***
1157 -
DE ONDERGRONDSE POESJENELLENKELDER IS
HET ENIGE DAT NOG VOLK TREKT
U
wordt vriendelijk verzocht dat soort republieken…
Niet
te vergelijken met het land B, wegens het gevaar voor een diplomatiek incident
met die brave zwartjes
***
Hieronder een (veel
te lang maar meeslepend) artikel uit DM, geschreven voor week-end lezers met
veel tijd. Maar toegegeven, het bezit meer kwaliteit dan we van dat gazetje
gewoonlijk opgediend krijgen.
Er wordt ondermeer
aangevoerd, dat bondgenootschap niet gelijk staat met vriendschap, en dat geeft
DM nog eens de gelegenheid om Vadertje Stalin op te voeren. Welnu, wat geldt
voor DM, geldt ook voor dit blogje : het is niet omdat hier vandaag lovend
over Smetje zijn gazetje geschreven
wordt, dat het daarom gelijk krijgt. M.i. neemt de schrijver gewoon zijn wensen voor waar. Hij gaat er gewoon van uit,
dat de vertoningen zullen blijven doorgaan, zelfs lang na 2031.
***
De Comedia dell’Arte!
Bedenking : moet een progressieve krant echt terugvallen op buitenlandse
voorbeelden van vele honderden jaren terug, om die als kapstok te
gebruiken voor de Belgische
bananen-republiek? Zijn er in Donker Afrika echt voor dergelijke spektakels
geen voorbeelden dichterbij in de tijd?
Ter zake :
Commedia
dell'arte in de Belgische politiek
***
Er
zal voor 2014 nog heel wat afgelachen worden. Guillaume Van der Stighelen is
columnist en auteur van Echt en Maak van je merk een held. .
Op dit ogenblik is er een
bondgenootschap tussen Di Rupo en De Wever. Opgelet, dat is niet hetzelfde als
een vriendschap
De 16de-eeuwse theatervorm commedia
dell'arte wordt gekenmerkt door altijd veranderende allianties tussen
personages. Net als de Belgische politiek dus.
Het is al twee dagen rustig in de
Wetstraat. Stilte voor het volgende stormpje.
Dat schept de gelegenheid om eens te kijken naar wat ons nog te wachten kan
staan in een land waar leiders de ene helft van de bevolking moeten behagen en
de andere helft moeten plagen om straks weer verkozen te worden. Buzzword
sinds deze bewogen kerstmis is 'populisme', een moeilijk woord voor
volksmennerij. De bekendste vorm van populistisch theater is de commedia
dell'arte.
Het is een volkse vorm van improvisatie-theater uit de zestiende eeuw,
ontstaan in de schaduw van het academische en elitaire theater in Italië. Op
straat. Grote maatschappelijke thema's werden zelden aangesneden.
Typische kenmerken zijn dat er geen geschreven tekst was en er altijd werd
gewerkt met dezelfde vaste personages. De bekendste daarvan is Harlekijn, of Arlechinno.
De brave trouwe knecht die met de beste bedoelingen zijn baas steeds in nieuwe
problemen brengt. Zoals Manue from Barcelona in Fawlty Towers. Hij is het
tegenovergestelde van Brighella, de plantrekker die graag
de domheid van anderen gebruikt om zijn eigen doel te verwezenlijken. Dan heb
je nog Pedrollino, die wij kennen als Paljas. Hij is de domme
tegenhanger van Arlechinno en dient om de grootste klappen op te vangen.
Baldrick uit Blackadder. In Pulcinella herkennen we de wrede, domme en lompe
burger. Wij kennen hem in Vlaanderen als Poesjenel. En dan is er nog Columbine,
vaak de enige met gezond verstand. De dienstbode die ervoor zorgt dat het
blijspel goed afloopt. Dat waren de meest gebruikte personages en ze werden
altijd uitgebeeld met dezelfde maskers. Zodat het publiek hen zou herkennen en
hun gedrag kunnen voorspellen.
Plotwendingen
Omdat er geen uitgeschreven teksten waren, werkten de acteurs met een soort
draaiboek dat ze scenario noemden. Er werd voor elk bedrijf afgesproken waar
het verhaal naartoe moest en de rest was improvisatie. Met als enige bedoeling
puur volks vermaak. Geen opvoedende pretenties en geen wereldverbeterende
boodschap. Giovanni con il Cappello moest ermee kunnen lachen. Meer niet.
Een van de gebruikte technieken om de spanning erin te houden was het
wisselen van bondgenootschappen. Personages A en B spannen samen tegen C die de
pineut is. Plots gaan A en C samenspannen en is B de pineut. En net op het
moment dat A victorie kraait gaan B en C samenspannen tegen hem. Deze
plotwendingen zorgen voor hilarische toestanden. Wat ons dan weer bij de
Belgische politiek brengt.
***
Op dit ogenblik is er een bondgenootschap tussen Di Rupo en De Wever.
Opgelet, een bondgenootschap is niet hetzelfde als een vriendschap. Een
bondgenootschap kan ontstaan tussen heel tegengestelde partijen, zolang er maar
een vorm van gezamenlijke winst is. De Amerikanen en de Russen tegen de nazi's
bijvoorbeeld.
Di Rupo en De Wever zijn nu bondgenoten. In die zin dat zij stemmen kunnen
ronselen door elkaar aan te vallen in de pers. Hoe harder Di Rupo uithaalt naar
De Wever, hoe populairder hij wordt in het gedeelte van het land waar hij
verkozen moet worden. En door het Belgische kiessysteem maakt hij in één keer
ook De Wever populair bij de Vlamingen. De Wever kan dan Di Rupo nog
populairder maken door zeer verontwaardigd te reageren. En vice versa. Het is
misschien een vreemd soort bondgenootschap maar het is er een. Over de rest van
de spelers wordt amper gesproken.
Improvisatietalent
Nu de plotwending - anders verliest het publiek zijn belangstelling.
In tegenstelling tot De Wever heeft Di Rupo een sterke tegenstander in zijn
kiesgebied: Charles Michel. De MR maakt een kans om de alleenheerschappij van
Di Rupo te breken, en dat is iets dat De Wever ook niet slecht zou uitkomen.
Daar ontstaat dus een ander soort bondgenootschap met één doel: de PS
afzwakken. Di Rupo is dan de pineut. Om dat te doen hoeven De Wever en Michel
enkel af te spreken van nog alleen elkaar aan te vallen.
Grote merken doen dat ook wel eens. Pepsi en Coca-Cola voerden in de jaren
negentig een gigantische mediaoorlog waarin ze alleen elkaar aanvielen. Met als
resultaat dat er nog alleen Pepsi en Coke werd gedronken. Over ander limonades
werd niet meer gesproken. Wat geen aandacht krijgt, wordt niet gekozen.
Gewoon oorlogje dus in de media tussen N-VA en MR, waarbij ze Di Rupo
buitenspel laten. Niet op reageren als Elio er probeert tussen te komen. En
nooit meer schampen op zijn beleid. Het vraagt misschien wat
improvisatietalent, maar dat hebben ze wel, daar in de Wetstraat. Reynders
hoeft maar een flamingante ambassadeur in ngo te laten speechen en het is al
rel aan weerskanten.
De Wever kan, door heel hard te reageren op aanvallen van de MR, de
liberale partij groot maken in Wallonië. Franstalige journalisten zullen Michel
in bescherming nemen tegen het Vlaamse Gevaar en het publiek zal volgen. Exit
Di Rupo of wie hem ook vervangt. Met als resultaat aan weerskanten van de
taalgrens een overwinnaar met sterk gelijkende socio-economische programma's.
Bingo. Regeringsvorming in drie dagen en een internationale pluim voor het
Belgische staatsmodel. Waarna Di Rupo en Michel bondgenoten kunnen worden omdat
ze het land hebben gered.
Grote redder
In principe zou het een mooi scenario zijn voor De Wever. Want in Humo
meldt hij ons dat zijn wens niet meer is dan aan zijn kinderen een goed
bestuurbaar land achter te laten. Dat lukt dan perfect. Of, zoals Reynders al
eerder zei: "Een regering zonder PS is op zich al een
staatshervorming."
Het brengt hem niet echt dichter bij het onafhankelijk Vlaanderen waar zijn
partij in haar statuten naar streeft, maar goed, die moeten dan nog maar wat
geduld hebben. Er is toch nog geen draagvlak, zo hebben ze zelf gemeld. In 2031
zal de grap over de omgekeerde datum ook nog wel werken.
Voor wie niet helemaal heeft kunnen volgen, onthou dit: Brighella en
Arlechinno hebben het publiek op hun hand zolang ze elkaar zware klappen
uitdelen. Wanneer Arlechinno erop wordt gewezen dat klappen uitdelen niet past
voor een heer van zijn stand, laat hij zich vervangen door Pedrollino. Maar dat
is buiten Pulcinella gerekend, die plots klappen geeft aan Brighella die meteen
terugslaat, waardoor Pulcinella razend populair wordt en Pedrollino samen met
Arlechinno uit de aandacht verdwijnt. Maar die kan Brighella nu een loer
draaien door het stuk, waarvan Brighella zei dat het gedoemd was te mislukken,
toch te doen lukken, samen met Brighella. Tot grote glorie van Arlechinno, want
die heeft zich bij het publiek opgeworpen als de grote redder van het stuk. Nil
volentibus arduum!
Intussen kan iedereen nog verrast worden door die oude Columbine en haar
neefje, als die op de meest onverwachte momenten toch weer voor eenheid zorgen
met hun dotaties.
***
Het
artikel doet mij denken aan de clown die na de vermoeiende vertoning, in de
kleedkamer lam en afgemat in de spiegel kijkt. Hij had gedacht van daar de
wereld van zijn verbeelding terug te vinden, maar hij ziet er alleen zijn eigen
spiegelbeeld.
Hetgeen
geschetst wort over de Vlaamse Ontvoogding, ttz er ‘hinein interpretiert wordt’,
is typisch wat er al jaren aan de gang is bij De Morgen zelf : her-en der
wisselende bondgenootschappen, over de hoofden van de ander heen….Misschien
zelfs tot de dood er op volgt.
Zo
gezien, kan ik ze gelijk geven!
(Get)
AA
3AB,
strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende
mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een
stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn
zonlicht komen staan.
“Ut mien zunne, of ‘k
straal joe, zei de bie””.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten