vrijdag 5 juni 2020

164 - HET DAGELIJKS BROOD HOE EEN BLINDE DANK ZIJ DE MODERNE TECHNIEK LEERT KLAARZIEN IN DE GESCHIEDENIS NA WATERLOO

164 - HET DAGELIJKS BROOD
*
*
VOOR SLECHT ZIENDEN, GOED ZIENDEN, BLINDEN EN VOORAL VOOR ZIJ DIE ZIENDE BLIND ZIJN
*
Donderdag 4 juni 2020
**
Hoera!!!! De winter is vergangen, ik zie des Meiën schijn. Ik zie die bloemekens hangen, dies is mien hert verblijd…
Mei, die mooie Mei is echter al voorbij, dus komt er geen ei…. Wees dus maar blij. Zelfs zonder ei, maar met mij. Als er ergens nen vent weer zingt, zing ik nog meer, want ik heb alles wat ik begeer.
**
*
Alles dus goed met mij. Met het weer valt het vandaag niet zo best mee, maar des te meer met de aftocht van dat (Chinees) ‘wintergriepke’ van ons Maggie dat ons als geboren reisduiven en bloc nu al bijna 4 maand gedwongen deed ‘ophokken’. Louter en alleen uit Vaderlandsche Plicht en omdat ons Maggie dat zo wilde. En ja, het is officieel: de Sofia Loren Nood-Regering gaat het opgeven, want er is geen nood meer… En ook, dank zij de ‘Volmachten’ vanwege de Vlaams-Nationonlisten, heeeft de PS haar buit binnen en is het Vaderland gered.
Benieuwd wat Padje De Waelenaar nu weer zal uitvinden om voor ’t Vaderland weer in ’t vuur te gaan staan. De gevolgen zijn dus legitiem.
Geen treurnis meer alom. Integendeel. De tijd van Brood en Spelen is terug van 4 maand weggeweest. Wie in die dingen nog gelooft, prijze zonder ophouden de Heer…
*
*
- Persoonlijke schroomvolle benadering van dit Hoofdartikel in wat wel de Hoofdkant is van dit apenland.
Rampen roepen rampen op. Oorzaak en gevolgen zijn der dingen logica zelf. Over dus naar het volgend onderwerp:
‘Knetterende Letteren’. Die slorpen, zoals U weet, veel van mijn vrije tijd op. Momenteel draait daar een boek van maar liefst 33 uur ‘leestijd’. De Europese Geschiedenis van 1789 tot 1914
Ware het niet van die hese Oude Wijven voorlees-stem, al die vele rollende R-ren, het zwaar Noord-Nederlands accent en de vele klemtoon verleggende intonaties, ik zou er smoorverliefd op kunnen. Stel U voor, ik weet nu meer over Vauban en zijn beroemde vestingwerken, dan de man ooit zelf heeft geweten.
*
Vooral die vele hallucinante détails zijn verbijsterend.  Al die vele vergeten namen van beroemdheden, zoals Metternich, Talleyrand, Blücher, Wellington, Willem van Oranje en vooral Alexander I, de Tsaar van het Eeuwige Rusland.
*
Diens roem als Christelijk Monarch wordt dermate geprezen, dat de archieven spreken van de Hemelse Vredes Engel. Omdat, nadat hij Napoleon tot tweemaal toe in het zand had doen bijten, hem verbannen had naar respectievelijk Elba en St. Helena in plaats van deze op te hangen. De 4 Grote Mogendheden van toen, Engeland, Oostenrijk-Hongarije, Pruisen en Rusland: ook zij wilden (toen al) een….’Nieuwe Orde’, dat beladen woord dat na beide latere twee wereldoorlogen, in die onzalige repressie tijden zoveel landgenoten het leven heeft zuur gemaakt. Een VRIJ en Welvarend Europa vol Vrede en – wat toen, volop in de kolonisatie periode eerder bevreemdend was - vrij van … Racisme. Zelfs de Joodse medemensen kreeg er een ereplaats, zij het als een soort eerherstel voor de satirische ‘Koopman van Venetië’ door Shakespeare. Ook het kapitalisme werd in ere hersteld, wat o.a. de eerste Industriële Revolutie tot gevolg had…
Ik weet niet goed hoe ik het moet gezegd krijgen, maar moest er een blinde vlek kunnen gemaakt worden van alles wat Marx & Cie met Moedertje Rusland (en de rest van deze Blauwe Planeet) hebben uitgespookt, zou ik – bij manier van spreken - niet tevergeefs geleefd hebben. Dan zou ik, na het her-opfrissen van wat de Geschiedenis weet over de Russische Romanov-Tsaren terug met de pootjes op de grond komen. Ja, ik bedoel wel degelijk de Russische Tsaar – met/zonder Tsarina en zonder de kleine Sardientjes – als Mens en Geboren Leider hogelijk vereren. Hij was het, die naast de Hertog van Welligton, de leiding had van zowel de oorlog tegen, als de milde vredesverdragen met Frankrijk die hij voerde. Zijn devies: met de hulp van de Allerhoogste de vijand die ons aanviel verslaan om deze vervolgens als goede Christen te vergeten en te vergeven. Om hem dus te helpen om er weer bovenop te komen. Ja ja, dat was de bedoeling van Het Congres van Wenen, waar Keizer Franz-Jozef, de man van Sissi, de Voorzitter van was.
Ik krijg het dus maar niet uitgelegd, waarom ik, naast Trump, ook Vladimir Poetin als de enige ware Wereldleiders aanvoel. Het gezond verstand, de 5x D waarover ik het zo graag heb als het over de Vlamingen gaat. Donald Trump, Germaanse voorouders, door eigen handen in deze tijd groot-kapitalist geworden die actie en menslievendheid uitstraalt. Die aan de ene kant, met Vladimir Poetin, de Nieuwe Tsaar, die met vaste hand een onmetelijk groot Rijk uit het egocentrisch collectivisme heeft gered.
M.a.w. staan we met deze geboren Leiders misschien aan de vooravond van een volgende Rood-Arabische Revolutie, erger dan die van 1789???
Met beiden, de band met hun en ons gezamenlijk groot Verleden garant staande voor een… eeuwig virusvrije samenleving?
DE MORGENSTOND
HEEFT GOUD IN DE MOND
-
IK PROBEER AAN VOLKSVERHEFFING TE DOEN. NIET AAN VULGAIR CHAUVINISME
ALS ER AL IETS MELDENSWAARD ZOU ZIJN , ZIT HET ONDERGESNEEUWD ONDER DE PROPAGANDISCHSHE LEUGENTAAL
*
DROL VAN DE VADERLANDSCHE BROL
*
Wat ik een tijdje geleden al in vroegere Knetterende Letteren gewaardeerd had, vond ik hier terug: het Rijke Vlaanderen uit de Bourgondische Periode, dat doorheen de tijden altijd bevochtten werd door de Franse Koningen (Huis van Bourbon) en door de Franse Revolutie en Napoleon vernietigd en van de kaart geveegd. Niet omwille van onze mooie ogen, maar omwille van de na-ijver op onze door hard werken verkregen welvaart.
Een rol in onze dagen dapper overgenomen door de Keizer van Scharrelroi…

De Verenigde Nederlanden, voor ik het vergeet. Na het Congres van Wenen (1815), gelukkig weer samengevoegd, Noord en Zuid onder Willem van Oranje, van Friesland tot de Vlaamse Bergen. Waar ‘Parijs’ in 1830, samen met de gebroken potten opnieuw een tricolore stokje voor kon stelen..
-
Der Stads-Staten van het zonnige Italië onder Franse overheersing, de Nederlanden voor eeuwig geruïneerd.
Ach, allemaal niet zo erg. De Keizer van de Bloedslag bij Leipzig, waarna Elba en de 100- Dagen Revolutie die recht naar Waterloo en naar St. Helena leidde, bracht ons immers het Tiendelig Stelsel; de Code Napoleon en vooral de invoering van de Burgerlijke Stand. Vaarwel ‘Doop Register’, vaarwel Pastoors en Nonnetjes. Vaarwel vooral de kleinburgerlijke goede manieren. Vaarwel de Christelijke moraal. Alles werd stilaan voltooid verleden tijd… Zodanig dat, na amper 200 jaar tijd de noodzaak bleek te bestaan om aan import-afgoderij te gaan doen.
En zie, naarmate het verleden ontwaakt, voel ik de weg opperwaarts beter aan. Wat dat heet: doorheen de bomen, het bos leren her- ontdekken.





Geen opmerkingen: