zaterdag 16 februari 2013

1221 - NIEMAND STIGMATISEREN : GEEN ALLOCHTOON MAAR OOK GEEN VLAAMS BELANGER


***

Zaterdag 16 februari

Zon 7u53-18u01

H Juliana

.

1221 - NIEMAND STIGMATISEREN : GEEN  ALLOCHTOON MAAR OOK GEEN VLAAMS BELANGER

 

Den Bart kan niet komen, hij heeft andere katjes te geselen

 

Reden te meer voor vele anderen om scherp te staan (*)

***

 
“Vreemd volk eerst” : dat is zowat de bedoeling van de be-namingsgekte die door De Morgen, Linx en Progressief, op de barricaden, is uitgevonden. Het ‘Eigen Volk’, groter op zeker ogenblik meer dan één miljoen Vlamingen, werd door hen in een schutkring achter prikkeldraad geplaatst, als waren het ‘wilden’, ‘mestkevers’ en ‘lepra-lijders. Die krijgen zelfs geen ‘Goede Morgen’, en al zekerlijk geen handdruk. Het zijn, met permissie gezegd de nieuwe üntermenschen.
Maar de èchte wilden, uit het Rif-gebergte, uit de donkere oerwouden van Afrika, uit het Turkse achterland, de Aziatische steppen van Anatolië, of het gespuis van over de hele wereld, worden hier te pamperen gelegd, in de overtuiging dat dezen de Vlamingen op de duur wel zouden vervangen. Vandaar de enthousiaste promotie van homo’s, abortus, euthanasien zelf-doding, enz : hoe rapper ze uitsterven, hoe beter….
Maar eindelijk wordt het allemaal zo bruin gebakken, dat naast een soort ‘Stockholm-syndroom” van de gewone mens voor het ‘Eigen Volk’,  er een over-acting is om de doelstellingen te forceren. Het is als een stuk gebraad van onbepaalde herkomst, met veralste inhouds-opgaven zoals met het paardenvlees, dat te lang in de pan heeft gelegen : het is verbrand en niet meer te vreten.
Vorst en Establishment verwijten ons het wij/zij denken. Voor alles wat verkeerd gaat wijzen wij zogezegd over de taalgrens, of naar aparte bevolkings-groepen. Maar ondertussen (voorbeeld) overlijdt een bejaard echtpaar in de Brugse binnenstad en de half-vergane lichamen worden maar een paar maand later ontdekt. Bekommernis om de eigen oudjes? Vergzeet het maar. Daar is geen geld meer voor. Brugge is nochtans socialistisch bestuurd…
In Nederland, in volle voorbereiding voor de kroning van de nieuwe Koning, verkondigen 2 Turkse parlementsleden van de daken, dat zij de (verplichte) Eed van Trouw niet zullen afleggen. Kunnen zij niet. Is tegen hun koeltoren.  JaJaj, vandaag handelen zij nog op eigen houtje, binnen een paar jaar, als zij een beetje talrijker zijn geworden, wordt zoiets gewoon opgelegd.

 

(*) Volgens ’t PALLIETERKE leidt (lijdt?) BDW die voormiddag een debat, ingericht door VOKA. In de ring : Kawouter Beke, ’t Cleyn Toebakske, Mandoline Rutten, enz. Bart is, laat hij zeggen, niet meer zo zot van al die Vlaamse romantiek, vendelzwaaien, volksdansen en zo. Al geeft hij toe (knipoog) altijd een Franse auto te kopen, omdat dat de enige is die een leeuw in het logo voert. ’n Steengoede tip voor Di Jeanetto, die geen Peugeoke, maar altijd rijdt in een dure Audi….

***

Ter zake :

Benoemingscensuur

15-02-2013 - Leo Neels – knack

***

Na De Morgen en de Stad Amsterdam, gaat ook het Gentse Stadsbestuur het gebruik van het woord “allochtoon” ontmoedigen. De Morgen pakte er enkele maanden geleden onverwacht mee uit, als verzet tegen de “betekenisvervuiling” die zorgvuldige berichtgeving in de weg zou staan. Het begrip zou ten onrechte de indruk wekken dat alle burgers met vreemde roots tot dezelfde aparte doelgroep horen, en het stopwoord zou de “allochtoon” en diens nakomelingen opsluiten in een “semantisch getto, waaruit ontsnapping onmogelijk is: wij-zijdenken dat het verschil betonneert en problematiseert ” (DM, 12 februari).

Alleen correcte en taboeloze benoeming van samenlevingsproblemen helpt vooruit – aldus de Stad Amsterdam: “In het maatschappelijk debat van de afgelopen jaren is de tegenstelling tussen allochtoon en autochtoon door sommigen scherp aangezet. Die tegenstelling past niet bij de missie van de gemeente Amsterdam, die er voor alle Amsterdammers wil zijn. Geen uitsluiting maar insluiting, is het motto”.

Het minderhedenforum suggereert, naar eigen zeggen, deze semantische uitzuivering al jaren, en gebruikt zelf “personen met een migratieachtergrond”. De materie ligt gevoelig. Het Minderhedenforum pleitte via Mevr. Naima Charkaoui in Terzake (14 febr.) fors pro, de andere “persoon met een migratieachtergrond”, filmmaker Adil El Arbi relativeerde haar boude stelling drastisch.

Wat heeft een jonge Turk of Marokkaanse aan de benoeming “Belgische Turk of Marokkaan”, wanneer enkel nog haar grootuders ooit in dat land van familieherkomst woonden? Méér of minder dan aan “allochtoon”? En waarom zou “allochtoon” méér labelen dan “persoon met een migratie-achtergrond”? Zijn dat geen arbitraire toegeschreven oordelen die niet aan de taal vasthangen, maar aan de toevoeging aan taal? Zouden personen die die denkmatige toevoegingen deden bij het “oude” woord, dat nu niét doen bij het nieuwe woord?

Benoeming en verwoording van maatschappelijke vraagstukken zijn essentiële processen die moeilijk stuurbaar zijn, soms onzorgvuldig geschieden en tijd vergen. Crozier heeft daar een heel boek over geschreven, met de simpele titel...: “On ne change pas la société par décret” (1979). Het ging meer over de maatschappelijke lethargie tegen verandering, doch hier moeten intentieprocessen een semantisch dictaat rechtvaardigen. Dat is de wereld op zijn kop. Er bestaan tientallen teksten met het woord “allochtoon”, zoals beleidsstukken of opiniestukken, waarbij het nooit bij iemand zou opkomen dat de auteurs – bestuurders of redacteurs – een discriminerend oogmerk hadden. Hier is dus sprake van intellectuele onzorgvuldigheid, in de equatie “allochtoon” = label = discriminerend.

Die kan leiden tot de nieuwe vorm van censuur, benoemingscensuur. Uit een of ander, overigens nooit gedefinieerd, concept van “politieke correctheid” – wordt nu aanbevolen aan woordcensuur te doen. Niet omwille van de omstandigheid dat een woord zijn fatsoensgehalte heeft verloren (zoals het geval werd met de vroeger spraakgebruikelijke term “neger”), maar uit hoofde van een intentieproces: teneinde personen te beschermen tegen een door derden vermoed discriminatie-oogmerk, of –effect.

Destijds was men verontrust door censuur van meningen. Er duikt een gemuteerde versie van censuur op, de woordcensuur. Vermits het woord kàn worden misbruikt, moét nu een weldenkendheid worden voorgeschreven: taal evolueert niet meer als proces dat woorden in onbruik doet vervallen, maar wordt het voorwerp van geforceerde wenselijkheid.

Zo ging het vroeger met onwelgevallig geachte opinies. Ergens, in hogere kringen, werd uitgemaakt wat de juiste opinies waren, de andere werden van overheidswege ontmoedigd, vervolgd, strafbaar gesteld. Opinierepressie. Met de verlichting veranderde al het inzicht, maar het heeft nog lang geduurd eer ook de maatschappelijke praxis volgde: langzaam maar zeker leerden we omgaan met een brede verscheidenheid aan conflicterende meningen, en werden overheden op dat vlak teruggedrongen in hun missie. Meer en meer werd die er één van onthouding, de incriminatie van strafbaar racisme – waarover we 20 jaar deden (!) - is de uitzondering die de regel bevestigt, en veel nieuwere opiniedelicten zijn er, gelukkig, niet meer ingevoerd.

Maar nu gaan we fluks naar de nieuwe censuur, een keizerkosterlijk verbod op woordkeuze die niet eens aanstootgevend hoeft te zijn maar het, bij decreet van een zekere weldenkendheid, wel geacht wordt te zijn.

Dat iemand die hier al in tweede of derde generatie is geboren, maar familiaal een buitenlandse herkomst heeft, is gelukkig steeds vaker zonder relevantie, zij het nog niet altijd en nog niet overal. Relevanter dan dat, zijn – mogelijk – hun blijvende huidskleur of raciaal uiterlijk, dat je niet met woordenzeep kan wissen, en daar zullen we in dagelijkse attitude beter mee moeten leren omgaan.

Relevanter ook zijn de mate waarin die personen met een migratie-achtergrond zichzelf inschakelen in lokale zeden en gewoonten en ze mee beïnvloeden. Dat vergt tijd en visie, ook van die personen zelf, net zoals van alle Belgische Belgen. Maar dat woordcensuur daartoe gaat bijdragen, is twijfelachtig. Uitingsbeperkingen zijn altijd verdacht, ook de goedbedoelde; immers, ook de ouderwetse censuur werd jarenlang met grote declaraties van goede intenties overeind gehouden.

 

***

 
Het was Louis XV die zei dat ‘als het zijn tijd maar duurde’. En het duurde inderdaad nog een letje : de volgende Louis, de XVI, de kleinzoon, moest zijn hoofd inleveren….
Ook de Grote Geesten, die in een andere wereldvreemde wereld leven, denken het luid en uitdrukkelijk : ‘Après nous le déluge’…. Als het hùn tijd maar duurt!
Die ‘déluge’, dat is in mijn optiek bijvoorbeeld de scène van de eerst volgende formatie-poging : Koning Philips I samen, in the picture met BDW.
Heren cartoonisten : aandacht AUB : jullie gouden jaren komen er aan. Wil AUB niet vergeten, dat de grenzen, sedert de Aalsterse carnaval 2013 een heel stuk opgeschoven zijn. Er kunnen gerust een deel  dikke nekken opgevoerd worden, binst ze een Guillotinneke doen, bijvoorbeeld. Of die het ‘vierendelen be-oefenen, een andere bezigheid van de Zonnekoningen..

 

***

(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.

“Ut mien zunne, of ‘k straal joe, zei de bie”.
 

 

 

Geen opmerkingen: