Zondag
3 februari
Zon
8u15-17u38
H
Ansgar van Denemarken
*
(Dagklapper
overgenomen van ‘tSCHELDT)
***
Wetewaatje : CONTINENTEN
= inenten op een delicate plaats
1193 -
AL DIE WILLEN TE KAPEREN VAREN MOETEN MANNEN MET BAARDEN ZIJN
'Slam
poetry' is hot? Het is een kruising tussen poëzie en rap.
Voilà
: de kogel is door de kerk, zoals wij zouden zeggen. In het Slammees moet dat
iets zijn als ‘pastoor kapoet’, 72 keer herhaald, zo hoog mogelijk en nasaal
gezongen, liefst op volle bak en zo onverstaanbaar mogelijk. Enfin : zo multi-culti
als maar kan in de wetenschap dat integratie, net als liefde, van twee kanten
moet komen.
Enfin,
men zit weer in het zadel tegen de vesting De Wever.
***
Ter zake :
Jonge
woordkunstenaars pikken uitspraken over stadsdichter niet
Erica
Michiels − 02/02/13, 18u33
***
©
yann bertrand. Max Greyson, Sascha Reunes, Elisabeth 'Elli' Severino Fernandes
en Herman Degreve, een jonge generatie die staat te popelen om zich uit te
drukken.
De
stadsdichter zou nieuwkomers beter laten kennismaken met de waarde van de
Vlaamse literatuur." De woorden van Antwerps N-VA-fractieleider Gantman
zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij de 'slam poets'.
"N-VA ziet ons niet, hoort ons niet, kent ons niet, maar heeft wel een
mening over ons." .
Jonge
woordkunstenaars van nu zijn veranderd. Ze hebben vaak een andere origine,
lezen boeken op hun tablet en willen gehoord worden
'Slam poet' Max Greyson
'Slam poetry' is hot. Toch in de underground van
onze grootsteden. Het is de nieuwste manier waarop urban jongeren met taal
omgaan en het best te omschrijven als een kruising tussen poëzie en rap. Het
doel: innerlijke conflicten of maatschappelijke taboes ontkrachten. Elk
onderwerp kan 'geslamd' worden. En migrantenjongeren gebruiken het als
spreekbuis als ze zich onbegrepen voelen. Die kans pakken ze op een 'open mic':
een evenement waarbij ze een microfoon in de hand gestopt krijgen om hun
woorden met het publiek te delen. Vorige zomer ontvingen de evenementen in de
Antwerpse zomerfabriek 85.000 bezoekers, onder meer dankzij deze 'open
mic'-sessies.
Bij
deze jongeren schoten de woorden van Antwerps N-VA-fractieleider André Gantman
in het verkeerde keelgat. Gantman zei deze week in Gazet Van Antwerpen dat hij
voor de stadsdichter veeleer een rol weggelegd zag als begeleider van het
taalintegratieproces van Anwerpenaren van vreemde origine. "Te pas en te
onpas hoor ik schrijvers zeggen wat er zou moeten gebeuren," zei hij.
"Ik zou liever hebben dat zij op het terrein contact leggen met
nieuwkomers. Dat zij hen laten kennismaken met de waarde en betekenis van de
Vlaamse literatuur."
Vorm
van censuur
'Slam
poets' als Elisabeth Severino Fernandes (28), Max Greyson (24), Sascha Reunes
(32) en Herman Degreve (30) vinden dat ze een grote rol spelen in het leren
omgaan met taal door jonge mensen. Fernandez is half-Portugees,
half-Dominicaans. De andere drie zijn Belg, maar hun vriendenkring is
multicultureel en ze vinden het vanzelfsprekend om voor hun rechten op te
komen. Sascha: "Integratie werkt in twee richtingen. De gemiddelde Vlaming
moet zich soms ook herintegreren. Gantman gaat ervan uit dat de Belg wel op de
hoogte is van alle Vlaamse literatuur en dat is op zijn zachtst gezegd
overdreven. Een stadsdichter is er niet om een progamma van een partij uit te
voeren maar om de steriliteit te doorbreken."
Voor
deze jongeren zijn uitspraken zoals die van Gantman dan ook een vorm van
censuur. Hij ziet volgens hen een grote groep dichters over het hoofd die geen
Vlaamse roots hebben. Max: "Vlaamse literatuur is prachtig maar maakt
vooral deel uit van de Belgische geschiedenis. Het is niet de bedoeling dat we
blijven terugblikken, maar dat we evolueren en combineren. Een dichter heeft
niet noodzakelijk een grijze baard of een universitair diploma. De jonge
woordkunstenaar van nu is veranderd. Hij of zij heeft vaak een andere origine,
leest boeken op zijn tablet en wil gehoord worden."
"Ze
zitten ons uit te dagen", zegt Elisabeth, een organisatrice van 'open
mic'-evenementen. "Eerst was er de patser-kwestie, dan De Wever zijn
uithaal naar de hiphopcultuur (de Antwerpse burgemeester legde onlangs in een
opiniestuk de link tussen het muziekgenre en criminaliteit, EM) en nu weer de
rel rond de stadsdichter. Het lijkt alsof ze zeggen: laten we ze allemaal samen
zetten en wegsturen. Door die polarisering dwing je ons een standpunt in te
nemen."
Niet
langer welkom
"Kijk,
Antwerpen staat voor grotere uitdagingen dan jonge allochtone mensen te gaan
viseren. En wij vormen een platform voor diversiteit. Op die manier doorbreken
we veel maatschappelijke taboes en ontstaat er een dialoog. Slam poetry is een
manier om jezelf uit te drukken zonder je aan de regels te houden. Voor de
klassieke elite hebben wij evenveel respect maar wij zijn voor een
democratisering van de poëzie nu. Jongeren spreken niet in klassieke taal, die
hebben hun eigen taal."
De
jonge artiesten vinden het een spijtige zaak dat het culturele beleid zo
verkrampt is geworden. Vorig jaar kregen ze nog veel kansen voor hun
initiatieven, nu vrezen ze dat die zullen verdwijnen. Door N-VA voelen ze zich
niet langer welkom. Elisabeth: "Jullie zien ons niet, horen ons niet,
kennen ons niet, maar jullie hebben wel een mening over ons. De realiteit is
dat we nu met een multiculturele generatie zitten die staat te popelen om zich
uit te drukken. Eerste, tweede en derde generaties die dagelijks geconfronteerd
worden met vooroordelen. Slam poetry geeft hun de kracht zelfvertrouwen te
behouden en naar buiten te komen. Op die manier werken ze aan een betere
toekomst."
Hoe
konden de slam poets beter reageren op de uitspraken van Gantman dan met een
gedicht? Dit schreef Elisabeth 'Elli' Fernandes.
Wat
dan? Mogen we niet meer?
Zullen
we dan vanaf nu onze woorden moeten vervagen,
zodat
de witteboorden de luidende klokken kunnen verdragen?
Laten
we enkel inheemse bloemen bezingen en al de rest er maar bij verzinnen.
'Zie
haar toch wiegen,
ach
gij, vooral heel getemd,
***
Het
spijt mij zeer jullie tijd te hebben misbruikt voor bovenstaand nielendalletje.
Vergeet het dus zo gauw mogelijk, want Slam poetry is geen blijvertje.
Ik
heb altijd getracht zo volledig mogelijk te zijn. Om goed te kunnen slapen. Stel
U voor dat wij bij nacht en in diepe slaap gedompeld voor de hemel-poort kom te
staan, en St Pieter vraagt U naar de laatste mode in de poetry! Ik mag er niet
aan denken daar te staan zonder parate kennis over hoe de wereld draait..
***
(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij
observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het
gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat
Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.
“Ut mien zunne, of ‘k
straal joe, zei de bie”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten