Zaterdag 2 September 2017
4280.- REIZIGERS
ZULLEN STRAKS IN LAAGJES VERVOERD WORDEN
*
In 1660 werd op het Gentse Belfort, Klokke
Roeland voor ’t eerst geluid. Maar die zit nu al een tijdeke aan de grond..
HOUD: VLAANNDEEN
REBUILT: het nieuwe Openbaar
Vervoerplan van Ben Weyts (NV-A) zal om beter te werken in schokjes gaan.
MANNEKE UIT DE MANE: De directeurs van Stella Artois,
Maes, Jupiler en Rodenbach zitten achter een vergaderinge op de terasse van de
Gouden Klokke. “Voor mij een Stellatje”, sdgt de directeur van Stella. “Voor
mij een Maeske,” zegt den dienen van Maes en natuurlijk bestelt den dienen van
Jupiler en Jupilerke. “Voor mij een glas
water,” vraagt den directeur van Rodenbach. “Maar allez, collega,” zeggen
d’andere drie, “waarom drinkt gij nu water?” – “Ewel, ‘k ben solidair met
munder. Alze gunder geen bier drinkt,
dan drinke ik er wô gine!”.
VANDAAG: H. Ingrid, Z. Fier Margrietje van Leuven
*
Vandaag Feestdag van Fier Margrietje van Leuven?! Moet
dat zijn Fier Lowietje van Leuven?
**
*
OP DE IJTKIJK
*
Velt U ook overal in de lucht hangend De Kracht van de Verandering?
De Nieuwe Vlaamse Arreogantie “En Marche’’ lang nog voor Macaroni
in Parijs op datzelfde gedacht kwam.
**
*
Een van hen, een zekere Ben Weyts zal in de Coburger Vaderlandsche
Geschiedenisboekjes ooit vermeld worden
als de NV-Aër die de ‘verantwoordelijke Ambtenaar’ heeft uitgevonden die in laagjes
de reizigers van A’ naar B² brengen. I.p.v. van Zoetenaaie via allerlei omwegen
naar Mannekensvere
Voordien echter zullen de reizigers van klein tot groot (betalende)
bijscholing moeten ondergaan om hun eigen omgeving volgens de Nieuwe Invulling te
leren kennen.
Of dat goed is om de Staatsschuld als ’n pudding in elkaar te
doen zakken? Best mogelijk. Maar het is
in ieder geval positief voor de tewerkstelling.
‘Alle neetjes helpen’, zei de muis, en ze plaste in zee…
*
Wie met
openbaar vervoer reist, zal vaker moeten overstappen
*
Combinatie
transportmiddelen centraal in hervormingsplan
Ons
openbaar vervoer zal er straks helemaal anders uitzien. De Lijn hervormt
zichzelf en gaat naar een vervoer ‘in laagjes’, waarbij passagiers via
allerlei vervoers-modi op de grote bus- of tramlijnen moeten geraken. En
waarbij die passagier ook vaker zal moeten overstappen.
De
Lijn gaat voortaan voor een gelaagd openbaarvervoersnet. Dat blijkt uit het
nieuwe hervormingsplan dat De Morgen kon
inkijken. De bovenste laag is het treinnet van de NMBS, dat de ruggengraat
blijft van ons openbaar vervoer. Daarna komen het kernnet van bussen en
trams, het aanvullend net en het zogenaamde ‘vervoer op maat’.
“Bij
het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in
de steden”, legt directeur-generaal van De lijn Roger Kesteloot uit aan De
Morgen. “Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs
omliggende dorpen en wijken om zoveel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen
directe lijnen creëren.”
Aanvullend
net
Met
het
aanvullend net moeten mensen naar de corridors worden gebracht. Via
reguliere buslijnen die vanuit dorpjes en wijken naar de hoofdlijnen lopen.
Maar soms is er zo weinig potentieel voor een busverbinding dat een reguliere
lijn niet te verantwoorden is, meent Kesteloot. “Dan spreken we van ‘vervoer op
maat’. Nu werden hiervoor belbussen
ingezet. Maar we merken dat er nog andere initiatieven bestaan die daar
evengoed voor kunnen dienen.”
Denk
maar aan gemeenten, OCMW’s of rusthuizen die zelf busjes inleggen. Bussen van
leerlingenvervoer die overdag ongebruikt blijven staan. Maar het
kan evengoed over deel-systemen voor fietsen of auto’s, taxicheques voor
inwoners van bepaalde afgelegen gebieden. Tot zelfs een Tinder voor bedrijfs-carpoolen.
Bedoeling
is dat we met zijn allen, via bussen of andere vervoers-modi, op die snelle
corridors geraken. De Lijn wil een soort overkoepelende taxicentrale
oprichten om dat in goeie banen te leiden.
Dat
betekent voor de passagier wel dat die vaker zal moeten overstappen, geeft ook
Kesteloot toe. In plaats van de kronkelbus naar de stad te nemen, zullen we
eerst een bus, taxi of deel-fiets moeten nemen om dan over te stappen op de
hoofdlijn naar de stad.
Verkeersdeskundigen
waarschuwen nochtans al langer voor het feit dat moeten overstappen een grote
drempel is voor potentiële reizigers, maar bij De Lijn maken ze zich sterk dat
als de overstappen gegarandeerd worden er geen probleem hoeft te zijn.
Om
dat te garanderen, wordt de structuur van de vervoersmaatschappij zelf
behoorlijk overhoop gehaald. Nu bestaat die uit vijf provinciale afdelingen.
Die verdwijnen. Alles wat met aankoop, onderhoud, personeelsbeleid en financiën
te maken heeft, wordt gecentraliseerd in de hoofdzetel.
In
de plaats van die provinciale afdelingen wordt Vlaanderen opgedeeld in
negentien ‘vervoersregio’s. Daarin zitten vertegenwoordigers van De Lijn, de
afdeling Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en de federale instanties
NMBS en Infrabel. Maar vooral ook de burgemeesters van alle steden en gemeenten
in die regio. Die vervoersregio’s mogen voortaan beslissen over twee laagjes:
het aanvullend net en het vervoer op maat. Ze moeten een mobiliteitsplan
opmaken en krijgen voor de uitvoering daarvan budget vanuit de Vlaamse
overheid.
“Wie
is er beter geplaatst om te weten wat er ten velde nodig is dan de lokale
besturen?” stelt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). “Ik geef hen als
het ware een stukje van mijn portefeuille.”
Besparingen
Al benadrukt de minister wel meteen
dat die portefeuille gelijk blijft. Alle nieuwe initiatieven zullen dus ten
koste gaan van andere, meer geld komt er niet. Bovendien moet De Lijn al sinds
2012 elk jaar besparen op haar exploitatie-budget. Wat de lokale besturen doet
vrezen dat ze zelf middelen zullen moeten ophoesten als ze willen dat er iets
beweegt. Minister Weyts wuift de kritiek weg. “Het is de bedoeling dat de
lokale besturen, die al lang vragen om meer betrokken te worden bij het aanbod
van De Lijn, ook hun verantwoordelijkheid nemen en de middelen op de juiste
plaatsen inzetten.”
.*
*
NADER BEKEKEN
**
*
Wat mij verwondert, is dat DM zomaar regeringsplannen kan
inkijken om ze te commentariëren. De ‘Kabinetten’ zijn dus niet veilig, en
waterdicht, want bemand dor klappeien…
Of moeten we hier op deze blog eerder vermeden, dat de ‘spoorbonden’
iets anders bekokstoven zijn? Zeer efficiënt zou bvb zijn, het Spoor op z’n
geheel, rijdend materieel, sporen, IJzeren
Weg, overwegen, slagbomen, stations inbegrepen, te stelen om dat elders te
verbergen. Tot ‘De Bazen’ die allemaal smeerlappen zijn, toegeven voor de 4-Daagse
Werkweek met behoud van loon. Datzelfde doen met De Lijn als met de NMBS is wat
moeilijker, want straten en pleinen worden nog altijd teveel geteisterd door
andere weggebruikers. Die zich dan zo,der straen en pleinen ofwel door de
velden ofwel in de lucht zouden dienen te verplaatsen.
De Lijn zou bijvoorbeeld van naam kunnen veranderen. Geen
rechte lmijn meer, maar ’n compleet ronde cirkel. ‘De Ronde’, wat beter hun
egoïsme zou in beeld brengen. Want De Lijn heeft vooral dezelfde pretentie als
de Gebarsten Kruik. De reizigers zijn er voor her, en niet zij voor de
reizigers.
Benneke, Benneke!! Gij ook met al die verlangens naar
verantwoordelijkheid bij vaster dan Vastbenoemde Ambtenaren!
**
*
(Digitalia)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten