685
276 - DOORBRAAK VS 6
*
18 juni 2020
*
BEDENKINGEN OVER DE BELGISCHE CORONA-AANPAK
Je hoeft daarom geen viroloog te zijn…
**
Het
is onvoorstelbaar hoeveel -logen, -iaters en -euten al hun zegje hebben
mogen doen over onze aanpak van Covid-19. Misschien kan ook een simpele
ingenieur, steunend op gezond boerenverstand, zijn steentje bijdragen
aan de discussie.
Het verspreidings-mechanisme
De laatste dagen wordt er eindelijk gewag gemaakt van het bestaan van super verspreiders. Dat
wordt gegarandeerd het Woord van het Jaar 2020. Ik ben geen
epidemioloog, maar vermoedde al lang dat dit fenomeen bepalend was voor
de massale doorbraak van het virus.
Daarvoor
is de geografische concentratie van het aantal slachtoffers te
opvallend: de omgeving van Modena in Italië, Noord-Brabant in Nederland
en het Limburgse Alken bij ons, waar de prevalentie van corona ineens
explodeerde.
Jan Van Peteghem
RIP Alberto Alesina
DE PEETVADER VAN (VLAAMSE) ECONOMISCHE ONAFHANKELIJKHEID
**
Met
zijn vrouw Susan was hij op trektocht en bij zijn terugkeer eind vorige
maand overleed hij aan een hartinfarct. Alberto Alesina was pas 63 en
een uiterst actieve Italiaans-Amerikaanse economie-professor van Harvard
University. In Vlaanderen mag je hem gerust, samen met zijn kompaan en
mede-econoom Enrico Spolaore, de peetvader noemen van het
wetenschappelijk denken over onafhankelijkheid van landen vandaag.
Tussen Alesina en het ‘Manifest voor een Zelfstandig Vlaanderen in
Europa’ van 2005 loopt een rechtstreeks spoor.
Economische onafhankelijkheid
Alesina
en Spolaore schreven samen het nog steeds knappe boek The Size of
Nations, eind 2003. En dat interessante economieboek legde mee de
grondslag van de tekst van Remi Vermeiren en de Denkgroep in de Warande.
we zijn zo klein, moeten wij dan nog eens splitsen?
Vermeiren
oordeelde na lezing van het werk, ‘Dit boek kan een trendbreuk zijn of
althans het einde van dooddoeners als: we zijn zo klein, moeten wij dan
nog eens splitsen? De stellingen van Alesina en Spolaore zijn wel
degelijk steekhoudend voor België, onder meer waar gesteld wordt dat de
publieke goederen best op nationaal niveau worden geproduceerd als die
zo goedkoper zijn dankzij schaalgrootte. Andere waar de “kostprijs van
de heterogeniteit” groot is, worden beter op een regionaal of een lokaal
niveau geproduceerd. Bovendien als, zoals in België, de federalisering
onvolledig, inconsequent en onvolkomen is en men aan de heterogeniteit
van de basis no
Frans Crols
ANTISEMIET KARL MARX MAG OP ZIJN SOKKEL BLIJVEN
**
*
In
‘Zur Judenfrage’ ontpopte de Jood (!) Heinrich Karl Marx zich tot een
criticus van zijn eigen gemeenschap. Marx was dan wel geen gelovige
jood, hij behoorde wel tot de Joodse cultuurnatie, zoals Ludo Abicht dat
omschrijft in De eeuwige kop van Jood: een geschiedenis van het
antisemitisme. De uitgave dateert van 1843, en is dus ietsje ouder dan
het Communistisch Manifest. De ronduit anti-Joodse
uitspraken die Marx hierin deed — waarin hij Joden reduceerde tot de
door antisemieten wereldwijd gebruikt karikatuur van geld- en bankjoden —
zijn hem vaak verweten. Of wat te denken van dit (overbekende) citaat:
‘Wat
is de seculiere basis van het jodendom? Praktische noodzaak,
eigenbelang… Wat is de wereldse religie van de Jood? Handel. Wat is zijn
wereldse God? Geld. Geld is de jaloerse god van Israël, waar geen
andere god voor mag bestaan. Geld vernedert alle goden van de mens – en
verandert ze in koopwaar… De wisselbrief is de echte god van de Jood.
Zijn god is slechts een illusoire wisselbrief… De schimmige
nationaliteit van de jood is de nationaliteit van de koopman, van de man
van het geld in het algemeen.’ (eigen vertaling – red.)
Citaat
en artikel zijn al decennia voorwerp van debat. De vraag of Marx een
échte — overtuigde — antisemiet was, en of hij niet later van mening
veranderde, heeft nog steeds geen definitief antwoord. Was het eerste
deel van zijn essay ‘slechts’ grappig en ironisch bedoeld, omdat hij in
het tweede deel antisemitische complot theorieën van tafel veegde? En
wat met de theorie dat zijn ‘alledaagse’, typisch Europese, eeuwenoude
antisemitisme de bodem legde van zijn anti-kapitalisme? Waarbij Joden de
kapitalisten werden in zijn communisme?
.........
Katleen van den Heuvel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten