donderdag 2 mei 2013

1364 - DE GEMIJTERDE MUIZEN BRULLEN


 

***

Donderdag 2 mei

Zon 6u15-21u05

H Walbert

(Dagklapper overgenomen van ® ‘tSCHELDT)

.

1364 - DE GEMIJTERDE MUIZEN BRULLEN

°°°

Wind- en regenvrije rouw-ruimte in crematorium

 

Met aanbouw (achteraan) met verbradings installaties die gelijktijdig 5 lijken aankunnen. Incl. bloemen en Kronen. Urnen vanaf 250 Euro.

°°°

De Bisschoppen zijn zich plotsklaps bewust geworden van de penibele situatie waarin zij hun schaapjes gebracht hebben. Zij verheffen zowaar hun stemmetjes. Want diep in hun hart ontdekten zij ineens hun historische zending van de zieken bezoeken en de doden begraven. Nog even doordenken, en misschien vinden zij zelfs de gehele doden-ritus terug, met de Sacramenten der Stervenden en zo. Al valt dat moeilijk te rijmen met de witte jassen en de genade-dood die thans veel van hun cliënten kiezen. allemaal tijdens dezelfde werk-uren.
*
Zouden zij zich nog wel de houding herinneren van hun Grote Baas, zo’n kleine 2.000 jaar geleden, die de kooplieden en de geldwisselaars met zweepslagen uit de Tempel verjoeg? Zij zijn dubbel zo oud als Hij, die toen niet eens 30 jaar was, maar er stak meer poer, zo vertellen de Schriften, in Zijn kleine teen dan in hun gemijterde koppen.
Scheiding van Kerk en Staat is zo’n dooddoener waarmee alles kan uitgelegd worden waarvoor men te laf is geweest. In naam van de heilige diversiteit heeft de Kerk voetje bij voetje alles uit de handen gegeven. De industrie der dood heeft het grof geldgewin ontdekt en de Kerk op haar eigen terrein moeiteloos verslagen. De Madam van de Funeral Service (!) schikt de bloemen rond de dure lijkkist (heeft iedereen die wel gezien? Vroeger lag daar een zwarte pelerine over!), buigt vervolgens, de rug naar het publiek, zo diep, dat we de naad van haar kousen kunnen volgen tot ongeoorloofde hoogte en bladert vervolgens achter de lezenaar in de daar achtergelaten rommel. Juist. Hemel! Men heeft betaald voor de ‘afwerking’ een Kerkelijke Dienst, en nu is ze wel vergeten te kwispelen, zeker! De lijkbidders herstellen rap, discreet e stil de fout. Madam slaat de ogen ten gronde en schikt met een achteloos gebaar haar hoedje. Enfin, ze vindt eindelijk het goede papiertje, dat met een R.I.P erop, en een klein kruisje bovenaan. Ze begint met monotone stem de afgezaagde zinnen te lezen. Grote maar oppervlakkige woorden, bedacht door een varieté-artiest zon der inspiratie. Er hangt of staat in dat ‘lokaal A” zelfs geen enkel Christelijk Symbool, want die zouden ongelovigen of andersgelovigen kunnen kwetsen. Dat juist daardoor gelovigen wel gekwetst worden, valt niemand op. Het tocht verschrikkelijk, want de toeganspoort staat reeds naar omhoog, open voor de volgende lading rouwenden. Die andere rouwdienst-leider met zijn assistenten lopen zenuwachtig rond, want het begint te regelen. Wat duurt dat daarbinnen lang voor dat klootjesvolk! Hij wil de corbillard binnenrijden, want zijn klant heeft bij leven altijd en overal voorrang gehad, en nu moet zijn familie en hijzelf wachten als de eersten de besten! Dat is slecht voor de commerce, trekt hij de schouders op,  als signaal voor de collega die binnen nog bezig is met uitbollen..
Dan wordt de dure lijkkist op de rijdende katafalk helemaal naar voor achter het gordijn gereden en gaan de deuren daar dicht. ‘Geen toegang voor onbevoegden’ staat er op. De genodigden van de dierbare overledene worden door de Firma ter klaarsteende rouwmaaltijd in de stad genodigd, met de verzekering dat de as-verstrooïng hoogstens een paar uur op zich zal laten wachten.
Aan de achterkant van ‘Gebouw B’ zijn door de architect ruime magazijnen voorzien, met blinde ramen en volle ophaal-deuren. Daar wordt de vertrouwelijke commerce geregeld met altijd dezelfde lijkkisten met collega’s uit andere steden. Uw Oma wordt morgen misschien opgebaard in een lijkkist die aan haar 37ste experdie aan toe is. Het lijk vergaat in rook, bijna even bloot als het gekomen is.
*
O U had het koperen kruisje gewild van de kist? ’n Ogenblikje : U krijgt dat samen met de enveloppe waarin het rouwbeklag der aanwezigen, samen met de rekeningen. Neen Mevrouw en Meneer, wij aanvaarden geen kredietkaarten Alleen cash geld. O, U wilt dat andere beslag, de zware koperen handgrepen ook, dat niet in de oven is gegaan? Meneer zwanst, zeker? Of wil Meneer ook beginnen in de stiel? Ik zal zien wat we kunnen doen. U wordt nu verwacht in het kantoortje bij de toegangspoort, dat nu (we moeten van het syndicaat de werkuren respecteren!) op het punt staat te sluiten. Wel bedankt, Mevrouw, Meneer, en tot de volgende keer…..
*
En nu (zie hieronder) willen de Gemijterde Muizen het lijntje een beetje inhalen? Alleen maar op termijn, zegt U? O Ja. Juist. Eerst afwachten wat de Inburgeringsraad daarover dekt. Aan al die ‘kansarmen’ is inderdaad niet veel aan te verdienen. Die worden zo in de grond gestopt in wat textiel, of ze gaan na een schoonmaakbeurt in de Moskee, in herbruikbare dubbelwandige kisten het vliegtuig in, om in Allah’s schoot het hoofd te ruste te leggen tegen de warme boezems van de hen toegezegde 72  maagden.
Voor ons, Ongelovige Honden, is er zelfs geen Gewijde Grond meer voorzien. Waarom ook : we worden toch allemaal op die paar vierkante meter grijs geworden pelouse uitgestrooid, de een boven de andere. Allemaal uit dezelfde strooi-bussen. In alle piëteit, dat spreekt vanzelf. En met weer een diepe buiging van de Funeral Service-Madam.
Tenzij Meneer de as van de dierbare overledene (er zijn daar geen andere!) mee wil nemen naar huis? Dat kan, hoor. Tegen afgifte van een Bewijs van Burgertrouw en van Goed Zedelijk Gedrag en 250 Euro voor de urne, goedkoopste model. Tenzij Meneer een nog goedkoper maar toe-gesoldeerd model zou wensen? Ik moet dat vragen van de Wet : ‘Meneer is toch geen drug-gebruiker of cocaïne-snuiver?
**
Jullie gebrul, Zeer Eerwaarde Heren Gemijterde Muizen, komt eeuwen en eeuwen te laat. Too little and too late.
Bij de kroning van Willem-Alexander werden de koninklijke attributen, tekenen van zijn waardigheid, alleen even vertoond, netjes uitgestald op een kussen zoals in Old England. Sedert de Staat de Kerk, verre van als Hogere Macht zelfs niet als gelijke Macht erkent, moeten de gekroonde hoofden zich maar als gekroond…veronderstellen. Die symbolen worden in ere gehouden, in afwachting van wat?

°°°

Ter zake :

Kerk wil geen voorgangers meer voor uitvaarten in crematoria

® DM 01/05/13, 14u32  − Bron: Belga

*

In de crematoria die in de toekomst gebouwd worden, worden vanuit de katholieke Kerk geen voorgangers gemandateerd om er afscheidsplechtigheden te leiden. In de reeds bestaande crematoria zal de mandatering van voorgangers (priesters, diakens, gebedsleiders) voor het leiden van christelijke afscheidsplechtigheden tegen 1 januari 2015 worden afgebouwd. Een precies tijdstraject wordt per bisdom uitgewerkt na overleg met de directies van de afzonderlijke crematoria. Dat hebben de Vlaamse bisschoppen beslist. 

Families die in een crematorium een laatste gebed willen bij het stoffelijke overschot van de overledene, kunnen daarvoor ook in de toekomst een beroep doen op de katholieke Kerk. Het gaat hierbij echter niet om een volledige afscheidsplechtigheid maar om een kort gebedsmoment dat te vergelijken is met het gebed dat op het kerkhof kan plaatshebben. De afzonderlijke bisdommen zullen afspraken maken met de crematoria over de concrete modaliteiten van dit gebedsmoment.

"Uitvaartliturgie dreigt haar betekenis te verliezen"

 "Als bisschoppen erkennen wij het maatschappelijke belang en de eigen rol van de crematoria, waar mensen geholpen worden om afscheid te nemen van hun overledenen. Wij willen daarbij de huidige situatie van levensbeschouwelijk pluralisme ernstig nemen. Evenzeer zijn wij overtuigd van de blijvende waarde van de katholieke uitvaartliturgie. De uitvaartliturgie dreigt haar betekenis te verliezen wanneer ze helemaal losgemaakt wordt van de geloofsgemeenschap. Daarom wordt de uitvaartliturgie in principe gevierd in de parochiekerken. Wij roepen dus de families die een katholieke uitvaartliturgie wensen, op om zich te richten tot de parochies", aldus de Vlaamse bisschoppen.

 In 2003 erkenden de Vlaamse bisschoppen officieel de mogelijkheid om in de toen bestaande crematoria mensen te mandateren die daar in naam van de katholieke Kerk een gebedsmoment konden leiden. Dit was bedoeld als een parallel van de gebeden op het kerkhof, aansluitend op de uitvaartliturgie in de parochiekerk. In de praktijk is dit afscheidsgebed in vele gevallen echter uitgegroeid tot een meer uitgebreide plechtigheid die de liturgische viering in de kerk vervangt.

°°°

De uitvaart-liturgie was voor alle mensen een van de innigste momenten van het Christelijk Geloof. Na het ‘de profundis’ in de kerk, in processie achter de misdienaars voorop met het Kruis. de priesters, samen met het ‘In paradisum’.. Het was maar enkele meter ver, in de schaduw van de kerktoren.
Maar toen ineens bleken al die graven zeer ongezond, en moesten ze dringend vervangen worden door asfalt : Koning Auto stelde zijn eisen. De kerkhoven werden ‘doden akkers’ ergens ver weg in de velden. Niemand repte nog over ‘Gewijde Grond of zo, want het Gemeentebestuur waakte over de ordening van zowel Hemelvaarders of van Ongelovigen. Geen protserige grafmonumenten meer : in de dood is iedereen gelijk voor de Wet. Niemand mag nog de rijkste van het kerkhof zijn! En toen bleven zondag na zondag ook de parkings rond de kerken leeg, want naar de kerk gaan viel uit de mode. En de Heren Gemijterde Muizen? Zij sloegen de ogen ten hemel, en leden in stilte.
*
Dat was zeker niet de lijdende Kerk, maar de Liggende Kerk. Zeker niet de Strijdende Kerk. Ha neen hé. De Kerk berust en de staat zaagt een voor een de poten van onder haar stoel.
*
God bless America, is een mooi gezegde. Maar welke God zou die Muzelman in het Pentagon bedoelen? Die met zijn on-uitputtelijke voorraad Maagden, of die met naast zich de Moeder Gods, die wij in deze bloemen-maand wegens Hun warme menselijkheid, eerbiedig gedenken?

°°°



°°°

 

Geen opmerkingen: