donderdag 9 juli 2009

VERENIGDE NEDERLANDEN PER TREIN



DE VERENIGDE NEDERLANDEN PER TREIN
Nieuwe HST brengt treinreiziger
een uur sneller van Brussel
naar Amsterdam

Vanaf het najaar van 2010 zijn Brussel en Amsterdam maar een treinreis van 1 uur 46 minuten meer van elkaar verwijderd. De NMBS zet vanaf dan, samen met het Nederlandse NS-Hispeed, een nieuwe hogesnelheidstrein in tussen de twee steden. De nieuwe hst kreeg de naam Fyra en werd dinsdag voorgesteld in Amsterdam. De nieuwe treinverbinding betekent een tijdwinst van een uur

De hogesnelheidstrein, die maximaal 250 km/uur rijdt, zal ingezet worden op het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel en Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda.

De trein die dinsdag werd voorgesteld is een prototype. Binnenkort starten de testritten. Die worden uitgevoerd door de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda, die al die tijd eigenaar blijft van de trein. Na het testprogramma gaat de trein terug naar de fabrikant AnsaldoBreda in Italiƫ, waar de trein wordt klaargemaakt voor ingebruikname.

'Met de onthulling van deze trein van AnsaldoBreda komt de aansluiting van Nederland op het Europese hogesnelheidsnetwerk naderbij', zegt Michiel van Roozendaal van Hispeed. De hogesnelheidstreinen zullen naar verwachting een jaar na de start van de testen kunnen ingezet worden. De trein zal dan tijdelijk rijden aan een snelheid van 160 km/uur. Dat moet geleidelijk aan 250 km/uur worden.

Twee jaar later


Oorspronkelijk was de datum april 2007 vooropgesteld. Over alle vertragingen rond de introductie van de hogesnelheidstreinen en over mogelijke schadeclaims naar de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda wilde Van Roozendaal het dinsdag niet meer hebben. 'We moeten nu zorgen dat de treinen gaan rijden.'

NMBS en NS Hispeed hebben samen 19 hogesnelheidstreinen (respectievelijk 3 en 16). Deze hogesnelheidstrein is de eerste trein die inzetbaar is in het hele netwerk van de Europese Unie doordat de trein voldoet aan TSI (Technical Specifications for Interoperability).

Treintickets zullen verkrijgbaar zijn in de kaartautomaten, via internet, aan de balies en telefonisch. Wanneer de dienst helemaal operationeel is, zullen de prijzen net zoals bij het vliegen afhankelijk zijn van het moment van boeken en het moment van reizen
JBS in DS


HSL-lijn Amsterdam-Brussel heet Fyra

De hogesnelheidstrein die tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden, krijgt de naam Fyra. Dat is gisteren bekendgemaakt bij de presentatie van twee prototypen van het nieuwe treinstel. Met de Fyra kan op het hsl-traject 250 kilometer per uur worden gereden.

De komende maanden worden testritten uitgevoerd. De verwachting is dat de eers te passagiers vanaf de tweede helft van volgend jaar met de Fyra mee kunnen. Overigens kan misschien al over twee maanden een stuk sneller dan nu worden getreind tussen Amsterdam en Rotterdam. rgen wordt daarover een besluit genomen. Met oude treinstellen wordt dan op het hsl-traject twintig kilometer harder gereden dan
normaal. Dat levert twintig minuten tijdwinst op. Het kost de reizigers wel maximaal zes euro extra.

*
***
Dat is wat De Wereldkrant dezelfde dag nog schreef. Waar uit eens te meer ee Hollandse nuchterheid blijkt. maar op die manier kent U tenminste de kostprijs van 20 Km/u sneller rijden….

Geen opmerkingen: