woensdag 12 december 2018

5200



**
VLIEGT DE BLAUWVOET
STORM OP ZEE
*
Lijst LDD!!!! Wat is dat lang geleden dat die nog eens (positief) in het nieuws kwam! Uitgeverij DOORBRAAK verdient hiervoor een schitterende pauwenveer op hun voortrekkers hoed!
*
Want ze zetten ’n zekere Peter Reekmans, LDD, Burgemeester van Glabbeek (veediend) in het zonnetje.
Zien ze misschien de bui al hangen?

Glabbeek in Vlaams-Brabant!

Niet Op- of Neergblabbeek, maar gewoon Glabbeek tout couirt. Een dorp in het mooie Hageland met (hoofdletter) Geschiedenis om ‘U’ tegen te zeggen!
*
Jean-Marie Dedecker (°1982), ooit VLD en via de NV-A als tussenstop in 2007 LDD geworden, laat opnieuw van zick spreken. Ik zou zeggen: eindelijk iemand die ongezouten maar voornaam de Vlaamse Zaak verdedigt. Aangenaam verrast om opnieuw van hem te horen. Zij het dan niet zozeer als Burgemeester van Middelkerke-aan-Zee, maar als collega van diens Ambtsgenoot uit Glabbeek, de beek met even helder en snelstromend water als de ideeën in de koppen van de Voormannen.
Even
(via de achteruitkijkspiegels van de Machtspartijen)
in herinnering brengen… Een retro-view met toekomst uit de LDD-koker.
*
Boven op de toen al blokzittende autosnelwegen, een open ‘overkapping’ voorzien. ‘Open’ wil zeggen zonder zijwanden om alle criminaliteit tegen te gaan. Zodat er ook geen katjes in het donker kunnen geknepen worden. Allez, ik wil zeggen geen overkapping zoals men er een zinnens is aan te leggen in Antwerpen…. Dit zou niet alleen de capaciteit verdubbelen, het zou een excuus geweest zijn om op de ‘transfers’ te besparen om die miljardeenkosten te dekken. Daarmee zou Vlaanderen niet alleen economisch voortuit zijn geholpen, maar het zou zelfs model hebben kunnen staan voor een futuristische wereldverwachting. En a  l zeker geen Fiets-o-Strade voor luiaards elektrische fietsers zonder ballen.

Helaas, het heeft niet mogen zijn.

Maar wat het wordt, als BDW samen met JMDD terug, schouder aan schouder, voor de camera’s zouden verschijnen, dan weten we het wel.
*
Misschien zelfs dat er dan zeestraat-luchtbruggen kunnen gebouwd worden naar die andere sterke schouders, die leven in het hart van de meeste gewone Vlaamse mensen, maar die verketterd worden door al wie leeft in andere denkwerelden.
Het doel zou dan kunnen zijn, in de zin zoals President Trump dat ziet (America First): de eigen zuurverdiende welvaart in de eerste plaats reserveren voor de eigen mensen. Zonder daarbij bij definitie hardvochtig te zijn voor anderen.
Anders gezegd: 200% de huidige Sinterklaas politiek omdraaien en de huidige kleurpartijen wandelen sturen. Of minstens op de weg zetten naar de bestaande containerparken voor het Grof Vuil dat weg moet uit dit apenland.
*
*
Lessen trekken uit Wallonië
*
Het is haast vloeken in de Vlaamse kerk. Maar in Wallonië worden tal van politieke beslissingen genomen op vlak van beter bestuur, waar we in Vlaanderen voorlopig enkel kunnen van dromen.
Provincies
Waals minister voor Lokale Overheden Valérie De Bue (MR) heeft sinds 5 december 2018 een voorontwerp van decreet klaar waarbij ze een eerste concrete stap zet die zal leiden naar de onafwendbare afschaffing van de provincies. Dit is een sterk nieuw politiek feit in Wallonië, waar de provinciebesturen traditioneel nog veel sterker/machtiger zijn dan in Vlaanderen.

dat men onder de taalgrens niet stilzit

*
Terwijl we in Vlaanderen halfslachtige hervormingen blijven doorvoeren en momenteel afgeslankte provinciebesturen installeren, is het duidelijk dat men over de taalgrens niet stilzit en op korte termijn zelfs veel verder gaat in de aanpak van de bestuurlijke verrommeling. In plaats van fusies van lokale besturen die niemand vraagt en amper iemand wil, zou Vlaanderen ook beter werk maken van een grondige hervorming van de bestuursniveaus die wel overtollig zijn. De provincies dateren nog uit de tijd van Napoleon en zijn als politiek beleidsniveau compleet overbodig geworden. Het grote probleem waarom de bestuurlijke verrommeling amper wordt aangepakt in Vlaanderen is het eigenbelang van bepaalde traditionele politieke partijen met CD&V op kop.
Intercommunales
een belangrijk nieuw politiek feit, waarbij de toekomst van heel wat intercommunales in Wallonië ineens heel onduidelijk wordt

Maar ook op vlak van de hervorming en afschaffing van heel wat intercommunales staan er in Wallonië vandaag heel wat initiatieven in de steigers. Terwijl CD&V overal ten velde in Vlaanderen momenteel vooral bezig is om zoveel mogelijk politieke postjes te kunnen behouden is haar zusterpartij cdH met een opmerkelijke omgekeerde beweging bezig. De mening van LDD over de intercommunales werden door de traditionele partijen steeds als populistisch bestempeld, maar als een oertraditionele partij zoals cdH in Wallonië de voorbije dagen besliste om niet langer deel te nemen aan de bestuursorganen van de intercommunale Publifin en aanverwante vennootschappen Publipart, Finanpart en Nethys blijft het oorverdovend stil bij de Vlaamse traditionele partijen. CDH maakte een kritische analyse van deze intercommunales en stapt volledig uit de bestuursorganen ervan omdat ze te duur zijn en er te weinig gebeurt inzake beheer en goed bestuur. Deze beslissing van een Waalse regeringspartij is alweer een belangrijk nieuw politiek feit, waarbij de toekomst van heel wat intercommunales in Wallonië ineens heel onduidelijk wordt.

Financiële meerjarenplannen
Bovendien zijn er vandaag in Vlaanderen heel wat gemeentebesturen al jaren financieel heel ongezond. In mijn boek Dorpstraat/Wetstraat (Doorbraak, 2016) hield ik al een pleidooi voor een strengere controle op de meerjarenplannen van de gemeentebesturen en zelfs voor een verplichte doorlichting van partijprogramma’s bij de gemeenteraadsverkiezingen. In Wallonië werd er ruim vier jaar geleden de Conseil de la Fiscalité et des Finances de Wallonie opgericht voor de controle van het financieel beleid van zowel het Waals Gewest als de lokale besturen.

de meeste lokale partijen zijn niet eens in staat om van hun verkiezingsprogramma een financiële berekening te maken

In Vlaanderen is er echter geen enkele instantie die deze controle gedegen doet. Dus mag het ons niet verbazen dat zoveel steden en gemeenten in Vlaanderen diep in de rode cijfers zitten en zullen blijven gaan. Eender wie in dit land een bedrijf opstart moet een businessplan maken voor de eerste drie jaar, maar de meeste lokale partijen zijn niet eens in staat om van hun verkiezingsprogramma een financiële berekening te maken. Sommigen hebben bij gemeenteraadsverkiezingen letterlijk slechts een verkiezingsprogramma van welgeteld één pagina.

Terwijl de Waalse overheid de nieuwe gemeentebesturen die in januari 2019 van start gaan intussen belet nog langer een financieel ongezond beleid te voeren, zullen in Vlaanderen binnen enkele weken opnieuw heel wat bestuursploegen van start kunnen gaan zonder een gezond financieel meerjarenplan. Het is tijd dat Vlaanderen op vlak van grondige oplossingen voor beter bestuur eens over het muurtje gaat kijken bij onze buren in het zuiden van het land.
*
Peter Reekmans. LDD
Burgemeester Glabbeek
10 DECEMBER 2018
*
AAN DE VRUCHTEN
KENT MEN DEN BOOM
**
Nu eenmaal de PS daar uit het straatbeeld is verdwenen, schijnt er beneden de Taal- en Armoegrens toch nog enig politiek talent te sluimeren.
‘Pourvu que ça dure’, zegt de Fransman. Want Düren is een te mooie stad om waar te zijn.

Maar om het even wat en hoe vluchtig ook, daar ooit positiefs uit voortkomt, kan Vlaanderen alleen maar goed uitkomen. Naarmate er daar eventueel, zo lang dit apenland nog bestaat, bespaard zou kunnen worden, biedt de kans niet alleen om de ‘transfers’ recht evenredig te herzien, maar het is vooral een opportuniteit om de ‘Kleurpartijen’ in Vlaanderen de laan uit te sturen.
Bravo dus voor LDD om ons hierop te wijzen. Het is maar te hopen, dat dit verhaal werkt als een steen in een kikkerpoel. En dat wie oren heeft om te horen, hore!
*



Woensdag 12 December 2018
 

Geen opmerkingen: