maandag 30 maart 2009

WESTVLAAMSE GEBETEN HOND





WEST VLAAMS GEBETEN HOND

Als er al één programma op de BRT hersenloos is, dan is het wel ‘Man bij Hond’, dat met kop en schouders uitsteekt boven al de andere. Ware daar niet de mannetjes en vrouwtjes van “Het Weerbericht’ dat de kroon spant: hersenloos, stompzinnig dermate uitgebreid dat het zichzelf nutteloos maakt.
Nu voor die ene keer wil ik een uitzondering maken voor dat dagelijks hondengedoe, waarvoor zelfs mijn honden beschaamd zijn, maar alla, wat kan het hen schelen: het kost hen niets….want zij betalen toch geen belasting en derhalve kan er van hun geld geen € 30.000 per dag (want dat is de contractprijs met Woestijnvos) belastingsgeld verspild worden. Die uitzondering dus.
Laat het geen verrassing zijn waarom. Lees gewoon verder….Dan zult U zien dat zelfs Het Nieuwsblad deze keer genade vindt in mijn ogen. Houthulst, beste mensen, en het Vrijbos aldaar zijn enkele van de vele West Vlaamse pareltjes in mijn herinnering.

West-Vlaamse boeren zijn de échte Televisiesterren
Obusiosfilmpje met Poolse gastarbeiders is meest hilarische tv-moment van het jaar
HOUTHULST - Twee landbouwers uit Houthulst waren vrijdag de grootste vedetten van de Nacht van de Televisiesterren. Ze kwamen hun prijs ophalen voor het meest hilarische tv-moment: in 'Man bijt hond' wijzen ze hun Poolse gastarbeiders op het gevaar voor obusiossen.
'De burgemeester van Houthulst had ons nochtans afgeraden te gaan naar de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren', zegt zoon Hans Vandewalle (26). 'Hij was vooral tegen omdat de programmamakers ons in overall op het podium wilden. Hoe meer we erover nadachten, hoe meer we dat zelf ook vonden. We zouden nog maar eens het cliché bevestigen van die gestampte boerkes uit West-Vlaanderen. We meldden dat aan de programmamakers, en toen mochten we meteen in maatpak op het podium in Hasselt.'

De hele hype is het gevolg van dat fameuze filmpje in Man bijt hond . Omdat het eigenlijk allemaal 'de schuld' is van moeder Lucrèse, mag zij het vertellen.

'Ik werk op het gemeentehuis van Houthulst. Op een dag staat Man bijt hond daar. Ze willen iets maken rond Poolse gastarbeiders. Ik zeg: op het landbouwbedrijf van mijn man en zoon werken Polen, kom maar mee. Mijn man en zoon leerden de Polen net op dat moment dat ze moesten opletten voor de niet-ontplofte obussen uit de Eerste Wereldoorlog die hier nog overal in de velden liggen.'

Maar waarom zeggen jullie altijd obusios en fresios?

Vader Jean-Marie (49) : 'Toen we een paar jaar geleden onze eerste Poolse gastarbeiders hadden, zochten we een taal om te communiceren. Niets lukte. Tot we plots oké-ios zegden in plaats van oké. En dan bier-ios in plaats van bier. Plots verstonden we elkaar. Sindsdien zetten we achter zoveel mogelijk woorden een os of ios . Omdat we elk jaar dezelfde Polen krijgen, blijven we dat os -taaltje spreken. Zij leren elkaar ook die os -woorden.'

Er nooit aan gedacht om zelf Pools te leren?

Lindsay, de vrouw van Hans : 'Ik heb een paar avondlessen gevolgd. Maar dat was toch moeilijk te combineren met mijn job bij het Wit-Gele Kruis. Ik begrijp wel een paar woorden Pools, maar niet genoeg om het door te hebben wanneer de gastarbeiders ons een beetje uitlachen.'

U bent hoogzwanger, proficiat.

Jean-Marie haast zich : 'Ze hebben al een dochtertje, Lana van twee jaar. Ze zetten er haast achter. Ik heb hen nog gezegd: je moet je zo niet haasten, want de kinderen worden niet duurder.' (schaterlacht) Er staat hier een legertje lege wijnflessen aan de deur. Een feestje gehad?

Zoon Hans : 'Het is hier heel vaak feest. Gisteren waren we goed op dreef. Op het einde van de avond had ik een schitterend idee voor een nieuw tv-feuilleton: Boer zkt tweede vrouw . Ik zou me meteen inschrijven. En was ik nog niet getrouwd, dan deed ik zeker mee aan het programma zoals het nu bestaat.'

Mag dat, Lindsay?

'Oh, Hans doet toch altijd zijn gedacht. Ik heb niets tegen Boer zkt vrouw . Mijn neef heeft drie jaar geleden meegedaan en vond zo een levensgezellin.'

Voeden jullie jullie dochtertje Lana in het West-Vlaams op?

Hans : 'Toch niet. We hebben besloten Nederlands te spreken tegen haar. Je weet nooit waarvoor het in haar latere leven goed kan zijn.'

Jean-Marie : 'Onlangs stond in de krant dat het West-Vlaams als dialect achteruitgaat. Ik merk daar toch maar weinig van. Hier in de streek spreekt iedereen het nog.'

'Op de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren spraken we een gekuiste versie van West-Vlaams met de andere gasten. We zagen toch dat ons filmpje het meest in de smaak viel bij de West-Vlamingen. Piet Huysentruyt kwam bijna niet meer bij van het lachen. Nadien hebben we nog heel lang met Mike Verdrengh gesproken.'

'Nee, er kwamen nog geen aanbiedingen voor een nieuw tv-optreden. Maar mij mogen ze altijd bellen. Ook bijvoorbeeld om ergens een winkel te gaan openen. Maar niet voor de politiek. Daarvoor kan ik het niet goed genoeg uitleggen, ook al zat mijn vrouw twee legislaturen in de gemeenteraad van Houthulst. Zij was ook al eens op tv. Twintig jaar geleden won ze meer dan 600 euro bij het Rad van Fortuin .'

Vrijdag moesten jullie naar Hasselt. Een primeur?

Jean-Marie: 'Inderdaad. Besluit daar niet uit dat wij nooit weggaan. De jongste drie jaar ging ik telkens voor een week op reis met mijn vrouw. Straks vertrekken we naar de Kaapverdische Eilanden. Mijn zoon gaat nog niet op reis. Hij moet eerst nog hard werken en geld verdienen.'

Al meer dan 140.000 mensen bekeken het obussenfilmpje op YouTube. Voelen jullie zich niet een klein beetje belachelijk gemaakt?

Hans: 'Absoluut niet. Het filmpje toont hoe wij met de Polen praten en daar is niets beschamends aan. Trouwens, die obussen zijn echt gevaarlijk. Tien jaar geleden reed mijn vader er eentje stuk met zijn tractor. Vloog de kop van de obus door de tractor, dan was hij dood.'

Tijd voor de foto's. Vader Jean-Marie neemt de obus mee die ze vrijdag wonnen. Het is duidelijk geen authentiek exemplaar, want aan de binnenkant hangt nog het prijsetiket uit de winkel: 15,30 euro. Wanneer de foto's genomen zijn, heeft Jean-Marie één vraag: 'Staat mijn tractor er mooi op?'
You benauwdios obusios*
*Jij bent bang van obussen
HOUTHULST - West-Vlaamse boeren die Poolse gastarbeiders in een zelfgebrouwd taaltje wijzen op het gevaar van obussen op het veld: het is hilarische tv.
De zoon spreekt de Polen aan: 'You obusios, you driver. Obusios. Stop machine, stop tractor en ollemoale weg .' Het gezelschap sprint prompt twintig meter weg en dan toont de vader wat ze moeten doen: hun hand boven hun hoofd houden.

Even later staan ze weer bij de tractor. De zoon checkt of de Polen de alarmprocedure begrepen hebben. 'Marios, you driver, you kiekios obus. Wuk goj doen? (wat ga je doen?)' Marios gebaart dat hij zal weglopen. 'Very good' zegt de zoon en geeft er 'Marios' nog een schouderklopje bij.

Dan een lesje geschiedenis over de Eerste Wereldoorlog: 'One zero zero (bedoeld wordt: 100) yer achteruut, hier full people en dan poef poef poef. En dan iedereen up de grundios.'

De Polen snappen het, maar zoon Hans wil de les toch nog eens herhalen: 'You benauwdios obussios.'
Bron Het Nieuwsblad.

Geen opmerkingen: