zaterdag 21 december 2019

5 dr br

*
‘De federale sleutel ligt bij Open Vld en CD&V’
**
Doorbr
*
Interview met Europees parlementslid Geert Bourgeois (N-VA)
**
*
21 DECEMBER 2019 Nicolas Van Haecke
*
Geert Bourgeois behoeft weinig introductie. Hij stond aan de wieg van de N-VA en was al jaren Vlaams minister voor hij in 2014 minister-president werd. Die bladzijde heeft hij intussen omgedraaid: ‘Ik ben 68 jaar, ik heb een hele mooie politieke loopbaan. Ik had het nog graag gedaan maar ik heb geen enkel probleem met het feit dat Jan Jambon dat doet. Hij gaat het uitstekend doen.’ De Izegemnaar verdedigt nu met evenveel degelijkheid, inzet en dossierkennis de Vlaamse economische belangen op het Europese toneel. Dit met een rotsvast geloof in vrijhandel, zowel binnen de EU als in de wereld: ‘1 op 3 van onze jobs in Vlaanderen hangt af van export. In de EU is dat maar 1 op 7. Om maar te zeggen: Vlaanderen is een handels-natie.’

U bent 5 jaren minister-president geweest. Hoe kijkt u terug op die periode? Waarop bent u het meest trots?
We hebben ook een heel sterk pad getrokken voor onderzoek en ontwikkeling
Bourgeois: ‘Dat is politiek de mooiste periode geweest uit mijn leven. Je zit aan het stuur, je bepaalt het beleid. Waar ik meest trots op ben, is dat we grote lijnen getrokken hebben voor de toekomst, zware investeringen gedaan hebben, ook een omslag gemaakt hebben in de bestedingen. Dit land leidt namelijk aan de ziekte dat de lopende uitgaven altijd maar gestegen zijn en dat er een tekort is aan publieke investeringen. Daar hebben we een omslag gemaakt. We hebben ook een heel sterk pad getrokken voor onderzoek en ontwikkeling en budgettair orde op zaken gezet. Als enige in het land zijn we erin geslaagd een evenwicht te bereiken. De begroting 2019 zal ook in evenwicht zijn, Oosterweel inbegrepen. Dit ondanks de zeer grote besparing die we hebben moeten doorvoeren in het begin (2 miljard euro omwille van de zesde staatshervorming).
*
Lees verder via bovenstaande link
*
NASCHRIFT
*
En zo leutert sie twee nog een heel stuk door…
*-*-*
Ben begin de jaren ’70 nog met ’n groepje Ieperlingen die in m’n jeugd gemeenschappelijk als ‘Zwarten’ bekend stonden (klanten van mijn latere expertenbureau) bij hem aan huis geweest. Wat was dat toen ’n bitterjong stukje Advocaatje. ’n Vriendelijk en voorkomende jongeman. Maar eerder (volgens mijn gezelschap) een besluiteloze Raadsman. Nochtans uit het goede hout gesneden. Als U begrijpt wat ik bedoel. Maar ik moet toegeven: hij maakte indruk.
En dan, wat later, dat financieel schandaal. Opzij geschoven want de schuldige was… zijn vrouw. Nadien nooit nog iets van gehoord. Doofpot? In der minne geregeld? Het ging, volgens de plaatselijke Media, over misbruik van fondsen van de (verkeerde?) clientèle.
*-**-*
Verdediger van Vlaamse belangen bij de EDUSSR? Op plaatselijk niveau weinig van te merken. Zoals trouwens het geval is met de meeste van dat soort fin-de-carrière -hovaardigheidsbekleders
*-*-*
Ja Ma: je hebt gelijk. Dat ruikt naar kwaadsprekerij. Maar toegegeven: zo ene als de Geert hadden we als Vlaams President (…) nog nooit gehad. Jan Achterhesp, zijn waardige opvolger, en een (wegens zijn vastberadenheid) van mijn grootste favorieten, zal straffere toeren moeten uithalen om deze ‘Burger’ naar de kroon te steken.
**
*






Geen opmerkingen: