*
Vrouwenrechten
David Hume, de Schotse conservatieve filosoof die
de Furia's
beter
eens “Mary Evans Picture Library” zouden lezen. In het artikel ‘Is een
progressief vrouwbeeld houdbaar in tijden van groeiend conservatisme?’
door Eva Kestemont
(KnackWeekend.be van 11/11/2018, betaalmuur)
verklaart Sofie De Graeve (activiste bij de feministische denktank Furia) het volgende:
‘Als
extreemrechtse groepen nog groter zouden worden, is dat absoluut
bedreigend. Hoe meer vrouw-onvriendelijke uitlatingen ze doen, hoe meer
de drempel verlaagt voor anderen om dat ook te doen.’
Sofie De Graeve
kent
blijkbaar het verschil niet tussen extreemrechts en conservatief. Zij
is niet de enige trouwens, want in het progressieve kamp maakt men al
jaren, al dan niet bewust, het onderscheid niet meer. Zowel De Standaard, De Morgen als Knack gebruiken rechts-conservatisme, extreemrechts en rechts-populisme voortdurend door elkaar.
Ook sommige mediagenieke politicologen durven wel eens de mist in te
gaan. Deze begripsverwarring doen hun geloofwaardigheid alvast geen
goed.
Cultuur-relativistisch extremisme
Hij bedoelt extreemrechts, maar zegt rechts-conservatief
De muzikant Wim Claeys deed het onlangs ook in het Radio1-programma Touché: ‘Het Vlaams Nationaal Jeugdverbond
maakt er geen geheim van dat het kinderen wil opvoeden tot
rechts-conservatieve nationalisten. Dat is een vorm van
kindermishandeling’. Hij bedoelt extreemrechts, maar zegt
rechts-conservatief. Of
het VNJ
inderdaad
extreemrechts is, daarover valt te discussiëren, maar naar progressieve
normen valt alles wat met Vlaams-nationalisme te maken heeft
automatisch in die categorie.
Het
autoritarisme komt vandaag echter niet alleen uit extreemrechtse hoek.
Wim Claeys wil blijkbaar ouders die niet meestappen in het
cultuur-relativistisch verhaal de voogdij over de eigen kinderen
ontnemen. Benieuwd of sociaal-conservatieve moslims of orthodoxe Joden
ook geviseerd zullen worden wanneer men dit in de praktijk gaat
omzetten, want de progressieve ode aan de diversiteit stopt daar waar
‘witte’ mensen het centrum ter rechterzijde overschrijden.
Abortuswetgeving
Terug
naar het artikel in Knack. Sofie De Graeve verwart daarin
vrouwenrechten, namelijk het gelijke recht op keuzevrijheid voor de
vrouw, met gendergelijkheid en het recht op abortus. Zo fulmineert deze ‘furia’ (Italiaans voor ‘woede’) tegen de beslissing van de Amerikaanse president Trump om buitenlandse ngo’s
die abortus aanbieden niet meer te financieren, en tegen de
verstrenging van de abortuswet door de conservatieve Poolse regering.
Roets 2019
de onverdraaglijke oppervlakkigheid van progressieve feministen
Zonder
het debat te willen openen over hoe ‘liberaal’ de abortuswetgeving moet
zijn, hoeft men heus niet ‘extreemrechts’ te zijn om een zekere afkeer
te hebben van de onverdraaglijke oppervlakkigheid van progressieve
feministen zoals De Graeve wanneer ze praten over dit onderwerp.
Conservatieven beschouwen het ‘leven’ als een mirakel, al dan
niet in de religieuze betekenis, en zeker niet als een ‘last’ voor ‘de
vrijheid’ van vrouwen. Een echte solidaire samenleving vermindert de
impact van deze vooral voor de vrouw ingrijpende verandering, en zet in
op preventie van ongewenste zwangerschappen, niet op het minimaliseren
van de rechten van ongeboren kinderen of het inzetten van abortus als
contraceptie.
Gender-studies
hun overschot aan empathie
De
Furia-activiste vindt het ook schandalig dat in Hongarije onlangs de
gender-studies aan de universiteiten werden geschrapt. Zoals Othman El
Hammouchi reeds vorige maand schreef op Doorbraak zijn gender-studies
gecorrumpeerd door postmoderne doctrines over de sociale constructie van
waarheid en wetenschap. Omdat onze samenleving gelukkig structurele
discriminatie van vrouwen grotendeels heeft weggewerkt, moeten
progressieve feministen zoals De Graeve op zoek gaan naar ‘onderbewuste’
of ‘verstopte’ ongelijkheid om toch maar aan te kunnen tonen dat onze
maatschappij seksistisch is. Zonder slachtoffers weten zij namelijk geen
blijf met hun overschot aan empathie. Indien men gender definieert als
het geheel van maatschappelijke verwachtingen en percepties die
verbonden worden aan beide geslachten, dan kan men daar inderdaad een
objectieve studie van maken, best gecombineerd met biologische en
gedrags-psychologische inzichten.
Onderdrukkend rollenpatroon?
Ook
volgens De Graeve lijden vrouwen nog steeds onder het klassieke
rollenpatroon, en willen de meesten dat veranderen. Indien dit inderdaad
correct is, ben ik alvast benieuwd naar statistisch onderzoek terzake.
Of het klassieke rollenpatroon onderdrukkend is, in een land waar
iedereen de vrije keuze heeft over de eigen invulling van het leven,
lijkt mij twijfelachtig.
De taak van de regering is de keuzevrijheid van de vrouw te garanderen
Het
is belangerijk dat een koppel afspraken maakt in het huishouden waarin
beide zich kunnen vinden. De overheid heeft zich niet te moeien met de
verdeling van de dagdagelijks karweien in het gezinsleven, noch moet de
vrije en bewuste keuze van een vrouw om een traditionele rol op te nemen
gestigmatiseerd worden als een lijdensweg of onderdrukking. De taak van
de regering is de keuzevrijheid van de vrouw te garanderen, niet alleen
met woorden (of wetten) maar ook met daden. Feministische activisten
zouden beter pleiten voor meer vluchthuizen, betere sociale begeleiding
en gemakkelijkere toegang tot bescherming voor vrouwen die uit hun
onderdrukkend milieu, van welke kleur die ook is, willen vluchten.
Geen conservatieve vrouwen?
Volgens
journalist Eva Kestemont zijn vrouwen een minderheid op de ledenlijsten
van rechtse en conservatieve bewegingen: ‘Het conservatief pamflet dat
Philip Roose afgelopen zomer lanceerde, werd bijvoorbeeld door slechts
vijf exemplaren ondertekend, tegenover veertig mannen.’ Vijf exemplaren.
U zou als man eens zo over een vrouw moeten spreken, maar dit terzijde.
Het
stuk op Doorbraak is niet ‘het conservatief pamflet van Philip Roose’,
maar had meerdere auteurs. Kestemont had dit kunnen weten indien ze haar
werk als journalist grondig had gedaan en bijvoorbeeld mij had
gecontacteerd. Maar blijkbaar ligt de norm bij de nieuwe lichting
Knack-redacteurs niet zo hoog de laatste tijd, en is het niet meer nodig
de mensen waarover men schrijft te contacteren.
zijn vrouwen jammer genoeg over het algemeen minder in politiek geinteresseerd
Waarom
er ‘maar’ vijf vrouwen onder het stuk staan, heeft drie redenen. Ten
eerste is er niet specifiek naar vrouwen gezocht, maar werden
willekeurig mensen gecontacteerd waarvan men dacht dat ze achter de
boodschap van het manifest stonden. Ten tweede zijn vrouwen jammer
genoeg over het algemeen minder in politiek geinteresseerd, en zijn zij
in mijn politieke kennissenkring helaas nog steeds een kleine
minderheid. Een kleine rondvraag bij lokale politieke partijen over hoe
moeilijk het is om vrouwen te vinden die op de kieslijsten willen staan,
is hierbij zeer verhelderend. T
en
derde worden vrouwen minder aangesproken door het conservatisme omdat
de voornamelijk progressieve media en opiniemakers aan deze stroming een
reactionaire en dus vrouwonvriendelijke definitie geven. Ook verwart
men steevast het ethische sociaal-conservatisme met het politieke
liberaal-conservatisme.
Spontane groei en tradities
Dat is een visie die even aantrekkelijk is voor mannen als voor vrouwen
N-VA’ster
Els van Doesburg legt gelukkig even verder in het Knack-artikel de
vinger op de wonde: ‘Ik denk dat veel mensen denken dat de vrouw in het
conservatisme een beperkte rol in te spelen heeft. Dat klopt niet. Ik
wil vooruit, ik wil niet terug naar de jaren ’50. Maar ik geloof wel in
een spontane groei van de samenleving en in tradities. Dat is een visie
die even aantrekkelijk is voor mannen als voor vrouwen.’ Conservatieven
van de 21e eeuw pleiten niet voor vrouwen aan de haard, maar evenmin
beschouwen zij die keuze als minderwaardig of onderdrukkend. In ons
conservatief pleidooi pleiten we ervoor dat zaken als geslacht,
leeftijd, huidskleur of seksuele voorkeur geen beperking mogen vormen om
te kiezen welke plaats men in de samenleving inneemt.
Ironisch
genoeg zijn het vandaag de progressieven in Vlaanderen, zowel de Furia-
als de Nieuw-Vlaamse feministen, die op dit vlak kost wat kost hun
visie willen opleggen. De eerste door het traditionele rollenpatroon als
een pijnlijke onderdrukking voor te stellen, de tweede door
bijvoorbeeld de hoofddoek op zoveel mogelijk plaatsen via wettelijke weg
te willen verbieden. Voor conservatieven heeft de overheid zich niet te
moeien met de keuzevrijheid van de vrouw. Integendeel, ze moet die
juist garanderen. Door één visie langsheen staatswege op te leggen
verkleint juist de diversiteit en de keuzevrijheid.
Gelijkheid gekaapt
Sofie
De Graeve van Furia vindt ook dat conservatieve groeperingen het
verhaal van gelijkheid tussen man en vrouw kapen om te gebruiken in hun
antimigratie-agenda, waarbij ze verwijst naar Theo Francken en Zuhal
Demir: ‘Conservatieven hebben volgens haar geen problemen met vrouwen,
zolang ze maar lijken op de gemiddelde vrouw uit de witte middenklasse.’
Zoals
reeds hierboven geschreven, zijn Franken en Demir op dit vlak geen
conservatieven, maar progressieven zoals De Graeve zelf, omdat zij via
de overheid een ethische norm willen afdwingen die behoort tot de
persoonlijke levenssfeer. Dat extreemrechts en een deel van rechts in
het anti-Islamdiscours de nadruk legt op het gebrek aan vrouwenrechten
in de moslimgemeenschap, zeker in de niet-Westerse samenlevingen, is
inderdaad correct en meestal terecht. Of die bezorgdheid nu al dan niet
gemeend is, laat ik in het midden. Voor de meesten wel, voor anderen is
het electoraal opportunisme. Maar eender welke feminist zou toch
tevreden moeten zijn voor elke aandacht voor meer vrouwenrechten, uit
welke hoek of omwille van welke reden het geuit wordt.
een patriarchale visie op de vrouwelijke seksualiteit
Het
is echter vreemd dat Furia-feministen als De Graeve zoveel aandacht
hebben voor de positie van vrouwen in de ‘witte’ middenklasse, en niet
voor die in culturen waar er rond vrouwenrechten nog veel werk aan de
winkel is. Daarenboven kan men niet enerzijds fulmineren tegen het
‘onderdrukkende’ traditionele rollenpatroon en daarnaast zwijgen over de
hoofddoek, en varianten daarvan, die wel symbool staan voor een
patriarchale visie op de vrouwelijke seksualiteit. Zelfs in haar
fanatieke visie op het feminisme is Sofie De Graeve niet consequent uit
schrik voor het racisme-spook: de eigen ‘witte’ cultuur valt ze frontaal
aan, maar voor de reactionaire of sociaal-conservatieve aspecten in de
‘niet-witte’ cultuur is ze blind. Deze vorm van schizofrenie is inherent
aan het cultuurrelativisme.
Visie niet opleggen
Een
conservatief kan echter perfect een moderne visie van de vrouw
verdedigen zonder daarom deze te willen verplichten aan iedere vrouw.
David Hume benadrukte dat politiek moet gaan over concrete beleidsvragen
en niet over het beslechten van de ultieme waarheid. Conservatisme in
de 21e eeuw is daarom zeker niet tegen vrouwenrechten, integendeel, wel
tegen positieve discriminatie zoals quota op basis van huidskleur,
afkomst of geslacht.
vrijheids- en verantwoordelheidscultuur garanderen
Daarenboven
wil de conservatief een vrijheids- en verantwoordelheidscultuur
garanderen, door het stimuleren van burgerschap en het respect voor de
democratische beginselen. Men maakt geen kostbaar weefsel door een
(progressieve) visie met geboden en verboden tot in de huiskamer op te
leggen, of met het verlenen van voorrechten aan allerhande minderheden,
wel door met elkaar te leven en een gedeeld waardenkader te scheppen als
fundament voor onze Vlaamse samenleving. Zoals de wijze Dalai Lama
placht te zeggen: ‘Waar het verstand ophoudt, begint de woede.’ Of de
Furia.
Philip Roose
*
AAN DE VRUCHTEN
KENT MEN DEN BOOM
**
De
lezer zal het wel niet erg vinden, als ik het kort hou. Genoeg is
genoeg, zelfs véél te véél. En daarenboven totaal verloren Vlaams.
*
Ik
begrijp maar al te goed sommige frustraties en vooral verstaan ik dat
beroepsmensen in de schrijvelarij ook moeten leven. Wat houdt hen dan
tegen om te doen lijk ‘Boer Clercq’ (Wielsbeke), de latere
tapijt-gigant. Gestopt in het vlas llijk iedereen, maar ‘n gat in de
markt gezocht en gevoden.
*
Zij ‘Leitmotiv’?
‘Dromen, Denken,, doen, volhouden’.
Die
man stond 24/24 met vrouw en kroost samen in zijn bedrijven. Zijn Madam
had geen problemen met emancipatie. Niet in huis, niet op de boerderij.
Niet op de werkvloer. En volgens mij ook niet met een of ader
gender-vraagstuk. Daar was geen tijd voor.
De Knack, nochtans ook ’n West-Vlaams bedrijf, is dan weer koek van een totaal andere deeg.
Ach
kom: het vat kan maar geven wat he inhoudt. En die droesem wil men dan
uitgesmeerd zien boven op de fierheid om in woord en daad ‘n rechtgeaard
Vlaming te zijn.
Mannen én vrouwen die zijn wat ze zijn, zoals door God geschapen.
*
Heeft
U zich al eens afgevraagd wat bijvoorbeeld de kwinkelierende leeuwerik
denkt als hij hoog boven de koerenvelden zijn eindeloos muzikaal talent
aan de wereld laat horen?
Het zijn, net als bij Gezelle’s meirelaar, ‘galm op wedergalm, ’t zijn lijk Davids’ Psalmen, ’t is lijk orgeltaal’.
Niks aan te doen. Leven en laten leven. Ons Lieven Heerke moet van elk zijn getal hebben!
*
PS
Ik
zou graag eens wat meer horen over het rechtvaardigheidsgevoel van de
betrokken Dolle Mina’s. Zoals dat er veel rijkere mensen bestaan dan ze
zelf zijn en vooral wat ze denkt hieraan te doen?
Enne,
voor geval ze de Liefde van hun leven nog niet tegen het lijf zouden
gelopen zijn, stuur ik hen langs deze weg m’n beste wensen voor een
Nieuw en Gelukkig 2019. De aanhouder wint!!!!!
De voorste hond vangt de haas.
*
Woensdag 14 November ‘18
Geen opmerkingen:
Een reactie posten