**
*
STEEKVLAM WETGEVING NIJPT VOETBAL DOOD.
*
**
foto: ©Reporters
*
De SP.a pleegt moordaanslag op het voetbal
Deel II : Afschaffen sportsponsoring voor online gokken
*
27 februari 2020 Leestijd 6 minuten
*
Sinds
de sp.a de burgemeesters van Brugge, Gent, Antwerpen, Sint-Truiden en
Oostende niet meer levert, is het electorale nut van het voetbal en zijn
supporters verdwenen. Zo lijkt het toch. Als je de parlementaire
initiatieven van John Crombez (Oostende) en Joris Vandenbroucke (Gent)
van de afgelopen weken samenvoegt, dan worden de Ghelamco Arena, de
Versluys Arena en Versluys Dôme straks relikwieën van vervlogen sport
tijden.
In
deel I hebben we de afschaffing van alle fiscale en parafiscale
gunstregimes beschreven. In deel II belichten we het verbod op reclame
en sponsoring voor online gokken.
Reclameverbod op online gokken
De
nieuwste trend van linkse politici is het verbieden van reclame. Hun
testcase was het verbod op tabaksreclame en in 2018 volgde een
wetsvoorstel van Peter Vanvelthoven (sp.a) voor een
verbod op online gokken. Dit kwam er in navolging van een verslag van de
Hoge Gezondheidsraad van november 2017. De werkgroep ‘gokstoornis’
adviseerde de regering toen om een verbod op reclame voor online gokken
in te voeren. Het voorstel haalde het niet en wordt nu terug opgerakeld
door John Crombez en Jan Bertels, beiden van de partij sp.a.
Op
25 oktober 2018 besliste de regering Michel I om met het Koninklijk
Besluit betreffende de voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en
weddenschappen via informatie maatschappij-instrumenten de reclame voor
online gokken aan banden te leggen. Het KB trad in werking op 1 juni
2019 maar werd met het arrest van 6 februari 2020 door de Raad van State
vernietigd op basis van het feit dat het gelijkheidsbeginsel niet
nageleefd werd. Logisch want de verstrenging van de wet was enkel van
toepassing op online gokken en niet op de andere meer klassieke
gokspelen.
totaal verbod op reclame en sponsoring
Hoewel
het wetsvoorstel van Crombez verder gaat dan het vernietigde KB, zal er
mijns inziens nog aan gesleuteld moeten worden, wil het de legislatieve
toets van de Raad van State doorstaan. Indien Crombez zijn wetsvoorstel
wil doen slagen, dan kan hij zijn vriend Jannie Haek, voormalig kabinetschef van Louis Tobback en Johan Vande Lanotte en huidig Gedelegeerd Bestuurder van de Nationale Loterij,
niet langer vrijwaren van een verbod op reclame. Hij kan dat door zich
aan te sluiten bij het totaal verbod op reclame en sponsoring voor
gokken en loterijen van Stefaan Van Hecke (Groen), hoewel zijn wetsvoorstel momenteel terecht weinig politieke slaagkansen heeft.
Sportsponsoring door aanbieders van sportweddingschappen
Vijftien
van de zestien clubs in Eerste Klasse A en de Pro League worden
gesponsord door gokbedrijven. Sommigen sponsoren zelfs meerdere clubs.
Niet alleen het voetbal maar ook in de Formule I, het wielrennen,
basket, handbal… zien we steeds vaker sponsoring door aanbieders van
sportweddenschappen. Het gokbedrijf Unibet is sinds dit
seizoen voor drie jaar de shirtsponsor van Club Brugge. Het bood
daarvoor zes miljoen euro, wat driemaal zo hoog was als het bod van
airco-specialist Daikin. Hoewel het KB van 25 oktober 2018
sportsponsoring quasi onmogelijk maakte, gebruikten de gokbedrijven een
achterpoortje door een brandingoperatie op te zetten van hun merk en
niet te sponsoren met Unibet.be maar met het merk Unibet.
De
operatie propere handen en het gokschandaal met Chinees Zheyun Ye
hebben reeds aangetoond dat de financieel zwakke voetbalbedrijven een
gemakkelijke prooi zijn voor personen met een lager normbesef. De
sponsoring van het voetbal door gokconcerns is heus niet verwonderlijk
als je weet dat er wereldwijd 500 miljard euro per jaar op het voetbal
gegokt wordt. Op de Belgische topwedstrijden van de G5 worden al snel 50
miljoen euro aan weddingschappen genoteerd.
dat het volgende schandaal in het voetbal een schandaal zal zijn met goksponsors
Ik
zeg al jaren dat het volgende schandaal in het voetbal een schandaal
zal zijn met goksponsors die wedstrijden manipuleren. Ik sta niet alleen
met die mening. Ook fraudebestrijder en UEFA-expert Karl Dhont
maakt zich zorgen over de gokmarkt die het Belgische voetbal steeds
meer inpalmt. Wanneer je financieel zwak bent en je broodheer zit op een
miljarden business die jij kan beïnvloeden, dan zet je de kat bij de
melk, en drinken zal ze.
Betere controle en geen verbod op reclame
Het abrupt afschaffen van alle reclame en sponsoring voor online gokken is onverantwoord, en dit om volgende redenen:
De
illegale goksites zoals 1xBet, Gratorama, Fruity Reels, vele casino’s
van de Game Tech Group en een resem Aziatische sports betting sites
hebben sinds 1 juni 2019 hun vizier ook op ons land gericht. Theoretisch
moet het onmogelijk zijn in België om op illegale gokwebsites in te
zetten of te spelen, maar zelfs met een beperkte ICT-kennis kan je
gokken op die sites. Ook mensen die op de zwarte lijst voor gokkers
staan (EPIS – Excluded Persons Information System), vinden vlot hun weg
naar illegale websites.
overheid faalt om gokken op illegale sites tegen de gaan
Volgens
officieuze cijfers zou 20% van alle online gokken via illegale sites
gebeuren. Onze overheid faalt om gokken op illegale sites tegen de gaan.
Dit is hoofdzakelijk het gevolg van een falende kansspelcommissie die
begin deze eeuw werd opgericht om gokken te controleren en reguleren. De
kansspelcommissie zelf is niet koosjer zoals onlangs gebleken is in een
onderzoek naar de handel en wandel van haar directeur Peter Naessens.
Het verboden-vrucht-gehalte
Er
is geen enkel zinnig argument te bedenken om geen reclame toe te laten
op sportwedstrijden en al zeker niet als je ze wettelijk kanaliseert.
Een economische activiteit toestaan en vervolgens verbieden om er
reclame voor te maken is absurd. Je verhoogt er het
verboden-vrucht-gehalte mee en bovendien is het zwaar taxeren van een
economische activiteit en haar vervolgens verbieden reclame te maken
hypocriet.
Zorg er als overheid vooral voor dat je een gok-waakhond hebt die naar behoren functioneert
Voetbalclubs
en andere sportclubs hebben hun financieel en economisch model
opgebouwd rond het ontvangen van hoge sponsorbedragen door gok concerns.
Je kan als wetgever niet jaren aan een stuk toelaten dat het voetbal
mag gesponsord worden door aanbieders van sportweddenschappen en dit dan
plotsklaps verbieden. Je moet de sector de kans geven om zijn
financieel en economisch model aan te passen. Schaf enkel de
sportsponsoring af en niet de reclame, en doe dit pas vanaf het seizoen
2022-2023, zo krijgen de sportclubs de tijd om zich aan te passen aan de
nieuwe wetgeving. Zorg er als overheid vooral voor dat je een
gok-waakhond hebt die naar behoren functioneert en niet gevoelig is voor
corruptie.
*
Ignace Vandewalle
Geen opmerkingen:
Een reactie posten