DEMOCRATIE NU
Voltaire: "It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong."
"Als alleen hoger opgeleiden bij de besluitvorming betrokken zijn, dan regeren zij feitelijk over de lager opgeleiden." - "En de belangen en interesses van beiden zijn niet dezelfde, want ze hebben andere maatschappelijke zorgen."
Samenvatting
De moderne Democratie is een diplomademocratie. Burgers hebben beduidend meer politieke invloed naarmate hun opleiding hoger is. Hoger opgeleiden waren altijd al politiek actiever dan lager opgeleiden, maar in de afgelopen decennia is het verschil sterk toegenomen. Hoogopgeleide burgers gaan vaker stemmen, bezoeken vaker inspraakavonden en staan veel vaker vooraan bij interactieve beleidsvorming dan laagopgeleide burgers. En ofschoon nog ruim de helft van de bevolking alleen maar lager of middelbaar onderwijs heeft gevolgd, zijn laagopgeleide burgers in ons land inmiddels vrijwel volledig afwezig in de vertegenwoordigende organen en onder politieke bestuurders. Meer dan ooit te voren, sinds de invoering van de het algemeen kiesrecht, wordt de democratie gedomineerd door de hoogst opgeleiden.
Dit artikel beschrijft de opkomst van de diplomademocratie in Nederland, bespreekt waarom dit een probleem zou kunnen zijn en wat er gedaan zou kunnen worden om sommige negatieve effecten in te perken. prof. Mark Bovens (Univ. Utrecht) over meritocratie vs. democratie
Klik hier
Die Utrechtse professor Mark Bovens wordt ook geciteerd in de rubriek "Gezinstalig" van de recentste 'gezinskrant' (sic) "DE BOND" van 8 januari 2010 van de Gezinsbond (p. 11 - auteur Geert Van Hecke)
Klik hier
Hij voert dit gegeven ook aan als een argument VOOR referenda (weliswaar duidelijk in een "aanvullende" zin op het huidige - ondemocratische - bestel): "Als alleen hoger opgeleiden bij de besluitvorming betrokken zijn, dan regeren zij feitelijk over de lager opgeleiden." - "En de belangen en interesses van beiden zijn niet dezelfde, want ze hebben andere maatschappelijke zorgen."
Over de Europese Unie, hét voorbeeld van de diplomademocratie, waar diplomaten en technocraten de dienst uitmaken: "Je kunt daarbij argumenteren dat een bestuur door experts tot de beste uitkomsten leidt, maar een democratie moet het hebben van de betrokkenheid van álle burgers. Iedereen moet het idee hebben dat zijn of haar inbreng gewicht in de schaal legt. In die zin ben ik ook voor referenda: ze dwingen de gevestigde politieke elite alert te blijven en zich bezig te houden met thema's die anders niet op de politiek agenda komen."
Bron http://www.democratie.nu/
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten