dinsdag 16 juni 2009

SMALL IS BEITIFULL

SMALL IS BEAUTIFULL
De Zweedse vliegtuigbouwer SAAB is (voorlopig) gered uit het Amerikaans General Motors-moeras. Oef! Er zijn dus (hopelijk) betere tijden op komst. Weg met de recessie!
Als een familie van Saab-rijders, die met onze auto’s zonder noemenswaardige kosten tot 500.000 tot 800.000 Km rijden, zag het er de laatste tijd niet zo best uit. Nu blijkt het merk, met Zweedse staatswaarborg, in handen te zijn gekomen van een bedrijfje, dat… 45 mensen tewerk stelt…..
Is dit een moderne versie van het verhaal van David en Goliath?
Wij hopen nu maar dat de moed van het kleine onbekende Koenigsegg (directie en personeel – O wat moeten die mensen groeien van fierheid!) beloond wordt met de uitbouw van onze geliefde, onsterfelijke en ijzersterke Saab-modellen, naast het welgelukken van de levering van hun gevechts-straaljager Viker aan de Nederlanders, die druk bezig zijn hun avontuur met de Amerikaanse Starfighter te overleven…Nu onze F16’s aan vervanging toe zijn, kan er met de Zweden misschien een lucratieve overeenkomst gesloten worden, zodat Opel Antwerpen misschien…..Maar dat is zonder het Waalse Sabca gerekend. Want zoals men weet, zijn de Waalse arbeiders niet alleen stukken goedkoper, ze leveren ook stukken beter werk….Werk aan de winkel dus voor onze kleursyndicaten, tenminste als de Luikse staalarbeiders ondertussen niet nog eens in staking zijn.
Ach ja, en wie weet! Wordt misschien de vooroorlogse Antwerpse Minerva-prachtwagen weer heruitgevonden….Rolls Royce, Bugatti of Ferrari kunnen toch ook niet eeuwig blijven bestaan!
Zoals U ziet, de overname van een reuzenmerk (Saab) door een Lilliput-fabriekje opent perspectieven…En zeg nu eens: wat hebben de Zwöden dat wij Vlamingen niet hebben? Kris Peeters heeft hier een reuzenkans laten ontglippen om zijn en ons Vlaanderen op de wereldkaart te zetten! En, à propos! De fameuze Dienst voor Buitenlandse Handel (in ‘t 3-dubbel: Federaal, Waals en Vlaams) zijn die serieus nooit op het idee gekomen, dat wat Gaston Geens ooit zei, waar is? Wat we zelf doen, doen we beter! Zelf in de automobiel-assemblage!
Pssssst
Er zijn mensen, zelfs blogcollega’s, die vinden dat een Saab een chi-chi wagen is. Ze hebben natuurlijk volledig gelijk. Ik zeg dat ook van een Bugatti, een Ferrari, ja zelfs van een volkse Jaguar. Maar als ik denk aan de gevolgen van een ernstig ongeval (voor de eigen inzittenden!) dan verkies ik mijn Saab-tank van 10 jaar oud, met 3dubbel remcircuit en voorwiel-aandrijving. Zo gauw mij een middenklas, zelfs een kleineere wagen aangeboden wordt die even lang meegaat, en de genoemde voordelen in zich heeft, wil ik mijn desnoods verplaatsen in een Fiat 500. Dat is trouwens een karretje dat evenveel nostalgie uitstraalt als ondergetekende,
André Baert
PS Betere bescherming van de eigen inzittenden….Eigen Volk Eerst! Wat is daar verkeerd mee?

Koenigsegg koopt Saab
De Amerikaanse autoconstructeur General Motors (GM) heeft een voorakkoord getekend met de Zweedse sportwagenfabrikant Koenigsegg over de verkoop van GM-dochter Saab.
GM meldt de verkoop vanochtend in een persbericht. Bij Saab werken zowat 4.000 mensen.

De Europese Investeringsbank steunt de transactie met de toezegging van een kredietlijn van 600 miljoen dollar, die gewaarborgd kan worden door de Zweedse overheid. De transactie zou op het einde van het derde kwartaal afgerond worden. Ook GM en Koenigsegg zelf hebben extra geld toegezegd. De prijs van de transactie werd niet meegedeeld.

Koenigsegg is een kleine maker van exclusieve sportwagens. Bij het bedrijf werken amper 45 mensen. Het Zweedse bedrijf dook uit het niets op als één van de kandidaten voor de overname van Saab, dat twee decennia onder de vleugels van GM heeft gewerkt. Saab vroeg in februari bescherming aan tegen zijn schuldeisers, in afwachting van een overname.

Bron: De Standaard

Geen opmerkingen: