*
DAGELIJKSE VAN HOREN ZEGGEN SATIRE
*
Dinsdag 28 Juni 2022
*
De communistische menselijkheid valt niet af te scheiden van de haat’
Georg Dertinger
CDU ex DDR
(1904-1963)
*
**
Op zondag 10 juli organiseren we onze jaarlijkse Sporenviering! Deze keer komen we samen in Brugge. Naast randanimatie voor jong en oud brengt ook onze voorzitter
zijn traditionele 11 juli-boodschap. Meer info en inschrijven vindt u via https://vlaamsbelang.org/sporenviering/.
*
650 – OMA’S NACHTEMMER NOG EVEN BIJVULLEN MET ’N ARABISCHE HALFBLOED EN ‘N LIKKEBAARDENDEE SMULPAAP
*
I N H O U D
Hierna gaat het deksel dicht, de inhoud wotdt weggekipt, en net als Oma vroeger deed, wordt alles netjes en proper klaar gezet voor de eerstvolgend verder normaal menselijk gebruik…
****
Ja, ik had het over de Lilluputter en MISSIAS van de aan lager wal geraakte CVP, de Plopsaland bunny uit verre vrrmde streken, en over de weldoorvoede Jan Achterhesp die zich nu al klaar maakt om na de Vlaamse Verkiezingen, als een circuscclown achterse voor, het vlaams Belang e berijden. Ja, zelfs om het lang voordien virtueel de Gulden Sporen te geven recht in de muil van het Waalse vuur.
Plaats van dat tweede gebeuren? Waar anders dan in Plopsaland?
En dan is het hoog tijd voor mijn hiernavolgende berouwolle bekentenissen. Met daarbij de stellige belofte, Eerwaarde Heer Biechtvader, van het nooit meer te doen.
Eenmaal die nachtemmer leeggemaakt is, wordt het taalgebruk op deze blog weer als van ouds. Eenmaal de lapsmeerderij voorbij is, zullen wij ons weer gedergen
zolals het hoort in een gezelschap van (iotrlijk) deftige mensen.
Net als ‘n vervuilde maag, moest het er eerst even uit. Het spijt me voor Moeder Natuur, maar spreekwoordgeijk zal die wel zichzelf herstellen.
-
En ja, voor ik het vergeet! Dan is er nog de de tekeurgang van de Oostbloklanden waaroveer helemaal onderaan Doorbraak een bloesstollende bloemlezing ten beste geeft. Om dumen en vingers van af te likken. Tenminsrte zo lang tot ook daar de Plaatselijke Elite de stinkende geplogenheid van de onze nog niet heeft overgenomen. Mar de vooruitzichten op bog grotere woestijnen van kak-zn pis wanbeheer , afgaande op de Himalaya’s aan Euro’s die ze worden toegestopt om ze allemaal ijn ons kamp te krijgen, bedriegen niet Wat gebeurt in Oekraïne met Poetin is nog maar een schot voor de boeg vzn wat nog allrmaal volgt. De realiteit overtreft namelijk nu al de verbeelding.*
28-06-2022
DE VERLOSSER
*
Zoals verwacht werd Sammy Mahdi vorige zondag verkozen – in pretpark Plopsaland, nota bene - tot nieuwe voorzitter van de christendemocraten. Hij was ook de enige kandidaat voor de alles behalve benijdenswaardige job en van hem wordt verwacht dat hij de zieltogende partij er weer bovenop zal brengen. De Verlosser, zeg maar en dat kan men letterlijk nemen. De naam Mahdi, uitgesproken zoals hij geschreven is – met een ‘a’ dus – betekent in het Arabisch nl ‘Verlosser / Messias, wat waarschijnlijk de reden is waarom Sammy in zijn achternaam de ‘a’ als ‘e’ wil uitgesproken horen.
Of hij het waar gaat maken, is een ander paar mouwen. Hij zou best kunnen beginnen met zijn partij uit de federale Paarsgroen+ regering terug te trekken, want ze hebben haar daar niet eens nodig, zodat de deelname zich daar beperkt tot het verwerven van postjes, net zoals trouwens bij Open VLD het geval is. Persoonlijk vind ik dat hij best die zwarte baard zou afscheren. Hij zou er m.i. een stuk sympathieker mee uitzien. Er lopen dezer dagen al genoeg griezels rond.
---
Ik kom even terug op mijn blog van gisteren om te zeggen dat ik ook niet geloof in een samenwerking tussen N-VA en VB, zolang De Wever dwars blijft liggen. Daarom mijn oproep aan die N-VA kiezers die recentelijk zegden wél samen te willen werken, zich eventueel te beperken tot het stemmen voor het VB op enkel de regionale kieslijst, waardoor de kans op een meerderheid van Vlaamsnationalisten in het eigen Vlaamse parlement mogelijk blijft, ongeacht wat De Wever daarover nog vertelt.
PLAATSELIJKE NIEUWTJES
KORTRIJK 1302 VANDAAG
De versteende open oevers van de historische Leiboorden verwachten U met open armen voor de wederopvoering na 720 jaar, van deberoemde vechtpartij tussen het kruim van de Franse ridderschare en de Vlaamse boerkens van (toendertijd)compleet te lande. Verfilmde reportages van al die wereldberoemde sterren met 5G, digitaal wereldwijd ter beschikking tegen contante betaling. Overdekte wind- en regendichte tribunes, stromede rivieren van edel vocht of van bruin stromend bier in hernieuwbare plastic bekers, al naargelang Uw financiële draagkracht. Het nagespeeld spektakel speelt zich – onfgevallen vrij – voor Uw ogen af. Politietoezicj gewaarborgd.
Mondmaskes (ter voorkoming van dat Chinees griepke dat weer is opgedoken) & Goedendags (als bescherming tegen zakkenrollers) zijn niet verplicht, maar worden ten zeerste aangeraden.
Het Stadsbestuur iheeft zich, op kosten van de belastingbetaler, andrs dan in 1302, grondig laten verzekeren tegen gebeurlijke ongevallen op en rond de slagvelden.
Elck zegge het voort want het moet opbrengen!
GOED OM WETEN OF NIET GOED OM WETEN. HET IS MAAR HOE U HET ZIET
**
Defensie koopt 18+1 extra Caesars aan, naast de 8+1 die al besteld waren. Zware artillerie. Nodig. Goed nieuws voor Brasschaat…
JAMBON: ‘N-VA-VB-MEERDERHEID IS INTERESSANTE ONDERHANDELINGSPOSITIE’
**
Vlaams-minister president geen voorstander nationalistische samenwerking, maar laat deur op een kier
*
-
Als de kiezer N-VA en Vlaams Belang aan een meerderheid helpt in Vlaanderen, dan is dat volgens Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) ‘een interessante positie om federaal verregaande onderhandelingen te voeren’. Dat verklaart Jambon in een interview dat u in een uitgebreide versie kan lezen in het derde nummer van Doorbraak Magazine. Jambon zegt ook niet langer overtuigd te zijn van het nut van het Covid Safe Ticket voor Vlaanderen.
Voor Jan Jambon is een samenwerking met het Vlaams Belang per definitie moeilijk om verschillende redenen. ‘Op sociaaleconomisch vlak concurreert het VB met de PS, zo lijkt het soms. We hebben geen plannen, noch intenties om met hen samen te werken. Zeker niet zolang die partij is wat ze nu vaak etaleert. Zowel N-VA als het VB strijden om het politieke marktleiderschap in Vlaanderen. Voor N-VA is de inzet het marktleiderschap behouden’.
Dit gezegd zijnde, lijkt Jambon echter de deur op een kier te laten als de Vlaamse kiezer beide partijen groot maakt.
Jambon: ‘Als VB en N-VA samen een meerderheid in het Vlaams parlement halen, dan kan ons dat in een interessante positie brengen om op federaal vlak de fronten in beweging te krijgen. Ik zeg daarmee niet dat wij met hen een meerderheid gaan vormen. Maar als beide partijen opgeteld een meerderheid aan zetels hebben in het Vlaams parlement, dan is dat een interessante positie om op het federale niveau verregaande onderhandelingen te voeren. Op voorwaarde dat N-VA het marktleiderschap heeft, natuurlijk.’
Jambon wil naar eigen zeggen ook onderhandelen met de PTB over de toekomst van België ‘als de Waalse democratie hen naar voren schuift’. Voor de Vlaamse minister-president moet de gezondheidszorg alleszins de deelstaten volledig toekomen.
‘Nu niet meer overtuigd van nut CST’
Doorbraak interviewt Jambon uitgebreid in de derde editie van Doorbraak Magazine. De verschillende crises die Vlaanderen doorstond en doorstaat komen daarbij aan bod. Te beginnen met het Vlaamse covidbeleid.
‘De grond van de zaak is dat we in een Vlaamse context geen Covid Safe Ticket (CST) nodig hadden, zo durf ik denken. Maar of we de anderen daarvan een jaar geleden hadden kunnen overtuigen? Vandaag is de situatie fundamenteel anders. Op 30 juni zijn de coronamaatregelen normaal gezien afgeschaft, en daarna zullen andere regeringen echt moeite moeten doen om ons te overtuigen van het verdere nut van het CST’.
Gevraagd naar het feitelijke nut van het CST in een regio waarin kwetsbaren zich vanzelf laten vaccineren, zegt Jambon: ‘Het Covid Safe Ticket was er al voor we wisten dat we een vaccinatiegraad van meer dan 90% zouden behalen in Vlaanderen. We wisten vooraf niet dat we een vaccinatiegraad van 95% zouden behalen. Ik was altijd een koele minnaar van het CST, om niet te zeggen dat ik er ronduit tegen ben. Maar we zaten met vele verschillende regeringen rond de tafel. We moesten met een consensus naar buiten komen. Erger zou zijn wanneer we naar buiten zouden komen met de boodschap dat we geen consensus konden vinden. In volle gezondheidscrisis zou de bevolking dat niet pikken. Dus was het antwoord iets tussenin. Het was geen gemakkelijke periode om daar als bestuur een antwoord op te geven’.
‘De Vlaamse regering – dus niet alleen ik – was meer uitgesproken verenigd over andere dingen dan volksgezondheid alleen. De federale regering heeft heel de covidperiode lang zelden veel tekenen van eenheid gegeven. Frank Vandenbroucke kon nooit alleen beslissen zonder consensus binnen zijn regering, en heeft dat ook nooit gedaan. Wat hij wel vaak heeft gedaan, is aangeven dat hij niet akkoord ging met de compromissen van het overlegcomité. Maar dat is iets anders’, zegt Jambon in het interview.
Oosterweel
De problemen rond de Oosterweelverbinding zijn voor Jambon eerder klein. De Vlaamse minister-president is van mening dat problemen er zijn om opgelost te worden. Extra strenge normen voor PFOS zijn voor hem niet nodig.
Jambon: ‘Iedereen is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding er moet komen. Vooraleer de eerste auto over de nieuwe verbinding rijdt, zullen er nog problemen opduiken die we zullen oplossen. De politieke wil om dit project te doen slagen is sterk. Ook de meeste burgers staan achter het project. Het gaat niet zomaar om een nieuw stuk snelweg, maar over de leefbaarheid van heel Antwerpen en Vlaanderen’.
‘We hebben in Vlaanderen getracht om ons te conformeren aan de Europese PFOS-normen. Maar we willen niet te ver vooruitlopen door de allerstrengste normen te hanteren. Toen producent 3M begon met de productie van PFOS, waren er helemaal geen normen. Je moet alles in zijn tijdskader zien’.
Meer leest u in Doorbraak Magazine.
Christophe Degreef
*
MOLDAVIË KRIJGEN LEGE DOZEN MET EEN PRIJSKAARTJE
*
Erkenning kandidaat-lidstaten draaide meer rond geld dan geopolitiek
Analyse 27/06/2022
*
De analyses over de status van kandidaat-lidstaat die Oekraïne en Moldavië afgelopen donderdag van de Europese Raad kregen, focussen allemaal op de symboliek van deze beslissing. Daar valt veel voor te zeggen, maar het is een te gemakkelijke analyse. Historisch was de beslissing geenszins. Plannen of tijdslijn ontbreken, de beslissing is niet definitief en de kostprijs zou weleens schrikbarend kunnen blijken zonder dat het ooit tot lidmaatschap komt.
Signaal aan Moskou
‘De status kandidaat-lidstaat is een signaal aan Moskou.’ Door de illegale oorlog die de Russische president Vladimir Poetin ontketende op 24 februari, lag die populaire voorgekauwde analyse voor de hand. De uitleg past ook perfect in het geopolitieke discours van de Europese Unie (EU) van voor en tijdens de oorlog.
Maar ze sprak voor haar beurt en overschreed haar bevoegdheden
Toen de voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op 27 februari uitriep dat Oekraïne ‘één van ons is en we aan hun kant staan’, verwoordde ze misschien een algemeen Europees gevoelen of sympathie. Maar ze sprak voor haar beurt en overschreed haar bevoegdheden. Die modus operandi bleef ze aanhouden en blijkbaar wijst geen enkel lid van de Europese Raad van regeringsleiders haar op die eigenlijk ongepaste profilering.
De morele steun van de Unie aan Oekraïne staat buiten kijf. Veel kritiek op de pro-EU-houding van het regime in Kiev is ronduit malicieus. Voor de duidelijkheid is het belangrijk even de zaken op een rij te zetten.
Moldavië
Laten we beginnen met het kleinste land. De voormalige Sovjetrepubliek Moldavië is het armste land van Europa en is nu ook kandidaat-lidstaat. Op zich zit dat oorspronkelijk deel van het Koninkrijk Roemenië (dat de Sovjet-Unie na de Tweede Wereldoorlog annexeerde) al jaren in de situatie van Oekraïne. Kort na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie begonnen ingeweken Russen een opstand en bezetten een deel van het land dat net als de opstandige provincies in Oekraïne door het Kremlin erkend is als de onafhankelijke staat genaamd Transnistrië.
Op zich is het geen bezwaar want Cyprus kon ook EU-lid worden. Cyprus wordt eveneens gedeeltelijk bezet door een ander land (Turkije). Zogezegd om een etnische minderheid te beschermen. Des te opmerkelijker is dat de agressor en bezetter Turkije zelf ook kandidaat-lidstaat kon worden van de Unie en bovendien pretoetredingssteun ontving ter grootte van 9 miljard euro. Dat tussen 2007 en 2020. Tel daarbij de 40 miljard euro voor de vluchtelingendeal (volgens Ankara ontvingen ze maar 3 miljard euro).
Een hereniging met Roemenië zou meteen lidmaatschap opleveren, maar de door Boekarest gesponsorde regering in Chisinau is ondertussen het pluche gewend en wil liever autonoom blijven dan opgaan in een deel van Roemenië. Hun enig argument is dat het Roemeens in het deel van het historische Moldavië (en Bessarabië), dat in Moldova ligt, in het cyrillisch geschrift geschreven wordt. Dus het Russisch alfabet. Over het nut van die onafhankelijke toetreding tot de Europese Unie discuteren ligt natuurlijk even gevoelig als over het nut van het niet-herenigen van Vlaanderen en Nederland binnen de EU filosoferen.
Georgië, een ander land dat graag kandidaat-lid van de Europese Unie wil worden, verloor ook delen grondgebied aan separatisten met militaire steun van Moskou. Zowel Georgië en Oekraïne zouden overigens graag NAVO-lid zijn.
Geen historische top
Vier maanden na het begin van de oorlog tijdens deze ‘historische’ Europese top, schoven de regeringsleiders de aspiraties van de westelijke Balkan-landen opnieuw voor zich uit. Met uitzondering van Noord-Macedonië. Dat dankzij de recente val van de Bulgaarse regering en een stemming van het Bulgaars parlement vrijdag alsnog gedeblokkeerd raakte. Bulgarije wou van Noord-Macedonië gedaan krijgen dat hun taal als een soort Bulgaars werd gezien, dat de Bulgaarse minderheid rechten kreeg enzovoort.
Voor Albanië, Kosovo, Montenegro, Servië en Bosnië-Herzegovina bleek de ‘historische’ top een flop. Eigenlijk was de top al bijna twee jaar gepland om het probleem van de westelijke Balkan op te lossen. Een probleem dat enkel sommige Oost-Europese landen willen oplossen. De reden is dat de Unie de vorige uitbreidingen met Roemenië en Bulgarije niet nog steeds verteerd heeft. Armoede, georganiseerde misdaad en corruptie waren maar enkele problemen. Vooral het ‘sociaal toerisme’ vanuit die landen overrompelde de sociale zekerheid in rijkere lidstaten.
Uitbreiding was geen rem op integratie
Die drastische uitbreidingen waren een zet van de Britten om de te grote politieke integratie van de EU af te remmen. Maar door de Brexit gebeurde net het omgekeerde. De Britten hadden duidelijk de rol van de Europese Commissie onderschat. De EU bleef juist steeds meer invloed opeisen.
Om die drang naar een EU-superstaat niet te temperen willen de Fransen en de Duitsers nu opnieuw een uitbreiding, maar dan een ‘lightversie’. De Franse president Macron liet tijdens de top ballonnetjes op over een grote Europese ‘politieke gemeenschap’ inclusief de Britten (die eerder via de Brexit uit de EU vertrokken). Een soort geopolitieke EU-club vergelijkbaar met de Europese Economische Ruimte. Een EU zonder economische of sociale integratie en zonder een bevoegde Europese Commissie en een bevoegd Hof van Justitie.
Georgië en zelfs Armenië – mocht het zich loswrikken uit de Russische invloedssfeer – kunnen dan bij die Europese club. De inspanning van Charles Michel in opdracht van de Europese Raad om het conflict rond Artsach tussen Armenië en Azerbeidzjan op te lossen moet zeker in dat perspectief bekeken worden.
Alles draait om perceptie
Er verandert nochtans fundamenteel niks qua tijdslijn betreft lidmaatschap van enig land. De beslissing van kandidaat-lidmaatschap is zelfs omkeerbaar. Met even groot gemak kan die status ingetrokken worden. Alles draait om perceptie.
Een uitspraak van Frank Schimmelfennig, professsor EU-politiek aan de ETH in Zürich illustreerde perfect die perceptie. ‘The EU summit is a one-off historic opportunity to get things right.’ Een éénmalige kans om de juiste beslissing te nemen. Tussen in pak voor de camera’s van de wereldpers verklaringen af te leggen en de juiste daden te stellen is echter een enorm groot verschil.
Tweedaags spektakel
Eigenlijk was de hele top een tweedaags spektakel dat nauwelijks verschil opleverde. Zonder concrete plannen blijft alles een lege doos. Of toch niet. Waarom niet? Omwille van een grote zak EU-geld van 79,5 miljard euro genaamd NDICI. Vorig jaar fuseerde de Unie een aantal instrumenten om met geld andere landen in de invloedsfeer te trekken.
NDICI staat voor ‘Neighbourhood, Development and International Cooperation Instrument’. Vroeger waren die EU-middelen verdeeld over elf verschillende fondsen. Momenteel gaat geld uit NDICI naar Armenië, Azerbeidzjan, Oekraïne en de zogenaamde Oostelijke Regio. De Europese Unie heeft trouwens een gelijkaardig programma met Egypte, Jordanië en de zogenaamde Zuidelijke Regio.
Toen de westelijke Balkanlanden kandidaat-lidstaat werden, verschoven ze uit die nabuurschap-vehikels van de Europese Dienst voor Extern Optreden of EDEO van de socialistische hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter van de Europese Commissie naar de vehikels van de dienst uitbreiding van de Hongaarse eurocommissaris Olivér Várhelyi. Die laatste beheerde ook al de budgetten rond de associatieverdragen met Oekraïne, Georgië en Moldova. Várhelyi kreeg in september 2021 een budget van 14,2 miljard euro voor ‘pre-toetredingsbijstand’ voor de periode 2021-2027. Uit het coronaherstelfonds Next Generation EU is ook nog eens 15,5 miljard euro beschikbaar.
Democratie betalen
Al die instrumenten of vehikels gebruiken EU-geld om de transitie van landen naar EU-waardige democratieën te betalen. In de praktijk vormen ze onderdeel van de normative power doctrine. EU-regelgeving en EU-trouw afdwingen met geld. Dat kan op papier gaan over de zogenaamde SDG’s of sustainable development goals. In essentie zijn het vooral ideologische stokpaardjes en de gelijkschakeling met de visie van de Europese Commissie.
Samenwerking was er al. Steun was er ook al. Oekraïne kreeg al een financieel steunpakket van 1,2 miljard euro dat de Commissie eind januari 2022 heeft aangekondigd. Op 31 mei besloot de Europese Raad om 9 miljard euro steun te geven om lopende rekeningen te betalen. Een week eerder gaf de Europese Commissie al 2 miljard euro militaire steun uit de Europese Vredesfaciliteit (EPF). Tussen 2004 en het begin van de oorlog ontving Oekraïne al 14 miljard euro (leningen van EIB en EBRD niet meegerekend).
Het Oostelijk Partnerschap is een organisatie van de EU, Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Moldova, Oekraïne en het momenteel uitgesloten Wit-Rusland. In praktijk bewijzen Oekraïne en Moldova al lang lippendienst in ruil voor EU-geld. De essentie van de toekenning van kandidaat-lidstaat is dat het grotere fondsen sneller vrijmaakt. Dat pretoetredingssteun kan gegeven worden aan Oekraïne en Moldava. Dat de Europese Commissie niet telkens om enveloppes steun moet gaan bedelen bij de Europese Raad van regeringsleiders die daar unaniem over moeten stemmen.
Lode Goukens
*
LICHT IRONISCH BESLUIT ZONDER OVERHEIDES- INMENGING OF APEN POKKEN
Zoals U ziet: er is niets nieuws op deze wereld… Buiten natuurlijk de topklasse van de bewapening van het ABL. Klaar om tegen Poetin en die domme Russen in te zetten? Geen seconde aarzeelen, of we gaan er zelf aan.
En ik die dacht dat soldaatje spelen ’n knelpuntberoep geworden was!!!! Geen knelpunt dus, maar een KNALPUNT-beroep.
Twee keer raden naar de levrancier van dat soort speeldingen..
Maar nogmaals: geld verdienen is geen schande. En het bewijst meteen ook dat diene Poetin toch nen echten lapsmeer is!
Misschien zelfs dat die – net zoals de eigen Hogere Legerleiding, onder tafel – nog ‘n graantje meesnoept?
Alles kan. Alles mag. Als ’t maar niet uitkomt. En daarom is de ‘Bevriende Pers’ zo onmenselijk belangrijk…
*
Digithalys
Geen opmerkingen:
Een reactie posten