152 - DOORBRAAK
*
DONDERDAG19 MAART 2020
*
VOOR GESCHRIJFSEL
*Even verademen, mag het? Mondmaskers af, en de blikken binnenwaarts gekeerd..
De nief patatjes planten? Dat kan straks ook nog wel, Bobbie.
ALLES OV NIETS
MIJMERING – CORONA
*
**
foto: ©ZAK/De Tijd
*
18 maart 2020 - Leestijd 4 minuten
*
Alvorens van start te gaan een belofte nakomen. De illustratie wat hogerop is op vraag van ondergetekende bezorgd door ZAK. Met de uitdrukkelijke vraag om bij publicatie duidelijk te vermelden dat hij in De Tijd (van zaterdag 14 maart, gl) verschenen is. Wat dus met deze alinea het geval is.
Eigenlijk
vindt Socrates et cetera op deze zonnige zondagmiddag geen onderwerp
geschikt genoeg om deze column te vullen. De reguliere media melken het
gedoe rond ‘het virus’ met de mooie naam corona uit. Uit winstbejag. Corona, wat Socrates et cetera leidt naar Verona. De stad waar Romeo via het klimop naar een balkon klom om voorhuwelijkse betrekkingen te hebben met Julia.
William Shakespeare kon het goed uitleggen. Samen met zijn klimkunst
was het voor Romeo een makkie om in Julia’s bed te duiken, en tussen de
benen van Julia. In normale tijden — een tijd zonder hamstering — staren
een paar duizend toeristen elke dag naar het balkon, met het toneelstuk
van Shakespeare in zowel het achter- als het voorhoofd. Allen misleid.
Luister en zwijg.
De stof voor zijn meest dramatische liefdesverhaal heeft de zatlap en vrouwengek opgeraapt in een kroeg.
De
Engelse bard heeft nooit een voet gezet op Europese bodem. Londen en
Stratford-upon-Avon waren zijn territorium. De stof voor zijn meest
dramatische liefdesverhaal heeft de zatlap en vrouwengek opgeraapt in
een kroeg. In zijn tijd was de kroeg de plaats waar courante nieuwsjes
werden verzameld. Van courant is het een kleine stap naar ‘krant’.
Courant is een leenwoord uit het Frans. Niet zo verwonderlijk. De Franse
cultuur is een babbelcultuur. Vandaar zijn grote schat aan schrijvers.
Het lukt ze zelfs om alles over niets te schrijven. Het mooiste
voorbeeld ervan is het toneelstuk En attendant Godot (Samuel
Beckett). Een Ierse schrijver, dat klopt, maar hij schreef het stuk in
Parijs, én in het Frans. In de jaren veertig. De tijd waarin roddel en
babbel aan de macht waren. Dat is de boodschap van het stuk: de
waardeloosheid van het kabaal.
Bladvulling
Eigenlijk
is alles wat hierboven staat bladvulling. Wat eigenlijk best te
begrijpen is. De columnist die niet aan het virus zit, heeft eigenlijk
weinig te vertellen. Het land staat stil, de stad is leeg, de lucht
verlicht, het virus is de slinger van het nieuws. Is het u opgevallen
dat het woord ‘eigenlijk’ drie keer voorkomt in de beginzinnen van deze
alinea. De laatste tijd ergert Socrates etc. zich blauw aan de
veelvuldigheid van dit woord in de spreektaal van iedereen die door de
media wordt gemolken. Terwijl het zowel te pas als te pas overbodig is.
Makkelijk geschrapt kan worden zonder dat het een zin beschadigt.
‘Eigenlijk’ zou verboden moeten worden. Eigenlijk geschrapt worden uit
de Nederlandse woordenschat. Een dialoog zou hier eigenlijk over
gehouden kunnen worden. Het zou eigenlijk mooi staan op het digitaal
toneel van Doorbraak.
De massa wil altijd groeien.
Ander
onderwerp. Dat de Belgische inboorlingen massaal aan het hamsteren
slaan, is niet meer dan logisch. De media leven van voor- en vooral
tegenspoed. Is er geen dan maken ze van een windvlaag een orkaan. Dat
elk product echter wegens het platleggen van het land in grote
hoeveelheden gekocht wordt, is niet juist. Neem nu het
hamsteren van wc-papier. Heeft niets te maken met de virus-rage. Fout!
De werkelijke reden is niet ver te zoeken: het wanbeleid van de vorige
regeringen.
Samengevoegd
met de aanslepende federale regeringsvorming heeft het gemaakt dat een
niet onaardig aantal Belgen het aan de darmen kreeg. Het op alle zenders
overvloedig tonen van de run op de rekken ‘Bed & Toilet’
heeft het deelnemersveld maar vergroot. De massa wil altijd groeien.
Vraag het maar aan Elias Canetti. O, is hij al dood!? Lees dan zijn boek
Massa en Macht.
Slachtoffer-rol
Tien
doden in ons vaderland dankzij de corona. Een zucht van opluchting ging
op bij de overheid. Stel je voor dat wij geen doden hebben, een
zoveelste schandaal dat de wereld rond zou gaan. Enkel jammer dat het
slechts oudjes zijn die sneuvelen. Een paar van de tweede leeftijd ware
mooi geweest. Naar compensatie werd gezocht. Vlaams minister-president
Jan Jambon liet zijn cultureel ambtenaar peilen of er een paar BV’s
bereid waren om de slachtofferrol te spelen. Was niet moeilijk te
vinden. Walter Grootaers mepte een paar kandidaten
opzij en zette zich vooraan. Nauwelijks tien minuten nadat de
minister-president het wist, pakte de show-redactie van Het Laatste Nieuws er
breed mee uit. Gevolg: VTM en VRT schrapten een paar items en focusten
op Grootaers. De aandelen van De Kreuners schoten de hoogte in en de
agenda van de groep zwol aan.
Elk
nadeel heeft zijn voordeel, zei Johan Cruyff. Dat geldt niet enkel voor
het voetbal. Het voordeel van de huidige crisis is dat er voldoende
plaats is op de treinen naar de kust. Waar Socrates etc. blij mee is.
Hij zal geen kaartje eersteklas moeten kopen om een zitplaats te
bemachtigen. Hij is niet de enige, zo hoorde hij. Een tegenslag voor de
kassa van de Belgische Spoorwegen, maar ja, zoals Johan Cruyff zei
heeft…
Hallo!
Hallo! Merde! Socrates is spoorslags vertrokken richting kust. Voor
lust en rust. Dan valt ook ondergetekende in panne. Enfin, het is beiden
alsnog gelukt dan wel niet… alles over niets te schrijven, maar het
komt toch dicht in de buurt. À la semaine prochaine, cher lecteur.
Guido Lauwaert
*
NA GESCHRIJFSEL
*
Geen woord aan rtoe te voegen.
Doe zo voort, Lauwaert en fe wordt nog de eerste van de klas.
Stond vroeger tijdens de Humaniora ook dikwijls op mijn weekeind-werk. Net met “Lauw”, maar met B geschreven…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten