donderdag 1 januari 2009

NIEUWEJAARKE ZOETE

NIEUWEJAARKE ZOETE
Naast mijn eerdere wensen op 31 december reeds, eindigend met het gezegde ‘waar een wil is, is een weg’, om aan te duiden dat, daar waar de bergen te hoog zijn, de mens er dan maar onderdoor gaat (de Trans Alpina-tunnel), volgt nu dat ene zinnetje dat in alle talen ter wereld onder de mensen uitgewisseld wordt, maar in mijn eigen Moedertaal nog het mooist klinkt:

Zalig, Voorspoedig en Gelukkig Nieuwjaar voor U en al Uw geliefden. Een goede gezondheid en de kracht om alle tegenslagen goedmoedig, d.i. met goede moed, op te vangen. Beste wensen eveneens voor betere Leiders in een betere wereld. En moge iedere dag van het Nieuwe Jaar er een zijn nader, bij de Bevrijding en de geboorte van de Republiek der Vrije Herenigde Nederlanden.

Daarbij een verhelderende gedachte misschien. Als de Waalse politici blijkbaar de voorkeur geven aan de vrijwillige‘hereniging’ (?) met Frankrijk, zo wel als deze daar blijken welkom te zijn, zou Parijs dan niet in ruil in overweging willen nemen om de aan de Zuidelijke Nederlanden voorheen ontroofde gebieden terug te geven? Na 300 jaar zou dat toch mogen. Maar als de Franse Schatkist tot 1/3 van haar in komsten haalt uit deze gewesten (cfr Luc Verbeke) – wat bewijst dat Louis Quatorze nog zo geen dommerik was, toen hij een van de rijkste gebieden van Vlaanderen wegroofde en sedertdien verfranste – dan zal ze toch eerst het Onderontwikkeld Gebied, dat Wallonië is, goed moeten opwaarderen. Echt iets voor Nicolaas Sarkozy. Tegen 11 november bijvoorbeeld, op de feestdag van zijn patroonheilige.
Toch vooral ook even aandacht, op deze eerste dag van het nieuwe jaar, voor statistieken, zonder daarbij stil te staan bij die ene éne lezer uit het Vlaams Parlement, wat wel een uitschieter zal zijn van mijn ‘provider’….
Deze verklapt mij, dat er lezers zouden zijn uit 12 verschillende landen. Waaronder, buiten de klassieke buurlanden, Singapore, Maleisië, Nieuw Zeeland, Spanje en zelfs de Verenigde Staten. Waarlijk, het Wereld Wijde Web is inderdaad weredlwijd…
Derhalve past het mij, in alle nederigheid, dezen en vooral die vele lezers in ‘de Nederlanden’ dwz. de landen waar resp. Bea en Albert nog de scepter zwaaien, te danken voor hun aandacht.
Ik had gewild dat mijn boodschappen luimiger en korter zouden geweest zijn. Maar dan moet de wereld luimiger zijn, en beter draaien. Aan mij zal ’t niet liggen. Ook dat is mijn Nieuwjaarswens.

Geen opmerkingen: