***
Zondag
27 januari
Zon
8u25-17u26
H
Angela Merici, patrones van de onderwijzeressen
***
1172 -
DE FYRA SAGA ANDERS BEKEKEN
***
Het mag ook wel
eens gezegd worden : elke samenwerking met Nederland is voor de belgicisten in
het Establishment, een echte nachtmerrie. Zij vrezen met grote vreze dat de
klok tot voor 1830 wordt terug gedraaid. Zij hopen op die manier de toekomst te
kunnen tegenhouden…
Met recht en reden klaagt
het Verbond
van Vlaams Overheidspersoneel de
machinaties achter de schermen aan. Fyra is inderdaad het duidelijkste gevolg
van weeral de schoonmoederlijke inmengingen van Europa in de normale
handels-betrekkingen.
Maar er is meer. De
Agusta-helicopters kwamen ook uit Italië en waren gekocht bij de vriendjes van
Willy Claes. Weet U nog? Misschien moet
er eens een rogatoire commissie naar hier afzakken om de boekhouding van deze
vriend te onderzoeken op de uitbetaalde commissies…. Wat er ook van aan is; het
zaakje stinkt.
En toch kunnen de
Italianen heel goed heel snelle treinen en, net zoals de Zwitsers ook snelle
trein-verbindingen bouwen. In Zwitserland zoeft straks een HS-trein aan 250 Km /u onderdoor de Alpen.
Deze lijn wordt verder doorgetrokken tot in de hiel van Italië. Voor het
traject tussen Milaan en Rome kunnen wij vivo et vero getuigen dat die al bestaat.
Wij hebben in de
meer dan 10 jaar dat we minstens 2 keer per jaar over-en weer reizen tussen
Kortrijk en Bolsena (Italië) niet alleen de spoorlijn zien aanleggen, somtijds
letterlijk door berg en dal. De ene keer ging het over duizeling wekkende
viaducten en de volgende keer verdween het geheel in de open muil van een
gapende tunnel in de bergwand. Soms sneed de lijn regelrecht door een open
groene vlakte en spande ze onder sierlijke bogen over brede rivieren. Dan
ineens was overal de bovenleiding afgewerkt, en reden er treinen, dikwijls
rakelings parallel met de snelweg.
Als we er nu
passeren, is alles opgenomen in het landschap en zo goed als onzichtbaar. Niet
te geloven dat daar zo’n immense werken zijn gebeurd!
Soms, bij toeval,
schiet er ons dan zo’n schicht voorbij. Het is niet meer dan een streep zacht
zoevend blinkend staal die als een pijl uit een boog verdwenen is. Opgeslokt
door het landschap. Dat is daar de streek rond Bologna, en de autostrade biedt daar 4 rijstroken aan het industriële
hart van Italië. Onze snelheidsmeter wijst daar gewoonlijk +130 en het gevaarte
is ons voorbij gevlogen, alsof wij stilstonden. De Oosterweel is dan zoiets als
de nachtmerrie van ‘n Trabantje in competitie met een statige Rolls Royce….
Waarmee bewezen is,
dat de Italianen kùnnen trein bouwen en er ook mee rijden. Maar of de
over-verpolitiseerde NMBS/NS dat ook kunnen? Sta mij toe daar aan te
twijfelen….
Ter zake :
FYRA,
NIET ECHT IETS OM FIER OVER TE ZIJN
***
Nieuw rollend materieel op het spoorwegnet
introduceren is altijd een beetje avontuur. Ook in het verleden vertoonden
nieuwe locomotieven en motorstellen meer dan gewone kinderziekten. De reden
hiervoor: spoorwegmaterieel is geen serieproduct en kan dus niet, zoals auto’s
of zelfs vrachtwagens, in grote industriële reeksen gebouwd worden. Steeds is
het maatwerk.
Om die handicap te beheersen onderhielden de
spoorwegen traditioneel nauwe industriële en technische banden met bevoorrechte
constructeurs. Een voorkeursbehandeling en oncontroleerbare prijsafspraken
loerden daarbij natuurlijk om de hoek. Goedkoop was het systeem niet, maar
spoorwegen en constructeurs wisten wat ze aan mekaar hadden.
Europese
aanbestedingen zijn, in theorie, rechtvaardiger en economisch voordeliger, maar
er hangt, zoals nu blijkt met de Fyra-treinen een groot risico aan vast. Een
constructeur die, op papier, voldoet aan alle voorwaarden van het lastenboek,
kan, rekening houdend met de EU regelgeving, niet geweerd worden. Als hij dan
de goedkoopste offerte indient moet men, ook al heeft men er geen vertrouwen
in, met hem scheep gaan.
Wij houden
ons hart vast als straks Oost-Europese constructeurs ook daadwerkelijk zullen
willen meedingen. Theoretisch wordt het goedkoper... maar in de praktijk? De
kosten van de Fyra-miskleun lopen minstens in de tientallen miljoen euro.
De EU zou er
daarom o.i. goed aan doen haar regelgeving op dit gebied te nuanceren en
pragmatischer te werk gaan.
Dit gezegd
zijnde, vinden we de houding van de Belgische en Nederlandse spoorwegbazen
ronduit hypocriet. Nu doortastende maatregelen aankondigen met luid
tromgeroffel komt ruim te laat. De stellen worden te laat geleverd en zijn
technisch niet in orde. Ansalmo Breda betwist dit uiteraard en schrijft de
problemen toe aan de gure winterse perikelen waar ook andere transportmiddelen
last van hebben en maakt zich sterk dat deze problemen technisch gemakkelijk op
te lossen zijn.
Maar
technisch niet in orde? Dat horen we nu. Maar wat heeft de NMBS en de NS
tijdens het productieproces, dat 5...10 jaar aangesleept heeft, gedaan? Op hun
twee oren geslapen? En dat terwijl ze nu komen zeggen dat ze nooit vertrouwen
hadden in de constructeur.
Is het niet
de gewoonte dat technici van de klant het constructieproces ter plaatse
opvolgen en de aangewende materialen en de constructietechnieken goedkeuren?
Wat hebben zij gerapporteerd? Waarom werd er nooit gewaarschuwd voor komende
problemen? Hebben ze die niet gezien of gingen ze op sightseeing naar de
Vesuvius?
Nu hard
staan schreeuwen, wanneer de trein, kant-en-klaar afgeleverd wordt, is een beetje
goedkoop. Tenslotte vinden we het bijzonder jammer dat heel dit misbaksel de
treinverbindingen tussen Vlaanderen en Nederland grondig verstoort.
De
treinverbindingen tussen deze twee landen, die meer dan buurlanden zijn,
werden, o.i. met opzet, altijd stiefmoederlijk behandeld. Naast de
Beneluxtreinen en enkele verbindingen in de marge met Maastricht, kregen alle
andere mogelijke verbindingen zoals Neerpelt-Weert of Hasselt Maastricht, nooit
een kans. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat, althans de Belgische
overheid, nog altijd anti Nederlandse gevoelens koestert en de samenwerking
tussen Noord en Zuid nog altijd met een scheef oog bekijkt.
Misschien
zit er aan deze crisis toch een positief aspect vast. Nu zal men komen
aandraven met een noodoplossing. Uiteraard, maar wat daarnaast ook nodig is, is
een grondige studie van alle mogelijke treinverbindingen met Nederland, niet
alleen met Rotterdam/Amsterdam, maar ook met Breda, Maastricht, Utrecht en
Zeeuws-Vlaanderen
***
Voor
de trouwe lezer van deze blog is het verhaal van de TGV in de omgeving van Bologna
waarschijnlijk een vervelend verhaal geworden. Daar kan ik alleen op
antwoorden, dat waar het hart van vol is, de mond van overloopt. Anders gezegd
: het steekt.
Trouwens,
heel de stad Bologna is als een frisse oase in de brandende woestijn van de
alledaagsheid. Zeker, er is de oude stad, met een onvergetelijk ‘Centro
Storico’, maar verder is alles er zo futuristisch nieuw,, dat het wel een
heropgebouwde stad lijkt na een A-bom. Enfin, dat staat wel niet zo in de
toeristische folders, maar het lijkt wel zo.
Dat
een boogscheut verder het dorpje van Don Camillo (Fernandel) en Beppone
sluimert aan de oevers van de Pô staat er maar om het geheel op te vrolijken.
Het is ook de streek van Mussolini, maar daar spreekt men liever niet meer
over. Predappio met het familie-graf en het mausoleum : het wil maar
geen bedevaarts-oord worden! En dat is maar best zo. Laat de doden de doden
begraven!
Waarom
ik Mussolini betrek bij dit hoofdstuk over de Fyra? Wel, omdat zelfs zijn
grootste tegenstanders vandaag de dag moeten toegeven, dat onder Mussolini tenminste
de treinen op tijd reden…. Toen was er geen Lowie Tobback die ze ging ophouden
door zelf op de sporen te gaan liggen!
Misschien
dat dergelijke aanpak uit de tijd van Mussolini ook geldt voor de Lage
Landen? Stipte dienstverlening onder
alle omstandigheden. En gedaan met alle bijzondere voorrechtjes. De tijd van zowel
het Verzet als van Mussolini is al lang voorbij! .
***
(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij
observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het
gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers
in zijn zonlicht komen staan.
“Ut mien zunne, of ‘k
straal joe, zei de bie”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten