zondag 28 maart 2010

GERARD REVE EN PIM FORTUYN

.









Waarom het maagdenvlies?
Iskander 22-03-2010 - Ben Hoffschulte - katholiek nieuwsblad


Rond het begrip ‘natuurlijk' in de Rooms-katholieke moraalleer bestaat veel misverstand. Omdat homoseksualiteit in de natuur voorkomt, zou men zich niet op de natuur kunnen beroepen om die habitus onder kritiek te stellen. Maar het is ook natuurlijk iemand aan wie je een hekel hebt een flinke oplawaai te verkopen en toch geeft iedereen toe, dat je daarbij niet lichtvaardig te werk moet gaan.
Tot het katholieke begrip ‘natuurlijk' behoort ook de maagdelijkheid. Die waarheid is in de moderne tijd onder tafel geveegd. Het Griekse woord voor waarheid is aletheia; a-letheia, hetgeen zoveel betekent als ‘niet-vergeten'. Hoog op de Akropolis stond vroeger – en staat nog steeds – het Parthenon als maagdentempel. Maagdelijkheid geeft te denken, want die is er en is er niet-niet. Waarom? Wat heeft dat te betekenen? Daar draait zowel de metafysica als de katholieke moraalleer om. Maagdelijkheid is in de moderne tijd niet zomaar vergeten. Er is oorlog tegen gevoerd door revolutionairen van elke snit. Het bestaan van de basis ervan, het hymen, werd genegeerd en zelfs bestreden door nieuwlichters, maar al in het revolutiejaar 1789 deed de gerechtsanatoom Brendel er kond van, dat de hymenis existentia nemo dubitat. Vrouwen kunnen er een hoofddoekje aan wijden, zoals dat vroeger in Europa heel gebruikelijk was. Hymen was de naam van de Grieks-Romeinse god van het huwelijk en in Engeland werd het huwelijk tot voor kort nog Hymen's boat genoemd.
Voor het heteroseksuele huwelijk moet je zware offers brengen aan God en aan het nageslacht. Het dragen van reproductieve verantwoordelijkheid is geen sinecure en maakt de kern uit van sociale en ook politieke normen. In het oude kerkelijke wetboek luidde het, dat matrimonium gaudet favore iuris: 'het huwelijk geniet de gunst van het recht'. Het behoeft geen betoog, dat men dit huwelijk niet zomaar op andere samenlevingsvormen kan overplanten. De intellectuelen van Athene, die toch heel tolerant stonden tegenover pederastie, zouden nooit op de gedachte zijn gekomen het huwelijk open te stellen voor homo's. Zulke carnavaleske fratsen bleven voorbehouden aan onze moderne tijd. Vulgus ‘Hymen, Hymenaee' vocat, fugit ille vocantes, dichtte Ovidius. (‘Terwijl het volk Hymen aanroept, ontvlucht deze de schreeuwers' – kn)
Rechtspositivisten zullen beweren, dat deze antieke waarheden in landen waar het homohuwelijk is gelegaliseerd beter kunnen worden vergeten. In de katholieke moraalleer is het positieve recht echter niet de hoogste norm. Om aanstoot en opschudding te vermijden moet het positieve recht in beginsel worden gerespecteerd, maar als puntje bij paaltje komt heeft het natuurrecht de voorrang. Met deze achtergrond verzette ook de Leeuw van Münster, bisschop Graf von Galen, zich tegen de euthanasiepraktijken van die modernisten bij uitstek: de nazi's.
Een cultuur die seksueel verkeer tussen ongehuwde jongeren aanprijst als iets waar ze recht op hebben is uiteraard ook niet bestand tegen de gedachte dat homoseksueel verkeer evengoed moet kunnen. In deze vigerende logica van de vergetelheid maakten zich onlangs homo's sterk voor een provocerende Communie, want homoseksualiteit zou heel natuurlijk zijn en de afwijzing ervan dus discriminerend. Veel intellectuelen en zelfs sommige theologen stemden daar klakkeloos mee in. Zover is het gekomen met de Nederlandse maagd, maar zij wordt steeds opnieuw geboren en aan de vergetelheid ontrukt. Wie de maagdelijkheid wil elimineren, zou dus heel de mensheid moeten uitroeien. Soms lijkt het of men daar al hard mee bezig is.
Wat die Communie betreft, moet hier worden gezwegen over de rooms-katholieke gewoonte leken alleen de hostie te geven. Dat is een verhaal apart, maar het is een goed gebruik om kerkgangers die zich er met gepaste eerbied voor aandienen, het voordeel van de twijfel en daarna ook de hostie te geven. Wie er strikt genomen niet voor in aanmerking komt, neemt, volgens de apostel Paulus, zijn eigen veroordeling tot zich. Er is in Den Bosch dus helemaal geen doorbraak ten gunste van homo's bevochten, want er werd alleen een oude traditie bevestigd. Het is ondoenlijk bij elke gelovige precies vast te stellen in welke staat van genade die verkeert, zodat het oordeel daarover om praktische redenen aan de kerkganger zelf wordt overgelaten. Alleen zo nu en dan moet er duidelijk worden herinnerd aan de kerkelijke leer, opdat die niet vergeten worde. Al met al is het officiële standpunt van de r-k. Kerk inzake homoseksualiteit een schoolvoorbeeld van tolerantie en barmhartigheid. Ook Gerard Reve en Pim Fortuyn kregen een kerkelijke begrafenis. Die eer moet ik zelf nog maar zien te krijgen.

Digitalia zegt….

…dat hij weet wanneer hij best zwijgt….

Geen opmerkingen: