***
1170 -
SAAB UIT DE ZWEEDSE AS HERREZEN
Hallo
Ford Genk! Is Zweedse kwaliteit
dan
zoveel beter dan Vlaamse? Of ligt het eerder aan de betere handvaten?
***
Het klopt
natuurlijk niet helemaal, maar zich een auto aanschaffen is net hetzelfde als
zich een nieuwe mix-soep kopen. Goedkoop is daarom niet beterkoop. Het is
kwestie van de gulden middenweg te vinden.
Om de 2 jaar een
nieuwe goedkope mis-soep van € 50,- kopen kan duurder uitvallen dan van de
eerste keer een duurdere te kopen die 10 jaar en meer meegaat. Daarbij nog even
de inflatie in rekening brengen (alles wordt aldoor duurder) en het quassi
nul-rendement op spaargelden.
Saab is/was
de betere middenklas-wagen met minstens 3 levens en een fin de carrière als veteran
car of zelfs als waardevolle old timer. Perfecte lijn, beperkt
verbruik, bedrijfs-zekerheid, robuust, weinig onderhoudskosten en – niet verwaarloosbaar
– niet interessant voor autodieven.
Vooral met dat
laatste valt niet te spotten. Wie daar meer wilt over weten, moet maar eens de
statistieken daarover nagaan.
***
Ter zake :
Vanaf de zomer opnieuw productie Saab in Zweden
25/01/13, 08u48
− Bron: belga.be
***
De Saabfabriek in het Zweedse Trollhättan wordt in
augustus weer opgestart. Dan wordt begonnen met de productie van het model 9-3.
Dat meldt het financiële persagentschap Bloomberg, dat een brief van Saab aan
een onderdelenleverancier in handen kreeg.
Saab, destijds eigendom van investeerder Victor
Muller, ging in 2011 failliet. De autofabrikant was er op eigen kracht niet in
geslaagd om de productie op gang te brengen en investeringen door Chinese
partners werden gedwarsboomd door voormalig eigenaar en aandeelhouder General
Motors. Na het faillissement werd het bedrijf doorverkocht aan een
internationaal consortium van Chinese, Zweedse en Japanse investeerders.
Het
consortium NEVS (National Electric Vehicle Sweden), dat vorig jaar de belangrijkste
activa van Saab Automobile en dochters Saab Automobile Powertrain en Saab
Automobile Tools kocht, is van plan zich te profileren als maker van
elektrische auto's, bestemd voor de Chinese markt.
De productie
zou opgestart worden in de hoofdfabriek van Saab in Trollhättan. In de Zweedse
stad werkten vroeger 3.400 mensen voor Saab - dat kwam overeen met 7 procent
van de lokale bevolking. Inmiddels is bijna 40 procent van de jongeren er
werkloos.
Het doel is om tegen 2016 per jaar 120.000 wagens
te produceren.
***
Ford
Auto in Genk, Arcelor-Metall in Flémalle : 2 patiëntien die terminaal zijn aan
dezelfde ziekte : belgicitis.
Belgicitis
is een complexe ziekte van dezelfde familie de beruchte ziekenhuis-bacterie. Een
sluipende over-bemoeienis ligt aan de bron van deze problemen. De arbeid op de
werkvloer is dermate door parasieten omringd, dat zelfs de sterkste eik eraan
ten onder moet gaan. De ‘sociale partners’ zien de problemen, maar weigeren in eigen
vlees te snijden.
Charles
Woeste en Priester Daens : wet U het nog? Ook toen was de arbeider de dupe, en
toch heeft de textiel-nijverheid in Aalst het niet overleefd. Want ‘arbeid’ en ‘kapitaal’ dat is een
Siamese Tweeling die het best gedijt zonder pottenkijkers of bemoeizieke schoonmoeders.
Als
ik ooit ‘ns 5 minuten tijd heb, zou ik
graag meer willen weten hoe onze voorouders dachten over de arbeids-verhoudingen
met ‘het kapitaal’. Wedden dat het woord ‘syndicaat’ toen niet eens bestond?
En, als er al iets bestond dat opkwam voor de rechten van de kleine man, was
dat dan ook een spook-organisatie die er prat op gaat boven de Wet te staan?
Curieus
hoe de Zweden dat zullen oplossen. Of zouden die meer gezond verstand hebben
dan wij?. Sidmar was een goed begin (Sidurergoe Maritime?) van de
oplossing van de EGKS, de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal : gelegen
aan de kust en niet langer in de oude ‘kolen-bekkens’ heeft het kunnen
overleven dank zij het goedkopere transport.
De
metaal-bekkens van Luik overbrengen naar de kust? Daar is het jaren telaat
voor, en wat meer is : na de kolen was het staal de laatste strohalm waaraan Wallonië
zich kon vastklampen. Zij hebben ‘geboerd’ op z’n Belgisch en nu zullen de
Vlamingen de rekening gepresenteerd krijgen….
Hoe
zou dat toch komen, dat Waals ‘kapitaal’ niet meer wil weten van Waalse ‘arbeid’?
Die vraag stellen, is ze beantwoorden!
***
(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij
observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het
gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers
in zijn zonlicht komen staan.
“Ut mien zunne, of ‘k
straal joe, zei de bie”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten