnvloed werd door de geest van mei ’68. Eigenlijk is ‘OK, Boomer’ een
beetje zoals ‘Pepe the Frog’: een internetmeme met alt-right-wortels.
Alleen is deze meme nu eens wél omarmd door de massamedia.)
Waarom heeft de VRT zoveel grote cameraploegen nodig?
(Aan
Terzake-journalist Pieterjan De Smedt, die vindt dat de VRT gerust 2
cameraploegen naar 1 persconferentie kan sturen: ‘Als we op een
persconferentie verschijnen met twee cameraploegen – ‘Terzake’ en ‘Het
Journaal’ – dan mag je er gif op innemen dat De Wever of Crevits met een
steek onder water komt: ‘twee ploegen? VTM staat hier maar met één
ploeg, hoor. Bij de VRT valt duidelijk nog te besparen’. Dat is niet
correct, we werken voor twee verschillende programma’s’. Je zou denken
dat twee journalisten van twee programma’s op één persconferentie
tenminste een en dezelfde cameraploeg kunnen gebruiken. Nu we het toch
over die cameraploegen van de VRT hebben: hoe komt het dat VTM televisie
kan maken met één journalist en een cameraman, terwijl de VRT doorgaans
een journalist, een cameraman én een geluidsman moet sturen? Zonder
hoorbaar verschil voor de kijker, trouwens.)
Waar blijven jullie deze mensen toch vinden?
Je mag over geen enkel volk zulke platte veralgemeningen lanceren, behalve dan over de Vlamingen
(Aan
De Morgen, waar ze weer eens een professor gevonden hebben die maar al
te graag wil spugen in zijn eigen wieg: ‘Tijd om toe te geven: wit
Vlaanderen is banaal racistisch’. Je mag over geen enkel volk zulke
platte veralgemeningen lanceren, behalve dan over de Vlamingen. Hoe vaak
hebben we deze slecht verpakte zelfhaat nu al geserveerd gekregen?)
Hoeveel zieltjes zijn er nog te winnen voor het confederalisme?
(Aan
N-VA, nu een nieuwe peiling zegt dat 48% van de Vlamingen oren heeft
naar het confederalisme. In februari, amper 9 maanden geleden, was dat
nog 29%. Nochtans heeft de N-VA intussen niet zwaar ingezet op het
confederalisme. Zelfs nu elke dag duidelijker wordt dat België niet
werkt (zeker niet voor de Vlamingen) drukt N-VA nog steeds niet diep op
het communautaire gaspedaal. Er is ook geen enkele krant of geen enkele
invloedrijke opiniemaker die voluit rijdt voor het confederalisme. En
toch is er duidelijk potentieel. Wanneer neemt N-VA zijn historische rol
weer op?)
Welke Vlaamse theaters verdienen een eco-boycot?
(Aan
de Franse choreograaf Jérôme Bel, die voorstellingen boycot van alle
gezelschappen die nog steeds gebruik maken van het vliegtuig: ‘Ik begon
de ecologische kost te berekenen: het aantal dansers, hun reizen van de
ene kant van de Atlantische oceaan naar de andere, de kostuums en het
aantal technici achter de schermen.
we kunnen ook blij zijn dat er eindelijk een ‘klimaatculturo’ voor eigen deur gaat vegen
Plots
zag ik de ijskappen voor mijn ogen smelten’. We kunnen nu een beetje
medelijden hebben met deze bange en ijlende man, die overigens zelf 25
jaar lang de wereld rondreisde, maar we kunnen ook blij zijn dat er
eindelijk een ‘klimaatculturo’ voor eigen deur gaat vegen.)
Hoeveel culturele superhelden heeft de islam voortgebracht?
(Aan
de vele cultuur-relativisten, nu een nieuwe tentoonstelling de
schijnwerpers richt op de joodse wortels van de meest beroemde
superhelden.
Joden
zijn niet alleen oververtegenwoordigd bij Nobelprijswinnaars: ook bij
stripauteurs vind je Joden bij de vleet. De grote Amerikaanse
uitgeverijen hebben al vaak geprobeerd om islamitische auteurs én
islamitische superhelden te lanceren, maar die pogingen hebben nooit
echt vleugels gekregen. Je zou bijna gaan denken dat er niet in élke
cultuur de nodige lichtvoetigheid te vinden is.)
Wanneer raken theatermakers uitgekeken op naakt?
(Aan
regisseur Romeo Castellucci, die de katholieke heilige Jeanne d’Arc
naakt afbeeldt in een nieuwe opera: ‘Sterke beelden’ kirt De Morgen. Zou
er in het Europees theater een groter cliché zijn dan een zoveelste
naakt? Je zou eerder schrikken als er eens een personage kleren aan
heeft. Hoe belegen. Hoe voorspelbaar. Hoe braaf. Evenmin is het een
verrassing dat Castellucci, die eerder al stront liet druipen over het
aangezicht van Christus, weer eens een christelijk icoon viseert.
Wanneer zet hij de profeet Mohammed eens in zijn blootje?)
Wie zal Macron vanaf nu de Franse Farage noemen?
(Aan
alle tegenstanders van protectionisme en grensbewaking, nu de Franse
regering ‘de controle over de migratie-politiek‘ terug wil. Als de
Britten terug vat willen krijgen op hun grenzen, dan haalt weldenkend
Europa de neus op. Maar in deze Europese Unie zijn er altijd
regeringsleiders die een beetje meer marge krijgen. Een strenge
migratiepolitiek in Frankrijk zal níet gediaboliseerd worden.)
Ja,
inderdaad, dat was/is eten wel in een notendop ‘n diepe duik in de
actualiteit. Wat mij vooral is opgevallellen, is het verhaal van de zo
goed als onbestaande uiterst zeldzame Nobelprijs-winnaars als
nakomelingen van de Stam van Mo met Ham.
Persoonlijk ben ik daar niet eens verwonderd over want deze vaststelling
is een voortdurend terugkerend gegeven op deze Blog. Feiten zijn
feiten! Ook het het feit dar er in de VSA (uit altijd dezelfde hoek…)
danig aan het boompje wordt geschud om (geforceerd) Mo Slims
naar voren te proberen te schuiven. Een slechte gewoonte die ook in de
rest van de Vrije Wereld meer en meer wordt na geäapt….
Dat
is gewoon Linx vulgair valsspelen. Erger, veel erger dan de soort
‘terreur’ waarover Bartje Somers het heeft als die rond hotst in de
Bilsener ruönes van een leegstaand platgestookt asielcentrum. Wat meer
is: al die opgezette verdraaoïngen werken gewoon averechts..
Maar ze zijn te stom om dr te beseffen…
**
Donderdag 14 November 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten