.
11437 - WE ZIJN NIET
BANG, DAAROM FLUITEN WE IN HET DONKER
°°°
°°°
Vandaag hieronder een
moeilijke benadering van een zeer hoopgevend artikel uit De Dagelijkse
Standaard. Het kan echter zeer eenvoudig samengevat worden. Wij, de generatie
van midden vorige eeuw, laten ons intimideren door de agressieve voorhoede van
de Islammerij, maar de opkomende generatie geniet op voorhand van de strijd. Zo
mag ik het horen!
Eigenlijk niet te geloven,
maar de tijd van de H. Hartebond zou dus terugkomen.
“Hier staat Uw kruisleger
bereid,
In d’ogen de gloed van Uw
ogen gebrand,
En hakend naar de strijd.
Heil Christus onze Koning,
U zweren wij den eed
te stormen na U, het Kruis
in de vuist,
tot daverend dreunt onze
zegekreet”.
*
Als
ik deze woorden herlees, komen ze precies van een andere planeet of uit een
andere tijd. Anders gezegd, ik het zijn niet de lauwen en de anti-christenen
die het tij zullen doen keren. We zien het al dagenlang in Istanbul : de
branding is eigen aan de zee.
Ergens leest U hieronder een
ronkende volzin over dat het nu genoeg is geweest, en dat we allen als één man
opstaan.
Ik wou dat het waar was.
Ik wou dat we al zo ver waren. Dat het volk de ‘diversiteit’ de plaats geeft
die het toekomt : overal elders, maar niet in mijn achtertuin!
°°°
Ter zake :
We zijn niet bang
Geplaatst door Timon Dias op 14 juni, 2013 - 13:59µ
® De Dagelijkser Standaard.
*
Gisteren gaf Arabist Hans Jansen in Leiden een
lezing zoals we die van hem kennen: erudiet, helder en zoals zijn zoon dat
zegt: met een hoge grapdichtheid voor een academicus. Maar de meest
inspirerende boodschap was een spontane reactie op iemand in het publiek: ‘We
zijn niet bang voor de islam’.
Een naar mijn oordeel goedbedoelende en
welbespraakte islamitische jongeman droeg het standaard apologetische discours
aangaande islam uit: de sharia is geen monolithisch begrip, de breedst gedragen
betekenis van Jihad is die van spirituele verrijking en afkeer van zonden in
plaats van die van een heilige oorlog, kwaadaardige islamitische bronteksten
moeten in hun context gezien worden, u kent het ongetwijfeld.
Zijn betoog sloot hij af met de strekking: u maakt
mensen bang voor de islam. Hierop reageerde Jansen met: ‘Jongeman, u maakt een
vergissing. Nederland is niet bang voor de islam. Maar veel Nederlanders vinden
de leerstellingen van de islam abject en hebben medelijden met moslims die
eraan onderhevig zijn’.
In de trein terug begon het mij te dagen in
hoeverre Jansen hierin gelijk had. Een van mijn dierbaarste vrienden is lid van
het Korps Mariniers. Hij heeft mij een keer verteld hoe er in Defensie kringen
aangekeken wordt tegen moslims die het nastreven op Westers grondgebied een
islamitische soevereiniteit te bewerkstelligen. De houding varieert doorgaans
tussen: ‘dan komen ze het godverdomme maar halen ook’ en ‘ik hoop dat ze ons
een reden geven’. Warempel, er klinkt inderdaad geen greintje angst in door,
slechts vastberadenheid en actiebereidheid.
Het is fijn te weten dat onze men of action, de
vaandeldragers van het enig recht dat los van elk ideaal als een op zichzelf
staande waarheid bestaat – het recht van de sterkste – in ieder geval over de
mentale daadkracht lijken te beschikken als er ooit geleverd moet worden.
Maar Defensie is in een rechtsstaat, gelukkig,
onderworpen aan de civiele politiek. Heeft de huidige politieke generatie het
in zich te (laten) doen wat er gedaan moet worden als de situatie daar om
vraagt? Dit weet ik niet. Ik heb altijd de grootste moeite de huidige politieke
generatie van babyboomers en erfgenamen van de culturele revolutie van 68’,
waar de Pronks nog altijd invloedrijk zijn, te taxeren op hun actiebereidheid
jegens inherent agressieve actoren zoals de professionele voorhoede van de
islam. Het is mijn generatie niet, en ik zal ze nooit volledig begrijpen.
Echter, bij mijn eigen generatie heb ik een goede
vinger aan de pols waar het draait om attitudes jegens de professionele
voorhoede van de islam. En ik kan niet anders concluderen dan dat die attitude
mij in toenemende mate bevalt. Deze stijgende lijn verklaar ik simpelweg uit
bewustwording. Het wordt de jonge massa’s steeds duidelijker wat de
professionele voorhoede van de islam wil, en hoe zij deze doelen willen
bereiken.
De staatsmedia en relevante faculteiten doen op
vaak passief agressieve wijze hun best dit te relativeren of censureren, maar
het punt waarop de realiteit onder de tafel gehouden kan worden, is lang en wel
gepasseerd. Gelukkig maar.
Ik maak het dagelijks mee dat brave psychologie
studerende meisjes het roerend met me eens worden dat de inherent vijandige
islamitische voorhoede aangepakt moet worden op een wijze die hen effectief
marginaliseert of ontwapent. Wat is deze wijze? Ik wil het even niet over
staatsrechtelijke mogelijkheden hebben, maar over wat men moreel rechtvaardig
of acceptabel acht: cultuur i.p.v. wet.
Directe uitzetting wordt zonder enige aarzeling
door zelfs de aller-braafste onderschreven. Maar ook het overgrote deel van de
nette psychologie studentes, na een afdoende kennisname van de intenties en
methodes van de professionele voorhoede, onderschrijft de hedendaagse
toepassing van de Snouck Hurgronje methode: identificeer de grootste en meest
invloedrijke haatzaaiers and make ‘em disappear. Naar een strafkamp of een
zeebodem, het lijkt ze eigenlijk om het even.
Dat zijn de meisjes. De jongens zijn een nog ander
verhaal. Wat een maatschappij van een jongeman verwacht, is de afgelopen
decennia aan verandering onderhevig geweest. Onze ‘meer rechten dan plichten en
alle culturen zijn gelijkwaardig staatsdoctrine’ heeft gemaakt dat
zelfredzaamheid, maar vooral fysieke weerbaarheid, culturele weerbaarheid en
fysieke daadkracht flink aan maatschappelijk aanzien hebben ingeboet.
Welnu, jongens blijven jongens. En jongens zijn
vechters. Of een cultuur het nu verlangt of niet, jongens genieten van
soldaatje spelen en fantaseren over strijd en overwinning. Doe je niets aan.
Wat ik merk is dat jongens van mijn generatie, na
afdoende kennis te hebben genomen van de intenties en methodes van de
professionele voorhoede, niet alleen niet bang zijn voor de confrontatie: ze
kijken er eigenlijk naar uit.
Ik vind dit volstrekt invoelbaar. We zijn
opgegroeid met epische verhalen over goed tegen kwaad, maar ons is wijsgemaakt
dat wij in het einde van de geschiedenis leven en goed tegen kwaad iets uit het
verleden is, een relikwie uit vervlogen tijden. Er is nu alleen nog anders
tegen anders; kannibalisme is een kwestie van smaak, zeg maar.
Maar jongens zijn jongens, en eigenlijk verlangen
wij naar een confrontatie met het kwaad, opdat wij ons, al is het maar heel
even, de gelijken mogen wanen van hen die de geschiedenis in ons voordeel
beslisten.
Ik weiger pertinent te geloven dat de beschaving die
het Duitse Nationaal Socialisme, het Italiaanse Fascisme, het Japanse
Keizerrijk en de Sovjet unie op de knieën kreeg, om vervolgens een man op de
maan zetten, het af zou leggen tegen de professionele voorhoede van de islam.
Het gaat gewoonweg niet gebeuren.
Jansen had volstrekt gelijk: we zijn niet bang.
Laat ik me even direct richten tot de professionele voorhoede van de islam: als
het er op aan komt, delven jullie het onderspit. Tegen die tijd, zijn wij ons
allen bewust van jullie intenties en zullen we niet aarzelen kleur te bekennen.
Wij zullen beëindigen wat jullie zijn gestart. Jullie hebben je echt zeer
grondig verkeken. De generatie waartegen jullie de strijd moeten beslissen, is
niet gelijk aan de generatie die ons land nu bestuurt. Wij zijn Generatie X-2.
Succes.
°°°
Het
is met ideologies gelijk met bomen : ze worden steeds sterker.
Eerst
bekogelden de krijgers elkaar met stenen die ze afschoten met werptuigen. Later
werden de stenen vervangen door brandende olie. Toen kwam Koning Nobel met het
buskruit, en dat werd niet alleen gebruikt om dodelijk snelvuur te verspreiden,
maar het werd ook, zodra de mens kon vliegen, uit de lucht uit vliegtuigen
gedropt, zodat ganse steden met de grond gelijk gemaakt werden. Later kwam de
Superbomba met daarna de Super Superbom. Hitler, Stalin : om ter wreedaardigst,
maar nog allemaal gebaseerd op -ismen. Tot nu deze allernieuwste ideologie, die
het ultieme –isme brengt : het Islamisme.
Op
dit blogje heb ik natuurlijk geen commentaar te leveren op Arabist Hans
Janssen. Dat spreekt vanzelf. Niemand beter dan deze man kent de Islam en die
weet dus perfect hoe dit gedrocht moet aangepakt worden. Maar wij, het gewone
volk, hadden graag wat meer geweten hoe de Islam al die voorgaande keren uit
Europa is kunnen geweerd worden. Wikipedia is anders wel duidelijk genoeg, met
de zoektermen Poitiers, Lepanto, Beleg van Wenen, enz, weet men al een kleine
kant van het verhaal. Maar over ‘De Moren’ in Spanje, en de Reconquista
ontbreken nog hele hoofdstukken.
Maar
eigenlijk doet dat er niet toe : bezems vegen net zo goed als 500 jaar geleden.
Integendeel zelfs…
Geschreven door AABEE via
Digitalia
°°°
°°°
Geen opmerkingen:
Een reactie posten