*
3447 - DOOR DIE
AANHOUDENDE HAGEL EN REGEN GAAN DE POLITIEKE REGENSCHERMEN OOK BREED OPEN
*
St Georges s/Meuse
Het wapen der misdaad.
*
*
In St Georges s/Meuse daarentegen ligt de schuld van
het ongeval niet bij de wateroverlast of bij de vastgestelde blikseminslagen, niet
aan de Vakbonden en niet aan het Spoor, maar bij de dode machinist zelf. Waarvan
akte. Het zijn ‘de vrienden’ bij het Parket die het zeggen. De Zwarte Doos (voor eeuwig in hun bezit) heeft
onthuld, dat hij de twee Gele Seinen bewust genegeerd heeft en daarbij 90 Kl/u
deed, ips 40…. Zelfmoord dus. Iets wat betrokkene niet afstrijdt. Die conclusie
mogen we echter zelf nog trekken, ze wordt ons niet voorgezegd. Want doden beschuldigen,
weten ze ook bij de Vakbonden, is een beetje doorzichtig.
Maar er is meer.
Gele seinen en zwarte dozen: doet U dat geen belletje rinkelen?
Da’s just. De schuld ligt dus zeer uitdrukkelijk bij de Vlamingen!
Die Raskin (zie hieronder) van de NV-A (Nieuwe Vlaamse
Arrogantie) is de directe oorzaak van wat er nu gebeurt . Die kwam in het
Parlement te dicht bij de aannemers-maffiawereld van ‘de vrienden’ rond de
‘cheminots’..
Voor het gesjoemel bloot komt te liggen, dus de
aandacht op de seinhuizen, die gedoemd zijn om te verdwijnen… Daar heeft men,
dank zij Descheemaeker op Canvas bij Katrien Cools, bleek en getrokken, U
begrijpt wel, vlug–vlug even een uitleg bij elkaar gesprokkeld over de
veiligheidsvoorzieningen rond deze seinhuizen. Daarin lees ik dat tegen 2020
het aantal seinhuizen in Coburgia van 368 naar… 10 zullen herleid worden.
De werken werden gesaboteerd, ze waren niet eens gestart, voor december 2015,
de contractuele datum. Dus werd er een nieuw contrast gemaakt en klaar was
Kees. De tewerkstelling was gered.
*
*
*
GEPLUKT BIJ
*
*
Infrabel
benadrukt in een reactie op de uitspraken van N-VA-Kamerlid Wouter Raskin dat
de aanbesteding van de werken aan het sein bij het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse
volgens de regels is verlopen. Het contract met de aannemer werd ‘door
problemen bij de uitvoering van de aanbesteding’ echter wel verbroken, waardoor
een nieuwe aanbesteding uitgeschreven moest worden.
Raskin
stelde zich in de Kamercommissie Infrastructuur vragen bij de aanbesteding door
een dochterbedrijf van Infrabel. ‘Dit dossier stinkt’, zei Raskin, die wil dat
het tot op het bot wordt uitgespit.
In
een reactie stelt Infrabel dat de werken ‘conform de wet op een reguliere
manier werden aanbesteed aan de goedkoopste onderneming’. De spoornetbeheerder
benadrukt dat het om een aanbesteding gaat voor zijn project om het aantal
seinhuizen op het Belgische spoor te verminderen van 368 nu tot 10 in 2020. ‘Maar omdat er dan toch al gewerkt wordt
aan de modernisering van het sein, wordt ook meteen het TBL1+-noodremsysteem
geïnstalleerd’, zegt woordvoerder Frédéric Petit.
Infrabel
stelt wel dat het tijdens de uitvoering van de aanbesteding inderdaad
‘geconfronteerd werd met moeilijkheden’, waardoor het contract beëindigd werd.
‘De werken hadden normaal eind 2015 moeten starten, maar in februari stelden we
vast dat dat niet was gebeurd, waarna we een punt hebben gezet achter het
contract’, zegt Petit. Hij benadrukt wel dat de werken, zelfs als ze tijdig
waren gestart, geen impact zouden hebben gehad op de huidige toestand van de
lijn. ‘Pas ten vroegste in 2017 zouden de vruchten van de werken geplukt kunnen
zijn’, klinkt het.
Door
de aanbesteding stop te zetten heeft Infrabel ‘zijn belangen en de correcte
voltooiing van het project beschermd’. ‘De aanbesteding werd opnieuw
uitgeschreven en is nog lopende’, zegt Petit. ‘Als de procedure op tijd rond is
en de werken eind dit jaar kunnen starten, zullen ze ten vroegste eind 2018
afgerond zijn.’
‘Integriteit
Lallemand als paal boven water’
Gewezen
ceo van de NMBS, Marc Descheemaeker, nam vanavond in TerZake op Canvas
Infrabel-topman Luc Lallemand in bescherming. Die heeft volgens hem nooit
verklaard dat de volledige spoorinfrastructuur voor honderd procent zou worden
uitgerust met het noodremsysteem TBL1+, maar wel steeds voorzichtig geponeerd
hebben dat een groot deel van de seinen volgens technisch berekende parameters
zou worden uitgerust. ‘De integriteit van Luc Lallemand staat als een paal boven
water’, zei Descheemaeker.
Daarnaast lanceerde
hij een oproep richting parlementsleden om sereniteit aan de dag te leggen. Hij
had het over aantijgingen die in het verleden ook al zijn opgedoken en die
nooit hard zijn gemaakt. ‘Er worden te
snel en populistisch zaken op de vloer gegooid om het nieuws van de dag te
halen’, aldus nog Descheemaeker.
‘Men moet voorzichtig zijn, juist over de reputatie van mensen in een
dramatisch, dodelijk ongeval’.
Voor de voormalige
spoorbaas is het parket de enige juiste instantie om het onderzoek naar het
ongeval te voeren.
*
*
Heb ik nu gezegd dat er in Francofonia een loopje werd
gemaakt met de Waarheid? Dat de syndicaten daar saboteren en wie hen niet zint,
de oood injagen?
Ik zou niet durven.
Dat zal wel voldoende blijken in de volgende weken en
maanden. Tot er op elke trein opnieuw vijf stokers moeten zijn,. Vier om te
kunnen kaarten, en de vijde als scheidsrechter. Dat de trein ondertussen, net
als de meeste metro-stellen in de grootsteden van de hele wereld, helemaal
zonder machinist zal rijden, doet even niets ter zake. Er kunnen toch geen jobs
geofferd worden op het altaar van de vooruitgang!
*
(Get) Digitalia
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten