.
WOENSDAG 30 NOVEMBER 2016
H. ANDRIES, H. TUDUAL
*
Sint-Andries brengt den vries
Sint-Elooi de dooi
3874 - ISLAMFOBIE IS
GEWOON ATHEÏSME EN DUS GAAT UW KOP ER ZEKER AF
Toch nooit de rode kleur vergeten van al die vele druppels?
*
Hier volgt vanwege de schrijver Peter Derie, een bijdrage die
de islam teveel eer aandoet…. Die veroverings-strategie die de islam is, op
dezelfde hoogte van andere godsdiensten te verheffen, is een zonde tegen het
Gezond Verstand.
Veel geleerde woorden vindt U in onderstaand artikel dat
probeert Wim Van Rooy persoonlijk te treffen. Allez kom, de islam vergelijken
met Nazisme, dat mogen we toch niet laten gebeuren, hé!
Ja, ik moet toegeven: de Waarheid kan soms hard aankomen. In
niets te verschillen met A.H erg. Net zoals een drugsverslaafde van de dokter,
verneemt dat hij ook nog Aids heeft.
Deze meneer, volbloed Nieuwe Atheïst pur sang, een zekere
Peter Derie dus en daar nog fier over ook, denkt van zichzelf dat hij met in
kringetjes te redenen, simpele geesten langs zijn kant zal kunnen krijgen. Maar hij loopt blindelings in de val
van Mohammed, door de islam in een dimensie te plaatsen die dagelijks door de
feiten weerlegd wordt. Islam is gewoon een ander woord voor imperialisme in
zijn meest primair-barbaarse vorm. Zelfs
het Nazisme was menselijker, want het doodde mensenmensen in het geniep. Om ze
daarna te verbranden. Islam verbrandt ze levend….
Ge moet denken lijk ik, of ‘k sloan up joen mulle. Waar
hebben we dat nog gehoord? Was dat niet bij de Gentse Socialisten toen die
opkwamen?
Die redenering als ‘religie’ verslijten, is gewoon misdadige medeplichtigheid,
want de zoetstof die de vergif-pil doet
slikken.
Maar ja, het doel heiligt de middelen, nietwaar? Voor mij
niet gelaten, maar zeg dat dan.
*
De krolse Krantse Keikoppen.
*
Verwar het nieuwe atheïsme niet met islamofobie
Peter Derie is arabist en publiceerde in 2016 Wat de Koran
echt zegt bij het Davidsfonds, woont in Brussel.
2 Publicist en islamcriticus Wim Van Rooy liet zich in een
interview met deze krant bijzonder kritisch uit over de islam: "U ziet dat
niet, maar de islam is het nieuwe nazisme", zei hij. ©Eric de Mildt
Waarom krijgt Wim Van Rooy de zweep? Hij zegt niets anders
dan Etienne Vermeersch, alleen past hij diens vertoog over God toe op de islam.
Wim Van Rooy ligt beter op de maag wanneer je islamofobie
niet begrijpt als racisme (sociaal) maar wel als een doorgedreven vorm van
atheïsme (religieus). Bij heel wat klassieke atheïsten was God een weg te
verklaren misverstand. Nieuwe atheïsten vinden echter dat religie onwaar en ook
slecht is, en willen die domme mythes zelfbewust bestrijden. En zo wordt de
religie die in deze tijd aan marktsegment wint, dat wil zeggen de islam, het
lijdend voorwerp van “het nieuwe atheïsme”. Van Rooy is vanuit dat perspectief
een militante vrijdenker die de hort opgaat en de verderfelijke invloed van de
islam uitschreeuwt. Van Rooy belijdt zijn non-religie als non-islam. Bijgevolg
neemt hij ook zelf deel aan de levensbeschouwelijke markt.
Net als antropologen geen partij hoeven te kiezen tussen
stammentwisten, komt het religiewetenschappers niet toe om een keuze te maken
tussen deze of gene confessionele positie. We hoeven ons dus niet uit te
spreken pro of contra Van Rooy, en ook niet voor of tegen de islam. Ik geef toe
dat ik met enige sympathie naar religies kijk, omdat ik ze als een bijzondere
manier van verbeelding begrijp. U kijkt er wellicht ook naar, want na het in
elkaar zakken van de verzuiling beleeft Vlaanderen onverwacht een
revitalisering van religie, onder andere door assertieve moslims. Het brengt
een zekere onrust naar boven. Burgers stellen zich de vraag of dat voertuig
richting andere zijde nog wel een plaats verdient in onze maatschappij.
Ik kan er dit over kwijt. Wie religie aan de voordeur
buitenzet, krijgt het langs achteren wel weer binnen. Feitelijk is de wereld
furieus religieus. Van oorkaarsen tot heilige boeken naar tantra en bedevaart:
het zijn sociale fenomenen die je best maar begrijpt en waar je ook een
wetenschappelijke taal voor moet ontwikkelen. Een kritisch apparaat is
bovendien van nut om tot normen te komen die afbakenen wanneer een religie
“goed” is. De vraag rijst politiek, omdat onze maatschappij van streek is door
het geweld in naam van de islam, en zich moet organiseren op dat nieuwe
fenomeen; maar ook historisch en filosofisch, door de genadeloze slagen van Wim
Van Rooy.
Wat is een goede religie? Voor belijdende atheïsten is het
antwoord: religies zijn niet goed. Ikzelf denk daarover: een goede religie
bestaat, wanneer de groepsleden sociaal kunnen functioneren in een klimaat van
religiekritiek. Het brengt gelovigen tot zelfkritiek, tot het besef van
relativiteit dat je “een" speler op de markt bent. Non-religie dwingt gelovigen om
over de muur te kijken. Het vermijdt een beweging naar sektarisme en
triomfalisme. Goede religie heeft daarom non-religie nodig. In die zin zijn “de
islam” (als laboterm) en Wim Van Rooy tot elkaar veroordeeld. Het nieuwe
atheïsme leidt niet tot ongeloof, maar draagt bij tot de ontwikkeling van goede
religie. Gelovigen zouden zeggen: goede religie, is ware religie.
Misschien heeft Van Rooy geen gelijk. Dat kan maar als die
brave man ook in de feiten geen gelijk krijgt. Daarom een oproep aan gelovigen
om te argumenteren. Met overtuigende publicaties, spiritualiteit en schoonheid.
Dat zal vanuit een theologische techniciteit moeten gebeuren. Dus niet met
morele verontwaardiging van sociaalwetenschappers die van hun religie-onkunde
een deugd hebben gemaakt. De islamofobie die ze willen aankaarten, bestaat
namelijk niet. Het is atheïsme.
*
Peter Derie schreef verhelderende boeken over de islam
in het Davidsfonds. Dat het erg was met het Davidsfonds, weet ik al vele jaren.
Maar zo erg, neen, dat is geen Davidfonds meer, maar een Davids-ramkraak. Het
is trouwens al van eind de aren ’60 dat ik daar ben weggebleven, want het zijn er
slangen in mensengedaante. Een beetje eenzelfde verhaal als met de CVP: binnen
worden gelaten om dan als vulgaire ‘home-jackers’ met Uw ziel (en Uw geld) weg
te lopen.
Mijn diepste overtuiging? Dat kwaliteit het altijd
haalt op namaak. Dat is zo niet alleen zoals dat vroeger heette inzake ‘Geloof
en Zeden’, maar ook in de dagelijkse loop der dingen, waaronder de politiek die
ons leven bepaalt.
Heb ik gelijk, of heb ik gelijk?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten