269 - DOORBRAAK SUPERKERN IN AFWACHTINFGSREGERING
*
Zaterdag 13 juni 2020
*
SUPERKERN, EEN NIET-WERKENDE BELGISCHE OPLOSSING
*
Peter De Roover (N-VA) komt aan voor de superkern op vrijdag 12 juni 2020. Wanneer hij buiten kwam weten we nog niet.
foto: ©Belga
*
De sense of urgency
in de Wetstraat lijkt verdwenen. In de plaats van Covid-19 en de
lockdown draait de carrousel van de regeringsvorming nog een rondje.
Alle discussies en posities van het voorbije jaar komen nog eens opnieuw
voorbij. Op een doordacht, kordaat en effectief beleid blijft het
wachten. Ook de ‘superkern’ brengt geen soelaas. Helaas.
Potpourri van de superkern
Vorige
zaterdag kwamen enkele lang verwachte maatregelen van de superkern om
de de grootste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog te lijf
te gaan. Het werd een potpourri aan maatregelen. Een btw-verlaging naar
6% voor de horeca waarop cafébazen niet zaten te wachten. Een
consumptiecheque van € 300 om de moeilijke sectoren te ondersteunen.
Iedereen een gratis tienrittenkaart op de trein. Waarop de NMBS zich
vertwijfeld afvraagt hoe ze dat georganiseerd moeten krijgen, ze waren
niet geraadpleegd.
Een
week later zaten ze al samen om enkele maatregelen terug te draaien.
‘Superkern gooit staf en mijter weg’ kopte De Tijd. De superkern zou
beseffen dat het moet uit zijn met Sinterklaas spelen. Maar maatregelen
terugdraaien? In een land waar politiek alles aan alles gekoppeld is?
Ad absurdum
Het
lijkt wel alsof deze regering en de superkern tot in het absurde willen
bewijzen dat deze regering op is, ten einde raad. Als ze ooit al raad
wist. ‘Superkern’, welke spindoctor heeft dat politieke woord
uitgevonden? Het lijkt wel newspeak. Een term uit het boek 1984 van
George Orwell. De superkern is een joekel van een politiek eufemisme.
De superkern is de zoveelste Belgische politieke flop.
De superkern is de zoveelste Belgische politieke flop. Een ongrondwettige manier om partijen voorrang te geven op het parlement.
Het was een poging om de een regering van nationale eenheid op te
zetten zonder een regering. In de hoop dat er een regering zou uitkomen.
Het is mooi dat ze ermee stoppen. Maar er is geen alternatief. Dat
maakt het tragisch.
De
superkern werkt — werkte — naar Belgische gewoonte: door elke partij
een maatregel te laten kiezen en te laten scoren op korte termijn. Maar
dat zal deze keer niet volstaan. Zoals het ons ook de vorige keren
alsmaar dieper in het moeras heeft getrokken. Na de superkern konden de
tien partijen een week spitsroeden lopen. En een volgende keer uren
vergaderen om toch tot ‘een signaal’ te komen.
Te weinig, te duur
De
maatregelen zijn leuk om op sociale media mee uit te pakken, maar
hebben volgens economen weinig zin én ze zijn duur. Toch blijven poltici
hun maatregelen verdedigen, ook Sander Loones van N-VA.
Maar
het geld om de politieke vrede mee af te kopen is op. Maandag liet
Moody’s weten dat de rating van de Fédération Wallonie-Bruxelles — de
ongrondwettelijke benaming van de Franstalige Gemeenschap — van stabiel
naar negatief wordt bijgesteld. De Franstalige Gemeenschap zit al een
tijdje in slechte financiële papieren. ‘Bovendien zorgt de recessie
veroorzaakt door het coronavirus voor extra negatieve budgettaire druk,
vooral op de (Gemeenschaps-) inkomsten, terwijl er onzekerheid blijft
bestaan over de politieke reactie van de regering.’
Ze hebben geld nodig
Zeg dus niet dat de Franstaligen geen nood hebben aan een nieuwe staatshervorming. Ze hebben geld nodig.
Dat was in het verleden wel vaker een aanleiding. Enkel deze keer IS er
geen geld. Dat is al inefficiënt verdeeld, gespreid en versmost bij de
vorige zes staatshervormingen. Het trekt de knoop enkel strakker.
De carrousel draait
Ondertussen
draait de federale regeringsvorming nog een rondje. Wordt — nog maar
eens — aangedrongen op een regering N-VA/PS. Wordt — nog maar eens —
Vivaldi dood verklaard. Worden — nog maar eens — alle posities in kaart
gebracht en afgewogen. En wij, kiezers slaan het met verstomming gade.
De meest luciden vragen zich af wie dat allemaal zal moeten betalen. De
begroting ontspoort, maar de politici doen alsof er tijd zat is. Zeeën
van tijd.
De realiteit is dat dit Belgische politieke systeem al langer op is.
De
realiteit is dat dit Belgische politieke systeem al langer op is.
Vorige Belgische regeringen slaagden er niet in om te doen wat moest
gedaan worden: grondig hervormen om de welvaartsstaat en de begroting
met elkaar te verzoenen. Een beleid is onmogelijk. De verschillende
realiteiten van dit land maken dat partijen niet kunnen kiezen voor een
duidelijke lijn. Want dan is er altijd één deel van het land dat
verliest.
Tien jaar stilstand
We
oogsten nu wat we gezaaid hebben. Tien jaar stilstand. Belgische
regeringen hebben al meer dan tien jaar geen plan. Di Rupo, Zweeds, …
regeringen zonder duidelijke keuzes. Met daarbovenop een slechte
staatshervorming.
En
voor wie denkt dat het ergste achter de rug is, de postcorona
ontslaggolf is nog maar net begonnen. De volgende regering moet een
maatschappelijke kloof dichten. Aan de ene kant, de winnaars van de
lockdown. Zij die vast werk hebben, een goed loon dat doorliep en zich
geen zorgen moeten maken. Daartegenover zij die terugvielen op
technische werkloosheid en daarna misschien echte werkloosheid. Van de
regen in de drop.
Daarbovenop
komt de brexit, een harde. Ook dat zal in Vlaanderen banen kosten.
Begin maart was de ontsporing van de begroting met een put van 10 tot 12
miljard een kleine ramp. Sindsdien staan we voor een grote ramp. Zonder
ook maar enige zicht, noch hoop op een oplossing vanuit de politiek.
Crisis te veel
Op
16 maart schreef ik ‘Deze coronacrisis zou weleens de crisis te veel
kunnen zijn. België en de Belgische structuur zijn op. […] Deze
politieke structuur is niet meer in staat om de antwoorden te bieden op
de — nu zelfs acute — vragen en noden die er zijn. Wat moet er gebeuren
als zelfs deze coronacrisis niet genoeg is om een Belgische
crisisregering te vormen?
Het
hoerageroep om ‘het signaal’ en ‘de verantwoordelijkheid’ dat de tien
partijen geven door volmachten te geven, is een kreet van onmacht. Het
klinkt hol en vals. In de Belgische politiek houdt iedereen elkaar in
een houdgreep. Iedereen rekent erop dat de andere zal afkloppen. Maar
niemand doet het. En dus blijft alles zijn verkrampte zelve.’
We
zijn drie maand verder. Er is niets veranderd. Iets zegt me dat dat
over drie maanden ook zo zal zijn. Het is op. Het heeft geen zin om
rondjes te blijven draaien tot midden augustus en dan toch verkiezingen
uit te schrijven. Verkiezingen die misschien/hopelijk de keuzes zullen
maken die de politici niet durven maken. Dan blokkeert de Belgische
politiek niet enkel in de feiten, maar ook in de verkiezingsuitslag.
Pieter Bauwens
NA GESCHRIJFSEL
Niets aan toe te voegen of aan af te breken.
Al
gaapt he als een crematorium overnmond, dat er op niemand anders dan op
Godot wordt gewacht. Monsieur Ça-ne-se-fait-pas iot Scharrelroi samen
aan het tricolore weefgetouw? Ça Jamis-de-la-vie. Merd’alors ! De keus
anders is tamelijk beperkt…De Wevers samen met Belangers, is dat wel in
het belang van de mensen beneden de Taal, armoede en pretentiegrens die
het Land verdeelt?
De
wind actueel zit anders wel goed. Weg met dat tiranieke Coburger
Koningshuis met al die mileu vervuilende standbeelden. Hun fortuin dient
te worden in beslag genomen en hun luxueuze paleizen in de fik gezet. A
bas les Culotes. Broek van ’t Gat en terug naar Saxen & Gotha.
-
‘Superkernen’ horen nu eenmaal niet thuis in Lilliput Staten, maar in circustenten. Iiefst gekleed in de hen eigen clowns tenu.
Nu vraag ik m’n eigen toch af, hoelang Peter De Roover het nog zal trekken, zo met de toeë deurklink los in de beide handen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten