vrijdag 6 januari 2012
587 150 MILJOEN VOOR POTSENMAKERIJ
Het echte Meneerke Peeters de Eerste
Wordt begeleid naar ‘The Nightclub’ voor ’n stukje cultuur….
-----------------------
Ons Meneerke Peeters II is goê bezig. Tijd teveel en geld tekort : welke aria uit welke operette nu gezongen?! Uit De Lustige Boer? Hij denkt er dan ook aan zijn ‘alter ego’, het échte Meneerke Peeters uit de stripwereld, naast en bij zich te nemen. Als rasechte stripfiguur zijn ze aan elkaar gewaagd om ’t Schoorsteenvliegske plat te slaan. Of om het tegen de vliegenvanger te meppen.
Als ik nu verder in “t zweet mijns aanschijns werk om meteen heel dat subsidie-gedoe in de ‘kunstwereld’ af te schrijven, zal ’t weer van dâ zijn! Cultuur-barbaar zal dan nog een van de liefelijkste scheldwoorden zijn. Maar alla : ik zit mij hier niet moe te maken om de blogwereld naar de mond te praten, maar om de dingen in hun juist perspectief te plaatsen. Trouwens, ‘Kunst’, wat is dat? De boel afbreken tot op de grond : ook dat is ‘Kunst’ en verdient dus om ruim betoelaagd te worden. Aangaande de uitbetaling van het manna : Let wel : ik handel, zoals zoveel anderen, onder een eenmans-vennootschap met bankrekening in Zwitserland. Als lang geleden gewezen ‘deskundige’ in binnenlands en buitenlands Vennootschapsrecht, is dat een koud kunstje. Zelfs als de Overheid op Zwart Geld Zaad zit, zoals U ziet dwingt KUNST respect af. Koud kunstje of gloeiend heet kunstje : om de poen is het te doen….
----------------------
Kris Peeters: 'besparen op cultuur zou verarming zijn'
Cultuur in vizier bij besparingen
BRUSSEL - Honderdvijftig miljoen euro per jaar vragen de kunstorganisaties de komende subsidieronde. Zoals de kaarten nu liggen is er 87 miljoen. Tenzij ook daar nog eens op bespaard wordt.
Van onze redacteur
De Vlaamse regering zoekt tot 500 miljoen euro extra om haar begroting in evenwicht te houden. Een beurt van de kaasschaaf zal niet meer volstaan, zei minister-president Kris Peeters (CD&V). Binnen enkele domeinen zal er ingrijpend gesneden moeten worden. Cultuur, dan maar?
De voorbije dagen is de cultuursector meermaals in verband gebracht met de nakende besparingen. Omdat de cultuurwereld dit jaar voor een nieuwe start staat en de tellers dan herijkt kunnen worden? In 2012 wordt beslist welke organisaties de komende jaren subsidies krijgen via het kunstendecreet.
Buiten enkele federale huizen (zoals De Munt en Bozar) en de 'grote instellingen' (onder andere De Singel, Vlaamse Opera, Ballet van Vlaanderen) valt het gros van de kunstorganisaties onder het kunstendecreet. Het omvat een breed palet disciplines: van architectuur en beeldende kunst tot theater en muziek.
Alle organisaties die subsidie willen krijgen, hebben inmiddels hun dossier ingediend. Eerder werd bekend dat er 274 aanvragen waren voor de volledige termijn van vier jaar. In december kwamen daar nog eens 82 aanvragen bij voor de periode van twee jaar. Deze kortere termijn laat een flexibeler werking toe en maakt het mogelijk dat nieuwe initiatieven in het systeem komen. Dat laatste lijkt te werken: 44 van de 82 aanvragers dienden voor het eerst een dossier in.
Alles samen zijn er 356 dossiers. Opgeteld is dat goed voor een vraag van 150 miljoen euro. Dat is iets minder dan de vorige subsidieronde, toen er 371 aanvragen waren voor 168 miljoen euro. Het signaal dat er uitstroom van oudere organisaties nodig is en dat de middelen krap zijn, heeft kennelijk gehoor gekregen. De tendens is dat vooral de grotere huizen hun meervraag beperkt hebben.
Het wordt een moeilijke oefening. Zoals de kaarten nu liggen, is er 87 miljoen euro 'theoretisch beschikbaar', of 58 procent van het aangevraagde bedrag. Het cijfer is gebaseerd op het huidige subsidiepeil, verminderd met een pakket dat minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) wil voorbestemmen voor losse projecten.
Bezorgd en begaan
Is cultuur een van de domeinen waar ingrijpend gesaneerd zal worden? Minister-president Kris Peeters: 'Cultuur is een belangrijke sector in Vlaanderen. Hij heeft mee zijn aandeel gedaan in de vorige besparingen. Ik ben bezorgd en begaan met cultuur. Wat mij betreft zijn bijkomende besparingen allesbehalve evident. We moeten kijken hoe we deze sector dynamiek kunnen geven, zoals we onlangs gedaan hebben met de cultuurindustrie. Sterk besparen op cultuur zou een verarming zijn voor Vlaanderen.'
Tijdens de begrotingsdebatten in het Vlaams Parlement liet Peeters zich al uit over cultuur. 'Ik ontken formeel dat cultuur de dupe zal zijn. Op dit moment, en wat mij betreft ook in februari of april, is het absoluut niet zo dat we uitsluitend cultuur zullen viseren.'
Had minister van Cultuur Joke Schauvliege al perspectief op de toekomst? Schauvliege: 'We mogen niet de fout maken die Nederland, Groot-Brittannië en Spanje hebben gemaakt door zwaar te besparen op cultuur. Daar zou ik me niet kunnen in vinden. Cultuur is nodig om een duurzame toekomst te verzekeren. En wie toch voor de harde cijfers kiest: snijden in cultuur zal enorm veel jobs doen sneuvelen.'
De vraag is of er in het domein van de cultuur überhaupt zoveel te snijden valt. De 0,45 miljard euro van cultuur vertegenwoordigt 1,8 procent op de totale begroting van de Vlaamse regering (24,4 miljard).
-------------------
Diagonaal herlezen
Alle kunstvormen lijk we die nu kennen, moeten kort en goed worden afgeschaft, ja zelfs verboden. Uitzondering gemaakt voor alles wat zelfbedruipend is. Een artiest leeft van zijn ‘werk’, zoals iedereen die met werken de kost moet verdienen. Ofwel verhongert hij. Om kitch en brol tegen betaling te produceren : dat is de tijd van de Sovjet-stijl.
En die tijd is voorbij. De ‘Latemse School’ is, in de schilderkunst, een goed voorbeeld van. Het is daar vele jaren pompen of verzuipen geweest tot het succes eindelijk doorbrak, maar ook even vlug weer overwaaide. Een ‘artiest’ die met wat kippengaas, een paar scherven spiegelglas en wat verf-uit-de-tube een meesterwerk verkocht krijgt, die verdient de Eerste Prijs van de Lof der Zotheid.
Het begrip ‘Schone Letteren’ is verworden tot onverkoopbare onderbroekenlol die maar kan bestaan bij de gratie van Dame Fortuna, de tweede naam van het Schoorsrteenvliegje
Opera, operette, belcanto, ballet : de oorspronkelijke kunstenaar draait zich om en om in zijn graf bij al die ‘hedendaagse interpretaties’…. Het theater is een plaats waar de toeschouwer bij definitie weet dat hij bedot wordt. Laat dat dan met stijl zijn, en met klasse, maar niet door over de grond te rollen als blinde mollen. Béjart, een groot artiest? Heel zeker : een groot artiest in mini-formaat waar straks niemand nog zal willen aan herinnerd worden. Gesubsidieerd theater kent vooral succes voor de vrijkaartjes waarmeeg l wordt omgesprongen. Ook Opera en Belcanto is ‘the place to be’ voor alle maana-strooiers, of kandidaten manna-strooiers!
Michel Angelo, Leonardo da Vinci, och er zijn zovele namen van echte artiesten, dat wij ons absoluut niet moeten bezig houden met gesubsidieerde afval….
Sic transit gloria mundi….Maar één ding blijft : ‘a thing of beauty is a joy for ever’. Onze musea en onze kerken hangen er vol van, eenmaal men de zalen ‘Hedendaagse Kunst’ vol streepjes code achter de rug laat.
De zeldzame uitzonderingen bevestigen de regel….
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten