1956 - DE DINSDAGSE BOTGERHAM
*
*
VOOR SLECHT ZIENDEN, GOED ZIENDEN, BLINDEN EN VOORAL VOOR ZIJ DIE ZIENDE BLIND ZIJN
*
DINSDAG 28 JULI 2020
Onze
Lubbeekse ploeg maakte leeuwen maskers vr t goede doel (borstkanker
onderzoek via ThinkPink). Zitten perfect, mét filter en aparte maat M en
V. Interesse? Stuur een mailtje naar lubbeek@n-va.
*
Gisteren koffie + gebak gehad bij buurman. Gelikzalig in de frisse mooie zomeravond.
In de zon en uit de wind, ’t is daar dat men de luiaaards vindt….
En ja het is waar. Beter een goede buur dan – met het bestaande verplaatsingsverbod - een verre vriend….
België kiest voor strengste corona- aanpak in Europa
De
overheid perkt sociale contacten fors in en verstrengt de regels voor
evenementen. Geen enkel ander Europees land heeft vooralsnog zulke
draconische maatregelen tegen de tweede golf genomen.
En zo gaat dat gebazel maar verder. Bladzijden lang.
Zou
meterdrtijd ook De Tijd op de vingers zin getikt om terig mee te zingen
het koor der Vaderlandsche mode-hoernalisten ten profijte van de
sacrpsante ‘eenheid’? Gen woord over de intussen deugddoende toegepaste
Stedelijke en Gemeentelijke initiatieven terzake. Het Nationale
Veiligheids Circus heeft opnieuw de voorrang op het plichtsbesef.
Maar,
mijnerzijds de afgelegde belofte indachtig om deze Chinese Rode
oorlogsdreiging voortaan dood te zwijgen, geen verder commentaar.
Zolang Corona zich niet met mij of mijn naaste omgeving bemoeit, bemoei ik mij ook ,iet meer deze historische gang van zaken.
-
Alleen nog dit.
Hoe
zere vallen z” af, de zieke zomerblaren. Doen ze overal al sedert het
prille voorjaar. Dode bladeren van de bomen, ‘raa’ gevlekt, verkrampt,
en ineen gekrompen: de kort geschoren fris groene grasperken liggen
ermee bezaaid. Niettegenstaande de Media en hun experten steen en been
klagen over de aanhoudende droogte. Is er niet één boer doe klaagt.
Al
eou het misschien wel beter kunnen. Ma wa wilde? Als de boeren stoppen
met klagen, de vrouwen stoppen van zagen en de Pastoors stoppen met
vragen, dan zou dat wel eens het einde van de wereld kunnen wezen…
**
*
De
Reine Claudern, die nu toch al ferm rijp zouden moeten zijn, hangen
droog, gerimpeld, bevlekt en in alle mogrlijke vormen en houdingen
verwrongen, verrot aan de takken. Veelbetekenend wesp- en vliegenvrij….
Bladerloos in de wind. Wordt mij gezegd. Niet eens nodig, want ik ruik
het genoegzaam. Van urfen ver tegen de wind.
-
Werk voor boom- of virologen?
-
Vraag:
wist U dat onze beplanting, net als de mes zelf, ook last kan hebben
van aangetaste slijmvliezen? Mond-neus & keelmaskers voor hen zijn
geen zicht en ook met het afstand houden is het eerder onbegonnen werk.
**
*
Naaldbomen dan maar? Bovenop de ‘omvolmking’, nu ook nog de ‘omboming’?
**
*
Moet er nog geen zand bij zijn? Woestijn culuren namelijk zijn daar nu eenmaal verzot van.
*
*
IK PROBEER AAN VOLKSVERHEFFING TE DOEN. NIET AAN VULGAIR CHAUVINISME
ALS ER AL IETS MELDENSWAARD ZOU ZIJN , ZIT HET ONDERGESNEEUWD ONDER DE PROPAGANDISCHE LEUGENTAAL
*
*
Maarrrr
de wereld draait doorrrrr. Generaties na generaties volgen elkaar op in
hetzelfde eentonige ritme van ter wereld komen om deze kort daarna weer
te verlaten.
Hele
Beschavingen volgen elkaar op in steeds sneller tempo. Het Babylonisch
Tijdperk is amper achter de rug, of daar staat die der Spleetogen reeds
te dringen om de teugels over te nemen.
Vrroeger
ging dat met pijl en boog of te vuur en te zwaard, de laatste tijd al
eens met veel tromgeroffel, atoom-wolken vol en zwavelluchten.
Maar de menselijke intelligentie staat niet stil.
Nu
hangt het slioend verderf in de lucht. Of stijgt, samen met d
avondnevel; uit de grond. Zelfs de zeldzaam geworden zomer regentjes
verspreiden geen verfrissing, mar een geur van rottend vlees.
**
*
Van
heel diep in mijn herinnering duikt het beeld op, van een als Profeet
verklede bebaarde oude maan die, het mes ter hand, zijn oudste zoon aan
Jahweh wil offeren. In de hoop daarmee verder onheil te kunnen
voorkomen. Bijlkbaar is deze Aartsvader Abraham niet volharden genoeg
geweest – Isaac overleefde het voorval - want alles bleef bij het oude.
-
En
zo komt het dat we dit alles kunnen voort vertellen. Wat dan in de
boeken de omschrijving oplevert als een gepatenteerde ‘ovcerleving’. Van
uit de tijd dat de dieren nog konden spreken.
Of
moet ik eerder sprken over een Sprookjes, die hier end aar opgevrolijkt
worcen door lieve kleine meiejs met Rpde Ridders op een grot wit paard
of door een guotige Tijl Uylenspeugel die er – met Gods hulp - het beste
van maken?
Het ligt ter studie. Maar ik ben er nog altijd niet aan ut.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten