zondag 3 januari 2010

CHRISTELIJKE WORTELS

;







Waar te vinden? In de Kerk,
of bij de antiquaar? Wie weet
nog waarvoor ze dienden?













Het Christendom vormt wel degelijk de basis van onze Westerse beschaving
30-12-2009 - Vincent De Roeck - In Flanders fields


Ik erger mij al verscheidene jaren aan de blinde strijd van seculier links tegen bepaalde Christelijke tradities van het Westen zoals Kerstmis, Pasen of de simpele vaststelling dat het Christendom en de brede Judeo-Christelijke waarden de Westerse mens gemaakt hebben tot wat hij vandaag de dag is. In de Europese Grondwet mocht geen verwijzing naar God of de religieuze onderbouw van het Europese continent staan, en ook in het Verdrag van Lissabon kon er daar geen sprake van zijn. Nochtans is het gewoon een empirisch-historische vaststelling dat wij in het Westen enkel vrij en welvarend zijn omdat onze sterke religieuze waarden zich daartoe geleend hebben.

De ontkerstening van West-Europa mag in linkse nihilistische middens dan wel bejubeld worden, toch dwalen zij en verworden zij zo tot de doodgravers van onze beschavingsvorm. Voor het eerst in jaren besliste ik dan ook om mij resoluut tegen de "War on Christmas" te keren en, in tegenstelling tot de grootmufti van Washington, ene Barack Obama, voor een sterk Christelijk geïnspireerde kerstkaart te kiezen. Niet omdat ik mijn leven naar de strikte voorschriften uit de Bijbel wil gaan leven, maar wel als erkenning van de Christelijke onderbouw van onze moderne democratische rechtsstaat. De kritieken van "liberalen" op mijn kerstkaart sprak in dat opzicht boekdelen.

Zij ontkennen bijvoorbeeld deze magistrale uitspraak van de libertarische columnist Charles Murray: "It was the transmutation of the classical liberal intellectual foundation by Christianity that gave modern Europe its impetus and that pushed European accomplishment so far ahead of all other cultures and civilizations around the world." Of de bevindingen van de liberale econoom Gary North. Die maakte zelfs een gedetailleerde economische analyse van de Bijbel en kwam tot de conclusie in zijn "Journal of Christian Economics" dat de Bijbel de basis van kapitalisme en overheidsloos samenleven zou uitdragen.

Het is voor liberalen ook schitterend om een sociale orde te kennen die al duizenden jaren vlekkeloos weet te functioneren met amper tien geboden. Het mag dan eigenlijk ook niemand verbazen dat veel échte liberalen en libertariërs godsdienst en de Christelijke leer wel omarmen in hun opvattingen en publicaties. Vele Europese "liberalen" verheerlijken de Franse Revolutie maar zij dwalen. Er was immers niets liberaal aan die revolutie. De almacht van de monarch werd gewoon vervangen door de almacht van de Staat, en daar zien we tot op vandaag in Europa nog steeds de desastreuze gevolgen van.

De Staat heeft over de jaren meer en meer de controle over bepaalde maatschappelijke projecten overgenomen van religieuze instanties tot destructie van die projecten. Denk maar aan het onderwijs van Quebec. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar de Staat niet zo ontploft is als bij ons en waar privé-initiatief nog steeds bestaat, tonen ons dat godsdienst en liberalisme wel degelijk hand in hand kunnen gaan. Ron Paul scoorde niet voor niets beduidend beter in Christelijke gebieden dan in seculiere "progressieve" regio's, en in het VK zien we hetzelfde stramien voor de Tories van David Cameron.

Professor Frank Van Dun sprak enkele jaren geleden op een gespreksavond in Leuven zelfs over de noodzakelijkheid van een religieuze grondslag om tot een ware vrije samenleving te kunnen komen. Volgens hem beperkt het geloof in een God - en dus de gedachte aan of vrees voor diens oordeel post mortem - de macht van de leiders op drastische wijze. Zij weten immers dat ook hun macht ondergeschikt is aan iets hogers. Andere libertariërs, zoals zij die zich verenigd hebben in het "Dignitatis Humanae Institute", verwijzen dan weer naar God om de onaanraakbaarheid van de menselijke waardigheid (intrinsieke vrijheid van handelen) te betonneren.
Volgens mij is een Christelijk réveil voor Europa niet enkel wenselijk, maar ook écht noodzakelijk. Terwijl Europa aan het slapen was en we druk bezig waren met de verheffing van het multi-nihilisme tot officiële staatsgodsdienst, is er zich in het Avondland een rampzalige evolutie voltrokken. Ondertussen werd het van kerk en kruis ontdane Europa op korte tijd immers letterlijk overspoeld door een vijandige godsdienst die zich helemaal niet schaamt over haar eigenheid en zelfs bereid is om haar levensbeschouwing met geweld uit te dragen. Het minarettenreferendum in Zwitserland schudde iedereen misschien wel even wakker, maar het schrijnende gebrek aan actiebereidheid bij onze leiders in de nasleep ervan is niet echt geruststellend.

Paul Beliën stelde deze week op de "Brussels Journal" zelfs dat de massamigratie een bewuste zet van etatisten en linkse demagogen zou geweest zijn om de liberaal-conservatieve autochtone bevolking die zich té kritisch begon op te stellen te vervangen door een aan uitkeringen verslaafd slavenvolk van onderontwikkelde allochtonen. Gewezen Eurocommissaris Frits Bolkestein wijdde deze week aan de problematiek van islamitische massamigratie ook een gasttribune in "De Volkskrant". Daarin trok hij van leer tegen de omgekeerde integratie die links in West-Europa vooropgesteld heeft waarbij mosliminwijkelingen mogen doen wat ze willen, op kosten van de autochtone belastingbetalers, en waarbij de etnische Europeanen hun kop moeten houden op straffe van politiek-correcte inquisitie.

Ondertussen worden de Christelijke ingezetenen van West-Europa dhimmi's in hun eigen land en kosten de nieuwkomers de autochtonen miljarden euro's per jaar. En dat allemaal omdat wij onze eigen religieuze wortels vergeten hebben, omdat wij laks zijn geworden als het op onze eigen cultuur aankomt en omdat wij naïef blijven geloven dat de islam zich wel vrijwillig aan ons multi-nihilisme zal gaan conformeren. Ik vrees dan ook dat het bijna nacht is voor het Avondland, een zwarte nacht zonder nieuwe ochtend wel te verstaan. Want, om de Duitse atheïstische filosoof Friedrich Nietzsche even te parafraseren, wat kunnen de door migranten gekraakte kerken anders zijn dan de graftomben van Christengod en Westerse beschaving



Boeketje Digitalis


(doortrokken van wierook en kaarsvet)


Bedankt Vincent De Roeck, en nog bedankter In Flanders Fields voor deze opmerkelijke bijdrage. Gaarne voeg ik er een persoonlijke impressie aan toe, tenminste zo lang dat nog kan. Want de vrije meningsuiting, nietwaar!....

Jette, Zondag 3 januari 2010. Zender VTM 13 uur. Hoogmis in de Brusselse volkstaal, met Gregoriaans en veel volk, de kerk stampvol. Dol-enthousiaste jongeren met glunderende ouderen die elkaar verdringen voor de praatpeer.


Zouden de Bisschoppen, de Kardinaal, ja, misschien de Paus zelf ook gekeken hebben. Weten zij überhaupt Jette wel liggen? Of is dit reeds in hun ogen Islam-gebied? Zullen zij, handelen zoals de Bisschop van Brugge vroeger G.Gezelle behandelde, en dat alles dus maar platvloers vinden? Te Vlaams? Te boers misschien? Die Bisschop vond toen Gezelle ook te platvloers, omdat hij schreef dat ‘de kriekroô zunne zinkt zachtjes in ’t nest, die God neur êboud êt, in ’t Avondgewest’..Hij vond dat het woord ‘nest’ voor ‘slaapplaats’ niet paste in de mond van een pastoor….


*
**
***

Excellenties, mag ik er nog een klein advieske aan toevoegen? Organiseer overal, minstens een half uur tot een uur voor de mis, koor en samenzang, afgewisseld met orgelspel en solistenzang, desnoods met optredens en voordracht en toneel van eigentijdse kunstenaars. Doe concurrentie aan aan de flutzenders der TV! In de kortste keren zullen de kerken weer vol lopen. Schaf af die rondgangen voor stoelgeld en andere, die nu, naast broeksknopen en centiemen, geen 5 frank opbrengen. Vervang dat door een stevig entree-geld van bijvoorbeeld € 5,-, zodat de mensen de indruk dat ze waar voor hun geld krijgen. Bezorg hen dan ook als wederdienst, een warm onthaal!

Geef aan hen die het zich nog herinneren (zodat de jongeren het weer opnemen) hun Latijnse gezangen weer, die ze, zo lang ze leven, nog kunnen meezingen. Geef ons de Gregoriaanse melodieën terug die we erfden van onze voorouders. Ook onze volkse liederenschat is quasi onuitputbaar. En er zijn niet eens meer auterusrechten verschuldigd, dus daarvoor moet U het niet laten! Voor ieder seizoen is er wat wils. Maak van de kerk weer een tempel waar het goed is om vertoeven voor iedereen.
Laat zelf ook eens de biechtstoelen, maar ook de biechtvaders, weer opkalefateren. Geef de mensen weer een schouder om op uit te huilen…misschien zulen Uw gevangenissen dan wat minder nodig zijn….

Over dat entree-geld, Excellenties, wil ik toch nog meegeven, dat er best voorzien wordt dat de ‘publieke personen’ zoals Tjeven en andere ‘m’a tu vu’s’ en/of gezagsdragers, minstens € 25,- per persoon moeten betalen, als vergoeding voor de stoornis die ze veroorzaken door hun spreekwoordelijk laattijdig binnenkomen.

Oor mijn part moogt U ook een hoeden-show of een bontjassen-demo organiseren, voor of na de dienst. Laat de menigte gerust samendrommen rond de catwalk en rond de koffie-bar : gezelligheid kent, net zoals God, geen grenzen!

Enne, voor ik het vergeet, organiseer vooral een wedstrijd tussen de pastoors overal te lande in het luiden van de kerkklokken. Droef als ’t moet, vrolijk als ’t kan! Deze laatste suggestie om bepaalde dubbele paspoorten ervan te weerhouden nog bajonetten met luidsprekers op te willen trekken. Wie weet, als na verloop van tijd Klokke Roeland weer niet aan ’t kleppen slaat!

Het zal U, Excellenties, niet onbekend zijn, dat moslim-landen noch kerkklokken noch beiaardklaken kennen. Zo zit het er dik in, dat als de kerkklokken weer luiden de beiaarden vanzelf weer beginnen te klingelen. Duidelijker signaal moet er niet zijn, zeker?

En wij, Vlaanderen-lovers, krijgen dan misschien weer ons eigen Vrijheidslied te horen? Dan mocht de beiaard spelen, van al Uw torentransen….

Geen opmerkingen: