**
VLIEGT DE BLAUWVOET
STORM OP ZEE
*
Lijst
LDD!!!! Wat is dat lang geleden dat die nog eens (positief) in het
nieuws kwam! Uitgeverij DOORBRAAK verdient hiervoor een schitterende
pauwenveer op hun voortrekkers hoed!
*
Want ze zetten ’n zekere Peter Reekmans, LDD, Burgemeester van Glabbeek (veediend) in het zonnetje.
Zien ze misschien de bui al hangen?
Glabbeek in Vlaams-Brabant!
Niet
Op- of Neergblabbeek, maar gewoon Glabbeek tout couirt. Een dorp in het
mooie Hageland met (hoofdletter) Geschiedenis om ‘U’ tegen te zeggen!
*
Jean-Marie
Dedecker (°1982), ooit VLD en via de NV-A als tussenstop in 2007 LDD
geworden, laat opnieuw van zick spreken. Ik zou zeggen: eindelijk iemand
die ongezouten maar voornaam de Vlaamse Zaak verdedigt. Aangenaam
verrast om opnieuw van hem te horen. Zij het dan niet zozeer als
Burgemeester van Middelkerke-aan-Zee, maar als collega van diens
Ambtsgenoot uit Glabbeek, de beek met even helder en snelstromend water
als de ideeën in de koppen van de Voormannen.
Even
(via de achteruitkijkspiegels van de Machtspartijen)
in herinnering brengen… Een retro-view met toekomst uit de LDD-koker.
*
Boven
op de toen al blokzittende autosnelwegen, een open ‘overkapping’
voorzien. ‘Open’ wil zeggen zonder zijwanden om alle criminaliteit tegen
te gaan. Zodat er ook geen katjes in het donker kunnen geknepen worden.
Allez, ik wil zeggen geen overkapping zoals men er een zinnens is aan
te leggen in Antwerpen…. Dit zou niet alleen de capaciteit verdubbelen,
het zou een excuus geweest zijn om op de ‘transfers’ te besparen om die
miljardeenkosten te dekken. Daarmee zou Vlaanderen niet alleen
economisch voortuit zijn geholpen, maar het zou zelfs model hebben
kunnen staan voor een futuristische wereldverwachting. En a l zeker
geen Fiets-o-Strade voor luiaards elektrische fietsers zonder ballen.
Helaas, het heeft niet mogen zijn.
Maar
wat het wordt, als BDW samen met JMDD terug, schouder aan schouder,
voor de camera’s zouden verschijnen, dan weten we het wel.
*
Misschien
zelfs dat er dan zeestraat-luchtbruggen kunnen gebouwd worden naar die
andere sterke schouders, die leven in het hart van de meeste gewone
Vlaamse mensen, maar die verketterd worden door al wie leeft in andere
denkwerelden.
Het
doel zou dan kunnen zijn, in de zin zoals President Trump dat ziet
(America First): de eigen zuurverdiende welvaart in de eerste plaats
reserveren voor de eigen mensen. Zonder daarbij bij definitie
hardvochtig te zijn voor anderen.
Anders
gezegd: 200% de huidige Sinterklaas politiek omdraaien en de huidige
kleurpartijen wandelen sturen. Of minstens op de weg zetten naar de
bestaande containerparken voor het Grof Vuil dat weg moet uit dit
apenland.
*
*
Lessen trekken uit Wallonië
*
Het is haast vloeken in de Vlaamse kerk. Maar in Wallonië worden tal van politieke beslissingen genomen op vlak van beter bestuur, waar we in Vlaanderen voorlopig enkel kunnen van dromen.
Provincies
Waals
minister voor Lokale Overheden Valérie De Bue (MR) heeft sinds 5
december 2018 een voorontwerp van decreet klaar waarbij ze een eerste
concrete stap zet die zal leiden naar de onafwendbare afschaffing van de
provincies. Dit is een sterk nieuw politiek feit in Wallonië, waar de
provinciebesturen traditioneel nog veel sterker/machtiger zijn dan in
Vlaanderen.
dat men onder de taalgrens niet stilzit
*
Terwijl
we in Vlaanderen halfslachtige hervormingen blijven doorvoeren en
momenteel afgeslankte provinciebesturen installeren, is het duidelijk
dat men over de taalgrens niet stilzit en op korte termijn zelfs veel
verder gaat in de aanpak van de bestuurlijke verrommeling. In plaats van
fusies van lokale besturen die niemand vraagt en amper iemand wil, zou
Vlaanderen ook beter werk maken van een grondige hervorming van de
bestuursniveaus die wel overtollig zijn. De provincies dateren nog uit
de tijd van Napoleon en zijn als politiek beleidsniveau compleet
overbodig geworden. Het grote probleem waarom de bestuurlijke
verrommeling amper wordt aangepakt in Vlaanderen is het eigenbelang van
bepaalde traditionele politieke partijen met CD&V op kop.
Intercommunales
een belangrijk nieuw politiek feit, waarbij de toekomst van heel wat intercommunales in Wallonië ineens heel onduidelijk wordt
Maar
ook op vlak van de hervorming en afschaffing van heel wat
intercommunales staan er in Wallonië vandaag heel wat initiatieven in de
steigers. Terwijl CD&V overal ten velde in Vlaanderen momenteel
vooral bezig is om zoveel mogelijk politieke postjes te kunnen behouden
is haar zusterpartij cdH met een opmerkelijke omgekeerde beweging bezig.
De mening van LDD over de intercommunales werden door de traditionele
partijen steeds als populistisch bestempeld, maar als een
oertraditionele partij zoals cdH in Wallonië de voorbije dagen besliste
om niet langer deel te nemen aan de bestuursorganen van de
intercommunale Publifin en aanverwante vennootschappen Publipart,
Finanpart en Nethys blijft het oorverdovend stil bij de Vlaamse
traditionele partijen. CDH maakte een kritische analyse van deze
intercommunales en stapt volledig uit de bestuursorganen ervan omdat ze
te duur zijn en er te weinig gebeurt inzake beheer en goed bestuur. Deze
beslissing van een Waalse regeringspartij is alweer een belangrijk
nieuw politiek feit, waarbij de toekomst van heel wat intercommunales in
Wallonië ineens heel onduidelijk wordt.
Financiële meerjarenplannen
Bovendien
zijn er vandaag in Vlaanderen heel wat gemeentebesturen al jaren
financieel heel ongezond. In mijn boek Dorpstraat/Wetstraat (Doorbraak,
2016) hield ik al een pleidooi voor een strengere controle op de
meerjarenplannen van de gemeentebesturen en zelfs voor een verplichte
doorlichting van partijprogramma’s bij de gemeenteraadsverkiezingen. In
Wallonië werd er ruim vier jaar geleden de Conseil de la Fiscalité et
des Finances de Wallonie opgericht voor de controle van het financieel
beleid van zowel het Waals Gewest als de lokale besturen.
de meeste lokale partijen zijn niet eens in staat om van hun verkiezingsprogramma een financiële berekening te maken
In
Vlaanderen is er echter geen enkele instantie die deze controle gedegen
doet. Dus mag het ons niet verbazen dat zoveel steden en gemeenten in
Vlaanderen diep in de rode cijfers zitten en zullen blijven gaan. Eender
wie in dit land een bedrijf opstart moet een businessplan maken voor de
eerste drie jaar, maar de meeste lokale partijen zijn niet eens in
staat om van hun verkiezingsprogramma een financiële berekening te
maken. Sommigen hebben bij gemeenteraadsverkiezingen letterlijk slechts
een verkiezingsprogramma van welgeteld één pagina.
Terwijl
de Waalse overheid de nieuwe gemeentebesturen die in januari 2019 van
start gaan intussen belet nog langer een financieel ongezond beleid te
voeren, zullen in Vlaanderen binnen enkele weken opnieuw heel wat
bestuursploegen van start kunnen gaan zonder een gezond financieel
meerjarenplan. Het is tijd dat Vlaanderen op vlak van grondige
oplossingen voor beter bestuur eens over het muurtje gaat kijken bij
onze buren in het zuiden van het land.
*
Peter Reekmans. LDD
Burgemeester Glabbeek
10 DECEMBER 2018
*
AAN DE VRUCHTEN
KENT MEN DEN BOOM
**
Nu
eenmaal de PS daar uit het straatbeeld is verdwenen, schijnt er beneden
de Taal- en Armoegrens toch nog enig politiek talent te sluimeren.
‘Pourvu que ça dure’, zegt de Fransman. Want Düren is een te mooie stad om waar te zijn.
Maar
om het even wat en hoe vluchtig ook, daar ooit positiefs uit voortkomt,
kan Vlaanderen alleen maar goed uitkomen. Naarmate er daar eventueel,
zo lang dit apenland nog bestaat, bespaard zou kunnen worden, biedt de
kans niet alleen om de ‘transfers’ recht evenredig te herzien, maar het
is vooral een opportuniteit om de ‘Kleurpartijen’ in Vlaanderen de laan
uit te sturen.
Bravo
dus voor LDD om ons hierop te wijzen. Het is maar te hopen, dat dit
verhaal werkt als een steen in een kikkerpoel. En dat wie oren heeft om
te horen, hore!
*
Woensdag 12 December 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten