.
.
ONDERWIJS IN DE LAGE LANDEN
Hoe een gestrand wrak
Een lichtbaken kan zijn….
O België, let op uw zaak
12-05-2010 - Henk Rijkers - katholiek nieuwsblad
Bron: Iskander
Als een Nederlander een Vlaamse school bezoekt, houdt hij daar meestal een positieve indruk aan over. Vlaamse docenten zijn net zo hartelijk op hun leerlingen betrokken als hun Nederlandse collega's, maar zij blijven beter in hun rol. In het algemeen lijkt het Vlaamse onderwijs meer structuur bewaard te hebben en behoedzamer te zijn omgegaan met de onderwijskundige modes en ideologische bevliegingen, die in Nederland zoveel schade hebben aangericht. Niet voor niets sturen ouders in de grensstreken hun kinderen graag naar een Belgische school.
Maar natuurlijk wordt het Vlaamse onderwijs geteisterd door dezelfde maatschappelijke problemen. Drie op de tien Vlaamse scholen geven aan het onderwijs nauwelijks meer aan te kunnen. De actualiteitenrubriek Terzake liet afgelopen week een reportage zien van de lagere school Maria Boodschap in de Antwerpse wijk Luchtbal. Van de 256 scholieren uit 36 nationaliteiten daar zijn er welgeteld drie autochtoon. De directeur van deze pikzwarte school (maar met kruisbeeld in het klaslokaal) liet zich – daar kijk je als Nederlander toch van op – interviewen terwijl de leerlingen achter zijn rug rustig hun gang gingen, zonder te storen. Van alle kinderen die bij de schoolpoort worden afgeleverd, is de kennis van het Nederlands volgens deze directeur “nul”. Het onderwijs kan dus nooit normaal beginnen: eerst moet de talige communicatie op gang worden gebracht. Alleen jonge leerkrachten houden het er vol. Want tegelijk spelen er dezelfde leerproblemen als op alle andere scholen: het hele palet aan labels waaraan maar weinig kinderen meer ontsnappen: ADHD, dyslectie, ADD enzovoort. En natuurlijk zijn de kinderen vaak afkomstig uit gebroken en sociaal zwakke gezinnen, die zich met een uitkering door het leven slaan.
De reportage raakte aan nog een complicerend aspect. Net als Nederland heeft België in VN-verband het ‘Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap' ondertekend. Dat verdrag definieert ‘handicap' zeer fluïde, en eist dat iedere ‘discriminerende' behandeling van bijvoorbeeld leerproblemen wordt tegengegaan. Speciaal onderwijs voor moeilijk lerenden is in die visie een vorm van discriminatie en stigmatisering. Daarom heeft België zich verplicht tot ‘inclusief onderwijs'. Tegen ieders belang in, betekent dit dat leerlingen met soms zeer zware leerproblemen moeten instromen in het reguliere onderwijs om dat zo nog verder te ontregelen. Om dat weer op te vangen, dreigt het onderwijs er nu dezelfde weg op geduwd te worden als het Nederlandse is gegaan: afschaffing van klassikaal, en doordrijving van ‘zelfstandig' onderwijs ‘op het eigen niveau' en ‘competentiegericht'. In de praktijk betekent dat een dramatische niveaudaling.
Een schip op het strand is een baken in zee, luidt het spreekwoord. Laat Nederland in die zin een baken zijn voor het Vlaamse onderwijs. Zijn we toch nog gidsland geworden
O_O_O_O_O_O_
Schrijver van dit artikel, de Heer Henk Rijkers, mag blij zijn dat hij ’s morgens om 05 uur (= Gestapo-methode) niet van zijn bed werd gelicht door de Nederlandse Staatsvuiligheid! Want noch min noch meer ondermijnt hij, net als Gregorius Nekschot, de illustrator, de Veiligheid van de Staat!
Waar gaat het immers naartoe, als iedereen zo maar kritiek kan spuien op ons zo geroemd onderwijs-systeem! Dat notabene gepatroneerd wordt door de Europese bobo’s in Strassburg en in Brussel.….
Ja, goed, in de verre Middeleeuwen leerde men lezen, schrijven en rekenen op school : maar waar is dat thans nog goed voor? In Antwerpen zou men dat moeten leren in minstens 36 talen, en zeg nu zelf: welke leerkracht zou dat kunnen? Beter is het dus de jeugd in klas (en dus van de straat) te houden van uit de wieg tot hun meerderjarigheid (18 jaar) zodat ze allemaal, onafgezien hun ras of afkomst, als debielen de klas verlaten en als debielen en nutteloze eters door het leven gaan. Als men de eigen Vlaamse jeugd op dezelfde manier behandelt, dan zijn die op dezelfde manier klaar gestoomd voor de samenleving : op het niveau van ongeletterde woestijn- of oerwoud-bewoners. Onderwijs of niet : allen zullen ongeschoold zijn, zodat dat kostelijk Ministerie evengoed kan afgeschaft worden.
Er gaan zelfs stemmen op, om het Arabisch als eebheids-onderwijstaal te gebruiken. Meteen kan de 3% Vlaamstaligen meteen gelijk geschakeld worden met de 97% vreemdelingen!
Na verloop van tijd kan op die manier de Islam ingevoerd worden, die zal overkomen als een welkome verademing. Zodat er dan in Koranscholen, kan geoefend worden om de Koran van voor naar achteren, en van achteren naar voor op te zeggen….
Neen, de Heer Henk Rijkers, noch Het Katholiek Nieuwsblad zullen ooit geridderd worden, noch door Trezebees Trix, noch door Albert de Sexer : ze kunnen hoogstens rekenen op een vrijkaart als erelid van de PVV of van het Vlaams Blok/Belang.
Hoe echter dit ooit kan goed gemaakt worden? Ik geloof nooit dat iemand dat nog weet. Tenzij er op 13 juni een aardbeving gebeurt….Zodat dit feit alleen al dermate ontradend werkt, dat er een spontane terugkeer in gang wordt gezet naar de ‘prachtlanden van herkomst’….Want treinwagons voor paardenvervoer (4 Paarden – 73 personen) inzetten voor de eliminatie, dat blijft voorbehouden voor Linkxe wereldverbeteraars…
Psst
In R’dam werd het bombardement van 14 mei 1940 herdacht : Duitse socialistische bommen voor de vrede zullen we maar zeggen…Wat deed, 70 jaar later een Arabische burgemeester op deze herdenking? O Ja! De Heer Achmed Markouch zal een dubbeldekker zijn met 2 nationaliteiten…
Zeg nu zelf: de overgang van Nederlandse identiteit naar die nieuwe Multi-Culti non-identiteit is met deze figuur toch in goede handen?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten