zaterdag 15 januari 2022

500794- De Kleur Van De Kat Doet Er Niet TOE. Ald ZE MAAR GENOEG MÙiizen VANGT.

 

.

ZATERDAG 15 JANUARI 2022

*

500794- De Kleur Van De Kat Doet Er Niet TOE. Ald ZE MAAR GENOEG MÙiizen VANGT.

*

I N H O U D

Ik val blijkbaar dus weeral eens te meer in herhaling, want in deze ‘kolommetjes’ hebben al vel poezen carrière kunnen maken. Pictureel zijn ze het best in beeeld te brengen in

het spreekwoord der 3 G’s God, Geld en Gat. Met geld echter koopt men zowel de boter als het vlees, de pan en zelfs het vuur. De politiek – hoe hoger hoe beter - is de Kunst bij uitstek om de medemens bij het 14de te draaien en om daar vervolgens levenslang de vruchten van te plukken..

Bij hoge uitzondering vinden we wel hier en daar een slimme harde wroeter die daar zijn voet naast kan zetten, maar die zijn eerder uitzondering dan regel.

 

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

DE ANONIEME VERFKIEZINGEN

*

Vorig weekeinde liet zowaar ons Gwendolientje nog eens van zich horen. Dat was weer eventjes geleden, ik denk van sinds ze geen voorzitster van de Open VLD meer is. Ze houdt zich nu bijna fulltime bezig met haar job als burgemeester van Aarschot en het was in die functie dat ze in de weekeindeditie van De Standaard een oproep deed aan wat zij de ‘centrumpartijen’ noemt, om voortaan niet meer onder eigen naam, maar samen onder één collectieve benaming (bv stadspartij) naar de lokale verkiezingen te trekken. Alsof ze beschaamd zijn van de eigen naam en vrezen er minder stemmen mee te zullen hebben (wat nog zou kunnen ook)..

Waar is de tijd dat één van die partijen (CVP) ooit de absolute meerderheid behaalde in heel België? Dat lukte daarna niet meer, maar de partij bleef wel sterk genoeg om nog enkele decennia als eerste te kunnen kiezen met wie zij daarna een tweepartijenregering vormde. Toen ook dat niet meer lukte, werd het een zgz ‘tripartite’, tot dat evenmin niet meer mogelijk bleek. Volgens de laatste peilingen mogen de drie traditionele partijen al blij zijn als ze volgende verkiezingen nog de 10% halen.

Aan dat laatste heeft Gwendolientje ook gedacht. Zij heeft het nl niet meer over drie maar vijf centrumpartijen en haalt er ook de N-VA en Groen bij. Dat zou in eerste instantie dan zijn voor de lokale verkiezingen, al sluit ze de regionale ook niet uit. Nog één stap verder en we zitten dan op het federaal niveau, waarin haar Open VLD nu al deel uitmaakt van een regering van zeven partijen die alleen maar overleeft door de gezamenlijke schrik voor die verkiezingen.

Hoe meer zielen, hoe groter kerkhof!

---

En dan nog dit.

We leefden deze week hier in Vlaanderen in een hogedrukgebied. Door laaghangende bewolking en/of mist was er geen zon en ook geen wind. Dat betekende dat de productie van hernieuwbare energie hier nul komma nul was. Gelukkig hebben we (voorlopig?) nog onze kerncentrales

 

VAN JOURNALIST TOT COUCKE-CHOUCHOU: ONDERNEMER MAARTEN MICHIELSSENS ONDER STROOM

Maarten Michielssens, de CEO van het Brusselse EnergyVision, wil dit jaar 150 miljoen euro investeren in zonnepanelen en laadpalen. ©Kristof Vadino

*

Vandaag om 12:07

*

 

De ondernemer Maarten Michielssens heeft in enkele jaren een groene-energiebedrijf uitgebouwd van ruim 100 miljoen euro omzet. China levert daar het leeuwendeel van. Door de instap van Marc Coucke heeft EnergyVision extra kapitaal voor ambitieuze plannen met laadpalen.

Via zijn holding Alychlo stopte ondernemer-investeerder Marc Coucke dinsdag ruim 20 miljoen euro in EnergyVision, een groene-energiebedrijf van CEO Maarten Michielssens. Daarmee wil het Brusselse bedrijf dit jaar 150 miljoen euro investeren in zonnepanelen en laadpalen. De instap van Coucke is een hoogtepunt voor Michielssens, die vanuit het niets in enkele jaren een bedrijvengroep opgebouwd heeft van meer dan 100 miljoen euro omzet en 13,5 miljoen euro nettowinst in 2020.

De 39-jarige Michielssens is een atypische ondernemer. Hij was jarenlang sportjournalist bij Het Laatste Nieuws. Daar kwam een einde aan na een gecontesteerde reeks artikelen over doping in de wielerploeg van Patrick Lefevere. Lefevere, die onlangs toetrad tot het bestuur van Couckes voetbalclub Anderlecht, moet zich in zijn koffie hebben verslikt bij het nieuws afgelopen week dat de voormalige wielersponsor Coucke geld pompt in het bedrijf van Michielssens.

Maar het verleden lijkt van geen tel bij Coucke, die na een participatie in het gecrashte zonnepanelenbedrijf Enfinity in dezelfde sector investeert. ‘Behalve dat het om zonnepanelen gaat, zijn er geen gelijkenissen’, zei Coucke. Zijn investeringsmanager Pieter Bourgeois heeft er als onafhankelijke bestuurder al twee jaar zicht op de keuken.

" Het bedrijf is heel financieel gedreven en er komt wat financial engineering bij kijken. "

Conny Vandendriessche

Voormalige bestuurder

 

Als jong bedrijf kon EnergyVision grote namen strikken voor zijn bestuur. Voormalig Europees commissaris Karel De Gucht zit er ruim drie jaar. Onlangs trad ook voormalig Europees president Herman Van Rompuy toe. Wie het netwerk van Michielssens bekijkt, zou eerder een ex-Wetstraatjournalist verwachten in plaats van een atletiekverslaggever. Dinsdag bracht premier Alexander De Croo (Open VLD) een werkbezoek aan Energyvision. Michielssens kan ook uitpakken met foto’s van persevenementen met de politici Elio Di Rupo, Charles Michel, Didier Reynders, Vincent Van Peteghem, Kris Peeters, Geert Bourgeois, koning Filip en de Chinese premier Li Keqiang bij EnergyVision of zijn vorige bedrijf, Econation, dat actief was in lichtkoepels.

David Adriaen

*

HET HOGE HUIS VAN HUTS

foto: ©Unsplash

*

Analyse - 15/01/2022 Frans Crols

*

Na de Trump Tower in New York volgt de Huts Tower in Antwerpen. Het Torengebouw van KBC werd aan het einde van 2020 verkocht aan de havenkoning. Een stunt.

-

Privé museums zijn een trend. In de Sinjorentoren verschijnt kunst van Fernand en Karine Huts.

‘Dwell time’

Kan u morgen in Wijnegem Shopping Centre een Ai Weiwei aangapen of in de Lidl van Antwerpen-Centrum een Luc Tuymans? Waarschijnlijk niet, echter overmorgen gebeurt het. Vandaag kan u in Shangaï en Beiroet (ja) sjieke hedendaagse kunst bewonderen in winkelcentra.

De picturale schoonheden van de Huts Tower volgen een ander pad dan die van de publieke museums.

Alles wordt in de strijd geworpen voor de ‘dwell time’, vrij vertaald ‘rondhang-tijd’ van de shopper. Het Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen noch het SMAK in Gent zullen doeken of beelden uitlenen voor mercantiele akkefietjes, wat wel zo zal gebeuren door het groeiend aantal privékunst collecties en dito privémuseums. De picturale schoonheden van de Huts Tower volgen een ander pad dan die van de publieke museums.

Een trend

Georgina Adam is een expert van de kunstmarkten en signaleert onder meer deze trend in haar pas gepubliceerde ‘The Rise and Rise of the Private Art Museum’. Privéverzamelaars schuilen overal en in steeds grotere aantallen en zij kunnen doen en laten wat zij willen in tegenstelling tot de officiële, betoelaagde en loodzwaar opgetuigde nationale showplekken van de kunsten.

Fernand Huts, met journalisten in zijn commerciële en artistieke gevolg, toonde recent een deel van zijn Vlaamse kunstbezit in de Estse hoofdstad Tallinn als ambassadeur voor zijn familie, het concern Katoen Natie en Vlaanderen. Privémuseums hebben centen, vinnige curatoren, slimme directies, bijvoorbeeld Katharina Van Cauteren van The Phoebus Foundation (die de collecties van de Huts’en overkoepelt) en zoeken onsterfelijkheid.

The Phoebus Foundation heeft als thuisadres het belastingvriendelijke Britse eiland Jersey en is gesticht naar Engels recht. U kocht misschien al ooit voor uzelf, een vriendin of vriend een tas van Louis Vuitton en de kans bestaat dat u zich deels liet verleiden door een bezoek aan of een artikel over een tentoonstelling in de ‘Fondation Louis Vuitton’ in Parijs. De mechaniek is simpel: bouw uw merk op door een show. Er is toch te veel kunst, aldus Georgina Adam, plavei er dus de wereld mee.

Explosie van privé museums

Wie doet wat in die exploderende kunsten branche? Het vakblad ‘The Private Art Museum Report’ meldt dat 70 procent van de privé museums vandaag gesticht zijn na 2000. Vooral in het ex-bloedrode en ex-maoïstische China is het haast onmogelijk het juiste aantal te tellen.

In 2014 schreef The Economist dat er elke dag in het ‘Rijk van het Midden’ een nieuw privé museum opende. In 1949 had het gigantische land 25 museums en vandaag is de raming dat er alleen langs de kant van de privé museums 1700 zijn. Het westen helpt: in 2017 lanceerde het Londense Victoria and Albert Museum samen met de China Merchants Shekou Holding een top-galerij in Shenzhen.

Hoofd soorten

De twee hoofd soorten van de privé museums zijn: zij die de openbaarheid zoeken, en dat zal gebeuren in de Huts Tower en het draait perfect bij Vuitton, en deze die haar schuwen. De rijke collectie van Anton en Annick Herbert leidt een halfverdoken bestaan in Gent. (Begin december 2021 overleed Anton, zoon van de Vlaamsgezinde ondernemer en kunstverzamelaar Tony Herbert, de pater familias).

 

Omdat je toezicht wil, bouw je een museum met je eigen geld, in je eigen naam en je leeft voor eeuwig.

Een collectie schenken aan een publiek museum is een risico dat minder en minder verzamelaars beogen want na de grandioze vernissage en de innige dankwoorden verlies je de controle over je lievelingen. Omdat je toezicht wil, bouw je een museum met je eigen geld, in je eigen naam en je leeft voor eeuwig.

Eén belangrijke troef

Openbare museums hebben één belangrijke troef, zij zijn er voor altijd. Met dank aan de belastingbetaler en de overheid die met museums een ‘Bilbao-effect’ willen scheppen à la de Baskische stad waar het bijhuis van het Amerikaanse Guggenheim, met spektakel-architectuur van Frank Gehry, een hefboom voor de stadsrenovatie blijft. Na de kunst volgden de promotoren met lofts en winkelgalerijen.

Bij privémuseums vallen de goede vooruitzichten meermaals in duigen. Zelfs bij leven van de mecenassen. Veel of weinig manoeuvreruimte voor een privé museum hangt samen met het belastingstatuut van stichtingen. Georgina Adam schrijft dat de Fondation Louis Vuitton over de laatste tien jaar 500 miljoen euro aan taksvoordelen opstreek.

Fernand Huts is dé man om dit perfect te beseffen en er naar te handelen. Hij resideert niet voor niks op een kapitaal landgoed in het voor zijn vermogen en vererving voortreffelijke Kent. Fernand en Karine delen het lot van alle mensen en zijn sterfelijk. Hoe continueren al of niet de drie zonen van het succesvolle echtpaar The Phoebus Foundation en de praal van de Huts Tower? Een laatste woord van Georgina Adam. Het lot van privé museums is zeer afhankelijk van het fortuin van de stichters. Zij noemt een aanmoedigend teken dat van de 2775 miljardairs in de wereld, die samen 13,1 triljoen dollar bezitten, 86% vandaag rijker is dan in 2020. De toekomst van de privém useums is zonnig

 *

MENSEN EN RESTAURANTS GAAN BETRAPPEN DIE ZICH NIET HELEMAAL AAN DE CST-REGELS HOUDEN.

**

PG Media – ‘tScheldt: 4 – 405

12 januari 2022 De Redactie

*

Het is voor VTM, onderdeel van subsidiestofzuiger DPG-Media, een vorm van ‘journalistiek’. Het doel van dit soort journalistiek is natuurlijk pijnlijk duidelijk. Het is een rechtstreekse vorm van rapportage voor politici onder het mom van onderzoeksjournalistiek.

Wij feliciteren de ‘journalisten’ van VTM met hun baanbrekend werk, hun wereldschokkende bevindingen, hun aan de schandpaal nagelen van gewone mensen en hun betrappings technieken waardoor de wereld voorzekers een betere wereld werd om in te leven.

We brengen in herinnering dat enkele weken geleden topjournaliste Nathalie-let-niet-op-mijn-lodderogen-Dyck nog in het VTM-nieuws beweerde dat ‘tScheldt geen redactie had, en dat de auteurs onder ‘synoniemen’ schreven. Om het niveau van het huidige VTM even te kaderen.

Verschillende politieke kabinetten hebben ondertussen laten weten de tientallen miljoenen euro’s aan jaarlijkse (!) subsidies voor DPG-Media ook de volgende jaren te zullen toekennen en indexeren.

Ondertussen blijkt het volk het narrenschap van ‘tScheldt honderdvoudig keer meer te appreciëren dan het collaboratieschap van VTM…

**

Met dank aan Twitteraar D. Theuns voor de foto

 Digithalys

Geen opmerkingen: