***
1171 – BARONES DOORNAERT OVER ONS ONDERWIJS
Werk
aan de winkel voor de deurwaarder!
Met
het vonnis voor kindermishandeling…
***
Het mens (ze
schrijft in De Schandaard, is Barones en heet Mia Doornaert) trapt gewoon de
open (school)deur in. Jaren te laat trouwens.
Het is net
hetzelfde als met de 3de en de 4de generatie
vreemdelingen, waarvan men nu ontdekt dat de ‘integratie’ niet wil lukken. Als
we onze EU-regerings-leiders willen geloven (Merkel) is ze zelfs volledig
mislukt. Werd daar trouwens al iets voor gedaan? Aanpassen of opkrassen : zou
dat geen goede leuze daarvoor kunnen zijn? Zal wel niet, wat afkomstig van
achter de prikkeldraad van de fameuze schutkring. Kan pas als dat hernomen
wordt door een kleur-partij. Binnen een jaar of twintig….
Als mijn auto bij
het normaal rijden ‘naar rechts trekt’, of naar links (wat erger is) en ik rij
daar jaren en jaren mee verder, dan loopt het op zekere dag ronduit slecht af.
Blijven ‘bijsturen’ is geen oplossing. Radicaal ingrijpen : dat is de
boodschap.
Hoog tijd dat een haast
vergeten spreekwoord terugkomt : ‘Wie de
roede spaart, haat zijn kind’. Daar zou trouwens moeten bijkomen : “hij haat niet
alleen zijn eigen kind maar hij vergiftigt
meteen de hele samenleving”
Ter zake :
Slordig onderwijs is sociaal onrecht
24-01-2013 - Mia Doornaert - de standaard
Overgenomen bij ISKANDER,
de Persgroep rond Prof.Mathuas Storme
***
Overschot van gelijk hebben ze, Kurt Monten en Jan
Swerts. Het onderwijs heeft geen zin als het niet dient om kennis over te
dragen. Het is lichtzinnig om uit het hoofd leren af te doen als een saaie en
nutteloze bezigheid. Het onderwijs moet integendeel dat vermogen van jonge
kinderen zoveel mogelijk benutten. Kennis-elementen zijn als zovele bouwstenen
waarop je latere ontdekkingen en inzichten en redeneringen kan vestigen. Als
die bouwstenen er niet zijn, zal het veelgeroemde internet wel een vloed van
(echte en valse) weetjes, maar geen kennis en inzicht verschaffen. Als jonge
mensen in een lerarenopleiding niet in staat zijn de Atlantische Oceaan op een
wereldkaart aan te duiden, dan zegt dat alarmerend veel over het niveau van ons
lager en middelbaar onderwijs – uitzonderingen niet te na gesproken.
‘Ik zien a gèren'
Een belangrijke factor daarin is de heilloze
onderschatting van taalonderwijs. Je mag van de kinderen niet meer vragen dat
ze nog spraakkunst beheersen, en dat ze nog correct schrijven en spreken.
Belangrijker is dat ze leren ‘communiceren'. De vorm heeft niet zoveel belang
‘als de boodschap maar overkomt'. Wel ja, waarom dan maar niet meteen alle liefdespoëzie
afschaffen, en de boodschap beperken tot ‘ik zien a gèren'?
Breder gezien is het gewoon onzin de vorm en inhoud
te willen scheiden. Men kan niet denken zonder woorden, en niet genuanceerd
denken zonder een genuanceerde taal. ‘Taal is een handschoen die strak om de
huid van de inhoud zit', zei Godfried Bomans terecht, die woordkunstenaar die
meesterlijk het hele palet van de taal bespeelde, van lichtvoetige ironie tot
filosofische ernst. Dat geldt niet alleen voor de zogenaamde menswetenschappen.
Ook voor wetenschapslui geldt dat ze maar echt begrijpen waarmee ze bezig zijn
als ze hun werk in een klare taal kunnen toelichten, en zich niet verschuilen
achter een duister jargon.
Het is dan ook een schande dat onze scholen nog zo
weinig aandacht besteden aan taal. Leraars mogen wel punten aftrekken als in
een test Nederlands taalfouten staan. Maar als testen over geschiedenis of
aardrijkskunde of welk vak ook wemelen van de taalkemels, dan mag daar niet het
rode potlood door. Boodschap: Nederlands hoef je alleen in de taalles min of
meer correct te gebruiken, daarbuiten heeft de taal geen enkel belang.
Die verwaarlozing heeft naast een opvoedkundig ook
een verstrekkend maatschappelijk belang. De school levert daardoor burgers af
zonder weerwerk tegen de al of niet valse profeten ‘die het goed kunnen
zeggen'.
Ten slotte, en vooral, is verloedering van het
onderwijs een sociaal onrecht. Kinderen uit een gecultiveerd milieu zullen
thuis wel krijgen wat de school niet meer geeft: een mooie taal, kennis,
belangstelling voor boeken, kunst, voor de boeiende ontdekkingsreis die het
verwerven van kennis en inzicht is – of hoort te zijn.
Er zijn echter veel gezinnen – zowel autochtone als
allochtone – waar de ouders zelf niet in staat zijn goed Nederlands te spreken,
waar geen boek of krant in huis komt, waar niet naar documentaires, reportages
of debatten op tv gekeken wordt. Als die kinderen op school niet geprikkeld
worden, niet de nieuwsgierigheid en de passie voor kennis en voor leren
krijgen, dan versterkt de school de verschillen van geboorte en klasse in de
plaats van ze te corrigeren. En dat laatste is toch de grondslag van het
veralgemeend en verplicht onderwijs? De lat laag leggen in het onderwijs is dan
ook een grof sociaal onrecht, in de eerste plaats ten aanzien van begaafde
kinderen uit bescheiden milieus.
***
De
‘schoolplicht’ is ook zo’n monstre sacré. Onze generatie en
alle voorgaanden, zouden op hun knieën daar naartoe gekropen zijn, moest er
gratis onderwijs geboden geweest zijn. Hadden die maar de kans gehad. Vandaar,
voortgaande op de resultaten, de
stelling : als het niets kost, kan het ook niet veel waard zijn.
On-populair
maar extreem gezond zou zijn : niemand kan de schoolplicht aanvangen (vanaf 3
jaar?) indien niet Nederlandstalig. Wie vervolgens als tiener brosst, verliest
na de 2de waarschuwing niet alleen het kindergeld, maar wordt ook de
toegang tot verder gratis onderwijs ontzegd. Evaluatie van de studie-resultaten
gebeurt zoals vroeger, op basis van …. punten. 49% is gebuisd. 50% is geslaagd.
Wie
aan 12 jaar niet correct leest, praat, schrijft en rekent is daarvoor niet
minderwaardig, maar gaat over tot de technische vakken. Blijkt hij/zij daar
niet verder te evolueren, beteknt dat zeker geen uitsluiting, maar die gaat per
direct over naar de praktijk. Waar de specifieke vak-opleiding meteen begint.
Uiteraard zonder kosten, maar ook zonder baten….
Zelfs
bij Ben Crabbé en ‘Blokken’ was het al opgevallen : over zingers, zangers, kwelers
en fluiters, over festivals, flodder-figuren, helden van het witte doek of de vergoddelijkte
sport : daar haalt men met gemak 100%. Maar over de actualiteit, huidige en
vroegere, over kunst en cultuur, over wetenschap en letterkunde : dat alles
ligt zeer dicht bij Köln am Rhein : zij horen het daar donderen. Over Bijbelse of
Kerkelijke begrippen maakt het hele ploegje zich vrolijk, en nog vrolijker gaat
het er aan toe, als naar de Vlaamse Beweging kan nagetrapt worden. De helden
van de flikkerkastjes daarentegen! Die zijn vriend en vriendin aan huis. Bijna,
met een knip-oog gepresenteerd, tot hun intiemste gedeelten toe.
Madame
La Baronne van dit artikel; laat de spreektaal een beetje te links
liggen. En dat is nog het grootste gebrek. Altijd en overal dat tussen-taaltje!
Iets dat zweeft tussen dialect en Beschaafd, maar afhangt van de graad van
beneveling van de vorige dag. Lachsalvo’s om elkaars grollen en flauwe, meestal
vulgaire grappen, gepresenteerd door hakkelaars (De Wereld Draait Doorrrrr) met
spraakgebrek (warme patat in de mond – rollende rrrr). En vooral veel slape,
want aan werke hebb ze een broertje dood….
Als
ik dan toch mijn gal mag uitspuwen : de choreograaf die de presentatie verzorgt
(ik hoop dat die persoon van opstellingen
toch iets of wat afweet. Anders moet hij maar eens komen stage lopen bij de
Italiaanse TV). De dametjes die rechtstaande de programma’s aflezen van hun
autocue, doen me denken aan het model van stijve stopnaalden die geen blijf
weten met hun handen. Als ze zittend M/V het nieuws presenteren, zien ze er uit
als vogelverschrikkers, om nog maar te zwijgen van de weer-specialisten die het
midden vormen tussen een kapelaan en een weer-satelmiet.
Vlot,
vrij, ongedwongen, charmant : een mens zou heimwee krijgen naar de tijd van Armand
Pien…...
***
(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij
observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het
gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat
Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.
“Ut mien zunne, of ‘k
straal joe, zei de bie”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten