zondag 10 april 2022

512 - HET GENTSE LIEGEBEEST EN BLAUW ZWAAILICHT IN HET ZWERK ZIJN ALIJD EEN GEVAAR OP DE WEG

 

.

ZONDAG 10 APRIL 2022

*

Het Verhofstadt Verhaal in latere tijden

Een verhaal dat ooit in Kiev begon toen hij daar ging uitleggen hoe die zichzelf het best konden vernietigen….

*

    512 - HET GENTSE LIEGEBEEST EN BLAUW ZWAAILICHT IN HET ZWERK ZIJN ALIJD EEN GEVAAR OP DE WEG

*

 I N H O U D

Het zogezegde Neo- Liberalisme is gewoon verzuurde oude wijn in nieuwe kunst-verpakking. Wegwerp lactic, zeg maar. Zeer vervuilend voor het Milieu… Fundamenteel een andere benadering om de economie naar hun eigen zak te zetten. Deze werkwijze scihjnt zelfs de toegangspoort te zijn geweest tot de Brakelse Betere Porno Industrie voor Gevorderden in de materie van de Vleselijke Lusten.

Maar gezien deze poging voor de Gewone Mens maar al te doorzichtiig was, werd die algauw ontmaskerrd en bloot gelegd. Vooral op het niet onder controle te brengen Internet die door de verkochte Regime Pers als nep-nieuws wodt omschreven. Op het Intrnet leest U nochtans wat iedereen vrijelijk voelt en denkt. Men sataat daar voor de Volks Tribune als voor een Volks Jury. En dzt ziet er niet goed uit voor het bestaande Systeem dat ons al jaren lang door een bonte bende zakkenvullers opgrcrongen wordt.

Deze uitspraak doet me ineens denken aan de boer die verder ploegt, altijd in rechte voren vooruit. Om het even wat er rondom hem gebeurde.

Want de Naruur wacht immers niet. En de aarde moet vruhten voortbrengen, dus moet het werk verder gaan.

Want de Verkiezingen van de Laaste Kans komen er aan.

In het Voorjaar 2024 kunnen er dan, met Nieuwe handen aan de ploeg, andere veile Vlaamse velden bewerkt worden.

Ja Ja, en de boer, die ploegde voort… Voor na voor. Blog na blog….

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

10-04-2022

DE MAGERE JAREN

*

De automatische Belgische index is weer in het nieuws. Het is een van mijn stokpaardjes en staat niet voor niets op plaats één van mijn lijst ‘Only in Belgium’.

De Belgische lonen gaan dit jaar stijgen met liefst 7%. Dat lijkt een goede zaak voor de werknemers, ware het niet dat dat percentage zowat het dubbele is van dat van onze buurlanden.

In 1996 besefte men reeds dat het geen goede zaak was dat de verschillen met de buurlanden zo hoog opliepen en kwam er een wet op de concurrentiekracht, die bepaalde dat de lonen hier niet sneller mochten stijgen dan in Frankrijk, Nederland en Duitsland. Mede als gevolg daarvan konden Belgische bedrijven de laatste jaren niet meer loonopslag geven dan 0,4%. Iets waar de vakbonden het niet eens mee waren. Vraag is maar wat die nu gaan zeggen als er straks helemaal geen extra opslag zal mogen gegeven worden. Nul komma nul procent.

De komende loononderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers dreigen dan ook te gaan zorgen voor sociale onrust bij de vakbonden en nervositeit in de federale regering. Die kon vroeger als bemiddelaar optreden en eventueel hier en daar wat bijpassen. Dat zal, misschien zelfs voor de eerste vijf jaar, niet meer kunnen, want ze zit zelf tot over haar oren met een staatsschuld* die in verhouding meer dan het dubbele bedraagt van die van onze buurlanden.

 

* In het interview dat Rik Torfs gaf aan ’t Pallieterke van deze week (mijn blog van 9 dezer), verklaarde de hoogleraar o.m. dat ‘de regeringen van Verhofstadt rampzalige jaren zijn geweest, waar we nu nog een zware prijs voor betalen. Sindsdien zijn we nooit meer uit de impasse geraakt.’ Net wat ik hier al jarenlang schrijf. Zo hoort men het ook eens van een ander (en wat voor ander!).

CULTUURCOMMISSIES F**K VLAAMSE KUNSTWERELD

8 april 2022

 *

Bij ‘tScheldt verdedigen we wat Vlaanderen groter maakt en bestrijden we wat Vlaanderen verkleint. Betutteling op cultureel vlak is van alle tijden maar werd zelden zo zuur opgediend als vandaag.

**

Een complot-denker zou er een flinke kluif aan hebben om uit te spitten hoe de schimmige figuren uit allerhande cultuurcommissies Vlaanderen beschouwen als privéstrand waar onuitputtelijk aan putjes scheppen kan worden gedaan. Niet verkozen deskundigen en arrogante ambtenaren paren in dit proces betweterigheid aan bedilzucht. In hun visie moet Vlaanderen kleiner worden omdat de wereld groter wordt. Terwijl de werkelijkheid buiten hun bubbel het tegendeel bewijst met een oorlog aan onze veiligheidsdrempels en een stijgende verzuchting naar een huiselijk herkenbare identiteit, schuifelt men in de commissies amechtig heen en weer op zoek naar een ontblote rug om cultuurvijandige dolken in te planten. De ‘deskundigen’ koesteren een hoogst individueel en zielloos belevingsgenot. Hun ondersteunende ambtenarij gniffelt op haar beurt een pervers genotsnot bijeen bij het vernederen van hoogstaande cultuurhuizen. Die zouden immers te ‘middelmatig’ zijn.

Van orkesten tot theaters moeten ze aantonen hun subsidies waard te zijn. Akkoord. Op waardige wijze dienen deze elders in Europa gewaardeerde cultuurbrengers dan ook lijvige dossiers in met solide werkingsargumenten geserveerd op een bedje vol programmatieperspectieven. Hoe luidt het onverbiddelijk verdict van de kenners: middelmatig! Kan ambitieuzer. Een lamgeslagen bestuur of een verbouwereerde intendant kan die commissie niet even bellen zoals vroeger. Neen, je mag een zoombabbel afsmeken die na exact een kwartier wordt afgebroken met je tegenpruttelingen nog voor de helft in de bek. Wat betreurt men in die commissies eigenlijk? Dat Bach blank was? Dat er iets minder Zoeloe-opera’s bestaan? Dat de maatschappelijke mestpacht onvoldoende uitgesmeerd dreigt te worden op het te propere podium? Dat er teveel emotionele snaren worden betokkeld? Dat het cerebraal besef in een klotewereld te leven er bij bepaalde producties niet dik genoeg op ligt? Het is normaal dat het beleid qua betoelaging wat meer stil staat bij pseudo-artistiek geneuzel in de marge. Vlaamse vaklieden hun strijkstok bedwingen is echter zowel onrechtvaardig als triest.

Het mangelt wel aan meer. Steeds vaker stellen commentatoren vast hoe de openbare media sector telkens weer dezelfde kwelgeesten aan het woord laat. De vooringenomenheid is zo tergend dat het zelfs een comapatiënt de kracht tot ontwaken belet. Het toppunt dat we recent vernamen? Wie als artiest op pakweg Radio 1 ook eens aan bod wil komen met zijn fraaie nieuwe album en vriendelijk om wat aandacht bedelt, krijgt te horen dat het computeralgoritme zoiets niet toelaat. Wat zitten al die praatjesmakers op antenne dan te verrichten dat het hen een sterrenstatus oplevert? De kille computer kiest uw plaatjes. Eén grote autocue om u het leven voor te lezen. Hoe middelmatig, niet?


*

CENSUUR & BROUCKIE-VRIJE MAAR VRANKX ONAFWENDBARE

STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR

 *

Ondertussen kantelt bij de Zuiderburen het Noodlot in de goede richting. Mogen we toch hopen. Al breek ik daar, op dit uur in de namiddag, mijn pen niet over.

Macron zijne gebakken tongfilet braadde niet bij de Poet, hoe die ook zijn best deed om gehoor te krijgen. Had de Poet soms een bepaald voorgevoel? Kersen eten samen met verliezers: de pitten worden U zo in het gezicht gespuwd.

’t Kan dis vriezen of dooien. Maar most Het Ftont het halen, wie weet, zijn de tijden dan rijp om aan Vlaanderenterug te geven wat ons 300 jaar geleden werd ontstolen.

En dan is Duinkerke weer van ons en hoeven we nooit meer van een Caele reis terug thuis te komen van Calais….

Natoionalisten onder elkaar, hé. Die geven aan César wat aan César toekkomt en aan God wat aan God toekomt….

*

Digithalys

Geen opmerkingen: