***
1156 -
OVER DE ONDRAGELIJKE LEIDER IPV DE ONDRAGELIJKE LIJDER
***
Onderstaand
verhelderend artikel gaat over moord en zelfmoord, heden ten dage van uit de
media in de geesten gedropt als euthanasie. Een moeilijk woord dat
veel mooier en afstandelijker klinkt dan het is. Alhoewel. Het is, wordt ons
getoond zodat we het zouden weten, in een mensenleven, gewoon de zoveelste
baxter.
De moderne mens,
zonder God noch Gebod (bij manier van spreken) wil zelf beslissen wanneer
hij/zij ‘er uit stapt’ Dat blijkt even simpel
te zijn geworden als uit de auto stappen. Het heeft natuurlijk gene zin om ook
hier over de nefaste gevolgen van ‘de jaren ‘30’ te spreken, waar van de
eliminatie van menselijk leven een onder-afdeling van de economie werd gemaakt.
De ‘progressieven’ zijn, zoals U ziet, heel rap van aannemen!
De groene Boskabouter
Van Besien heeft de weg getoond om van alles wegens discriminatie aan te klagen.
Mogen ‘Uit het leven’ stappen op eigen beslissing, maar over er op
eigen initiatief kunnen ‘binnen stappen’ wordt niet
gesproken. Door toedoen van twee menselijke wezens M/V wordt iedereen zo maar
op de achterbank van de auto gezwierd, en hij/zij mag er uit stappen op eigen
houtje. Vind ik nu eens echte discriminatie sè, zelfs een levensbedreigende
discriminatie! Als men dan toch de
menselijke natuur en de goddelijke wetten (doorstrepen wat niet past) wil
manipuleren, moet men het grondig doen!
Ziezo! Ik hoop dat
mijn boodschap gehoor vindt bij de Ondragelijke Leiders, zodat er werk gemaakt
wordt van wetten die eenieder die daarom verzoekt, op eigen houtje even
gemakkelijk het leven kan instappen als men er uit kan stappen. Heel dat onkuis
gedoe rond conceptie en geboorte is toch zo ouderwets als het groot is!
Ter zake :
Door
Iskander, de Persdienst van Dr.Mathias Storme
***
Wanneer
ondraaglijk lijden een sociale constructie wordt
15-01-2013
- Filip Buekens - de morgen
***
Euthanasie
zit op een hellend vlak. Dat is geen conservatief-katholieke fictie, maar een
reëel gevaar, waarschuwt Filip Buekens, filosoof aan de Universiteiten van
Tilburg en Leuven.
***
Het
euthanasiedebat is weer volop op gang. Begin december maakten de Franstalige
socialisten bekend dat ze de wet willen uitgebreid zien tot degeneratieve
mentale aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer. Even later werd bekend dat
een vrouw euthanasie kreeg wegens ondraaglijk psychisch lijden, zonder dat haar
zoon daarover ingelicht werd (DM 5/1). De wet schrijft immers niet voor dat
volwassen kinderen daarbij moeten geraadpleegd worden, wat uiteraard past in
het mensbeeld achter de wet: elk individu moet in alle vrijheid, en zelfs
vooraf, kunnen beslissen of en wanneer, onder welke omstandigheden, hij of zij
voor euthanasie in aanmerking komt.
Derde
feit: twee eeneiïge tweelingbroers hebben vorige maand samen euthanasie
gevraagd en gekregen. Ze waren allebei doof en ze gingen ook blind worden (DM
14/1). Het idee dat ze dan niet meer met elkaar zouden kunnen communiceren,
vonden ze ondraaglijk, waarop ze samen uit het leven stapten. Hun situatie werd
door henzelf en door de dokters van het UZ Brussel als voldoende uitzichtloos
beschouwd om op hun wens in te gaan. Op 14 december werd de dubbele euthanasie
in het ziekenhuis uitgevoerd. Zonder een zweem van ironie schreef een krant
zelfs dat het hier om een wereldprimeur zou gaan, zoals er wel meer 'medische
primeurs' in onze ziekenhuizen plaatsvinden.
De
impact van deze beslissing mag echter niet onderschat worden: een wet die
bedoeld was om ondraaglijk lijden in de terminale levensfase te verhinderen,
wordt gezien als een eerste stap in de richting van totale zelfbeschikking, en
het is telkens de eigen keuze die de doorslag moet geven. Bestaat hier niet het
gevaar dat euthanasie wordt opgetrokken tot een optie voor jongeren die,
verwikkeld in psychische problemen, suïcidale neigingen ontwikkelen? Tot een
optie voor, bijvoorbeeld, autisten die geen perspectief op zichzelf en de ander
kunnen ontwikkelen? De voorstellen werden al geopperd.
Elke
sociaal psycholoog herkent meteen wat hier aan de hand is: wanneer diegenen die
de wet verruimd willen zien, doelbewust de grenzen aftasten, worden nieuwe
behoeften gecreëerd, waardoor euthanasie van een precaire beslissing tot banaal
instrument wordt om onze sentimentele afkeer van lijden, in feite een zeer
recent cultureel fenomeen, kracht bij te zetten.
Veel
psychiaters en psychologen hebben er terecht op gewezen dat mensen vaak denken
en gaan handelen naar de identiteit die hen vanuit een sterke
autoriteitspositie wordt toegeschreven en toegekend: wanneer medische
autoriteiten personen in zeer precaire situaties systematisch als ondraaglijke
lijders gaan benoemen, en daardoor de categorie van de ondraaglijke lijder gaan
creëren, zullen velen zich onvermijdelijk ook gedragen naar die toegeschreven
identiteit.
Ondraaglijk
lijden is geen beschrijving meer. Het wordt een sociale constructie. Het
fenomeen is bekend vanuit de psychologie: wanneer artsen ADHD (of vroeger:
hysterie) 'ontdekken', gaan mensen zich steeds meer naar de criteria gedragen
en zo wordt een nieuwe 'ziekte' gecreëerd, waarvoor 'oplossingen' gevonden
moeten worden. De minst kwetsbaren - de artsen, beleidsmakers en talloze
opiniemakers die het debat bewust in de 'correcte' richting willen sturen -
achten zich ongetwijfeld boven dat effect verheven, maar ze zien vanuit die
vermeende autonomie niet, of veel te weinig, die reële sociale consequenties.
Dit
kringloopeffect, waarop ook door de filosoof Michel Foucault gewezen wordt in
de context van stigmatiseringsprocessen in de psychiatrie, kan op zijn beurt
tot nog meer en nog verdere oprekking van euthanasie leiden, en daarvan zijn de
gevolgen niet te overzien. Een wet die dus bedoeld was om een praktijk te
legaliseren die al eeuwenoud is en met de nodige taboes en hypocrisie omgeven
werd om dit soort sociale fenomenen te vermijden, doet wat voorspeld werd: er
wordt een nieuwe identiteit gecreëerd en aan die identiteit wordt, zoals te
verwachten en te voorzien was, immense rechten ontleend. Het is verbazend dat
psychologen die zo intens hameren op het gecreëerde karakter van onze
identiteit, aan dit aspect van het euthanasiedebat voorbijgaan.
Het
hellend vlak is geen fictie uitgevonden door katholieke conservatieven (ik
bespaar u de scheldwoorden, u vindt ze ongetwijfeld op de internetfora). Het is
een reëel gevaar. Een nieuwe identiteit - die van de ondraaglijke lijder,
zonder andere opties - wordt, eens toegekend en geaccepteerd, tot stigma
waarmee, letterlijk, niet meer te leven valt. "In deze persoon hoeft niet
meer geïnvesteerd te worden." Diegenen die zichzelf onder invloed van de
immense mediadruk als ondraaglijk lijdenden gaan identificeren, zijn vaak juist
de meest kwetsbaren in onze samenleving die zich aan dit proces niet kunnen of
durven onttrekken.
***
Zoals
men vroeger naar de bakker ging om een brood, zo is heden ten
dage doodgewoon (!) om thuis in de broodmachine, zelf brood te bakken.
Voor vlees gaat men ook al niet meer naar de beenhouwer, maar naar het
grootwarenhuis. Kindjes worden al lang niet meer buitenshuis gekocht en door de
ooievaar thuisgebracht, maar komen uit een reageer-buisje, verrassingen
uitgesloten, allemaal bloedverwanten van elkaar en allemaal Überùenschen.
Ik
vraag mij stilletjes af, of er misschien niet binnenkort zo(, molentje op de
markt komt, die aan iedere geïnteresseerde derde toelaat om thuis op de
keukentafel kindjes te maken. De grondstof, het model, enz, op Internet besteld
en thuis geleverd door de facteur. Is een uitstervende gewoonte, vroeger af en
toe in natura toegepast.
Uiteraard
met, afzonderlijk verpakt, de gebruiksaanwijzing, met poeder voor de gekozen
huiskleur. Indien niet tevreden : geld terug. Niet vergeten gaatjes te prikken
in de bescherm-folie.
In
dezelfde advertentie zal het niet lang meer duren, of er worden compacte
privé-crematoria verkocht, waar mee zelfs de gewone huisvrouw overweg moet kunnen.
Handig en met stijl. Kan, indien niet gebruikt, handig opgevouwen worden en
onder de sofa geschoven. Indien niet tevreden, geld terug.
Persoonlijk
zou ik aanraden, zich een ‘clooner’ aan te schaffen, die gewoon
een kleuren-kopie in 3D neemt van de persoon naar Uw keuze. De reden is niet
moeilijk te raden : men bespaart enorm op de jarenlange worings-kosten en er is
vooral het niet te versmaden voordeel van de ogenblikkelijke in-gebruik-name.
Ook
zal het de Rode Regering, altijd in geldnood, niet mogelijk zijn, om net als
met de zonnp-panelen, de trukken van Luie Charel toe te passen op Uw investering.
Zodat U van netto verkrijger, terug netto
betaler wordt. Waar U thuis hoort!
(Get)
AA
3AB,
strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende
mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een
stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn
zonlicht komen staan.
“Ut mien zunne, of ‘k
straal joe, zei de bie””.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten