donderdag 11 maart 2010

MOETEN TREINEN ALTIJD TUUT ZEGGEN

.





.


GEERT HOSTE !!! Het is Geert Hoste
die de NMBS leidt. Niet alleen de NMBS
maar het hele land. Hij schrijft ze
het scenario van zijn sketches voor,
die de Overheden daarna
rigoureus moeten uitvoeren.


Neen, treinen die niet rijden mogen geen tuut zeggen. Ze zijn, zo lang ze in de remise moeten blijven, vrijgesteld van zowel het rijden als het tuuten.
Er wordt momenteel wel nagegaan, of ze, na verloop van tijd, nog wel in staat zullen zijn om te tuuten. Want zonder tuut is er geen trein!
Ja, mensen, het is weer van dadde!
Nog goed dat Nigel Fargare onwetend was over deze tuut-truut. Het land werd tot hiertoe nog alleen bijeegehouden door voetbal, bier en het koningshuis. Daarvan is alleen het koningshuis overeind gebleven. De Rode Duivels zijn een provincie-ploegje geworden, en onze grootste bierbrouwer is al jaren verkocht aan Amerika.

Maar we gaan er op vooruit. Het kleine Ingetje Vervotje zal, zoals wijlen een John Massis, in het gareel kruipen en manmoedig locomotiefje na locomotiefje uit de remise slepen. Wel te verstaan, tijdens de kantoor-uren. Etienne Schouppe zal op het conducteurs-fluitje fluitenieren, iedere keer dat er voorbij gereden wordt aan een seinlicht, on afgezien of dit nu rood, groen of oranje is. In de directie-kamers zitten de kleuren door elkaar : waarom zou men er dan onderscheid in maken langs het spoor zelf?

Om zeker geen botsingen, of bijna-botsingen te hebben, zoals de laatste tijd wel meer gebeurt, zullen binnen onze landsgrenzen de meeste treinen voortaan dienen stil te staan. Willen de reizigers dat anders, dan zullen ze beroep moeten doen op postkoetsen, die ten dien einde weer uit de musea zullen gehaald worden. Koetsen bewegen zich niet op sporen, en hebben dus ook geen seinlichten noch wissels vandoen. Paarden ook, zijn niet blind, wat beduidt dat de koetsiers zelfs kunnen slapen onderweg : bij teenliggend verkeer zullen de paarden wel voor elkaar uitwijken.
Terug naar de dagelijkse dingen. Om beheers-kemels in de toekomst te voorkomen, zoals hieronder in een on-vaderlands artikel beschreven, zullen er wel nog nieuwe locomotieven besteld en ook betaald worden, maar ze zullen niet meer mogen geleverd worden. Eenmaal aan de reels ban de de Waalse tewerkstelling voldaan, zal elk dossier als afgesloten worden beschouwd. Op die manier zal alle aandacht kunnen besteed worden aan het nieuw te bouwen station van Mons (Bergen), di Poepo-stad, dat in glorie en pronkzucht het schitterende station van Liège Guillemins, met verve voorbij zal steken.
Want het is in ons Apenland lijk in ’t kinderversje : tuut deed de trein, en de statie reed voort…De treinen staan stil, maar de stations steken elkaar voorbij.

Gloednieuwe locomotieven kunnen niet rijden in België
10/03/2010 10:35
Een vijftiental gloednieuwe locomotieven staan te verkommeren in depots van de NMBS, omdat ze niet zijn aangepast aan het Belgische netwerk. Daarnaast zijn er nog 45 andere besteld, voor een totaalbedrag van 211 miljoen euro. Dat meldt Le Vif. Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte bevestigt de informatie.
Daags na de treinramp in Buizingen weerklonk de kritiek dat er nog steeds locomotieven van 40 tot 50 jaar oud circuleerden op het Belgische netwerk.
Nochtans stemde de NMBS in december 2006 in met de aankoop van 60 locomotieven van Siemens, bestemd voor binnenlands verkeer, ten belope van 211 miljoen euro. Die machines, van het type Eurosprinter, moesten geleverd worden tussen januari 2009 en juni 2010.
De bestelling voorziet een optie voor 60 bijkomende locomotieven. Alle toestellen zijn uitgerust met het fameuze Europese veiligheidssysteem ETCS.
Maar vandaag zou de NMBS weigeren deze bestelling te ontvangen, die neerkomt op 3,52 miljoen euro per locomotief. De productielijn zou zelfs zijn stopgezet nadat het 32e toestel van de band rolde.
Oorzaak: de locomotieven, die probleemloos circuleren op het Duitse netwerk (op basis van wisselstroom), functioneren slecht op het Belgische netwerk (gelijkstroom).
"Het is niet de eerste keer dat nieuw materiaal kinderziektes vertoont", relativeert een insider.
Maar een jaar na de start van de leveringen staan dus wel vijftien locomotieven, die nooit zijn gebruikt, te verkommeren in Kinkempois en andere depots, waar men er niet in slaagt ze op punt te stellen.

Vervotte bevestigt

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) heeft de informatie van Le Vif in antwoord op een vraag van Ronny Balcaen (Ecolo-Groen!) bevestigd.

Volgens Vervotte zijn de nieuwe Siemens-locomotieven niet aangepast aan de technische vereisten van het Belgische netwerk.

'Er zijn technische problemen gerezen die te wijten zijn aan Siemens', aldus de minister. De bevoegde diensten van de spoorwegen hebben daarom geweigerd het project te homologeren.

Er wordt gezocht naar een technische oplossing. Vervotte benadrukte dat de straffen voor vertraging die in het contract zijn voorzien van toepassing zijn.
(O.R.)

Geen opmerkingen: