Zondag 5
November 2017
4324 EERBETOON AAN
EEN 82 JAIGE WROETER ZONDER OPVOLGERS
*
INHOUD: LEUGENPERS: ‘welgeteld ’tSCHELDT op de pijnbank
bij “Doorbraak’. Zeer gewaardeerde Confrater en Stichter- Hoofdredacteur van ‘tSCHELDT,
de Heer Bert Murath, springlevender dan ooit, bedenkt daar dat hij qua leeftijd
van uilskuiken een wijze oude uil is geworden…
O U V E R T U R E
OPUs B A R D O L LI N O
(A NDANTE)
*
Ik
kan de haren niet mleer tellen sedert wanneer ik – voor maar één pint per week –
lezer ben geworden van dat Antwerps satirisch weekblad. Het is als het zout op
m’n patatjes en niet het zout dat in vele (verwaandeà) wonden wordt gewreven.
Klinkt het niet, zo botse het0 Alleen de waarheid kwetst.
Langs
deze bescheiden weg wens ik de Heer Murrath nog vele jaren. En dat hij vooral
mag leven in de gloria!
Net
als de schone Scheldestroom zelf die na vele eeuwen misschien wel eens van
bedding is veranderd, stroomt dat water altijd maar verder naar de zee. Zo zal
het levenswerk van deze Vlaamse keikop altijd verder blijven bestaan. Ad multos
anos! En scholl, daar aan de oevers van de vliet!!!!!
**
*
*
‘Elk land heeft nood aan een satirisch blad’
Interview met hoofdredacteur Bert Murrath
*
De satirische fax- en e-mailkrant ’t Scheldt bestaat al meer
dan 22 jaar. Voor de 82-jarige hoofdredacteur Bert Murrath wordt het
ondertussen tijd om aan opvolging te denken. Een gesprek met de bezieler en
oprichter van deze niet-conformistische krant, die kritiek op de traditionele
media niet schuwt.
Bert Murrath -Satirisch Scheldt't Scheldt
Hoe bent u er toe gekomen om met ’t Scheldt te starten?
Murrath: ‘We begonnen in 1995 met ’t Scheldt als reactie
tegen de eenzijdige berichtgeving van de pers in ons land; dat werkt zeer
vergiftigend. Alles wat je tegenwoordig leest in de media is steeds hetzelfde
en komt van één bron: Belga. Bijvoorbeeld Gazet Van Antwerpen; dat was vroeger
een traditionele Vlaamse krant en is nu verworden tot een links schotschrift.
Als je weet hoe ze daar wijlen Roger Van
Houtte behandeld hebben… De oplage zakte van 300.000 naar 50.000, dan vraag
je je toch af wat daar aan de hand is?’
Komt dat niet omdat de lezers tegenwoordig meer de kranten
via internet en de sociale media lezen?
‘Nee. De mensen willen die vuiligheid niet meer in huis
hebben.’
Wie was er betrokken bij de opstart?
‘We hadden in het begin hulp van meester Jan Verschueren uit
Brasschaat, Jan Penris en Marcel Brocatus. Wij zijn ook verschillende sponsors
dankbaar, zoals Fernand Huts en Marc Stoffels, die ons een eerste
kleurenprinter bezorgde. Van de pastoor kregen we een fax. In het begin waren
we uitsluitend een faxkrant. Eerst verscheen er elke dag één pagina, vervolgens
4 pagina’s en momenteel zitten we eenmaal per week aan 6 tot 8 pagina’s. Vanaf
het begin maakten wij bekend dat alle medewerking aan het blad vrijwillig en
zonder vergoeding zou zijn. Niemand wordt betaald. Wij hebben genoeg vragen
gekregen om tegen betaling voor ons te schrijven, maar daar zijn wij niet op
ingegaan. We konden het overigens ook niet. Wie bij ons schrijft doet dat uit
vrije wil. Ik ben zeer dankbaar dat wij als medewerkers zeer goede journalisten
hebben die schrijven onder pseudoniem én uitstekende cartoonisten.’
Stonden “Pan” en “Père Ubu” model voor ’t Scheldt?
Delphine Boël dus. Wij waren de eersten die over haar
schreven.
‘Pan was dat wel. Père Ubu niet, maar ik had wel telefonisch
contact met hen. Op een dag zei de 90-jarige uitgever me dat hij iets niet kon
of wilde publiceren: “De koning heeft in Londen een buitenhuwelijkse dochter”.
Delphine Boël dus. Wij waren de eersten die over haar schreven. Dat was het
absolute hoogtepunt van ’t Scheldt. Het nieuws is later verder uitgebracht in
het boek van Mario Danneels en daarna via andere media, maar allen, behalve De
Morgen, die het verhaal in twijfel trok, zonder bronvermelding.’
Het niet vermelden van de bron is een wederkerende klacht
‘Een van de karakteristieken van ’t Scheldt is dat we zelden
worden geciteerd en dit duidt al op de onbetrouwbaarheid en niet-correctheid
van de pers.’
Wat heeft ’t Scheldt bereikt?
‘Wij hebben geen revolutie ontketend, maar wel een andere
stem laten horen. Het belangrijkste is dat we al meer dan 20 jaar bestaan. Wij
zijn geen blad dat op honderdduizenden exemplaren verschijnt. Er is te weinig humor bij de Vlamingen.
Vlamingen kunnen met iedereen lachen, behalve met zichzelf. We kregen veel
lezers en steun door de artikels van wijlen professor doctor Bob Smalhout. Hij
schreef wekelijks in ’t Scheldt en was onze meest populaire schrijver. Hij was
een non-conformist. Dat is het grootste kenmerk van ’t Scheldt: het
non-conformisme.’
Waarom satire? En was het wel satire?
Als er in een land geen satirisch blad is, dan krijg je
allemaal dezelfde eenheidskoek.
‘Eigenlijk kennen wij buiten ’t Scheldt geen echte satire in
Vlaanderen. Satire is een sublieme vorm van literatuur, maar wel de
moeilijkste. Als er in een land geen satirisch blad is, dan krijg je allemaal
dezelfde eenheidskoek. Ik zei altijd tegen de redacteurs: “onze lezers moeten
lachen”.’
Is satire niet een verpakking voor laagbijdegrondse kritiek
of voor flauwe moppen?
‘Dat hangt af van de uitgever. Een satirisch blad zal altijd
worden aangevallen als zijnde niet serieus.’
U hebt veel vijanden gemaakt met ‘t Scheldt, weinig
vrienden..
‘Inderdaad, maar ’t Scheldt dient niet om vrienden te maken.
Ooit heeft iemand in de beginperiode gezegd dat als je over alles schrijft wat
verkeerd gaat, je dan op iedereen zijn tenen gaat trappen. We hebben proberen
te vermijden om met iedereen in botsing te komen, wat zeer moeilijk was.’
Met wie is ‘t Scheldt dan niet in botsing gekomen?
‘Wij zijn niet in botsing gekomen met normale mensen.’
‘t Scheldt kwam misschien ook in botsing met velen omwille van
de behoorlijk rechtse stempel. Sommigen zouden zelfs zeggen ‘extreemrechts’…
‘Als men het woord “rechts” uitspreekt, hechten velen daar
het begrip “afschuwelijk, verderfelijk” enzovoort aan. Ik denk bij rechts aan
“sociaal, rechtvaardig”. Wat is “extreemrechts”? Dit begrip wordt door sommigen
gebezigd om mensen in de verdomhoek te plaatsen.’
Heeft Vlaanderen nood aan een satirisch blad?
De pers in Vlaanderen is een regimepers, dat heeft ’t
Scheldt willen aanklagen.
‘Elk land heeft nood aan een satirisch blad om misstanden
aan te klagen. In Engeland, Duitsland en Frankrijk zijn er satirische
tv-programma’s. Die weten wat humor is. Daar kunnen politici ermee om dat ze
erdoor gesleurd worden. De pers in Vlaanderen is een regimepers, dat heeft ’t
Scheldt willen aanklagen. Dat aanklagen is gelukt, maar men kan het niet
verdragen. Wij hebben in die 20 jaar nog nooit een rechtzetting moeten
publiceren. Ik heb een drietal journalisten moeten weigeren omdat ik hen niet
vertrouwde. Als er iets is wat een journalist niet mag zijn dan is het een
politieke militant, want dan kan je hem niet meer geloven. Iemand met een
politiek mandaat kan niet schrijven voor ons.’
Scheldt - satirisch - calvo't Scheldt
’t Scheldt kroonde in 2016 Kristof Calvo tot Koning Onbenul.
Ondertussen komt de journalistiek verder onder druk te
staan.
‘Enkele weken geleden is er een artikel verschenen van Karel
Anthonissen over het beroepsgeheim voor journalisten, dit is iets wat de
voorpagina’s zou moeten halen. Er worden zware straffen mogelijk voor
klokkenluiders. De discussie hierover zal nog starten. Vooral de journalisten
van de periodieke pers hebben het moeilijk om te werken. Met de Vlaamse
perskaart van de VJV heb ik toegang tot bijvoorbeeld het museum in Pompei en
het Natuurhistorisch Museum van Caïro, maar hier weigeren het Antwerps
stadsbestuur en Luc Luwel van Voka ons de toegang tot persconferenties.’
Waarom werken met schuilnamen?
‘In de jaren 90 ging ik naar Gazet Van Antwerpen en vroeg
aan de hoofdredacteur of een journalist van die krant in ’t Scheldt mocht
schrijven over een boek of een film die verschenen was. Het antwoord was: “als
iemand dat doet dan vliegt hij buiten”. De auteurs worden beschermd door het
gebruik van een pseudoniem.’
Hoe ziet de toekomst eruit voor ’t Scheldt?
‘De toekomst weet ik niet. Het wordt ondertussen tijd om aan
opvolging te denken, maar voorlopig is er niemand om ’t Scheldt verder te
zetten. Dat is bijvoorbeeld ook het geval met het Felix Timmermansgenootschap,
dat wordt ook door één persoon gedragen. Ik ken één persoon, een dame, maar die wil het niet doen…’
*
T E O N T H O U D E N
OP ONZE VASTE SCHIJF
**
*
Wat
zei ik daarjuist hierboven? Dat ‘tSCHELDT het zout is op mijn patatjes?
Correctie:
‘TSCHELDT is niet het zout op de
patatjes, maar de heerlijkste patajes ter wereld zelf.
Wat
U elke week meermaals op het bord krijgt opgediend is nooit platte puré, aangebrande
frietjes of te hard/te zacht gekookte aardappelen, maar altijd tot in de
kleinste vezels van het gerecht, precies ‘à point’.
Soms
komt het wel wat hard aan, zoals de nieuwsgaring over het Antwerps Vlaams
Belang van nà Karel Dillen. Maar wat dan
nog! Als de waarheid niet al lachende kan/mag gezegd worden, dan is het de
waarheid niet.
Voor
wat mij betreft: elke Vlaamse politicus die tot de jaren van verstand is
gekomen, zou verplicht op een duur ere-abonnement moeten inschrijven. Een
betere spiegel voor hun ziel bestaat er niet. ‘tSCHELDT is niet voor mensen met
een slecht karakter en een goed hart, maar het is lectuur voor uitsluitend
mensen met een goed hart voor elke medemens.
**
*
Deze
contradictie komt het best tot uiting in de stukjes geschreven door de persoon
van Karel Anthonissen, die na alles (voor
zijn Oversten) een geducht Hoofdinspecteur blijkt te zijn bij de Gentse BBI,
dienst die de naam heeft de bloedhond van de Belastingen te zijn…. En ik, als
gewezen Fiscaal Raadsman bij de Vlaamse Kleine Middenstand maar ook en de
Gentse ‘betere klasse’, kan het weten…
*
(Hemelreiker)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten