donderdag 31 januari 2013

1186 – IN OLSJT VERHUIZEN DE PORTETTEN VAN HET VORSTENPAAR NAAR DE KARNAVAL STOET


 

***

 1186 – IN OLSJT VERHUIZEN DE PORTETTEN VAN HET VORSTENPAAR NAAR DE KARNAVAL STOET

 

Misschien om wt kleur te brengen

 

Vervangen door een Raveel?

***

 
Het was ons toegezegd, maar de Dames en Heren hebben het sedert hun aantreden, goed kunnen stil houden. De koning/koningin der Belgen verhuizen in Aalst naar het rommel-kot bij de borstels en de Natte Dweils. Eerst was Aalst bekend geraakt door der Tsjeven burger-moeder die hoog op de toren met wiebelend achterwerk stond te vaderen, en nu weer aan de ‘Vader des Vaderlands’ de buitenwacht gegeven.
Hopelijk begeeft de dam het binnenkort helemaal. En kunnen we zingen van ‘Ja, d’er zijn blijde dagen nog in ’t leven, hoe weinig ook, d’ er zijnder nog voorwaar’…
Het tweede goede nieuws van de dag was dat de Antwerpse Gemeenteraad de tol afschaft in de Liefkenshoek-tunnel. Wat neerkomt op een open hart-massage voor het verkeers-infarct op de Ring, dat al jaren aansleept. Binnen de maand na het aantreden van het Heir der Vlaamse legerscharen. Het ATV-mens sloeg er bijna groen over uit en wist nog heel wat bezwaren naar voor te brengen. Precies alsof ze daarover een  toefoontje gekregen had!
Hey, Patrick! Ween van spijt en werp Uw kroon, neen niet naar  Snieders, (zoals Karem Lodewijk Ledeganck ooit dichtte in De Drie Zustersteden in 1843 (* * * * *), maar naar de telg der Wevers. Heeft men daar in Antwerpen trouwens geen Van Rijswijck-mars voor?
“Hij vleide geen groten ter wereld – wat recht was en schoon joeg zijn boezem in brand – hij duldde geen vreemden tot meesters in ’t land….
Er was ons ‘verandering’ beloofd, en, zonder het vel van de ber te verkopen voor hij geschoten is, verandering zullen we krijgen! En dat is nog maar de ‘verandering op kleine schaal’. De Grote Beer zit er nog aan te komen : Mei 2014!
Es geht ja alles vorüber,
Es geht ja alles vorbei.
Nach jdem Dezember,
kommt wieder ein Mai…..
***
En hedde gij meubelen, en hedde gij huisgerief, dan kunde gâ trazve mê aa lief….- En hup Marianneke Seusepanneke, ’t is morgen vasten-avond…- Zo lang de lepel in de rijstpap staat,  dan treuren wij nog niet….

 

(******) Karel Lodewijk Ledeganck (1805-1847) : deze grotendeels vergeten veel jong gestorven dichter die (bij leven en welzijn’ na Napoleon en de Franse sansculotten-regering, eerst de Aansluiting met Nederland (1815-1830 en daarna de wording van Belgiëe heeft meegemaakt, verdient een kort bezoekje op zijn Wikipedia-bladzijde. Was die man niet een beetje de (betere) Michael Jackson van vele voorgaande generaties?  Die man verdient veel meer dan een standbeeld, enkele straten die naar hem genoemd zijn, en een begraafplaats op de Campo Santo te Sint Amandsberg. Hij verdient de Eer der Altaren waar de jeugd een voorbeeld kan aan nemen.

***

Ter zake :

Portret koning van muur gehaald in stadhuis Aalst

31/01/13, 11u44

***

© belga. Christoph D'Haese met gouverneur André Denys. 

Het nieuwe stadsbestuur van Aalst heeft de Belgische vlag en de portretten van koning Albert en koningin Paola verwijderd uit de raadszaal. Dat staat te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.

"We zijn dit samen met CD&V en sp.a overeengekomen", reageert N-VA-burgemeester Christoph D'Haese in de krant. "Het akkoord dat we gesloten hebben, voorziet dat de portretten van het vorstenpaar worden weggenomen, wat in de raadszaal intussen gebeurd is." Steden en gemeenten zijn niet verplicht om het staatsieportret van het vorstenpaar aan de muur te nagelen. Over de vlaggen zijn er daarentegen wél strenge regels. "En die respecteren we", verzekert burgemeester D'Haese. "De Vlaamse, Belgische en Europese vlag worden altijd uitgehangen aan de gevel van het stadhuis op de Grote Markt. Maar in de gemeenteraad én elders zijn we vrij en worden enkel de vlaggen van Aalst, Vlaanderen en Europa gebruikt."

***

 
Natuurlijk brengt één zwaluw nog te lente niet! Het zal nog heel wat voeten in de aarde nodig hebben, eer het zover is, dat overal te lande de staatsie-portretten van de Coburgers verdwenen zijn, en er aan de masten alleen nog de leeuwenvlaggen (naast de Europese, indien gewenst…) hangen. Die dingen moetens zelfs niet eens naar een museum overgebracht worden. Al is daar geen bezwaar tegen, dat die ergens binnen 100  jaar terug opgediept worden. Een soort nare herinnering, zoals er nu gebeurt met holocaust. Om met de schoolreizen daar naartoe te trekken, om de horror levendig te houden.
Misschien zelfs dat er dan hier en daar een paar bescheiden kruisbeelden mogen terugkomen? Als eenmaal de Halve Maan is afgezwakt en/of ondergegaan in de achterlijke landen waar men niet beter weet.
Wie dat niet meer zal beleven, is Roger Raveel (Machelen a/de Leie : 91 jaar geworden) die zich nu voor altijd kan spiegelen aan zijn laatste zelf-portret, gevangen tussen kladden verf-recht-uit-de-tube, in een compositie  met kiekendraad en klein gekapt stoofhout. Gekregen bij Martha van de ijzerwinkel, vier huizen verder. Het deurtje van de vogelkooi staat open : de vogel is gaan vliegen. Hij heeft goed verdiend. Hij ruste in vrede.. Inkom-tickets aan de balie AUB.

 

***

(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.

“Ut mien zunne, of ‘k straal joe, zei de bie”.
 

 

Geen opmerkingen: