maandag 7 november 2016

3801





.
MAANDAG 7 NOVEMBER  2016
H. Willebrord,
H. Carina

Rachel gaat vanavond de kindjes ophalen van de muziekschole.  Heel haren auto zit vol, acht kwetterende gastjes.  Verstrooid door al dat leven achter heur, rijdt ze door het rood licht.  Enkele meters verder wordt ze door een politieman tegengehouden “Hewel madamke, weet ge niet wanneer da je moet stoppen?” – “Pardon Menere,” zegt Rachel, “ ’t zijn allemale de mijne niet, weie. ’t Zijn er vijf bij van de gebuurs!”
*
3801 - IS HET DEMOCRATSISCH DAT BEPAALDE BURGERS ACHTER PRIKKELDRAAD WORDEN GEHOUDEN

Hieronder leest U hoe het Plan A-Z van Geert Wilders de lakmoesproef ondergaat. Deze komt echter bij bepaalde momenten bij de interviewer die probeert Wilders op het potje te zetten, eerder over als een kakmoesproef. Zo zie ik eerder een hondje plassen tegen de volle maan….
*

*
*

Artikel AD - 5 November 2016

 Geert Wilders kreeg veel kritiek op zijn miniverkiezingsprogramma dat hij zonder toelichting de wereld instuurde. Die geeft hij nu. En een uitwerking in een Plan voor Nederland. ,,De kern van je verhaal moet op één A4 passen.''

Op de televisie in zijn werkkamer vermeldt Teletekst de laatste ontwikkelingen in het proces dat gaande is tegen de PVV-leider. Sinds hij besloot er zelf niet bij te zijn, volgt hij de zaak op tv. Toch staat het kanaal niet afgestemd op de live-uitzending, gretig als hij is om over zijn plannen voor het land te spreken.

U komt met een Plan voor Nederland. Is dat vanwege de kritiek dat uw programma slechts één A4'tje was?
,,Nee, daar hebben we bewust voor gekozen. Ik vind namelijk dat je belangrijkste punten op één A4'tje moeten passen, wat iedereen daar ook van vindt. Dit is een uitwerking.''
Als we doen wat u wilt - eigen risico afschaffen, terugdraaien bezuinigingen in de zorg, meer handen aan het bed - kost dat miljarden.
,,Het is keuzes maken. Dat is politiek.''

Maar u belooft: lagere huren en belasting, eerder pensioen en betere zorg. Dat is niet te betalen door de ontwikkelingshulp en de asielopvang af te schaffen.
,,Ik denk het wel. Als je kiest voor eigen land eerst. De miljarden die wij ieder jaar geven aan ontwikkelingshulp, kunnen we zelf hard gebruiken. Kijk naar de leningen aan Brussel. Of de kosten van de asiel­tsunami. Daar is voor miljarden op te bezuinigen.''

Alleen al de AOW terug naar 65 jaar kost volgens het CPB 13 miljard euro per jaar.
,,Ik geloof dat niet. Partijen die het eerder hebben laten doorrekenen, kregen een heel ander bedrag te horen.''

Wij hebben vanmorgen nog het CPB gebeld. Ze hielden vast aan die 13 miljard.
,,Ja... nogmaals, ik geloof het niet. Maar stel dat het zo is, dan gaat het om kiezen. En als ik moet kiezen tussen ontwikkelingshulp of geld voor ouderen of de zorg, dan kies ik voor het laatste.''

U belooft meer handen aan het bed. Instellingen kunnen nu toch al geen mensen vinden?
,,De werkdruk is zo hoog dat mensen denken: moet ik dat wel gaan doen? Maar mijn partij is de laatste die daarvoor verantwoordelijk gehouden kan worden. In het kabinet waarin wij gedoogsteun gaven, hebben we daar veel geld voor vrijgemaakt. Het is helaas afgebroken door het kabinet erna.''

Als u nu echt moet kiezen voor één thema in uw programma.
,,Kijk, het allerbelangrijkste is niet eens een financieel verhaal. Het grootste probleem in dit land is de islamisering. Dat is een existentieel probleem. Je kunt een economische crisis hebben, maar die herstelt wel weer. Het probleem met de islamisering herstelt niet. Het bedreigt ons bestaan. Dat raakt onze identiteit, onze vrijheid. Wie we zijn. Alles. Nederland is Nederland niet meer over een aantal jaren. We raken ons land kwijt en dat is niet met geld te meten.''

Uw plan spreekt van 'ons volk'. Horen belijdende moslims daarbij?
,,Zeker. Luister, iedereen die zich aan onze wetten en normen en waarden houdt, hoort daarbij. Maar de islam niet.''

Maar hij of zij mag de koran niet lezen van u.
,,Nou, we gaan ze niet bij mensen weghalen, maar de koran moet volgens mij hetzelfde behandeld worden als Mein Kampf. Het is onderzocht en het blijkt dat in de koran nog meer antisemitisme en oproepen tot haat en geweld zitten dan in Mein Kampf.''

En die belijdende moslim mag niet meer naar de moskee. Die moeten dicht volgens u.
,,Ja, allemaal. Er kunnen gematigde moslims zijn, maar er is geen gematigde islam. We zouden in Nederland ook geen nazi-tempels of nazi-scholen toestaan.''

U vergelijkt de islam met nazisme. Dat slaat toch nergens op?
,,Dat doe ik zeker. Het zijn beide totalitaire ideologieën die met geweld een samenleving willen beheersen. Bij beide staat de doodstraf op het verlaten van de ideologie.''

Zo beleven veel Nederlandse moslims dat niet.
,,Ik maak onderscheid tussen mensen en religie. Het is niet zo dat die mensen per se niet deugen, maar de ideologie is een gevaar voor Nederland.''

Kunt u zich voorstellen dat een woord als de-islamisering mensen bang maakt?
,,Hoewel ik ervoor terechtsta... ik ken het woord haat niet eens. Mijn doel is niet om mensen angst aan te jagen. Maar je kunt een keer een linkse coalitie hebben, of een rechtse. Je kunt een crisis meemaken of een keer het WK mislopen, daar kom je allemaal wel weer bovenop. Maar de islamisering raakt het voortbestaan van Nederland. Ik zei tien jaar geleden dat het vijf voor twaalf was. Nou, het is nu tien jaar óver twaalf.''

Maar moeten moslims hun geloof dan afzweren?
,,Dat zou geweldig zijn, maar dat moeten ze vooral zelf weten. Ik wil dit land zo onaantrekkelijk mogelijk maken om de islam in te belijden.''

U zit zelf middenin een proces rond de vrijheid van meningsuiting. Die vrijheid geldt dan ook voor moslims?
,,Ze hebben zeker hun vrijheden, maar de grens ligt bij het aanzetten en oproepen tot geweld. De islam en de koran doen juist dát. Kijk naar deze zomer: soms twee aanslagen per dag in naam van Allah. Nooit in de naam van een ander.''

U roept op tot geweldloos en democratisch verzet. Wat is dat dan? Een stem op de PVV?
,,Ja, en dan zullen wij op die thema's als enige compromisloos inzetten.''

U zegt compromisloos, maar...
,,Ja, ik weet wat u gaat zeggen. Ook wij moeten met anderen regeren. Maar stem op ons, want heel veel partijen zeggen wel dat ze niet met ons willen, maar hoe groter kiezers ons maken, hoe moeilijker anderen ons kunnen negeren. Ik heb het met Rutte-I ook meegemaakt. Ze zeiden: onmogelijk dat we met de PVV gaan. Zullen we nooit doen. Het gebeurde toch toen we 25 zetels hadden. Misschien hebben we nu meer zetels nodig, ik geef dat zo toe. Maar uiteindelijk is een politicus niet te vertrouwen als het gaat om macht.''

Wat bedoelt u?
,,Sybrand Buma (CDA-leider, red.) zou nog zijn eigen gezin verkopen voor een plaats in de Trêveszaal. Als het gaat om het pluche, doen ze andere dingen dan ze zeggen.''

Dat geldt dan ook voor u.
,,Ik zal niet overal compromissen over sluiten.''

U liet na de vorige verkiezingen uw standpunt over de AOW-leeftijd toch ook varen?
,,Dat was misschien ook niet handig. Dat geef ik toe.''

U gaat nu ook 'sorry' zeggen?
,,Nee, dat ga ik niet doen. Ik denk ook dat ik dat besluit later meer dan genoeg heb gecompenseerd door de onderhandelingen in het Catshuis over extra bezuinigingen op pensioenen niet te steunen.''

In diezelfde periode, toen u aan de knoppen zat, steeg het aantal mensen dat asiel kreeg.
,,Ja, ik denk ook dat het kabinet uiteindelijk op dat punt zou zijn gevallen, als het niet al was gebeurd na het Catshuis-overleg.''

U bent tegen de EU. Maar de meest succesvolle maatregel tegen de immigratie was een Europese maatregel, namelijk de Turkije-deal.
,,Dat is maar zeer de vraag. Het kost bakken met geld, er komt een visumvrijstelling voor 80 miljoen Turken en we maken ons afhankelijk van een enorme dictator. De gevolgen kunnen wel eens erger zijn dan de situatie van voor de deal. Erdogan moet morgen al weg. Ik ben de enige die durft te zeggen: was het maar gelukt met die coup tegen hem. Als er één land is waar het leger de democratie juist beschermde, was het Turkije.''

Maar dat 'verzet', daarmee bedoelt u alleen: stem op ons?
,,Het begint op 15 maart, inderdaad. Maar ik zeg niet dat we nooit zullen demonstreren. Maar natuurlijk alles binnen de kaders van de wet. Wellicht gebeurt er daarna nog veel meer.''

Wat bedoelt u daarmee?
,,Stel nou: we halen 30, 40, 50 zetels en ze zetten ons aan de kant. Wie zou het ons dan kwalijk nemen als we Nederland oproepen te gaan demonstreren? Dat mag toch? Ik zeg niet dat daarna enge dingen gebeuren, maar ik zou het Malieveld wel vol willen krijgen.''

Zou u de uitslag wel respecteren als de PVV niet in de regering komt?
,,Ik ben democraat. Ik zal niet zeggen: de uitkomst klopt niet. Of naar de rechter stappen, of zoiets. Maar ik zou wel zeggen dat het niet democratisch is om, stel dat we een van de grootste worden, buitenspel te worden gezet. Maar ik ga geen tank huren, of zo. Ik zou moord en brand schreeuwen, maar binnen de kaders van de wet.''

Andere partijen sluiten u uit, behalve de VVD. Maar daar wilt u dan weer niet mee.
,,Nou, niet met Rutte als premier. Maar ik zou hem dulden als staatssecretaris van Landbouw onder mij. Of staatssecretaris Economische Zaken. Dan mag hij zich in het buitenland nog minister noemen ook.''

U schrijft in uw stuk optimistisch te zijn. Dat deed wel aan Ruttes retoriek denken.
,,Ik denk dat als hij het leest, hij daar wel anders over denkt.''
*

Mij lijkt het alsof we heden ten dage Geschiedenis schrijven. Met als constante ‘een Volk zal nooit vergaan’ Die grensbordjes tussen onze ‘Lage Landen byder Zee’ zijn een anachronisme geworden voor lieden die vastzitten in het verleden.
Eenmaal dit wangedrocht van deze Europese Unie zal vervangen zijn door een Verbond van Vaders des Vaderland, komt de hereniging. Albert Premier, vòòr hij tot Sire & Clown werd gekroond, zong het eens – onbewust - uit verveling mee voor het oog van de camera ‘de tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan’.
Wat geldt voor de mensen van boven de Moerdijk, geldt ook voor onze mensen van beneden de Moerdijk: welvaart door vrijheid valt zo maar niet vanzelf in de schoot, die wordt bevochten – voorbij de slogans en de ingewortelde systemen - in het kieshokje.
Daarna kunnen, zoals de dichter het ooit onder woorden bracht, de oude gewaden worden afgelegd. Er is grote nood aan nieuwe kleuren. Rood, geel groen blauw: die zijn verkleurd en verbleekt door de tijd. Maar nog meest dor misbruiken groot en klein.
Als nu over de grote plas heel straks de hanen kraaien boven op de mesthoop van de Nieuwe Wereld Orde, zult U zelfs de zon zien ‘monkel-lachen’…
Dan houden misschien ook de aardbevingen en de tornado’s in dit heerlijke land Italië vanzelf op en sluit het deksel van de Hel weer dicht boven de saterkop van Het Kwaad.



Geen opmerkingen: