*
*KANSSPEL COMMISSIE: CORRUPTIE, MISBRUIK VAN VERTROUWEN, DIEFSTAL?
TOTALE HERVORMING IS NODIG
**
foto: ©Reporters
*
*
26 februari 2020 Leestijd 7 minuten
*
In 1999
besloot de federale regering om het gedoogbeleid rond gokken te
kanaliseren via een stringente wetgeving ondersteund met intensieve
controles door een ad hoc-commissie. Deze commissie werd samengesteld
uit een magistraat en telkens twee vertegenwoordigers van de ministers
van Economie, Binnenlandse Zaken, Justitie, Volksgezondheid, Financiën
en Begroting, belast met de Nationale Loterij. De Kansspelcommissie
(KSC) zou naast handhaving ook de zwakkeren uit onze maatschappij
beschermen tegen de uitwassen van het gokken en de overheid gepast
‘adviseren’.
Het
zogenaamde kanalisatiebeleid heeft gefaald en dit op zijn minst door
een gebrek aan integriteit van de gok-waakhond zelf, zoals dit weekend
gebleken is uit een vernietigend rapport van het Centrum Integriteit
(CINT). Maar zoals dit artikel zal aantonen is het falen van het beleid
niet enkel daarop gesteund.
KSC-directeur Peter Naessens verdacht
**
*
Vrijdag
lekte het rapport van het CINT, een van de vele controle organen die de
integriteit van ambtenaren moet controleren. De beschuldigingen zijn
niet min:
Het belemmeren van de uitvoering van de kerntaken van de Kansspelcommissie;
Het misbruik maken van de middelen van het secretariaat van de Kansspelcommissie;
Het aanvaarden van voordelen aangeboden door economische operatoren;
Het onderscheppen en lezen van email-communicatie door een personeelslid dat niet de bestemmeling is;
Het gebruiken van zijn functie en professionele contacten door een
personeelslid om zijn persoonlijk belang of dat van zijn medewerkers na
te streven.
Peter
Naessens houdt zijn onschuld vol, maar de bal ligt nu in het kamp van
de minister van Justitie en finaal wellicht van het Gerecht.
KSC voorbeeld van wanbeleid
Het is niet de eerste maal dat de KSC onder vuur ligt. In 2011 legde het Eén-programma Basta een gokfraude met bel-spelletjes bloot, begin 2018 was er de vernietigende Pano-reportage:
‘België gokparadijs: Ik probeer te stoppen, maar overal zie je
gokreclame’. In juni 2018 publiceerde ondergetekende een artikel dat een fiscaal debacle blootlegde
waardoor de overheid mogelijk tussen de 300 en 800 miljoen euro’s
misliep. Eind 2017 liet Frieda Matthys, hoogleraar psychiatrie aan de
VUB en voorzitter van de werkgroep ‘Gokstoornis’ van de Hoge
Gezondheidsraad, zich daarenboven nog ontvallen dat de KSC een
belangenvereniging van de gok-sector geworden was.
dat de Waalse pers opvallend weinig publiceert omtrent gok perikelen
Het
zal aandachtige volgers van de media wellicht opgevallen zijn dat de
Waalse pers opvallend weinig publiceert omtrent gokperikelen. Ook nu
lazen we over de vermoedelijke corruptie in de KSC slechts drie kleine
artikels in de Waalse pers. Dat is niet verwonderlijk als je weet dat
Bet-first, (sportweddingschappen/paarderennen), voor 100% eigendom is
van de IPM-group die ook de kranten La Libre Belgique en La Dernière Heure, het weekblad Paris Match en DH radio in zijn portefeuille heeft.
Interne ruzie ligt aan de basis van CINT-onderzoek
Grote schandalen komen vaak aan het licht door interne ruzies en dit is net zo triest als verhelderend. Feit is dat Etienne Marique,
in 1999 aangesteld als voorzitter, daar al 20 jaar de plak zwaait.
Hoewel een voorzitter wettelijk maximaal twaalf jaar mag zetelen, werd
hij op 5 juli 2013 opnieuw benoemd voor zes jaar. De wetgever had
nochtans een goede reden om te bepalen dat de voorzitter en de leden van
de commissie slechts een beperkte tijd mochten zetelen, namelijk de
eventuele invloed van de sector op hen te vermijden.
Hoe
dan ook, toen in 2019 het debat geopend werd rond de opvolging van
Marique, ontstond er een openlijke ruzie tussen Naessens en Marique. De
ruzie kreeg een staartje voor de rechtbank toen Marique Naessens
beschuldigde van diefstal van een van de servers.
vermoedens van zware schendingen van de integriteit
De
klacht werd door de Rechtbank geseponeerd en ook de Centrale dienst
voor Bestrijding van Corruptie (CDBC) opende een dossier maar vond
niets. Gelukkig was er de CINT die wel vermoedens van zware schendingen
van de integriteit door Naessens kon vaststellen.
De kansspelcommissie draait vierkant
Het
kanalisatie beleid heeft gefaald, want als we de situatie van vóór 2000
en deze van nu bekijken is er nauwelijks iets verandert. Wel
integendeel. De officiële Gross Gaming Revenue (GGR) steeg van ongeveer
450 miljoen euro naar 1,18 miljard euro per jaar, daarnaast is er bij
illegaal gokken vandaag sprake van bedragen tussen 100 en 150 miljoen
euro jaarlijkse omzet.
De KSC faalt om verschillende redenen:
Samenstelling:
De
KSC wordt gestuurd door twee vertegenwoordigers van zes federale
ministers. De aanstelling van deze commissieleden loopt niet gelijk met
de regeringsvorming, waardoor zij geen deel uitmaken van werkgroepen
tussen de kabinetten die budgetten en regelgeving voorbereiden. De steek
spelletjes tussen ministers omwille van politieke profilering, de
verschillende belangen van de ministers en de loskoppeling van de
vertegenwoordigers van de regerings samenstelling zorgen er voor dat de
commissie een toren van Babel is zonder echte politieke slagkracht.
Financiering:
De
KSC wordt gefinancierd door de sector zelf via twee begrotingsfondsen,
Justitie via de bijdragen die de vergunninghouders moeten betalen (art
19 kansspelwet), en Economie via betalingen van de keuring van
toestellen. Het feit dat de aanbesteding van de diverse fondsen niet
vrij is en dat alle kredieten een regeringsbeslissing vereisen die
begrotingstechnisch verbonden is aan één begrotingsjaar, leidt tot een
onderfinanciering van de KSC.
Onbekwaamheid:
Door intern nepotisme
is de KSC verworden tot een netwerk van onbekwaamheid. Een kleine
opsomming: tussen 2011 en 2016 werden technische controles uitgevoerd
door controleurs zonder officiële erkenning; onuitvoerbare en soms
onwettige technische protocollen werden opgesteld; er ontbraken
degelijke controles op online gokken; er was de ontsporing en fraude met
bel spelletjes en 3.3-toestellen…
Totale hervorming nodig voor een slagkrachtiger beleid
In
zijn antwoord op een parlementaire vraag van Stefaan Van Hecke (Groen)
aan de minister van Justitie beaamt minister Geens deze onbekwaamheid:
‘Het fundamenteel probleem is echter het gebrek aan technische
competentie bij de kansspelcommissie…’
Op
zich een vreemd antwoord, want het is minister Geens die
medeverantwoordelijk is voor het voorzien van de budgetten om die
competenties te generen binnen de KSC.
De
KSC is zowel een politieke als een administratieve augiasstal, een
etterpuist die jaren aan een stuk groeide en dit weekend ontplofte. Wil
je een goed kanalisatiebeleid en wil je dat een economische activiteit
zich positief kan ontwikkelen binnen de grenzen van de bescherming van
de spelers, dan moet de KSC zich hervormen. De KSC moet politiek anders
samengesteld worden, degelijk gefinancierd en competenties moeten worden
opgedreven.
Julius Caesar schreef in zijn Commentarii De Bello Gallico
dat de Galliërs hardwerkende dobbelende drinkebroers waren. Vandaag is
de Vlaming nog steeds een hardwerkende Bourgondiër die graag een gokje
waagt. Laat ons daarom gokken degelijk reguleren en controleren.
Ignace Vandewalle
Geen opmerkingen:
Een reactie posten