Maandag 28 Augustus 2017
4271 IN LANAKEN HOORDE MEN HET DONDEREN IN
KEULEN
*
INHOUD: VLAANDEREN REBUILT: vLg ’t Pallieterke, altijd
bedachtzaam en na twee keer nadenken, willen poco’s, van de soort als
Marino Keulen, net als trouwens de islam, het verleden altijd naar hun hand
zetten. Vandaar hun broederschap in crime
Daar valt inzake deze vaststellingen, geen speld tussen te
krijgen. Maar helpt het onze welstand en dus ook Vlaanderen vooruit?
*
MANNEKE UIT DE MANE: De laatste tijd hoor je veel
politiekers proclameren dat er in de steden meer blauw op straat moet
zijn. Wiesten had daar ook van horen
kouten en bij besloot daar zelf ook iets aan te doen. Hij kocht een grote pot
blauwe verf en hij schilderde gans zijn plankier in ’t blauw. De wijkagent die juist passeerde, riep naar
Wiesten: “Wat steek je gij daar uit?” – “’k Doe gelijk de politiekers willen.”
antwoordde Wiesten, “’k zorg dat er meer blauw op straat is.” – “Jamaar” zei de
wijkagent, “dat blauw waarvan de politiekers spreken, dat zijn wij, de
agenten.” - “Zijt ge misschien benauwd voor concurrentie?” lachtte Wiesten.
VANDAAG: H. Augustinus: Kerkvader, Z. Walter
van Dikkebus
OP DE IJTKIJK
*
Om eerst de eer te laten aan de Heilige van de Dag (Augustinus)
hier nogmaals zijn meest bekende uitspraak over MEST. ’t En is geen heiligheid,
maar ‘t is de ziel der landbouw… Zeer goed van toepassing op et begrip POCO.
Dat inderdaad het zout is op onze patatjes….
..
GESCHIEDENISUITWISSER
Mijnheer
de poco,
Ik had
nooit durven denken
dat ik ooit
nog een briefje aan u zou schrijven. Roem en kleurloos waart gij immers
na uw Vlaams ministerschap in de luwte verdwenen, ten einde u
royaal cumulerend te
nestelen in
een gemakkelijke
luie zetel in
het Vlaams Parlement en die van de burgemeester van
Lanaken, een stille landelijke gemeente in het Limburgse bronsgroen eikenhout.
Maar plots kwaamt gij, vorige week, als een duiveltje uit een doosje
gesprongen, want geïnspireerd door de beeldenstormerij in de Verenigde Staten,
deedt gij de wereld kond dat
gij de
Cyriel Verschaevestraat een
andere naam wilt
geven. De Vlaams-nationalistische priester-dichter-kunstenaar die
een bewogen levensgeschiedenis had - gaande van steunpilaar
voor de verdrukte
en vernederde Vlaamse
frontsoldaten in de Eerste Wereldoorlog, over voorman van de Vlaamse Beweging tussen
de oorlogen en
verdediger van het
Vlaamse bestaansrecht onder Duitse
heerschappij en het
oproepen van
Vlaamse jongens
voor het Oostfront
in de Tweede
Wereldoorlog -, wordt
nu door u gekapitteld en ongenuanceerd op de hoop van
de oorlogsmisdadigers en de kampbeulen gegooid. Heeft Verschaeve foute keuzes
gemaakt? Vanuit de werkelijkheid van vandaag bekeken: mogelijk... Maar ik
probeer hem in zijn tijdskader te begrijpen, zoals ik dat met veel historische
figuren van diverse strekkingen doe, zelfs van velen die ik echt niet leuk
vind. En zo stel ik vaak vast dat de heilige van de ene, altijd wel de
verdoemde van de andere is. Met de geschiedenis moet voorzichtig omgesprongen worden, al was het
maar om te vermijden dat oude wonden steeds weer opengereten worden en de
uitvergrote onverdraagzaamheid nieuwe
en grotere proporties gaat
aannemen. En precies daarin schiet gij een kemel van formaat.
De
poco (politieke correctheid) heeft u in zijn greep en gij gaat dus met het
belerende vingertje meer kwaad
dan goed doen,
want gij wakkert de
onverdraagzaamheid bij een nieuwe generatie aan door hen onvolledige verhalen en insinuaties voor te houden. Het kan ook anders. Luister maar eens goed...
De
Boeren in Zuid-Afrika (de Afrikaners) vochten
van 1899 tot
1902 een bloedige
oorlog uit met
de Britse koloniale
troepen die hun land afpakten en vooral uit waren op de
bodemschatten die zij
hadden ontdekt. De Boeren moesten
het onderspit delven tegen de overmacht. Hun land kwam in handen van de Britten
en zij waren have en goed kwijt. Veel van hun vrouwen en kinderen waren
omgekomen in concentratiekampen, een uitvinding van de Britten. Nochtans sloten
zij nadien akkoorden om bijvoorbeeld hun taal te laten overleven en schakelden
zich in het normale leven onder Britse dominantie in. Toen enkele decennia
later, mede door een demografische groei en het mee helpen ontwikkelen van het
land op agrarisch en economisch vlak, de Afrikaners de macht weer
in handen kregen,
hadden zij alle redenen
om revanchistisch de
Britse afstammelingen een koekje van eigen deeg te geven. Zij deden dat
net niet. Zij bouwden samen het land verder uit. Ze beseften dat ze samen
verder moesten. De Britse monumenten
bleven staan en
hun erfenis werd
een onderdeel van
’s lands geschiedenis.
Nog
vele jaren later stortte het apartheidsstelsel in elkaar en droegen de blanken
(Afrikaans- en Engelstaligen) de macht over aan Nelson Mandela
en diens partij,
het ANC.
Mandela
begreep dat het land niet zonder hen, hun expertise en hun kapitaal kon en
vermeed een burgeroorlog door niet alleen Afrikaans te leren - de taal van zijn
vroegere vijand, die hij niet altijd met nette middelen had bestreden -, maar
ook respect te hebben voor hun culturele erfenis als standbeelden, tradities en
leefgewoonten. En straatnamen.
Zijn keuze
om achter het
Springbok-rugbyteam – het
symbool bij uitstek
van het Afrikanerdom - te gaan staan, was daar
wellicht het sterkste voorbeeld van. Ondertussen zijn we een generatie verder
en staan
radicale
groepen op die alle blanken willen uitsluiten uit overheidsjobs, blanke boeren in
wrede ‘plaasmoorde’ afslachten en die het gemunt hebben op de oude monumenten
en herinneringen van Engels- én Afrikaans
-taligen.
Voor hen is Mandela zelf geschiedenis geworden. Door hun gemis aan kennis
daarvan steken zij nu het vuur aan de lont en wekken zij dood gewaande demonen
weer tot leven. Daardoor komt de
‘regenboognatie’ van Mandela erg onder druk te staan en is de
droom van verzoening
en een gezamenlijke toekomst verder weg dan ooit...
Wat ik
maar wil zeggen,
Marino, is dat ieder zijn geschiedenis heeft en dat het
uitwissen daarvan altijd als agressie van anderen wordt aanzien. De geschiedenis
van een land is een verzameling van geschiedenissen van
verschillende bevolkingsgroepen
en strekkingen, elk
met hun eigen
waarheid (en vergissingen). Zou
het niet beter zijn van de geschiedenis goed uit te
leggen in plaats van blinde vlekken te creëren? In die zin mogen de
standbeelden en straatnamen van de door veel Vlamingen verfoeide koning Leopold
II gerust blijven bestaan. Hij is nu eenmaal een deel van de niet zo fraaie
geschiedenis van dit land. En ik wil dat iedereen weet wie hij was en hoe het
er in zijn tijd
aan
toe ging.
Maar
dat vraagt een intellectuele inspanning en daar hebben veel poco’s het
moeilijk mee. Want
voor hen is
er slechts één waarheid: de hunne. Al de rest is
fascistisch, reactionair, extreemrechts en dat soort dingen. Gaat gij echt dat
pad op? Ja? Dan ziet
het
er niet goed uit voor ons land en dan zal de polarisatie – met alle gevolgen
van dien – alleen
maar toenemen. Ik
bedank daar alvast voor,
want vrijheid kan
nooit gebaseerd zijn op poco-
eenrichtingsverkeer.
*
NADER BEKEKEN
**
*
Als ik hier weeral ‘ns
voluitmet paard en kar ’t Pallieterke citeer, is dar vooral om de eetlust
aan te scherpen bij wie nog geen lezer is.
Goed om ook nog even te belichten dat de Britten, inzonderheid de jonge Winston
Chrchill de eer toekomt om de concentratiekampen bedacht. Al zullen de slachtoffers van het Nazi Regime (de poco’s van die dagen) daar niets aan
hebben. Ook is het zeer kies va ’t Palliterke om er het zwijgen toen te doen
voor wat betreft de jonge Nelson Mandela, die nog ’n flink stuk erger waren dan
die van Che Guevara, de patroonheilige van de PvdA.
..
.
(Digitalia)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten