1019 ‘EEN GLANS-PRESTATIE’
*
foto: ©Reporters
*
Wie de Belgische politiek wil begrijpen, moet iets van opera kennen, of in een psychiatrische inrichting werkzaam zijn
(Charles Michel)
‘De Premier zette vandaag een glansprestatie neer’, is het twittercommentaar (18/12 om 11u28) van
Koen Geens
De ARCO mededader…
*
op de wanhoopspoging van Charles Michel om zijn geamputeerde regering overeind te houden.
‘Een
glansprestatie’. Dat woord reserveer je doorgaans voor atleten na een
marathon of pianisten na een Rachmaninoff-concerto in de Koningin
Elisabethfinale. Meteen reduceert Koen onbewust het politieke bedrijf
tot zijn ware betekenis: iets tussen sport en kunst.
En
zo heb ik politiek ook altijd geapprecieerd, als een kruisbestuiving
tussen theater en krachtpatserij. Het is de manier hoe de media haar ten
tonele voert, en dat is volledig waarheidsgetrouw. Elke poging om er
iets ernstigs van te maken, iets dat buiten de krijtlijnen van het spel
valt, is bij voorbaat ten dode opgeschreven.
Rigoletto (let op de Belgische driekleur over zijn linkerschouder)
*
Sport
en kunst, acrobatiek en pathos. Koppelt men die dimensie dan terug naar
de recente ‘prestatie’ van Michel in de Kamer (‘ik deel ik een zak geld
uit aan iedereen maar laat mij leven’), dan opteer ik enerzijds voor
een nieuwe discipline in de Paralympics, namelijk hardlopen voor lammen
(ook wel genoemd: lopende zaken), of een van mijn lievelingsstukken uit
het operagenre: het moment waarop de gebochelde nar Rigoletto uit de
gelijknamige opera van Verdi om genade smeekt en uitroept ‘Ah! voi tutti
a me contro venite!’ (iedereen is tegen mij!). De harde heldentenor
Bart De Wever haalde diezelfde aria boven, toen hij opeens bijzonder
emotioneel werd (‘… dat mijn integriteit door de modder wordt gesleurd, maakt me heel verdrietig’), wat toch bewijst dat het pathos alle grenzen tussen partijen overstijgt.
Politieke
pathetiek dus. Het fenomeen van gespeelde gevoelens die echt worden
omdat de acteur er zo in opgaat, met alles er rond in zijn zog. Het
nuchtere feit dat de Belgische natie geboren werd uit een operavoorstelling op 25 augustus 1830, met de vreselijke draak van de in vergetelheid geraakte Daniel François Esprit Auber ‘La Muette de Portici’, blijft afstralen op het huidige gebeuren.
België zal daar nooit uit weg geraken, en al wie in de Belgische politiek speelt, flamingant of niet, wordt daarin meegezogen.
Geen echte ramp
*
‘One Flew Over the Cuckoo’s Nest’ (Miloš Forman, 1975)
*
Een
bijzonderheid aan La Muette is dat de hoofdfiguur stom is en dus
gedurende de hele opera geen noot zingt. In plaats daarvan danst zij en
maakt ze veel gebaren met haar armen, een enorme vondst.
aralympics
dus, en dat geeft nog een andere dimensie aan het politieke theater
slash arena: het feit dat deze mensen ook ons mededogen verdienen. We
blijven machthebbers (of wat daarvoor doorgaat) zien als kwaadaardige
kwelgeesten, terwijl ze zelf gekweld worden door de obsessie om hun
beperking te overstijgen.
Politiek
talent bestaat gewoon niet, het is het pathos van de bultenaar. Ik ken
geen enkele politicus die zich ‘normaal’ gedraagt: er kleeft altijd een
geur aan van hypertheatraliteit, overdrijving en zelfmedelijden.
De
kiezer is dan niet de knullige onderdaan die zijn stemplicht vervult
terwijl de partijen het toch met elkaar op een akkoordje gooien, maar de
verpleger die het spel meespeelt in de inrichting. Heel de santenkraam
van verkiezingen, coalitievormingen, plus de daarmee gepaard gaande
broeder- en zustermoorden, moties van vertrouwen, wantrouwen, verlangen,
afkeer, behoren tot een pathologisch universum dat uitsluitend via
grote meesterwerken kan geëvoceerd worden, zoals de
gekkenhuis-tragikomedie ‘One Flew Over the Cuckoo’s Nest’. Of in de
opera dus. Fresco’s van waanzin en ontspoorde ego’s.
En jawel, dat kost allemaal geld, veel geld, maar democratie mag iets kosten.
Demo
wat? Wel kijk, hier kom ik tot mijn oude stelling dat men beter
symbolische broedermoorden kan organiseren dan echte. Zoals kunstenaars,
zeker moderne, hun sadisme kunnen uitleven in onschuldige performances
en installaties, geldt ook voor de politicus dat zijn biotoop hem
toelaat moord en doodslag op een symbolische manier te beleven. Ontneem
die mensen hun speelkamer, en er ontstaan échte catastrofes.
(S)lopende
zaken, aflopende zaken, strompelende, vallende en knielende zaken,
voorlopige twaalfden: de val van de regering is dus helemaal geen echte
ramp, het is een kartonnen evenement ergens in een decor. Idem dito voor
de solo’s van alle De Roovers, Calvo’s, Michels, plus het koor
daarachter, beter bekend als de mainstream-media: een glansprestatie.
*
Stop
met moraliserende bespiegelingen over Oude Politieke Cultuur, bekijk
het als iets esthetisch, een spektakel in de ware zin van het woord. Met
een Koning als echte deus-ex-machina, want nu opeens beseffen we weer
dat hier ook nog een zwaar geval met een kartonnen kroontje rondloopt.
Al die heisa voor niks, de wereld draait toch verder maar België doet altijd nog een danspas extra
En
nu lees ik net dat het fameuze Marrakesh-pact in New-York is
goedgekeurd, met of zonder de Belgische stem, die doet er helemaal niet
toe. Al die heisa voor niks, de wereld draait toch verder maar België
doet altijd nog een danspas extra, een toegift, helemaal gratis, zoals
La Muette. Wie de Belgische politiek wil begrijpen, moet iets van opera
kennen of in een psychiatrische inrichting werkzaam zijn.
Wetstraat-watchers, een workshop wacht u.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten