Woensdag
28 Maart 2018
4464 - ALS TWEE HONDEN
VECHTEN OM EEN BEEN KIJKT DE DERDE
GRETIG TOE
*
INHOUD: CHINA : dit is het verhaal hoe de Leer van Karl Marx ’n
verre (Goddeloze) Grootmacht zich op de lange duur toch aanbiedt op de kapitalistische
wereld-handelsmarkt. De hefboom daarbij is de mateloze hebzucht van een kleine
groep Westerse aandeelhouders-kapitalisten. Het vroegere Rijk der Mandarijnen
doet dat hoogstwaarschijnlijk met vreedzame bedoelingen. Toch tijdelijk, denk
ik. Er is dus hoop. En zolang er hoop is, is er leven.
Als Washington en Moskou, onze eigen twee ‘Wereldleiders’ daarbij hun kalmte maar niet verliezen. De voorbije
eeuwen bewijzen unisono, dat ‘handelsoorlogen’ meestal met de blanke wapens
worden besloten Toch hopen we persoonlijk het beste voor ons allemaal, gezien de
moderne middelen waardoor het Mensdom toch wat slimmer is geworden.
Niet zo de Arabische Wereld die onderwijl nog altijd 1400 jaar achterop loopt.
Wegens voortdurend uit de hand lopende ‘religieus
geïnspireerde vechtlustige neigingen’.
IEDER VOGEL ZINGT ZOALS HIJ GEBEKT
IS
*
Onderstaande analyse over wereldhandel stamt uit de vrijzinnige sfeer
van KNOOPPUNT DELTA vzw, met wortels zowel in Vlaanderen als bij de
Noorderburen. “Delta’ is al jaren mijn vaste vriend, want ze streven ook (en
hoe!) naar de Hereniging der Vrije Lage Landen bij der See.
Volgens hun eigen website spreken ze recht voor de raap. En dat is ook
zo. Kan ik getuigen met de hand op het hart. Dat ze ’n beetje de bal misslaan
inzake de basis van onze Beschaving, het Christelijk (volwassen geworden) Geloof,
is niet hun schuld, maar ligt bij de (tijdelijke) huidige vrijzinnige
overheersing.
**
*
Ikzelf ervaar deze non-religiositeit als een gunstige evolutie van onze
vroegere ‘godsdienst oorlogen’ richting uitzuivering. Dat soort ‘oorlogen’ waren
trouwens, onder de Spaanse Overheersing (1556–1715), de enige redenen
van de staatkundige scheiding tussen Zuid & Noord.
**
*
Samen dus onder de veilige paraplu van het (met Trump) Nieuwe Amerika, als
één Volk tegen de ons opgedrongen verstikkende islamisering. Onze Lage Landen
dienen niet zoals de voorbije Eeuw, als slachtveld voor internationale
afrekeningen, maar als bindmiddel tussen onze Overzeese vrienden en de rest van
ons Europees Vasteland. Van de Noordkaap tot de Teen van de Laars van Italië,
door de speling van het Noodlot aanschurkend tegen de dreigende muil van de
Arabische Wolf.
Ach ja, daar waar we nog altijd de Bosphorus vinden, daar begon ooit
het onmetelijke Oost Romeinse Rijk. Met Constantinopel (Istanbul) als hoofdstad….
Iets dat we, met dank aan Obama, voor de volgende duizend jaar nog even mogen vergeten…..
**
** **
** **
**
AAN HUIS
GELEVERDE HOOFDSCHOTEL
**
China komt er aan – uitverkoop van Europa?
**
*
Enkele Duitse kroonjuwelen zijn in vreemde handen
overgegaan. De Geely Holding van de Chinees Li Shoefoe heeft voor een bedrag
van 7,2 miljard euro 9,2 procent van de Daimler-aandelen in handen gekregen.
Dit niet voor de eerste keer trouwens: een tijd geleden kocht de Quwait
Investment Autority zich in voor 6,8 procent van de Daimler-aandelen. Met één
wezenlijk verschil volgens Duitse commentatoren: de zonen van de woestijn waren
als financiële investeerders alleen geïnteresseerd in hoge rendementen. Dat is
bij Li en zijn Geely wel even anders. Geely is de grootste autobouwer van
China, die op zich ook de grootste automarkt van de wereld uitmaakt: 24 miljoen
verkochte auto’s in 2017 (in de Verenigde Staten slechts 17 miljoen).
Nochtans mag het feit dat een Chinese investeerder zich in
de Europese automarkt inkoopt, niet onder de mat worden geveegd. Geely kocht
met de steun van staatsbanken en een staatsfonds in 2010 Volvo over van Ford
(1,8 miljard dollar) en in 2017 werd Geely met 8,2 procent de grootste
afzonderlijke aandeelhouder van Volvo Trucks.
Daimler is qua categorie nog belangrijker, het gaat om de
Duitse kroonjuwelen. Het is zelfs zo belangrijk dat deze deelname in Daimler
niet mogelijk is zonder de zegen van de Chinese KP-leiding en van de Chinese
staatspresident. Dat Li belangrijke aandeelhouder wordt van Daimler past
trouwens perfect in het nieuwe strategische investeringsplan van China.
Officieel strategieplan “China 2025”
Belangrijk omdat deze nota niet alleen economische plannen
bevat. Zo heeft China de ambitie om met investeringen en nieuwe ontwikkelingen
op eigen grondgebied 70 procent van de eigen vraag te kunnen waarborgen.
Belangrijk is de nota ook omdat daarin wordt gesteld dat China in 10
sleutelindustrieën wereldmarktleider wil zijn tegen 2025. Daartoe moet China
zich in het buitenland dus inkopen.
Het gaat niet alleen om technologieën, merknamen of
patenten, het gaat in de eerste plaats om marktmacht, verspreidingskanalen en
politieke invloed. In het verleden kocht China zich met veel succes in bij
lampenproducent Osram, bij machinebouwer Krauss-Maffei (München) of bij de
Augsburgse robotfirma Kuka. Of bij de Zwitsers landbouwchemiereus Syngentha
(voor het recordbedrag van 43 miljard dollar).
Het strategieplan = geopolitiek
Aandeelhouders die in Europa vooral geïnteresseerd zijn in
spreiding van risico’s gecombineerd met korte, hoge rendementen, kunnen met
andere woorden moeilijk op tegen de langetermijnvisie van de Chinezen. En ook
globaliserings-fundamentalisten zoals de Duitse kanselier Angela Merkel vinden
het allemaal oh zo reuze interessant en verrijkend.
Nochtans zouden de Chinese resultaten en cijfers toch te
denken moeten geven. Zo pompte China alleen al in 2016 ongeveer 75 miljard euro
in Europese havens, in energienetwerken, spoorlijnen en luchthavens. Vooral het
gerichte van investeringen zijn opvallend: Griekenland, Portugal, Hongarije,
Finland. Het is duidelijk dat achter de investeringspolitiek van Peking een
geopolitieke agenda schuilgaat. Alleen: niemand van de EU-beleidstop ligt er
blijkbaar van wakker. Zolang aan het axioma van het vrije verkeer van geld,
mensen en goederen, hét liberaal axioma, maar niet geraakt wordt.
En de verdedigers van de Mensenrechten?
Het blijft tevens stil ter linkerzijde, en ook dat is
opvallend. Want steeds meer Europese firma’s zijn het slachtoffer van de
Chinese censuur, een censuur die natuurlijk niet uit de lucht komt vallen.
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt…Waar blijven de verdedigers van de
universele mensenrechten?
Bij de geringste inbreuken op het officiële Chinese
Tibet-beleid, of bij andere ‘gevoelige thema’s’ zoals Taiwan steigert China –
en haalt het zijn gelijk. Perscampagnes worden opgezet en er wordt met
represailles gedreigd. Daimler kan ervan meespreken: de Duitse firma wilde in
haar publiciteit gebruik maken van een eerder onschuldig citaat van de Dalai
Lama. Dieter Zetsche van Daimler heeft onmiddellijk het boetekleed moeten
aantrekken en startte zijn tocht naar het Chinese Canossa. Chinese gevoelens
worden nu eenmaal niet goedkoop gekwetst.
Het wordt uitkijken met het Rijk van het Midden!
Peter Logghe
*
AAN DE
VRUCHTEN
KENT MEN DEN
BOOM
*
In het verleden is het grote China voor ons, in de kleine Lage Landen, altijd
een intelligente betrouwvolle partner geweest. De Christianisatie echter heeft
daar nooit hoge toppen geschoren. Wat bewijst dat er tussen onze beide volkeren
(abstractie gemaakt van het bevolkings-verschil) een soort van intellectueel evenwicht
moet bestaan. Zie Pater Verbiest (Ardooie) die men daar terecht naar waarde
wist te schatten. Zonder daarbij gelijktijdig ‘Rome’ klakkeloos het hele land binnen
te halen.
Al volgt men er (in de Moderne
Tijd) de Gregoriaanse Kalender, alleen al hun eigen jaarkalender bewijst de
graad van intelligentie en gaat terug, net als bij de Oude Egyptenaren, naar de
Ruimte en de hemellichamen. Maar het Begin der Tijden daar ligt verscholen in
de Nevelen der Tijden. Daar waar onze Gregoriaanse Kalender pas begint met de
geboorte van Christus, die toelaat positief te tellen, maar ook negatief…
Mij benieuwt uiteraard ook de vergelijking met de Joodse al even oude
Jaarzetting.
Alles weten over de kalender van iedere Beschaving op deze Blauwe
Planeet is volgens mij voor de gewone mens, een onmogelijke opgave. Dergelijk belezen
individu zou aan de hand van deze kennis, misschien wel eens kunnen wat dieper gaan
nadenken… Maar dan komt men uit bij… Tessla….
**
*
Wie
Tessla zegt, zegt Amerika. Waarmee ook deze cirkel van het handeldrijven rond
is. Want hybride voer- of vliegtuigen lopen straks, dank zij de Chinezen, ook
in… Gent zomaar van de lopende band. En dat is niet het werk van een of andere…
Gok-Chinees!
Pater
Verbiest, ooit Onder Keizer van China, astroloog en uitvinder in Peking van de allereerste
stoomauto, had dàt nog moeten kunnen beleven!
**
Ardooie, standbeeld Pater
Verbiest.
*
Hemelrijker
Geen opmerkingen:
Een reactie posten